Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Re:

Bericht door averheijden »

roy schreef:Voor de echte Doxford liefhebbers-archiefarissen.
Na een avondje spitwerk zijn nog enige schepen met een Doxford motor welke onder de Hollandse vlag gevaren hebben boven water gekomen.

m.s."Tjipanas", KJCPL, geb.1939 en van 1946 tot 1967 voor de RIL in de vaart geweest. Uiteindelijk in 1973 gesloopt. ( type: C-2 )
De Doxford was door haar bouwwerf gebouwd t.w. de Sun Shipbuilding & Dry Dock Co., Chester, Pennsylvania, U.S.A. Dit was dus een Amerikaanse licentiebouw. Vermogen; 6000 rpk., 4 cil. 2 takt, b. x sl.:815 x 2410 mm.

m.s. "Alchiba", NiGoCo, geb.1941 en van 1946 tot 1956 voor hen in de vaart. Gesloopt in 1976. ( type: Empire ).
De Doxford was door Barclay, Curle & Co gebouwd.
Verm.: 2100 rpk., 3 cil. 2 takt, 560 x 2260 mm.

m.s. "Marken", St.v.Mij R'dam, ( Kon.Rott.Lloyd ), geb.1941 en van 1947 tot 1955 voor hen in de vaart geweest. Gesloopt in 1968.
Doxford, verm.: 2500 rpk., 3 cil., 2 takt, 600 x 2320 mm.

m.s."Ceram"- "Amsteltoren"- "Amstelbrug", SMN./Red.A'dam, geb.1943 en van 1947 tot 1959 voor deze rederijen in de vaart geweest. In 1968 gesloopt. ( type Empire Tramp ).
De Doxford was door Barclay, Curle & Co gebouwd.
Verm.: 3850 rpk., 4 cil., 2 takt, 570 x 2320 mm.

m.s."Zonnewijk", Erhardt & Dekkers, ( Wijk Lijn, R'dam ), geb.1941 en van 1946 tot 1961 voor hen in de vaart geweest. In 1961 verkocht en gestrand /gebroken.
Doxford, verm.: 2500 rpk., 3 cil., 2 takt, 600 x 2320 mm.

De Nederlandse Regering in ballingschap heeft nog een oogje op 2 andere schepen waar een Doxford in stond gehad. Dit is echter niet doorgegaan. Het valt dus buiten beschouwing.

m.v.g. Roy
Bedankt Roy

De lijst met schepen onder NEDERLANDSE VLAG, uitgerust met DOXFORD MOTOREN, maar niet in Nederland gebouwd is bijgewerkt en aangevuld waar nodig zie:

http://users.telenet.be/doxford-matters ... olland.pdf

Mvg
Alfons

averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Henk van der Molen schreef:

Ik heb al je inzendingen van de Doxford motoren met veel interesse gelezen.
Zelf heb ik met dubbelwerkende Stork, Stork Hotlo, MAN, B&W ,MAK en ook op Victory turbineschepen gevaren.
Wat mij steeds opviel bij jouw beschrijvingen van de Doxford ,is een soort verliefdheid op deze zeer aparte motoren.
Voor mij zijn het toch( ik hoop dat je niet kwaad wordt) een soort kermisattractie onder de scheepsmotoren.
In alle beschrijvingen over de Doxford ben ik geen enkel voordeel boven een andere motor tegen gekomen.
Eigenlijk alleen maar nadelen.

Wel is het een feit dat bijna iedereen die met een Doxford gevaren heeft daar op een bepaalde manier trots op is.( De Pendrecht dan even buiten beschouwing gelaten).
Toch moet ik je wel een zeer groot compliment geven over je Doxford inzendingen want er is wel een archief over deze motoren door je gemaakt dat zijn weerga niet kent.
Geen enkele motor is op geen enkele site zo gedetailleerd omschreven als de Doxford motor door jouw.
De Doxford motor werd ontwikkeld in een periode dat ook de andere grote fabrikanten van dieselmotoren nog aan het zoeken waren naar technische oplossingen die "hun" motor tot de beste in hun soort moesten maken. Te denken valt aan brandstofinspuiting met druklucht - al weet ik daar niet zoveel van -, dubbelwerkende dieselmotoren, toepassing van nalaadschuiven en dergelijke. In de jaren voor de oorlog was dieselolie de toegepaste brandstof. Met de Doxford motor, die toen over het algemeen nog kleine diameters hadden (56LB, 60LB), kon al met minder lichte brandstoffen (1500 sec. Redwood) gevaren worden.
Henk,
Wat is dit? - Kermisattractie? dus - “Happen naar de Baas” (1)

