Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Beurswaarde Eimskip bijna verdampt

Eimskip moest deze week op de IJslandse beurs 67 procent van zijn waarde inleveren. Daarmee was de Scandinavische rederij, eigenaar van het Nederlandse Daalimpex Logistics, de grootste daler op OMX-NASDAQ Nordic Stock Exchange. De waarde van het aandeel zakte gisteren weg naar 0,6 IJslandse kronen. Een jaar geleden werd het aandeel Eimskip nog voor 41 kronen verhandeld. De IJslandse beurs ging deze week voor het eerst weer open na twee weken gesloten te zijn geweest door de bankencrisis in het land. Acht fondsen werden verhandeld, waaronder Eimskip. De rederij verkocht vorige week het belang van 50 procent in Euro Container Lines. Ook zouden de IJslanders de Canadese koelgroep Versacold Atlas willen afstoten. Dit logistieke bedrijf werd twee jaar geleden voor een bedrag van 1 miljard dollar overgenomen. Er zijn geen berichten bekend dat Eimskip af wil van het Nederlandse Daalimpex Coldstores. Die andere IJslandse rederij, Samskip, zegt geen last te hebben van de financiële perikelen in het moederland. 'Samskip is een internationaal opererend bedrijf waarvan de holding in Nederland is gevestigd', zegt ceo Jens Holger Nielsen van Samskip Multimodal Container Logistics in het Financieele Dagblad. De financiering vindt plaats op het continent en niet in IJsland. 'De bancaire problemen in IJsland gaan wat dat betreft aan ons voorbij', aldus Nielsen in het FD.

Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

ENGELSEN KOPEN MINDER BLOEMEN, STENA ZUCHT

HOEK VAN HOLLAND - Stena Line in Hoek van Holland heeft het vrachttransport op de Noordzee in korte tijd met 30 procent zien teruglopen. Door de financiële crisis in Groot-Britannië is vooral de vraag naar luxe versproducten als planten en bloemen sinds juni in elkaar geklapt. De ferrydienst zag daardoor het aantal vrachtwagens met vooral Westlandse bloemen en planten teruglopen van 150 naar 100 per dag.
"Ik heb het nog nooit zo snel zien veranderen, zegt Stena-directeur Pim de Lange, die de Noordzee-activiteit en voor zijn rekening neemt. Ook in andere sectoren neemt het wegtransport via zijn ferry af. Het vervoer van paprikas,
komkommers en sla naar Britse supermarktketens blijft stabiel. "Als de malaise in Engeland en ook Ierland niet verandert, zullen door overcapaciteit veerdiensten op de Noordzee verdwijnen.
Ook ik zal mogelijk begin 2009 vaarschema's aanpassen of op de lijnen van Rotterdam Europoort naar Harwich het aantal schepen van drie naar twee terugbrengen. Ik hoop dat het niet nodig is. Het hangt ook af van komende tariefbesprekingen met transporteurs. Die moeten tot betere inkomsten leiden.De Lange hoopt dat de economie van Engeland zich heeft hersteld als Stena in 2010 en 2011 vier nieuwe vracht- en passagiersveerboten in de vaart brengt op de in totaal zeven lijndiensten met Harwich en Killingholme. "Engeland moet ooit weer gaan importeren, ook omdat er weinig wordt geproduceerd. Ook de Olympische Spelen zullen een impuls geven,'' veronderstelt hij. De vlootvernieuwing vergt een investering van in totaal 640 miljoen euro,inclusief 10 miljoen euro voor aanpassing van de terminal-wal. Volgens De Lange is de bestelling van de schepen in Duitsland en Zuid-Korea verantwoord, omdat op lange termijn groei wordt verwacht en nieuwe schepen steeds duurder worden. "Bovendien zal de kwaliteit die wij met deze schepen bieden, zich uitbetalen.
ronny

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ronny »

Jos Komen schreef:Tekort aan mankracht bij IJmuider Sluizen
Gepubliceerd op 20 oktober 2008, 18:09

Een chronisch tekort aan sluiswachters. En een dalende bereidwilligheid om het ene gat met het andere te vullen. Afgelopen weekeinde ging het met een noodscenario nog net goed.

