Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Andrea Brøvig met DOXFORD 67LB6LS en het gebroken Juk

Bericht door averheijden »

Dit schip had een gebroken juk van de DOXFORD motor

Meer foto’s te zien op:

viewtopic.php?t=1221&postdays=0&postord ... start=1120

D086F7151C4D4CA9A488F3EAF7057572.png
D086F7151C4D4CA9A488F3EAF7057572.png (650.02 KiB) 1168 keer bekeken
FE1AF8EBB99B4FC5973839097D21C038.png
FE1AF8EBB99B4FC5973839097D21C038.png (635.65 KiB) 1168 keer bekeken
HISTORIKK:
8/1948: P/R Gezina & P/R Brøvigtank(Th.Brøvig)Farsund "ANDREA BRØVIG"
/1966: Irish Tankers Ltd., Belfast "DUNDRUM BAY"
4/1968: Biddeford Comp.S.A., Monrovia do
/1974: J.Turner & Co., Buenos Aires,Argentina do
2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.


Daar ik de Noorse taal niet beheers heb ik mij niet aan een vertaling gewaagd.
Blijkbaar is zij gesleept naar Rotterdam (Wilton???)

Mvg
Alfons

Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door proet »

2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.

Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
averheijden

Bericht door averheijden »

proet schreef:2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.

Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.

Groet Proet
Bedankt Proet

Zeker veel op Noorwegen gevaren?

Mvg
Alfons
arendnet

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door arendnet »

Hallo Alfons.
Hier nog wat reclame van de Doxford uit 1952 :-D
D3B117EEEE80496299CB8CABE663A1B5.jpg
D3B117EEEE80496299CB8CABE663A1B5.jpg (683.4 KiB) 1167 keer bekeken
4F4CE7573AC1432AA6F8A2A1BE2B1516.jpg
4F4CE7573AC1432AA6F8A2A1BE2B1516.jpg (524.1 KiB) 1167 keer bekeken
averheijden

Re: Griekse Tanker "ELENI V" met krukas reparatie bij W-F

Bericht door averheijden »

De Griekse Tanker ELENI V werd in Juni 1975 bij Wilton-Fijenoord gerepareerd vanwege een probleem met de krukas. (1)
(Bij de manoeuvreerstand een "DOXFORD Service Engineer" van Wilton-Fijenoord)
E1CEA1D861814E929B00D4B79F3D719B.png
E1CEA1D861814E929B00D4B79F3D719B.png (863.76 KiB) 1066 keer bekeken
De "ELENI V" had een DOXFORD motor, het juiste type is niet bekend maar vermoedelijk van het LB of LBD type (met gescheiden carter), daar de motor in 1958 is gebouwd.
Wel zal later uit de foto’s blijken dat bij deze motor reeds het “Timing Valve” brandstofsysteem was toegepast, daar deze motor van één nokkenas was voorzien.

Het was een 6 cilinder, te zien aan het aantal uitlaatgassen thermometers.
Op de foto ziet men verder:
* Het omkeerhandel , geel gemarkeerd
* verder het aanzethandel en daarachter het brandstofhandel.
* Het brandstofwiel om de druk in de “common rail” gezamenlijke brandstofleiding te regelen, hetzij door verstelling van de excentriciteit van de brandstofpomp aandrijfas (nuttige persslag vergroten of verkleinen) of door de zuigklepregeling.
(Het is moeilijk te zien maar het lijkt er op dat er reeds “geprimed” is, daar de manometer links boven druk aangeeft.)

Nog een bijzonderheid bij deze motor is dat de manoeuvreerstand aan de voorzijde van de motor is aangebracht, te zien aan de "Bibby detuner” ter plaatse, gemerkt "X"
"Bibby detuners" werden voorla bij 5 en 6 cilinders toegepast om torsietrillingen, vooral bij bepaalde toerentallen = manoeuvreergebied te vermijden. Zie:

viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=144

Normaal was bij de toenmalige DOXFORD motoren de manoeuvreerstand altijd aan SB geplaatst.

De reden dat de manoeuvreestand aan de voorzijde staat kan zijn:
* De vorm van het achterschip, te smal (Machinekamer ruimte is altijd een noodzakelijk kwaad geweest bij de reders)
* Te veel hulpwerktuigen aan SB zijde, zodat de manoeuvreerplaats te krap werd.
* Een manier bij voorkeur toegepast bij de motorbouwer, “John Brown” in dit geval.

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Griekse Tanker "ELENI V" met krukas reparatie bij W-F

Bericht door averheijden »

De Griekse Tanker ELENI V werd in Juni 1975 bij Wilton-Fijenoord gerepareerd vanwege een probleem met de krukas. (2)

Zoals bekend komen krukas reparaties bij DOXFORD motoren - vooral van de eerste uitvoeringen LB/LBD’s - meer voor dan van andere scheepsmotoren.
E1194E5E83394102AEE2EE959133E29C.png
E1194E5E83394102AEE2EE959133E29C.png (843.02 KiB) 1065 keer bekeken
(Op de foto waar een motorhelft uit het schip wordt gehesen is duidelijk te zien dat deze één nokkenas heeft en dus het brandstofsysteem met “Timing Valves” is uitgerust)
Deze uitvoering gaf een aanzienlijke verbetering (eenvoudiger en betrouwbaarder) t.o.v. de mechanisch bewogen brandstofkleppen.