Het is ontegenzeggelijk dat DOXFORD in de periode 1921 t/m 1985 = 64 jaar = meer dan een halve eeuw ± 2000 motoren heeft geleverd voor zeeschepen, ondanks dat je schrijft dat er alleen maar nadelen zijn?.
Men kan zich dus afvragen waarom bestelde men deze motor met alleen maar nadelen?

Het grootste deel van deze periode kon DOXFORD – ondanks de voortdurende ontwikkeling en tegenslagen - waar andere motorfabrikanten toch ook mee te kampen hadden – de concurrentie goed de baas blijven en zelfs bij toenmalige gevraagde (gelijke) vermogens een beter product leveren.

Dit laatste door bij gelijke vermogens een kortere machine te kunnen leveren, b.v. een 3-cilinder waar andere fabrikanten een 5 of zelfs een 6 cilinder voor nodig hadden
Dit was te danken aan de voor die tijd zeer grote slaglengte, meer dan 2 meter.

Tegenwoordig is dat voor grote scheepsmotoren met cilinder diameters van ± 1 meter, de slaglengte nu ook ± 2,40 m

Een kortere machine , en daardoor kortere machinekamer, als was het misschien slechts 1 meter is altijd aantrekkelijk voor een reder geweest.
Over de levensloop van een schip zijn dat vele tonnen extra lading en de laatste tonnen leveren de zuiver winst op.

Misschien ver gezocht maar een klein voordeeltje misschien was dat een nagenoeg trillingsvrije hoofdmachine ook mooi is meegenomen.
Hoeveel apparaten en stilstaande werktuigen hadden geen hinder/extra onderhoud door trillingen.
Ik denk hier vooral aan de kogel- en rollagers van stilstaande werktuigen, afgebroken bedrading in schakelkasten en lampen verbruik.

Het groot aantal gebouwde DOXFORD motoren had ook te maken doordat vele scheepswerven een licentie wilden om deze bijzondere motor te bouwen.
DOXFORD, Sunderland had natuurlijk geen bezwaren.

Ik verwijs hiervoor wat Nederland betreft naar Blz.75 waar de toenmalige directeur van W-F sprak als volgt;
De reden dat wij tot de bouw van de DOXFORD Motor zijn overgegaan is de volgende:

“De directie van W-F heeft gemeend contact te zoeken en verkregen met de bekende Engelse fabriek van William Doxford & Sons te Sunderland. Na diverse onderhandelingen is het ons gelukt het licentierecht te verkrijgen voor de bouw van DOXFORD dieselmotoren enz. enz.”

En er volgden er velen in Europa, en trouwens wereldwijd vooral in de Engels sprekende landen.

Bovendien zie ik nog een reden dat er zoveel DOXFORD motoren zijn gebouwd.
Als een Rederij schepen besteld – waarvan velen na de oorlog – dan wordt dit beslist door de top van de rederij en wordt er gekeken wat voor soort schepen op dat moment wereldwijd vraag naar is.
Deze heren, meestal wonende in Wassenaar zitten in de "Raad van Beheer" van vele bedrijven en beslissen onderling welke werf dit schip mag bouwen, en niet de Technische of Nautische dienst van die rederij!.
En als deze werf dan ook een licentie heeft voor de bouw van DOXFORD motoren , dan is de kans zeer groot dat er een DOXFORD in wordt geplaatst.
Ik wik hier dus benadrukken dat Licenties voor een motorbouwer zeer belangrijk zijn.

Voor zover ik weet had Werkspoor en Stork dat niet, en waren teveel afhankelijk van Nederlandse rederijen.
Te Nationaal gericht.
Het resultaat was er dan ook naar.

