Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Hadden we het niet over enthousiasme, c.q. "weinig gezelschap" over de DOXFORD motor (3)

Doxford Files van mijn Engelse Informant


Zocht u misschien informatie over de DOXFOR MOTOR?
Zou er iets dergelijks nog bestaan van de WERKSPOOR- en STORK MOTOR?
AA79A12CE9AA42ECB0AE16686B11BE7E.jpg
AA79A12CE9AA42ECB0AE16686B11BE7E.jpg (335.3 KiB) 2715 keer bekeken
8FE2DCDD2E7447DF8C790D1AF3F00CF2.jpg
8FE2DCDD2E7447DF8C790D1AF3F00CF2.jpg (528.11 KiB) 2715 keer bekeken
Mvg
Alfons

averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Hadden we het niet over enthousiasme, c.q. "weinig gezelschap" over de DOXFORD motor (4)

Doxford Files van mijn Engelse Informant


In hoofdzaak een stapeltje alleen over "BANK LINE"
1DDE47EE55BE42FA87C9AC0A7392A74F.jpg
1DDE47EE55BE42FA87C9AC0A7392A74F.jpg (323.39 KiB) 2714 keer bekeken
D9A0A949CA3344F6B5419996096163FD.jpg
D9A0A949CA3344F6B5419996096163FD.jpg (765.56 KiB) 2714 keer bekeken
Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Uit: WF- nieuws, 20 Jaargang, Januari 1957 via A.D. van Eijk, Oud Service Engineer WF

20077263972D4A13A02DE866662EB153.png
20077263972D4A13A02DE866662EB153.png (428.56 KiB) 2713 keer bekeken
D32B1E3ACC734D2A99EFE89B33DD1CC0.png
D32B1E3ACC734D2A99EFE89B33DD1CC0.png (832.54 KiB) 2713 keer bekeken
X Dus een LBD Motor (75 LBD 6 LS),
Cilinder diameter 75 cm, Long Balanced, Diaphragma, 6 cilinders, Lever Driven Scavenging pumps (3 Spoelpompen met juk aangedreven door midden kruishoofd van de cilinder 4, 5 en 6)

Op regel 21 en 22 staan beide schepen met diverse links:

of als .pdf Document:

http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Zomaar Uit het DOXFORD Orderbook voor een DOXFORD bestemd voor "mv RONDO", gebouwd bij AUSTIN & PICKERSGILL Ltd
AD58C11FE7FE48158E97FDF3BC229DC6.jpg
AD58C11FE7FE48158E97FDF3BC229DC6.jpg (641.79 KiB) 2712 keer bekeken
Mvg
alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD "P" MOTOREN
3837399818DD4E0EBE4B3DA662D507BB.png
3837399818DD4E0EBE4B3DA662D507BB.png (850.4 KiB) 2711 keer bekeken
Op die datum reeds 28 in bestelling!
046BAE0CA14B49DDB9550899D8691252.png
046BAE0CA14B49DDB9550899D8691252.png (69.01 KiB) 2711 keer bekeken
Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD "P" MOTOREN

6 cilinder 10.800 APK
E6416F006F1D4ACB8AC8D4519FEFE535.jpg
E6416F006F1D4ACB8AC8D4519FEFE535.jpg (934.17 KiB) 2710 keer bekeken
Merk op:
* Manoeuvreerstand aan de voorzijde
* Solide krukas zonder sferiche lagering
* Commonrail brandstofsysteem maar met getimde injectie
* Daardoor slechts één nokkenas aan de voorzijde
* Turbo Charged, 2 Turboblowers
* Ontlastkleppen op de spoelluchtdeksels met vlamdovers
* De typische DOXFORD kijkglazen op de carterdeksels van het midden bordes
* Koeling bovenzuiger via telescooppijpen met waterkoeling
* Koeling onderzuiger door de zuigerstang met oliekoeling
* Onderzuiger zonder hemd en zuigerstang beweegt door zuigertstangwerkbus

Mvg
Alfons
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door jeroen »

Alfons,

Als ik het plaatje bekijk zie ik 3 drukvulgroepen in plaats van 2. Voor elke 2 cilinder unit's een turbo.
Groeten Jeroen
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

jeroen schreef:Alfons,

Als ik het plaatje bekijk zie ik 3 drukvulgroepen in plaats van 2. Voor elke 2 cilinder unit's een turbo.
Foutje: je hebt gelijk!!!
Het zal dan een "stootsyteem" zijn, dus zonder uitlaatgassen receiver, hetgeen een beter rendement geeft.
Het blijkt dat dit dus kritisch bekeken wordt, en zo hoort het!