Voor “Timing Valves” zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1136

Aan het einde van deze krukas reparatie bleek dat de in Engeland bestelde zij-trekstangen voor het juk van de bovenzuiger van cilinder 2 nog niet bij Wilton-Fijenoord waren aangekomen.
Met deze zij-trekstangen was dus kennelijk ook wat aan de hand geweest.

Na een dergelijke reparatie waarbij de volledige motor is gedemonteerd en weer opgebouwd wordt de aandrijfketting van brandstofpomp en nokkenas op de juiste spanning gezet en de correcte stand van de nokkenas t;o;v; cilinder 1 in IDC (Inner Dead Center) geplaatst, waarna de “Timing Valves” en de Aspinal regulateur worden afgesteld.

Er werd dan besloten cilinder 2 buiten werking te stellen en op verminderd vermogen naar “Milford Haven” aan de westkust van Engeland te varen voor verdere reparatie.

(Uit: kwartier 02-03 Van Eijk-Hermsen Blz 106)

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Griekse Tanker "ELENI V"

Bericht door averheijden »

De Griekse Tanker "ELENI V" werd in Juni 1975 bij Wilton-Fijenoord gerepareerd vanwege een probleem met de krukas. (3)

Hier wordt een krukas helft uit de Machinekamer gehesen voor transport naar de fabriek.
Goed is te zien het kettingwiel op de krukas (in 2 helften bevestigd) voor aandrijving brandstofpompen en nokkenas
Aan de grote flens met gaten wordt de stuwas (boordeknoop) bevestigd wat bij DOXFORD motoren één geheel was met de krukkast.
08535916D61040789368671DAD2A3D14.png
08535916D61040789368671DAD2A3D14.png (875.93 KiB) 1064 keer bekeken
De ondergang van de “ELENI V.” , Mei 1978 in de Noordzee met een milieu ramp als gevolg.

De Eleni V is gebroken aan de Oostkust van Engeland door een aanvaring in dikke mist met het Franse vrachtschip "Roseline" ,6 mijl van Winterton, met 16000 Ton olie aan boord.
Zij was onderweg van Rotterdam naar Grangemouth
9E121CDA5E3A48F1BA8FFFC28A004A0C.png
9E121CDA5E3A48F1BA8FFFC28A004A0C.png (223.74 KiB) 1064 keer bekeken
Voor en uitgebreid verslag zie:

http://www.edp24.co.uk/content/features ... iwreck.asp

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor (Laatst gbouwde DOXFORD)

Bericht door averheijden »

De laatste DOXFORD die werd gebouwd voor de “Canadian Pioneer”, welke schip was gebouwd bij “Port Weller Drydock” in Canada.

De DOXFORD MOTOR, was de laatste gebouwd bij DOXFORD in Sunderland

(Staat reeds aan de waterrem gekoppeld)

Type 760J4CR :
Bouwnummer motor 477
Een 4 cilinder J-type met een cilinderdiameter van 760 mm met Constant pressure turbo charging en Reduced rating (Reduced Power Output)

"Constant Pressure" = "Gelijkedruk Systeem", dus met uitlaatgassenreceiver in tegenstelling tot het "stootsysteem.
37B768122E324ECA8B3E2DA89B446488.png
37B768122E324ECA8B3E2DA89B446488.png (911.99 KiB) 1063 keer bekeken
X De Brandstofpompen zie:

viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1216

Voor de PIONEER zie ook:

http://www.cslint.com/pdf_specs/PI-MVPioneer.pdf

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Bewerking van een DOXFORD KRUKAS bij de N.D.S.M in Amsterdam

Foto: uit helaas lang vervlogen tijden
Wat is er nog over van de Nederlandse Scheeps- en Motorenbouw?
CBBD311EFC0242CDB09CC2EEB64302D6.png
CBBD311EFC0242CDB09CC2EEB64302D6.png (293.05 KiB) 1062 keer bekeken
Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

FRANSE SCHEPEN UITGERUST MET DOXFORD MOTOREN

Overzichtslijst met links naar;
* Foto's van schepen
* IMO Nummers met verwijzing naar "Mirimar Ship Index"
* Foto's van Machinekamers
* Draaiende Wilton-Fijenoord DOXFORD

http://users.telenet.be/doxford-matters ... NGINES.pdf

Mvg
Alfons
7C6D6E25C4BC4B92B32E70FE3BAB8C0D.png
7C6D6E25C4BC4B92B32E70FE3BAB8C0D.png (14.54 KiB) 1061 keer bekeken


Plaats reactie