Bij de KPM hadden we veel 4 takt Werkspoor motoren, (8 cilinders) groot, zwaar, uiteindelijk door het 4 takt principe weinig vermogen, dus een grote machinekamer in verhouding tot de grootte van het schip.
Had hier een DOXFORD ingestaan was de Machinekamer ongeveer de helft kleiner geweest voor het zelfde asvermogen.

Voorlopig to zover

Mvg
Alfons ;
065D1D1FDF7049E3882C93A31126A683.png
065D1D1FDF7049E3882C93A31126A683.png (49.73 KiB) 3910 keer bekeken
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Henk,
Wat is dit? - Kermisattractie? dus - “Happen naar de Baas” (2)

• Wat ook heeft bijgedragen aan het groot aantal gebouwde DOXFORD motoren, zeer zeker in Engeland, is het einde van het stoomtijdperk van Triple Expansie Machines e.a.
• En niet te vergeten een groot verlies van schepen gedurende de 2de Wereld Oorlog wat moest worden aangevuld en uitgebreid!.
• Ook had Engeland de grootste koopvaardijvloot van de wereld.

Bovendien was tijdens en na Wereldoorlog II het industriegebied rondom Sunderland aan de rivier “Wear” uitgegroeid tot één van de grootste scheepsbouw gebieden van de wereld.
In Engeland werden zeer veel schepen gebouw zowel voor het Britse Gemenbest (Commonwealth) als buitenlandse rederijen, waaronder vooral de Noren (nieuwbouw)
De Grieken kochten de (2de hands) schepen op, ook dikwijls met DOXFORD motoren.

In de voor Engelse reders gebouwde vrachtschepen kwamen nagenoeg altijd DOXFORD motoren
Het nationalistische gevoel zal hier ook wel een rol in hebben gespeeld om toch vooral geen Duitse MAN te installeren.
De “B&W” opposed piston van “Harland & Wolff” in Belfast was trouwens ook in opkomst.
Een concurrent van - en een doorn in het oog van DOXFORD
De DOXFORD motor had dus de tijd mee, wat mag blijken uit het grote aantal wat is gebouwd.


Ik heb tot op heden nog geen vergelijkings materaal kunnen vinden van bouwers van grote langzaam lopende scheepsdieselmotoren zoals Sulzer, Man, Stork, Werkspoor, B&W en DOXFORD over die bepaalde periode waarin DOXFORD het voor de wind ging.

Tot 1960 bouwde DOXFORD op hun eigen werf 270 schepen met uitsluiten DOXFORD motoren, en nog eens 300 voor werven waar zij altijd nauw met samen werkten zoals “Laings” en “Thompson”
In 1965 fuseerden deze werven dan ook.


Er was dus een periode dat de DOXFORD zeer populair was, in elk geval voor de toenmalige vrachtschepen (kistjesboten), waar de scheepssnelheid ook nog niet zo belangrijk was vergeleken met de huidige containervaart.

Na dit positieve overzicht kunnen de nadelen van deze motor moeilijk achterwege blijven.

Mvg
Alfons
D6C5D14C43D9476E838A993C67A059C2.png
D6C5D14C43D9476E838A993C67A059C2.png (80.07 KiB) 3909 keer bekeken
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Henk,
Wat is dit? - Kermisattractie? dus - “Happen naar de Baas” (3/3)

Na het voorgaande positieve overzicht van de opkomst van de DOXFORD, kunnen de nadelen van deze motor moeilijk achterwege blijven.

Tijdens de ontwikkeling van de DOXFORD van een eenvoudige en toch wel betrouwbare 3 cilinder moest men overgaan tot grotere vermogens met grotere cilinder diameters en meer cilinders.
Wat resulteerde in krukas in 2 gedeelten met een koppeling ertussen.

