Doxford Scheepsmotor
Andrea Brøvig met DOXFORD 67LB6LS en het gebroken Juk
Dit schip had een gebroken juk van de DOXFORD motor
Meer foto’s te zien op:
viewtopic.php?t=1221&postdays=0&postord ... start=1120
HISTORIKK:
8/1948: P/R Gezina & P/R Brøvigtank(Th.Brøvig)Farsund "ANDREA BRØVIG"
/1966: Irish Tankers Ltd., Belfast "DUNDRUM BAY"
4/1968: Biddeford Comp.S.A., Monrovia do
/1974: J.Turner & Co., Buenos Aires,Argentina do
2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Daar ik de Noorse taal niet beheers heb ik mij niet aan een vertaling gewaagd.
Blijkbaar is zij gesleept naar Rotterdam (Wilton???)
Mvg
Alfons
Meer foto’s te zien op:
viewtopic.php?t=1221&postdays=0&postord ... start=1120
HISTORIKK:
8/1948: P/R Gezina & P/R Brøvigtank(Th.Brøvig)Farsund "ANDREA BRØVIG"
/1966: Irish Tankers Ltd., Belfast "DUNDRUM BAY"
4/1968: Biddeford Comp.S.A., Monrovia do
/1974: J.Turner & Co., Buenos Aires,Argentina do
2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Daar ik de Noorse taal niet beheers heb ik mij niet aan een vertaling gewaagd.
Blijkbaar is zij gesleept naar Rotterdam (Wilton???)
Mvg
Alfons
2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.
Groet Proet
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.
Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Bedankt Proetproet schreef:2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.
Groet Proet
Zeker veel op Noorwegen gevaren?
Mvg
Alfons
Re: Griekse Tanker "ELENI V" met krukas reparatie bij W-F
De Griekse Tanker ELENI V werd in Juni 1975 bij Wilton-Fijenoord gerepareerd vanwege een probleem met de krukas. (1)
(Bij de manoeuvreerstand een "DOXFORD Service Engineer" van Wilton-Fijenoord) De "ELENI V" had een DOXFORD motor, het juiste type is niet bekend maar vermoedelijk van het LB of LBD type (met gescheiden carter), daar de motor in 1958 is gebouwd.
Wel zal later uit de foto’s blijken dat bij deze motor reeds het “Timing Valve” brandstofsysteem was toegepast, daar deze motor van één nokkenas was voorzien.
Het was een 6 cilinder, te zien aan het aantal uitlaatgassen thermometers.
Op de foto ziet men verder:
* Het omkeerhandel , geel gemarkeerd
* verder het aanzethandel en daarachter het brandstofhandel.
* Het brandstofwiel om de druk in de “common rail” gezamenlijke brandstofleiding te regelen, hetzij door verstelling van de excentriciteit van de brandstofpomp aandrijfas (nuttige persslag vergroten of verkleinen) of door de zuigklepregeling.
(Het is moeilijk te zien maar het lijkt er op dat er reeds “geprimed” is, daar de manometer links boven druk aangeeft.)
Nog een bijzonderheid bij deze motor is dat de manoeuvreerstand aan de voorzijde van de motor is aangebracht, te zien aan de "Bibby detuner” ter plaatse, gemerkt "X"
"Bibby detuners" werden voorla bij 5 en 6 cilinders toegepast om torsietrillingen, vooral bij bepaalde toerentallen = manoeuvreergebied te vermijden. Zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=144
Normaal was bij de toenmalige DOXFORD motoren de manoeuvreerstand altijd aan SB geplaatst.
De reden dat de manoeuvreestand aan de voorzijde staat kan zijn:
* De vorm van het achterschip, te smal (Machinekamer ruimte is altijd een noodzakelijk kwaad geweest bij de reders)
* Te veel hulpwerktuigen aan SB zijde, zodat de manoeuvreerplaats te krap werd.
* Een manier bij voorkeur toegepast bij de motorbouwer, “John Brown” in dit geval.
Mvg
Alfons
(Bij de manoeuvreerstand een "DOXFORD Service Engineer" van Wilton-Fijenoord) De "ELENI V" had een DOXFORD motor, het juiste type is niet bekend maar vermoedelijk van het LB of LBD type (met gescheiden carter), daar de motor in 1958 is gebouwd.
Wel zal later uit de foto’s blijken dat bij deze motor reeds het “Timing Valve” brandstofsysteem was toegepast, daar deze motor van één nokkenas was voorzien.
Het was een 6 cilinder, te zien aan het aantal uitlaatgassen thermometers.
Op de foto ziet men verder:
* Het omkeerhandel , geel gemarkeerd
* verder het aanzethandel en daarachter het brandstofhandel.