De kans dat de Zeesluis bij IJmuiden de komende maanden periodes lam gelegd moet worden, neemt volgens de sluismeesters toe. ,,Het hangt van improvisatie aan elkaar.''

Door creatief 'inroosteren' kon zaterdagmiddag net aan worden voorkomen dat de IJmuider sluizen - de zeepoort naar het Noordzeekanaalgebied - urenlang gestremd zou zijn. De waarschuwing aan de scheepvaart dat dit zou gebeuren, werd op het laatst ingetrokken. Er bleek alsnog een sluisplanner was gevonden om de dienst te draaien.

Vanuit het Haven Operatie Centrum in IJmuiden wordt alle scheepvaart van IJmuiden tot Amsterdam geleid. ,,We hebben vijf vacatures voor verkeersleiders/sluismeesters'', zegt Havenmeester Astrid Kee van Zeehavens Amsterdam. ,,Normaal gesproken zitten de roosters dicht, maar als er plots iemand ziek wordt is er een mogelijk probleem. We hebben geen vet op de botten.''

Haarlems Dagblad
HHHM als ik aan de wal moet werken lijkt me dat wel wat,mits het ook een beetje betaald natuurlijk.
Heb er de papieren wel voor denk ik zo ,lekker dichtbij alkmaar-ijmuiden is alleen een klote verbinding met openbaarvervoer
want een rijbewijs hebben we niet :lol:
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim van der Moolen »

In aansluiting met het bovenstaand bericht van Jos Komen:
Sluizen IJmuiden
Sluizen IJmuiden
Scannen0018 (Large).jpg (191.32 KiB) 3006 keer bekeken
Bron: Dagblad Kennemrland dd. 21-10-2008.
Eat your pie, before you die !
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Frans de Lijster »

Afbeelding
Uit het AD van vandaag.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Eems Sky tussen wolken en water

Afbeelding

In de maritieme schouwburg van Werkendam vond op 25 september de overdracht van de coaster Eems Sky alsmede een familieoverdracht van het rederijmanagement Kornet plaats. Zonneschijn begeleidde de vlagwisseling van de 2600 ton grote Eems Sky, vanaf de kade gevolgd door vele belangstellenden, geregisseerd door de directie en uitgevoerd door Mathilde Parel, Marina, Christa, Rieneke en Laura Kornet. Met de reeds 22.000 op eigen kiel gevaren kilometers tussen de Vietnamese geboorteplaats en Werkendam bewees de Eems Sky haar zeewaardige statuur. Het ss Majesteit van de binnenwateren raderde het gezelschap voor het accent op de feestelijkheden rondom Dordt. "Hoewel de afbouw ‘Vietnamese zweetdruppels’ kostte, lukte het opnieuw om het schip aan de gestelde eisen en kwaliteit te laten voldoen. Schouder aan schouder is er op een bijzonder fijne manier gewerkt", aldus Gertjan Kornet. Een opmerking aan het adres van Rensen Seatrade, die met deze Eems Sky inmiddels het vierde schip aan Rederij Kornet opleverde. Dat er een vijfde, zesde, voorlopig tot twaalf zitten aan te komen, zegt iets over scheepskwaliteit en over de relatie van Rensen Seatrade met de opdrachtgever en de financiële alsmede logistieke partner Amasus Shipping Delfzijl. Menno van der Plas is commercieel directeur van Rensen Seatrade. Sinds enige tijd heeft Rensen geen belangen meer in Seatrade en wordt de firma alleen door Menno en collega’s vertegenwoordigd. De naam van het bedrijf zal op termijn worden gewijzigd.Dolf Kornet en zijn echtgenote werden door hun jongens verrast met een frappant gelijkende pentekening van Dolf en zijn vader. Materieel werd het echtpaar – met speciale dank voor al die kopjes koffie en het luisterend oor van mama Kornet beloond met twee fietsen, voorzien van een elektrisch opduwertje. "Pa heeft altijd gewerkt om het roer aan ons over te geven zoals hij dat van zijn vader kreeg. Zoiets als traditie", aldus hoofd technische dienst Gertjan Kornet.