Vooral een periode in het jaar 1955 waren er grote problemen wat mag blijken uit het volgende:
5 van de 18 krukassen gaven ernstige problemen van scheuren tot volledige breuk, als gevolg van de constructie als van de manier waarop de smeedstukken (ingots) voor deze krukassen waren bewerkt.
Dit is eventueel nog na te lezen vanaf Blz. 50 e.v.
8E370D84B7EF4CE0A623D4B6169576AD.png
8E370D84B7EF4CE0A623D4B6169576AD.png (180.55 KiB) 3908 keer bekeken
BA102851BF444C6B9B9C978B51C22378.png
BA102851BF444C6B9B9C978B51C22378.png (51.84 KiB) 3894 keer bekeken
Dit leidde er toe dat er in een bepaalde periode een flinke “dip” kwam in de orde portefeuille en het vertrouwen in de DOXFORD tijdelijk afnam.
Hetgeen later toen deze moeilijkheden waren opgelost het vertrouwen weer toenam, maar zo langzamerhand werden er ook grotere schepen gebouwd, men wilde meer snelheid en daardoor nog grotere vermogens.
Dit kon DOXFORD met zijn type motor ondanks de “P” en “J” machines tenslotte niet volhouden en werd dan ook het einde van het DOXFORD tijdperk.

Andere factoren die ook van invloed waren:

• Veel bewegende delen en daardoor meer onderhoud t.o.v. de andere scheepsdieselmotoren.
• Tevens begon men sterk op de scheepsbemanning te bezuinigen, en ook op het machinekamer personeel, hetgeen niet strookt met veel onderhoud.
• Een hoge motor waardoor verschillende scheepsdekken niet over de volle breedte konden worden doorgetrokken.
• De mislukking (disaster volgens de Engelsen) van de “DOXFORD SEAHORSE”
Er is veel geld ingepompt met nagenoeg geen resultaat.
Niemand zat blijbaar op deze sneldraaiende DOXFORD te wachten.
Enkele ontwerpen (details) hiervan konden nog wel worden gebruikt in de “P” en “J” Motoren

(DOXFORD kon deze tegenslag met de "SEAHORSE" maar moeilijk toegeven en adverteerden dat de nieuwe 58JS3 "more or less a slow speed SEAHORSE" was

Het hardnekkig vasthouden van DOXFORD aan dit “Opposed Piston Type”.

Had men hier tijdig van afgestapt toen er grotere vermogens werden gevraagd, en een dieselmotor ontwikkeld met één zuiger per cilinder zoals Sulzer, B&W, dan had men nu een HYUNDAI-DOXFORD van 100.000 Pk gehad voor containerschepen.
Tenslotte had men in 1912 al een dergelijke motor ontwikkeld als proef vòòr het “opposed piston type” zie Blz. 79


Toen de opgelopen achterstand in vermogen eenmaal bij de “DOXFORD Clan” was doorgedrongen was men zeer gefrustreerd over de gang van zaken die er toen plaats vonden in Engeland.

Onderstaand een voorbeeld hiervan:(van mijn Engelse Informant)

>>>Successive British governments poured millions of pounds into Belfast (Harland and Wolff) and Scotland (Kincaid) who built mainly B&W.
There was a great deal of bitterness that so much money went to these places because governments wanted to attract support there whilst Sunderland was given only small loans to invest in shipbuilding and marine engine building.
Doxfords claim that all their research and development was self funded whilst Belfast and Scotland were very heavily subsidized, I have the figures if you want them.
Harland and Wolff even had a dry-dock built for buildings ships’ up to 500, 000 DWT ships and it has been hardly used.
I think that Doxfords struggled to match the increased poor outputs of the foreign engine builders from the late 60's onwards and the Seahorse engine was, in reality, an expensive disaster. Then when British shipbuilding ceased, the main outlet for Doxford engines ceased, and in any case the government had already decided to abandon heavy engineering and shipbuilding, probably rightly so, as we could not compete with the far east.<<<


Dat de DOXFORD wordt vergeleken met een “Kermis attractie” zoals de “steile wand” vertoning vroeger op kermissen vind ik wel grappig, maar heb hier toch een ander gevoel bij, omdat zoals je al aanhaalde ik inderdaad een beetje trots ben, met deze speciale motor in de hoogste rangen te hebben gevaren.