* Het brandstofwiel om de druk in de “common rail” gezamenlijke brandstofleiding te regelen, hetzij door verstelling van de excentriciteit van de brandstofpomp aandrijfas (nuttige persslag vergroten of verkleinen) of door de zuigklepregeling.
(Het is moeilijk te zien maar het lijkt er op dat er reeds “geprimed” is, daar de manometer links boven druk aangeeft.)
Nog een bijzonderheid bij deze motor is dat de manoeuvreerstand aan de voorzijde van de motor is aangebracht, te zien aan de "Bibby detuner” ter plaatse, gemerkt "X"
"Bibby detuners" werden voorla bij 5 en 6 cilinders toegepast om torsietrillingen, vooral bij bepaalde toerentallen = manoeuvreergebied te vermijden. Zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=144
Normaal was bij de toenmalige DOXFORD motoren de manoeuvreerstand altijd aan SB geplaatst.
De reden dat de manoeuvreestand aan de voorzijde staat kan zijn:
* De vorm van het achterschip, te smal (Machinekamer ruimte is altijd een noodzakelijk kwaad geweest bij de reders)
* Te veel hulpwerktuigen aan SB zijde, zodat de manoeuvreerplaats te krap werd.
* Een manier bij voorkeur toegepast bij de motorbouwer, “John Brown” in dit geval.
Mvg
Alfons
Re: Griekse Tanker "ELENI V" met krukas reparatie bij W-F
De Griekse Tanker ELENI V werd in Juni 1975 bij Wilton-Fijenoord gerepareerd vanwege een probleem met de krukas. (2)
Zoals bekend komen krukas reparaties bij DOXFORD motoren - vooral van de eerste uitvoeringen LB/LBD’s - meer voor dan van andere scheepsmotoren.
(Op de foto waar een motorhelft uit het schip wordt gehesen is duidelijk te zien dat deze één nokkenas heeft en dus het brandstofsysteem met “Timing Valves” is uitgerust)
Deze uitvoering gaf een aanzienlijke verbetering (eenvoudiger en betrouwbaarder) t.o.v. de mechanisch bewogen brandstofkleppen.
Voor “Timing Valves” zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1136
Aan het einde van deze krukas reparatie bleek dat de in Engeland bestelde zij-trekstangen voor het juk van de bovenzuiger van cilinder 2 nog niet bij Wilton-Fijenoord waren aangekomen.
Met deze zij-trekstangen was dus kennelijk ook wat aan de hand geweest.
Na een dergelijke reparatie waarbij de volledige motor is gedemonteerd en weer opgebouwd wordt de aandrijfketting van brandstofpomp en nokkenas op de juiste spanning gezet en de correcte stand van de nokkenas t;o;v; cilinder 1 in IDC (Inner Dead Center) geplaatst, waarna de “Timing Valves” en de Aspinal regulateur worden afgesteld.
Er werd dan besloten cilinder 2 buiten werking te stellen en op verminderd vermogen naar “Milford Haven” aan de westkust van Engeland te varen voor verdere reparatie.
(Uit: kwartier 02-03 Van Eijk-Hermsen Blz 106)
Mvg
Alfons
Zoals bekend komen krukas reparaties bij DOXFORD motoren - vooral van de eerste uitvoeringen LB/LBD’s - meer voor dan van andere scheepsmotoren.
(Op de foto waar een motorhelft uit het schip wordt gehesen is duidelijk te zien dat deze één nokkenas heeft en dus het brandstofsysteem met “Timing Valves” is uitgerust)
Deze uitvoering gaf een aanzienlijke verbetering (eenvoudiger en betrouwbaarder) t.o.v. de mechanisch bewogen brandstofkleppen.
Voor “Timing Valves” zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1136
Aan het einde van deze krukas reparatie bleek dat de in Engeland bestelde zij-trekstangen voor het juk van de bovenzuiger van cilinder 2 nog niet bij Wilton-Fijenoord waren aangekomen.
Met deze zij-trekstangen was dus kennelijk ook wat aan de hand geweest.
Na een dergelijke reparatie waarbij de volledige motor is gedemonteerd en weer opgebouwd wordt de aandrijfketting van brandstofpomp en nokkenas op de juiste spanning gezet en de correcte stand van de nokkenas t;o;v; cilinder 1 in IDC (Inner Dead Center) geplaatst, waarna de “Timing Valves” en de Aspinal regulateur worden afgesteld.
Er werd dan besloten cilinder 2 buiten werking te stellen en op verminderd vermogen naar “Milford Haven” aan de westkust van Engeland te varen voor verdere reparatie.