Nieuwe vlag

De vlag die grootvader Christiaan Kornet een kleine zeventig jaar geleden in de mast hees van zijn met zand aan de ijk geladen Maria en waarmee hij langs de kust pionierde naar Zeebrugge, die ook zijn zoon en opvolger Dolf een carrière lang handhaafde, is vervangen door de derde generatie! In het kader van bedrijfsevolutie is de oude gele vlag met het CK-logo symbolisch geschonken aan de grondleggers van het bedrijf. De nieuwe vlag is wit met opnieuw ‘CK’, nu verkleind en gevat in een kompasroos. De bedrijfsfilosofie achter het nieuwe logo: CK is de kern, aan het begin van een nieuwe ontwikkeling, varen naar alle continenten, voor ander markten knokken met dezelfde spirit als de voorbije zeventig jaar. Toen de broers Chris, Dolf, Gertjan Kornet en zwager Kees Parel het bedrijf nu bijna een jaar geleden overnamen, kwamen ze niet in een "gespreid bed terecht, wel in een degelijk doorgetimmerd ledikant", zei de scheidende Dolf Kornet in zijn toespraak. Natuurlijk ging hij terug naar economisch mooi, maar ook zwaar weer. In de wederopbouw nam de vraag naar zand en grind explosief toe. De herstelwerkzaamheden in België waren snel gevonden. De nieuwe Deo Juvante met beperkte estuaire klasse verscheen, inclusief grijze spieën. De Hamburg- en Denemarkenvaart deed zijn intrede in het bedrijf en werd tevens de koevoet waarmee men een overstap naar de kruiplijners wist te maken. Eind jaren ‘80 viel de beslissing om via zee alle Europese bestemmingen op de kaart te zetten en werden de binnenschepen afgestoten. Eind ‘90 stak een schip met CK in de schoorsteen de Atlantische oceaan over, nu met regelmaat.

Buitenlandse support

Gyron Crew is een initiatief van Rederij Kornet en voorziet in de behoefte van deskundige bemanningsleden. "Na het inhuren van matrozen via een lokaal uitzendbureau hebben we vanuit onze onafhankelijke achtergrond een eigen organisatie opgezet", zegt Dolf Kornet. "De vraag was groot. Inmiddels zijn er zo’n tachtig crewleden op de zeeschepen actief en 200 in de binnenvaart."Gyron Crew werkt samen met maritieme opleidingsinstituten in buitenland, zoals Manilla en Singapore, waar officieren en matrozen volgens Nederlandse normen worden opgeleid. Sinds kort is er ook een Gyron Crew Romania, met eenzelfde service. Kapitein Smirnov is eveneens gecontracteerd door Gyron Crew. Hij bracht met zijn 5-koppige bemanning de Eems Sky met lading van Hongkong naar Sardinië, daarna met klei van Spanje naar Engeland en toen in ballast naar Werkendam. De Eems Sky voer tussen hemel en water door de straat van Malakka en langs Somalië, slechts 10 mijl verwijderd van een kaping, op huis aan. Ofschoon er Delfzijl op de spiegel staat. De huidige Rederij Kornet & Zonen is een complete aanbieder en wordt geleid door een enthousiast, innovatief en professioneel team. Ze zijn klaar voor een nieuwe groeiperiode, waarin schepen naar de Rh6ne en twee energiezuinige schepen van 7200 ton een rol gaan spelen. Kornet verzorgt salarisadministratie en materiaalbestellingen, heeft een afdeling met deskundigen voor ISM- en ISPS-certificeringen. Buiten de kernactiviteit transport zijn verpakking en overslag van goederen, zwaar transport over water of weg,ook disciplines. De Werkendamse firma beschikt over een moderne vloot, een kwalitatief hoogwaardig management en diverse dochterondernemingen met hun specifieke expertises.
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Noorderkroon is eerste Bijlsma Trader 4500 uit serie van zes