Mvg
Alfons..
A0B1FD9058BF4AD48D6649DD8168F9DC.png
A0B1FD9058BF4AD48D6649DD8168F9DC.png (123.69 KiB) 3908 keer bekeken
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Het belang van licenties
(Uit“ Instruction & Maintenance Manuel DOXFORD “P”-Type Engines)
AF4C4C524F6A4E1B89F0FF3385ED097A.png
AF4C4C524F6A4E1B89F0FF3385ED097A.png (319.97 KiB) 3906 keer bekeken
C940565537894B40854EB912028BA6F3.png
C940565537894B40854EB912028BA6F3.png (322.23 KiB) 3906 keer bekeken
Mvg
Alfons
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Alphons,

Het blijft een mooi stukkie werk van je om dit "hele circus" van de Doxford kar bij elkaar geveegd te hebben , een projekt dat zo zachies an op z'n einde loopt neem ik aan.
Ik heb het met belangstelling gevolgd en gelezen en af en toe een duit in het zakkie gedaan.

We kunnen er nog een heel verhaal over ophangen " hoe het allemaal is gekomen", maar :

Het hardnekkig vasthouden van DOXFORD aan dit “Opposed Piston Type
”.

heeft een hele hoop te maken met de oer en oer conservatieve instelling van de Engelsen in het algemeen, hetgeen niet alleen bij scheepsmotoren tot uiting komt. Kombineer dat met een mooi bekkie uit de tijd zijnde " England rules the waves" " stiff upperlip" en je hebt een "probleem" :lol:
Hetgeen niet wil zeggen dat "alle andere karren" zo perfect waren, maar de Doxford steekt als "grafkar" wel boven het maaiveld uit!! :lol:

Loopt ie mooi??? Tjonge jonge loopt die kar MOOOOOOI! :wink: Ik denk dat ik veilig kan stellen dat ik de enige gekwalificeerde Kombuizer ben die er "recent eentje heeft horen en zien lopen" en er van heeft genoten mag ik wel stellen.

Zoals ik eerder hier heb vermeld, IK heb nog nooit een kollega gesproken die "lovend over een Doxford" sprak, Vroeger niet en RECENT niet, en ik heb meerdere kollega's die jaaaaren alleen met Doxford hebben gevaren :roll: :roll: inclusief zeer ervaren superintendents die " die cholere zooi an de praat moesten houden"
Je hebt dus weinig gezelschap in je enthousiasme voor deze machine, als het op " de echte wereld van vertrekkende en op tijd aankomende schepen aankomt"

DE tijd dat de Hwtk. dat allemaal eens op z'n gemakkie "boven achter een borrel" met de 2e kon bespreken en een keer per dag met een lappie in z'n klauwtjes in z'n witte pakkie eens bij het slovende volkje ging kijken heb ik OOK meegemaakt maar is iets "uit de geschiedenis boekies". De huidige Hwtk. staat met z'n neus vooraan, vaak met wapperende klauwtjes en een bahco in z'n kontzak en enthousiasme voor " Doxford achtige karren" ( D'r zijn maar een enkele Doxford meer , DAT weten we) wat soms nog wel is te vinden bij figuren zoals jij en ik die "ooit " nog eens stoommachine fluisterend rond hebben zien gaan" is in de huidige generatie van Swtk's met een lampie te zoeken.

TWEE keer zoveel werk als met andere karren is de recente en eerder vermelde uitspraak van de HWTK. van de "Pioneer" met laatste Doxford-reken maar dat dit vroeger niet veel beter was

Afsluitend zou ik willen opmerken dat " als je een goeie kar wilt hebben" kom je in Duitsland terecht. ( of de Denen OF de Zwitzers en tegenwoordig de Finnen, ZEKER niet de Fransen, en van de Italianen alleen licentie!!! NU ook vanzelf in Korea en China licenties)

Tjonge jonge WAT loopt ie mooi!!!!

Tjonge jonge wat ben ik blij dat ik die kar nog goed heb kunnen "ervaren" aan het eind van m'n karriere!!!

Tjonge jonge wat dank ik Onze Lieve Heer op een blote knietjes op de plaat dat ik er NOOIT mee heb hoeven te varen!!!