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD "P" MOTOREN

Schema
03345C0829EA40D9A9EE5B26DE36758B.png
03345C0829EA40D9A9EE5B26DE36758B.png (65.54 KiB) 1719 keer bekeken
..Principe van de werking

(a) Toont de positie van de zuigers in het uiterste dode punt
Spoel- en uitlaatpoorten zijn vol geopend en laten onder druk spoellucht toe vanuit de spoellucht kanaal in de cilinder en drijven de afgewerkte gassen uit de cilinder door de uitlaatpoorten.

(b) Zuigers komen naar elkaar toe, de spoellucht poorten zijn gesloten, maar de uitlaatpoorten zijn nog gedeeltelijk open waardoor het laatste uitlaatgas kan verdwijnen.

(c) Alle poorten zijn nu gesloten en de zuigers bewegen naar elkaar toe waardoor de lucht snel gecomprimeerd wordt en de temperatuur sterk stijgt.

(d) Zuigers staan nu in top (IDC), brandstof wordt ingespoten en de hoge compressie temperatuur zorgt voor de ontsteking waardoor de verbranding plaats vind van ongeveer 15 - 16 krukgraden voor Top tot 18-19 graden na top bij Volle Kracht rekening houdend met de inspuit – en ontstekingsvertraging waarvan de laatste bij zwareolie groter is dan bij dieselolie.

(e) Zuigers bewegen weer uit elkaar (verbrandingsslag), expansie van de gassen vind plaats tot de bovenzuiger de uitlaatpoorten begint te openen en de uitlaatgassen ontsnappen, hetzij in de uitlaatgassen receiver (gelijke druk systeem) of rechtstreeks naar de turboblowers (stootssysteem)

(f) Toont de zuigers in de nabijheid van het onderste dode punt (ODC) waarbij de spel- en uitlaatpoorten gedeeltelijk geopend zijn en spoellucht toelaten in de cilinder en de uitlaatgassen voor zich uitdrijven.

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD “P” MOTOREN

POORTEN SCHEMA
F9085F4D0C604A7B9940AEBB9F0FAA64.png
F9085F4D0C604A7B9940AEBB9F0FAA64.png (80.09 KiB) 1718 keer bekeken
Merk op:
Bij de uitvoering met Turboblowers openen de uitlaatpoorten 33 krukgraden voor het openen van de spoelpoorten (A-C)
Het komt het vermogen van de Turboblowers ten goede
Bij motoren zonder Turbo’s, dus met zuigerpompen zou dat slechts20 krukgraden zijn.

Bij de Turboblower uitvoering staan de uitlaatpoorten nog slechts 15 krukgraden open voordat de spoelpoorten gesloten worden (B-D)
Dit om het verlies aan spoellucht te beperken.
Bij motoren met zuigerpompen is dit 12 krukgraden.

De uitvoering is volgens het “impulssysteem = stootsysteem” voor een beter turbo rendement.
Na de cilinders is er een zeer korte pijpverbinding met de turbo’s, dus geen verzamel uitlaatgassen receiver.
Na de turbo’s stroomt het uitlaatgas of direct naar de schoorsteen of via een warmtewisselaar, eigenlijk altijd dit laatste.

Dit kan zijn een uitlaatgassenketel met een bypass uitlaatgassenklep of een economizer, ook meestal dit laatste.
De economizer is voorzien van pijpen in een spiraal, die op hun beurt van stalen vinnen zijn voorzien voor betere warmteoverdracht
Op een tussendek staat een stoom-watervat waaruit een circulatie pomp dit water door de economizer pompt en het water/stoom mengsel weer terug.
Stoom wordt betrokken uit de top van dit vat, en een voedingpomp zorgt voor het juiste waterpeil.
Een hulpketel voor in de haven staat parallel aan dit vat gekoppeld en kan met sludge gestookt worden.

Zo was de uitvoering op één van mijn laatste full-containerschepen, (ZONDER DOXFORD!)

Mvg
Alfons


Plaats reactie