(Uit: kwartier 02-03 Van Eijk-Hermsen Blz 106)
Mvg
Alfons
Re: Griekse Tanker "ELENI V"
De Griekse Tanker "ELENI V" werd in Juni 1975 bij Wilton-Fijenoord gerepareerd vanwege een probleem met de krukas. (3)
Hier wordt een krukas helft uit de Machinekamer gehesen voor transport naar de fabriek.
Goed is te zien het kettingwiel op de krukas (in 2 helften bevestigd) voor aandrijving brandstofpompen en nokkenas
Aan de grote flens met gaten wordt de stuwas (boordeknoop) bevestigd wat bij DOXFORD motoren één geheel was met de krukkast.
De ondergang van de “ELENI V.” , Mei 1978 in de Noordzee met een milieu ramp als gevolg.
De Eleni V is gebroken aan de Oostkust van Engeland door een aanvaring in dikke mist met het Franse vrachtschip "Roseline" ,6 mijl van Winterton, met 16000 Ton olie aan boord.
Zij was onderweg van Rotterdam naar Grangemouth
Voor en uitgebreid verslag zie:
http://www.edp24.co.uk/content/features ... iwreck.asp
Mvg
Alfons
Hier wordt een krukas helft uit de Machinekamer gehesen voor transport naar de fabriek.
Goed is te zien het kettingwiel op de krukas (in 2 helften bevestigd) voor aandrijving brandstofpompen en nokkenas
Aan de grote flens met gaten wordt de stuwas (boordeknoop) bevestigd wat bij DOXFORD motoren één geheel was met de krukkast.
De ondergang van de “ELENI V.” , Mei 1978 in de Noordzee met een milieu ramp als gevolg.
De Eleni V is gebroken aan de Oostkust van Engeland door een aanvaring in dikke mist met het Franse vrachtschip "Roseline" ,6 mijl van Winterton, met 16000 Ton olie aan boord.
Zij was onderweg van Rotterdam naar Grangemouth
Voor en uitgebreid verslag zie:
http://www.edp24.co.uk/content/features ... iwreck.asp
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor (Laatst gbouwde DOXFORD)
De laatste DOXFORD die werd gebouwd voor de “Canadian Pioneer”, welke schip was gebouwd bij “Port Weller Drydock” in Canada.
De DOXFORD MOTOR, was de laatste gebouwd bij DOXFORD in Sunderland
(Staat reeds aan de waterrem gekoppeld)
Type 760J4CR :
Bouwnummer motor 477
Een 4 cilinder J-type met een cilinderdiameter van 760 mm met Constant pressure turbo charging en Reduced rating (Reduced Power Output)
"Constant Pressure" = "Gelijkedruk Systeem", dus met uitlaatgassenreceiver in tegenstelling tot het "stootsysteem.
X De Brandstofpompen zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1216
Voor de PIONEER zie ook:
http://www.cslint.com/pdf_specs/PI-MVPioneer.pdf
Mvg
Alfons
De DOXFORD MOTOR, was de laatste gebouwd bij DOXFORD in Sunderland
(Staat reeds aan de waterrem gekoppeld)
Type 760J4CR :
Bouwnummer motor 477
Een 4 cilinder J-type met een cilinderdiameter van 760 mm met Constant pressure turbo charging en Reduced rating (Reduced Power Output)
"Constant Pressure" = "Gelijkedruk Systeem", dus met uitlaatgassenreceiver in tegenstelling tot het "stootsysteem.
X De Brandstofpompen zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1216
Voor de PIONEER zie ook:
http://www.cslint.com/pdf_specs/PI-MVPioneer.pdf
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Bewerking van een DOXFORD KRUKAS bij de N.D.S.M in Amsterdam
Foto: uit helaas lang vervlogen tijden
Wat is er nog over van de Nederlandse Scheeps- en Motorenbouw?
Mvg
Alfons
Foto: uit helaas lang vervlogen tijden
Wat is er nog over van de Nederlandse Scheeps- en Motorenbouw?
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
FRANSE SCHEPEN UITGERUST MET DOXFORD MOTOREN
Overzichtslijst met links naar;
* Foto's van schepen
* IMO Nummers met verwijzing naar "Mirimar Ship Index"
* Foto's van Machinekamers
* Draaiende Wilton-Fijenoord DOXFORD
http://users.telenet.be/doxford-matters ... NGINES.pdf
Mvg
Alfons
Overzichtslijst met links naar;
* Foto's van schepen
* IMO Nummers met verwijzing naar "Mirimar Ship Index"
* Foto's van Machinekamers
* Draaiende Wilton-Fijenoord DOXFORD
http://users.telenet.be/doxford-matters ... NGINES.pdf
Mvg
Alfons