M'n ouwe maatje Daan W. ging bij van Ommeren weg en kwam "bij ons" omdat ie het verdomde om met een Doxford te gaan varen :lol: :lol:

Nogmaals dank voor al je moeite met dit zeer interessante en ook leerzame onderwerp.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Harry G. Hogeboom schreef:Alphons,

Zoals ik eerder hier heb vermeld, IK heb nog nooit een kollega gesproken* die "lovend over een Doxford" sprak, Vroeger niet en RECENT niet
Je hebt dus weinig gezelschap** in je enthousiasme voor deze machine, als het op " de echte wereld van vertrekkende en op tijd aankomende schepen aankomt"

DE tijd dat de Hwtk. dat allemaal eens op z'n gemakkie "boven achter een borrel" met de 2e kon bespreken en een keer per dag met een lappie in z'n klauwtjes in z'n witte pakkie eens bij het slovende volkje ging kijken heb ik OOK meegemaakt maar is iets "uit de geschiedenis boekies". ***

TWEE keer zoveel werk als met andere karren ****

Afsluitend zou ik willen opmerken dat " als je een goeie kar wilt hebben" kom je in Duitsland terecht.*****

Tjonge jonge WAT loopt ie mooi!!!!
Harry,
* Toch heb ik ook ± 40 jaar in de MK gevaren! (waarvan ruim 2 jaar met DOXFORD)
** In mijn volgende bijdrage zal ik iets tonen over "enthousiasme" (gezelschap) over de DOXFORD
*** Kan zijn, maar hij bleef toch de "uiteindelijke verantwoording" houden en door niet steeds zelf mee te moeten sleutelen, had je een beter totaal overzicht.
**** Volledig mee eens, dus ongeschikt voor de huidige jachtige scheepvaart!
***** Je bedoelt toch niet de Duitse MAN motoren, die door Wilton-Fijenoord in die in de Holen- en Meerdrecht zijn geplaatst.

De Wilton-Feyenoord MAN Hoofdmotoren van het "ms Holendrecht"
Het merendeel van mijn verhaal is helaas verdwenen, als gevolg van 2x uploaden op de Provider van Kombuispraat, alleen nog het verhaal over de beruchte MAN Kruispen metalen staat er nog..

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=432

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Hadden we het niet over enthousiasme- gezelschap over de DOXFORD motor (1)

Doxford Files van mijn Engelse Informant

F8DF9409601C4E89AD737E3516383604.jpg
F8DF9409601C4E89AD737E3516383604.jpg (775.69 KiB) 3904 keer bekeken
Links het apparaat om de microfiches (bakken vol van LB t/m "J" DOXFORD te bekijken
58EDC1B87F534FFFA53C747DE116B074.jpg
58EDC1B87F534FFFA53C747DE116B074.jpg (706.19 KiB) 3904 keer bekeken
Hier kunt u eventueel nog lezen hoe hij aan al dit DOXFORD materiaal is gekomen
Het was bestemd voor de verbrandingsoven (incinerator)
Zelfs de "DEFA" (DOXFORD ENGINEERS FRIENDS ASSOCIATION) had geen interesse, en dat noemt zich "Doxford Vrienden"


viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=832

Mvg
Alfons
Bram

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Bram »

:-D Alfons

een goede gezegde:

with such friends
you don`t need enemy`s :lol:

groets Bram
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Hadden we het niet over enthousiasme, c.q. "weinig gezelschap" over de DOXFORD motor (2)

Doxford Files van mijn Engelse Informant

EEN ZOLDER TOT DE NOK GEVULD.
Zou dat bruine kistje links, misschien een "Maihak" Indicateurtoestel kunnen zijn?
144A4E5B7EC848FE9AB390DBEEF12857.jpg
144A4E5B7EC848FE9AB390DBEEF12857.jpg (580.31 KiB) 3903 keer bekeken
En nog een apart kistje met krukas gegevens
En die kleine doosjes daaronder zullen ook nog wel iets bevatten wat met DOXFORD te maken heeft!

95B9CDDACE2C47ECBFC72BD5818943BB.jpg
95B9CDDACE2C47ECBFC72BD5818943BB.jpg (674.84 KiB) 3903 keer bekeken
Mvg
Alfons


Plaats reactie