Lagos / Apapa

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
Dit kan ik me niet meer precies herinneren.
Maar je kwam Hollandse sleepboten overal op de aardkloot tegen. :)
All the best
Jos

Jorgvandooren

Bericht door Jorgvandooren »

Hallo,

Hier weer een bericht van mij. Op de rede van Lagos lagen afgelopen najaar(oktober/november) nog steeds gigantisch veel schepen te wachten. Heb er helaas geen foto's van :oops:

Daarentegen zijn wij (vrijwel :wink: ) direct naar binnen gevaren want er lag een vrij dure lading op ons te wachten. We hebben er uiteindelijk 2 weken gelegen en ben dus ook een aantal keer in de eerder genoemde Club 21 geweest(en mooie dame ontmoet, ze beldde me later in NL nog soms :oops: ), ook nog in K55 geweest. Dat was een wat nettere tent, soort disco. Ik vond het een hele ervaring en niet echt erg ofzo. Kan me voorstellen als je er vaker komt dat je er dan wel flauw van bent.

Groeten Jorg
IvoP

Bericht door IvoP »

Ik heb een aantal jaren bij Seatrade gevaren en heb toen ook het "genoegen" gehad om vaak naar Lagos te gaan.
De baggerschepen deden volgens mij (en volgens de opvarenden zelf ook) niet veel meer dan water heen en weer varen.
De Smit slepers moesten proberen de schade in de haven beperkt te houden, hetgeen niet elke dag lukte.
In de haven ging het nog wel, al was de periode dat ik daar ben geweest (1980-1988) daar dermate gevaarlijk dat de wal op gaan een heel risico was.
Dan maar met het sloepje naar het zeemandhuis, of naar het strand in het weekend.
Op de rede was wat lastiger. Tegen 6 uur 's avonds ankertje op, en met een grote boog wegwezen tot de volgende ochtend.
Warri en Port Harcourt waren ook van die fijne vakantie oorden!
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Vooral Port Harcourt,ben er een paar keer geweest,waarvan 1 keer doorgevaren naar Wimpy warf,en daar was het rustig kon je s.avonds nog wel eindje lopen,maar Harcourt zelf in die periode mochten ze er van mij een bom op donderen.
gr.Herman
IvoP

Bericht door IvoP »

Warri was een stuk rustiger, meer stroom opwaarts in de rivier, minder gevaarlijk. Een nieuwe haven voorzien van de (destijds) nieuwste technieken zoals water, gasolie en andere zaken (nee, geen Heineken), via pijpleidingen naar het schip. Alleen wist je niet of er gasolie door de waterpijp kwam en/of water door de gasolie aansluiting.
Ook de nieuwe containerkranen werden nog gebruikt voor training. Boven het water oefenen met een lege container, op de vrachtwagen, er weer af, boven het water etc.
In de paar dagen dat we er lagen zijn er verschillende containers in het water gedonderd, maar geen probleem, we hebben er zat!
Jaap van Doorn

Bericht door Jaap van Doorn »

Herman schreef:Vooral Port Harcourt,ben er een paar keer geweest,waarvan 1 keer doorgevaren naar Wimpy warf,en daar was het rustig kon je s.avonds nog wel eindje lopen,maar Harcourt zelf in die periode mochten ze er van mij een bom op donderen.
gr.Herman
Er was ook een Duits schip die in de middag iets te laat was. Ging voor anker bij het loodsstation. De volgende morgen anker op en op naar Port Harcourt halverwege de rivier kon hij tegen een redelijke prijs zijn trossen terug kopen. Deze waren tijdens de nacht even van de dekken gehaald. Zo werden daar ook zaken gedaan.
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Dat de trossen gestolen werden,gebeurde ook als je tegen de kant lag menig schip heeft dat ondervonden,o.a.de IMKE van Danhoff.
Er was toen in 1978 een hollandse coaster die zonder volgnummer naar binnenvoer,en tegen de kant kwam,waar toen de helft van de lading werd gelost,totdat de z.g.havenmeester in de gaten had dat het schip er illegaal lag,zij kon vertrekken en bij Bonny ten anker gaan,om het verhaal kort te maken,wij hebben ze toen in het holst van de nacht bevoorraad,met wat proviand drinkwater en gasolie voor de hulpmotoren,en dat allemaal met onze beide motorsloepen,het schip heeft er 8 maanden gelegen en de naam van het schip was ERIC.
gr.Herman
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

....ikke? Ik weet van niets!....... :wink:
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

in lagos deden ze dat ook als je voor de kant lag.....voor je het wist lag je nog maar met 1 trosje vast !
De "officers" die met een hele club dragers ff in je stores kwamen shoppen en daarna -ter verkrijging van vele liters gedistilleerd en de daarbijbehorende rokertjes- rustig zeiden "ok captain, you can give me my presents now"
En dat allemaal met buttens op met tekst "War against corruption"

De marineschepen die overdag bij de schepen langsgingen ter verkrijging van dezelfde soort presents, en die 's nachts met een kleedje over de roepletters terugkwamen, en met het geschut op jou gericht, voor een container in ruim 2B, met nummer zus-of-zo die je dan ff bij hun aan dek moest zetten.Dat waren de "Officiele"piraten. Daarna kwamen de "officieuze" piraten met hun snelle bootjes en enorme buitenboordmotoren (je hoorde ze 's avonds al langs het zeemanshuis racen), die jou moesten overtuigen dat jouw trouwring en stereosetje bij hun in betere handen was.....
Deze officieze piraten waren uiteraard een doorn in het oog van de officiele piraten (concurentie, nietwaar ?) en werden dan na opgepakt te zijn ook ter dood veroordeeld. De executie werd 's avonds op TV uitgezonden.

Toch waren er ook pluspunten: de "bow-and-arrow-men", die met hun zelfgemaakte pijl-en-boogjes ons en ons schip trachtten te verdedigen....soms op leven en dood ! Onze wachtsman ( op de Noordzee) belandde zwaargewond in het ziekenhuis bij zo'n beschermingsaktie.
En daar kun je toch alleen maar met een warm gevoel aan terugdenken

Voor de rest hadden we een motto: een week lang benzine regenen, en dan een onweersbuitje :oops:

De enige plaats in Nigeria, die ik dan nog wel leuk vond, was Sappele....
De rest was sappelen.... :-D
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Bericht door Mart Hoogedoorn »

In de aankomst hal van Lagos airport dezelfde corrupte figuren.Ik heb daar 3 pittstops gemaakt en altijd wel problemen.
De eerste keer in1970,onderweg naar Port Gentil.Ik ging ff piesen in de toiletten en daar stonden een paar soldaten een kleverig stukje zeep te verhuren,in ruil voor allerhande kleingeld, wat je beter maar kon geven.
De laatste keer in 1986 onderweg naar Rio met enige andere bemanningsleden.
Hadden zin in een blikje heineken, en vroeg hoeveel? zes dollar zei de slinkse barman.Ik dacht 6 dollar voor 4 blikjes te moeten betalen, maar bij afrekenen wilde hij 24 dollar, .Heb dat maar betaald want zijn maatjes van de politie stonden standby om in te grijpen.Wat een rotvolk daar.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie