Doxford Scheepsmotor
Re: Doxford Scheepsmotor
Hadden we het niet over enthousiasme, c.q. "weinig gezelschap" over de DOXFORD motor (3)
Doxford Files van mijn Engelse Informant
Zocht u misschien informatie over de DOXFOR MOTOR?
Zou er iets dergelijks nog bestaan van de WERKSPOOR- en STORK MOTOR?
Mvg
Alfons
Doxford Files van mijn Engelse Informant
Zocht u misschien informatie over de DOXFOR MOTOR?
Zou er iets dergelijks nog bestaan van de WERKSPOOR- en STORK MOTOR?
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Hadden we het niet over enthousiasme, c.q. "weinig gezelschap" over de DOXFORD motor (4)
Doxford Files van mijn Engelse Informant
In hoofdzaak een stapeltje alleen over "BANK LINE"
Mvg
Alfons
Doxford Files van mijn Engelse Informant
In hoofdzaak een stapeltje alleen over "BANK LINE"
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Uit: WF- nieuws, 20 Jaargang, Januari 1957 via A.D. van Eijk, Oud Service Engineer WF
X Dus een LBD Motor (75 LBD 6 LS),
Cilinder diameter 75 cm, Long Balanced, Diaphragma, 6 cilinders, Lever Driven Scavenging pumps (3 Spoelpompen met juk aangedreven door midden kruishoofd van de cilinder 4, 5 en 6)
Op regel 21 en 22 staan beide schepen met diverse links:
of als .pdf Document:
http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf
Mvg
Alfons
X Dus een LBD Motor (75 LBD 6 LS),
Cilinder diameter 75 cm, Long Balanced, Diaphragma, 6 cilinders, Lever Driven Scavenging pumps (3 Spoelpompen met juk aangedreven door midden kruishoofd van de cilinder 4, 5 en 6)
Op regel 21 en 22 staan beide schepen met diverse links:
of als .pdf Document:
http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Zomaar Uit het DOXFORD Orderbook voor een DOXFORD bestemd voor "mv RONDO", gebouwd bij AUSTIN & PICKERSGILL Ltd
Mvg
alfons
Mvg
alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
DOXFORD "P" MOTOREN
Op die datum reeds 28 in bestelling!
Mvg
Alfons
Op die datum reeds 28 in bestelling!
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
DOXFORD "P" MOTOREN
6 cilinder 10.800 APK
Merk op:
* Manoeuvreerstand aan de voorzijde
* Solide krukas zonder sferiche lagering
* Commonrail brandstofsysteem maar met getimde injectie
* Daardoor slechts één nokkenas aan de voorzijde
* Turbo Charged, 2 Turboblowers
* Ontlastkleppen op de spoelluchtdeksels met vlamdovers
* De typische DOXFORD kijkglazen op de carterdeksels van het midden bordes
* Koeling bovenzuiger via telescooppijpen met waterkoeling
* Koeling onderzuiger door de zuigerstang met oliekoeling
* Onderzuiger zonder hemd en zuigerstang beweegt door zuigertstangwerkbus
Mvg
Alfons
6 cilinder 10.800 APK
Merk op:
* Manoeuvreerstand aan de voorzijde
* Solide krukas zonder sferiche lagering
* Commonrail brandstofsysteem maar met getimde injectie
* Daardoor slechts één nokkenas aan de voorzijde
* Turbo Charged, 2 Turboblowers
* Ontlastkleppen op de spoelluchtdeksels met vlamdovers
* De typische DOXFORD kijkglazen op de carterdeksels van het midden bordes
* Koeling bovenzuiger via telescooppijpen met waterkoeling
* Koeling onderzuiger door de zuigerstang met oliekoeling
* Onderzuiger zonder hemd en zuigerstang beweegt door zuigertstangwerkbus
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Alfons,
Als ik het plaatje bekijk zie ik 3 drukvulgroepen in plaats van 2. Voor elke 2 cilinder unit's een turbo.
Als ik het plaatje bekijk zie ik 3 drukvulgroepen in plaats van 2. Voor elke 2 cilinder unit's een turbo.
Groeten Jeroen
Re: Doxford Scheepsmotor
Foutje: je hebt gelijk!!!jeroen schreef:Alfons,
Als ik het plaatje bekijk zie ik 3 drukvulgroepen in plaats van 2. Voor elke 2 cilinder unit's een turbo.
Het zal dan een "stootsyteem" zijn, dus zonder uitlaatgassen receiver, hetgeen een beter rendement geeft.
Het blijkt dat dit dus kritisch bekeken wordt, en zo hoort het!
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
DOXFORD "P" MOTOREN
Schema ..Principe van de werking
(a) Toont de positie van de zuigers in het uiterste dode punt
Spoel- en uitlaatpoorten zijn vol geopend en laten onder druk spoellucht toe vanuit de spoellucht kanaal in de cilinder en drijven de afgewerkte gassen uit de cilinder door de uitlaatpoorten.
(b) Zuigers komen naar elkaar toe, de spoellucht poorten zijn gesloten, maar de uitlaatpoorten zijn nog gedeeltelijk open waardoor het laatste uitlaatgas kan verdwijnen.
(c) Alle poorten zijn nu gesloten en de zuigers bewegen naar elkaar toe waardoor de lucht snel gecomprimeerd wordt en de temperatuur sterk stijgt.
(d) Zuigers staan nu in top (IDC), brandstof wordt ingespoten en de hoge compressie temperatuur zorgt voor de ontsteking waardoor de verbranding plaats vind van ongeveer 15 - 16 krukgraden voor Top tot 18-19 graden na top bij Volle Kracht rekening houdend met de inspuit – en ontstekingsvertraging waarvan de laatste bij zwareolie groter is dan bij dieselolie.
(e) Zuigers bewegen weer uit elkaar (verbrandingsslag), expansie van de gassen vind plaats tot de bovenzuiger de uitlaatpoorten begint te openen en de uitlaatgassen ontsnappen, hetzij in de uitlaatgassen receiver (gelijke druk systeem) of rechtstreeks naar de turboblowers (stootssysteem)
(f) Toont de zuigers in de nabijheid van het onderste dode punt (ODC) waarbij de spel- en uitlaatpoorten gedeeltelijk geopend zijn en spoellucht toelaten in de cilinder en de uitlaatgassen voor zich uitdrijven.
Mvg
Alfons
Schema ..Principe van de werking
(a) Toont de positie van de zuigers in het uiterste dode punt
Spoel- en uitlaatpoorten zijn vol geopend en laten onder druk spoellucht toe vanuit de spoellucht kanaal in de cilinder en drijven de afgewerkte gassen uit de cilinder door de uitlaatpoorten.
(b) Zuigers komen naar elkaar toe, de spoellucht poorten zijn gesloten, maar de uitlaatpoorten zijn nog gedeeltelijk open waardoor het laatste uitlaatgas kan verdwijnen.
(c) Alle poorten zijn nu gesloten en de zuigers bewegen naar elkaar toe waardoor de lucht snel gecomprimeerd wordt en de temperatuur sterk stijgt.
(d) Zuigers staan nu in top (IDC), brandstof wordt ingespoten en de hoge compressie temperatuur zorgt voor de ontsteking waardoor de verbranding plaats vind van ongeveer 15 - 16 krukgraden voor Top tot 18-19 graden na top bij Volle Kracht rekening houdend met de inspuit – en ontstekingsvertraging waarvan de laatste bij zwareolie groter is dan bij dieselolie.
(e) Zuigers bewegen weer uit elkaar (verbrandingsslag), expansie van de gassen vind plaats tot de bovenzuiger de uitlaatpoorten begint te openen en de uitlaatgassen ontsnappen, hetzij in de uitlaatgassen receiver (gelijke druk systeem) of rechtstreeks naar de turboblowers (stootssysteem)
(f) Toont de zuigers in de nabijheid van het onderste dode punt (ODC) waarbij de spel- en uitlaatpoorten gedeeltelijk geopend zijn en spoellucht toelaten in de cilinder en de uitlaatgassen voor zich uitdrijven.
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
DOXFORD “P” MOTOREN
POORTEN SCHEMA
Merk op:
Bij de uitvoering met Turboblowers openen de uitlaatpoorten 33 krukgraden voor het openen van de spoelpoorten (A-C)
Het komt het vermogen van de Turboblowers ten goede
Bij motoren zonder Turbo’s, dus met zuigerpompen zou dat slechts20 krukgraden zijn.
Bij de Turboblower uitvoering staan de uitlaatpoorten nog slechts 15 krukgraden open voordat de spoelpoorten gesloten worden (B-D)
Dit om het verlies aan spoellucht te beperken.
Bij motoren met zuigerpompen is dit 12 krukgraden.
De uitvoering is volgens het “impulssysteem = stootsysteem” voor een beter turbo rendement.
Na de cilinders is er een zeer korte pijpverbinding met de turbo’s, dus geen verzamel uitlaatgassen receiver.
Na de turbo’s stroomt het uitlaatgas of direct naar de schoorsteen of via een warmtewisselaar, eigenlijk altijd dit laatste.
Dit kan zijn een uitlaatgassenketel met een bypass uitlaatgassenklep of een economizer, ook meestal dit laatste.
De economizer is voorzien van pijpen in een spiraal, die op hun beurt van stalen vinnen zijn voorzien voor betere warmteoverdracht
Op een tussendek staat een stoom-watervat waaruit een circulatie pomp dit water door de economizer pompt en het water/stoom mengsel weer terug.
Stoom wordt betrokken uit de top van dit vat, en een voedingpomp zorgt voor het juiste waterpeil.
Een hulpketel voor in de haven staat parallel aan dit vat gekoppeld en kan met sludge gestookt worden.
Zo was de uitvoering op één van mijn laatste full-containerschepen, (ZONDER DOXFORD!)
Mvg
Alfons
POORTEN SCHEMA
Merk op:
Bij de uitvoering met Turboblowers openen de uitlaatpoorten 33 krukgraden voor het openen van de spoelpoorten (A-C)
Het komt het vermogen van de Turboblowers ten goede
Bij motoren zonder Turbo’s, dus met zuigerpompen zou dat slechts20 krukgraden zijn.
Bij de Turboblower uitvoering staan de uitlaatpoorten nog slechts 15 krukgraden open voordat de spoelpoorten gesloten worden (B-D)
Dit om het verlies aan spoellucht te beperken.
Bij motoren met zuigerpompen is dit 12 krukgraden.
De uitvoering is volgens het “impulssysteem = stootsysteem” voor een beter turbo rendement.
Na de cilinders is er een zeer korte pijpverbinding met de turbo’s, dus geen verzamel uitlaatgassen receiver.
Na de turbo’s stroomt het uitlaatgas of direct naar de schoorsteen of via een warmtewisselaar, eigenlijk altijd dit laatste.
Dit kan zijn een uitlaatgassenketel met een bypass uitlaatgassenklep of een economizer, ook meestal dit laatste.
De economizer is voorzien van pijpen in een spiraal, die op hun beurt van stalen vinnen zijn voorzien voor betere warmteoverdracht
Op een tussendek staat een stoom-watervat waaruit een circulatie pomp dit water door de economizer pompt en het water/stoom mengsel weer terug.
Stoom wordt betrokken uit de top van dit vat, en een voedingpomp zorgt voor het juiste waterpeil.
Een hulpketel voor in de haven staat parallel aan dit vat gekoppeld en kan met sludge gestookt worden.
Zo was de uitvoering op één van mijn laatste full-containerschepen, (ZONDER DOXFORD!)
Mvg
Alfons