Afbeelding

Met de coaster Noorderkroon leverde VeKA Bijlsma deze zomer de eerste uit een serie van zes 4500tonners af. Het gaat om de nieuwe serie Bijlsma Trader 4500, een drogeladingschip zonder ijsklasse. Zes van deze schepen bouwt de werf de komende drie jaar. Samen met achttien nieuwe kleinere coasters van het type BT 3250, vier van het type Bijlsma Container Feeder 350 en de zeven à acht nieuwe binnenschepen die jaarlijks worden afgebouwd, zit de werf in Lemmer tot en met 2010 helemaal vol. In principe zijn de zes nieuwe BT 4500 coasters alle verkocht. Naast de Noorderkroon gaan er vier naar Wagenborg Shipping en eentje naar Bert Kornet. Het casco van de Noorderkroon is gebouwd in het Servische Apatin. Andere werven waar VeKa Bijlsma casco’s laat bouwen, zijn de VeKa-werf in het Tsjechische Melnik en een groot aantal OostEuropese en Chinese werven. "Afbouw in China is wat ons betreft nog lang niet aan de orde", zegt directeur Arend Bijlsma. "Het ruwe werk, zoals casco’s bouwen, beheersen ze daar prima, maar de afbouw is toch wat anders." Na de Noorderkroon kwam de tweede BT 4500 ook uit Apatin. Begin september nam VeKa Bijlsma het casco over in Constanza. Naar verwachting komt dit schip in mei 2009 in de vaart.

Cascobouw

Volgens Bijlsma ligt de tijd dat om prijstechnische redenen casco’s werden gebouwd in Oost-Europa en Azië, binnen afzienbare tijd achter ons: "Het prijsverschil tussen Nederlandse en buitenlandse casco’s verdwijnt helemaal. Je ziet de loonkosten in Oost-Europa nu al hand over hand stijgen. Bovendien hebben ze daar nog altijd te maken met de oude Oostblokmentaliteit. Die mensen werken hartstikke hard, maar niet erg efficiënt. Loonkostenreductie, die in Nederland toch behoorlijk hoog in het vaandel staat, daar doen ze in het voormalig Oostblok niks aan." Toch verwacht Bijlsma dat de cascobouw in Nederland niet sterk gaat toenemen. De reden om in het buitenland te blijven bouwen zit hem echter niet meer in het prijskaartje. "Nederlandse werven komen erg moeilijk aan personeel. Vóór ons faillissement in 2004 werkten er hier 150 Nederlandse personeelsleden, dat zijn er nu nog veertig. Meer dan de helft van die 150 zijn helemaal niet meer werkzaam in de scheepsbouw. Die zijn in andere sectoren terechtgekomen, waar ze het prima naar hun zin hebben. Die ben je definitief kwijt voor de scheepsbouw. En dat terwijl het een hartstikke mooi vak is." Waar Bijlsma voor het faillissement een pure zeevaartbouwer was, kwam er bij de doorstart aan de hand van VeKa van Peter Versluis de bouw van binnenschepen bij. Beide takken van sport leven in Lemmer vredig naast elkaar. De zeeschepen worden er tegenwoordig afgebouwd in het droogdok en aan de pier achter het droogdok. Voor de afbouw van binnenvaarschepen is de landtong naast de werf aangekocht. En toch is er geen sprake van een strikte scheiding tussen de beide types scheepsbouw: "Hoewel beide onderdelen hun eigen groep medewerkers hebben, is er zeker ook sprake van een kruisbestuiving. Dat werkt heel goed samen." "Met een kleine groep mensen verrichten we hier heel veel werk", vertelt Bijlsma over zijn werf. "Ons projectmanagement wijkt daarmee wel wat af van het gangbare. Wij hebben een heel kleine groep die aanstuurt en houden daarmee onze eigen overhead laag. We verdelen de verschillende disciplines over verschillende groepen, onze onderaannemers. Dat vereist een heel duidelijke planning, het is een kwestie van strak bijsturen en coördineren. Bovendien is het mogelijk doordat hier meestal meerdere schepen tegelijk worden afgebouwd.

Nieuwe locatie

"Wij werken vaak met dezelfde onderaannemers; er zijn dus veel medewerkers van die bedrijven die elkaar hier altijd weer tegenkomen en gewend zijn met elkaar te moeten samenwerken. Dat gaat heel goed. We houden wel heel strak de hand aan afgesproken tijdstippen waarop zaken klaar moeten zijn. Doe je dat niet, dan zorgt de eerste vertraging voor een domino-effect. Door onze strakke planning treden relatief weinig vertragingen op." Momenteel wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van het gedeelte tot volwaardige afbouwlocatie voor binnenvaartschepen. De afmeerpalen zijn geslagen, de loopsteigers liggen er en de stroom is aangelegd. De afbouw is inmiddels begonnen, er liggen nu drie schepen voor de wal. Deze worden afgebouwd met behulp van een mobiele kraan. De vaste kraan is besteld. "Ik verwacht dat de landtong in januari, uiterlijk februari volledig klaar is voor gebruik", zegt Arend Bijlsma. "Dan kunnen we er zeven tot acht per jaar afbouwen. Meer ook niet, daar hebben we de mensen niet voor." Dat er nog niet volop wordt afgebouwd heeft niet alleen te maken met de aanpassing van de werf. Bijlsma: "We wachten al behoorlijk lang op casco’s. Maar er zit nu schot in, naar verwachting eind dit jaar ligt de hele haven hier vol. Tja, als er geen casco’s aangeleverd worden, kunnen wij niet afbouwen, hè. Op dit moment ligt er een casco klaar op de Elbe, maar die kan hier door laag water niet komen." Volgens Bijlsma zit de vraag naar zeeschepen momenteel op zijn maximum: "Die vraag gaat stagneren. Er zijn te veel nieuwe schepen in de vaart, terwijl de markt stagneert. Dat zie je nu al enigszins gebeuren. De voorspelde groei van 12 procent in de containervaart zit momenteel op slechts 6 procent. Dan komen de transportprijzen meteen onder druk te staan.

Groei

In de groei in de binnenvaartsector ziet Bijlsma de komende jaren zeker geen klad ontstaan. "Voor de komende drie jaar zijn er 200 tot 250 nieuwe schepen in aanbouw", weet hij. "Dankzij de enigszins toenemende vraag, de lagere waterstand in de Rijn door afnemende sneeuw en smeltwater en vooral dankzij de vereiste dubbelwandigheid van tankers nu al door bepaalde aanbieders en binnen afzienbare tijd ook wettelijk vraagt de markt de komende jaren om 150 tot 200 nieuwe schepen per jaar. Aan die vraag kan bij lange na niet worden voldaan."
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Mart Hoogedoorn »

''sluiswachters''.Verdienen toch goed die knapen...of vinden ze dat ze te lang van huis zijn, of scholing te moeilijk...laat eens horen.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Albert »

Hoi Mart, :-D

Aan sluiswachters is er geen gebrek, hoewel ze er nog wel wat willen aannemen.
Waar ze wel tekort aan hebben? Sluismeesters anex verkeersleiders daar zit het tekort. De cursus plus praktijk opleiding duurt iets van een jaar, dus hebben ze een serieus probleem daar in IJmuie.

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Wij vragen

Je beschikt over een afgeronde nautische MBO-opleiding (Maroff of gelijkwaardig) en over grondige kennis van zee en/of binnenvaart. Je hebt minimaal 3 jaar recente en relevante werkervaring, je beheerst de Engelse taal en kent het beheergebied. Diploma Nautische Functies 3 en kennis van de Duitse taal is een pré. Daarnaast ben je resultaatgericht, flexibel en in staat om zowel als teamworker als zelfstandig te opereren.

Wij bieden

Haven Amsterdam biedt een uitdagende en afwisselende werkomgeving op het raakvlak van bedrijfsleven en overheid. Het salaris bedraagt afhankelijk van opleiding en ervaring maximaal € 3.027,- bruto per maand (exclusief ca. 24,67% roostertoeslag en 8% vakantiegeld). In het eerste jaar word je opgeleid tot VTS-operator via het NNVO en bedraagt het salaris maximaal € 2.672,- bruto per maand (exclusief ca. 24,67% roostertoeslag en 8% vakantiegeld). Daarnaast biedt Haven Amsterdam uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden en ruime opleidingsmogelijkheden.

Standplaats IJmuiden


Plaats reactie