SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks!
Nou, die foto's zou ik zelf gemaakt kunnen hebben! Inderdaad de "Mosquitobar" dat was de naam die ik zocht.
quo vadis

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Ja mensen ik kan me voorstellen dat we allemaal met weemoed aan de Oost terug denken. Heb wel foto's in mijn album zitten, maar nog geen apparatuur om ze op het forum te kunnen zetten. Is wel de bedoeling, ben aan het sparen. We kennen allemaal wel het rijtje Singapore, Bangkok, Puket, Penang, Port Swettenham, Hong Kong etc. Maar ook in centraal Amerika waren er havens die voor stappers de moeite waard waren. Ik denk daarbij aan Costa Rica, Honduras en guatamala. De middag op het strand doorbrengen, waar je de boot in de verte aan de pier kon zien liggen en 'savonds naar de kroeg om een biertje drinken en dat allemaal op loop afstand. Die kleinschaligheid had ook wel wat.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:| Hallo LP, In dat rijtje van Centraal Amerika wat je noemt ben ik niet geweest maar wel Nicaragua. Daar lagen we op de rede en moesten met het bootje naar de wal. In een bar gezellig feest gevierd en waren te laat voor het laatste bootje. Gevraagd of we mochten blijven slapen. Al het nog resterende geld van minstens acht bemanningsleden opgeteld maar het was niet genoeg. In een muziekkapel op het plein geslapen met om het half uur iemand op wacht. Was die ochtend gebroken door het slapen op die bankjes. In Mazatlan kwamen we bij een bushalte drie Amerikanen tegen. Twee heren en een dame. Ze hadden een fles rum en wat flesjes koude cola bij zich en vroegen of we zin hadden mee te gaan naar het strand. Op een gegeven moment was de cola op en hebben we de fles rum verder lauw opgedronken. Daar ben ik behoorlijk dronken van geworden. We zijn daarna naar hun appartement aan de boulevard geweest alwaar ik misselijk en ziek even op bed mocht rusten. Toen ik wakker werd ben ik direct naar de boulevard gerend en heb minstens twee liter ijs naar binnen gewerkt om mijn maag enigszins te blussen. We hebben ze mee aan boord genomen om het een en ander te laten zien. Er werd nog gevraagd of we grass hadden. Daar bedoelden ze marihuana mee maar daar hadden we niets van voorhanden. In Manzanillo hebben we wat leuke dingen meegemaakt in de plaatselijke bar. Na elf biertjes kon de gezelligheid niet meer stuk. Ik heb mijn naam nog in een deurpost van een slaapkamer gekrast. Aan boord kreeg mijn stapmaat het met Arie de matroos aan de stok omdat hij achter elkaar zestien gekookte eieren had gegeten zonder er ook maar één aan de ander te geven. Foto's die ik er bij had gedaan heb ik er weer afgehaald anders loop ik vooruit op het verhaal. Vanaf dan kom ik weer toe aan eigen foto's waaronder het s.s. Rotterdam die we in de mist ver van huis waren tegengekomen.
Groeten, Joks
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink:Hallo Joks,
In Puntarenas ben na een avondje stappen, zoals gewoonlijk weer aan het werk gegaan, maar 'smiddags op het strand slaap gevallen. Ik werd pas wakker toen de sterren al hoog aan de hemel stonden en zo rood als een kreeft. Terug aan boord effen mandien en de kooi in. Die ochtend was ik geen moer meer waard. De hofmeester die we hadden was de beroerste niet en vond dat ik me maar koest moest houden die dag. Ik was echt alle gevoel voor tijd en ruimte kwijt. Maar ja wat wil je, zon, strand, ruisende palmen en te veel cuba libre's, dat houdt geen mens vol. Moet je je voorstellen dat je daar een week ligt met de trossen in het paradijs. Ik zag een foto op het internet, die ouwe houten pier van toen, met aan het eind een zanderig pleinje met een madonnabeeld erop, is veranderd in een moderne betonnen pier, waar meerdere schepen te gelijk kunnen aanmeren. En ook het plaatsje is veranderd in een moderne stad. Toen waren het wat lage huisjes en op de achtergroend de contoeren van groene heuvels en bergen. Ik dacht dat het in San Jose de Guatamala was, waar we wel voor de kant lagen, maar door het tij zo laag laag, dat je niet via de loopplank de wal op kon. Nou daar hadden ze het volgende op gevonden. De officieren konden op een speciale houten stoel plaatsnemen en werden dan met de walkraan omhoog gehesen. De bemanning had dit voorrecht niet, die moest in de mazen van zo'n laadnet gaan staan en zich met de handen goed vasthouden en werden dan zo op de kade gehesen. En dat ging dan zo effe tussen het laden en lossen door. Wat me daar is opgevallen was de politie er in grote getale aanwezig was, bewapend met machete's. Waren ook niet zo aardig, een soort communistische strijders van Che Guevara. Ik heb daar nog zo'n machete gekocht, met een mooi bewerkte lederen schede. In Costa Rica waren die jongens een stuk vriendelijker. Ik heb meegemaakt, dat we -na een paar rum cola met ze te hebben gedronken- met hun guerrent mochten schieten. Zal je tegenwoordig niet meer zo gauw gebeuren.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:-D Hé LP, Net vanavond een documentaire gezien van het s.s. Rotterdam op Nederland 2. Ook toevallig. Nou, voortaan zal ik het schip wel herkennen. Ik herinner me nu dat de foto die ik ervan met mijn Olympus half kleinbeeld camera had gemaakt op de Gabonkust is geweest. Dat kan ik zien aan de hand van foto’s van mijn geliefde en ex-geliefden die ik in mijn hut had hangen, want die hutten lijken allemaal op elkaar. Waar het al niet goed voor is dat je elke reis een andere verkering hebt :| . Maar zonder gekheid, je moest veel tijd alleen doorbrengen in je hut en ik had veel troost nodig van thuis. Die scanner waar je voor aan het sparen bent zijn tegenwoordig niet zo duur meer dus die moet je nu toch echt gaan aanschaffen. Ja, Cuba libres dronk je aan de wal maar dan met veel ijsklontjes erbij. Ik weet helaas uit ervaring dat je van warme rum niet erg senang gaat voelen. Alle beelden die je hebt van plaatsen waar je ooit bent geweest bestaan vermoedelijk alleen nog op foto’s en in je hoofd. Dat weerhoudt mij er ook van op het vliegtuig te stappen en nog eens een paar van die plaatsen te gaan bezoeken. In de baai van Maracaibo lagen we voor anker waar het goed vissen was. Je fikste je vislijn zelf door wat haken en lood aan een dikke nylondraad te knopen. Ik gooide op een gegeven moment mijn vislijn zo onhandig in zee dat een haak in mijn vinger bleef steken. De stuurman moest er aan te pas komen want door de weerhaak kreeg ik hem er niet uit. Hij verdoofde mijn vinger met een koude spray waarna hij de haak weer aan de andere kant door mijn vel kon drukken en de weerhaak eraf kon knippen met een tang. Ik heb daarna nooit meer gevist. Op Trinidad ben ik met de bakker naar een grote dansgelegenheid geweest waar ook een hele zooi Amerikaanse mariniers aanwezig waren. Een stel van die witte pakken nodigden ons uit om hun whisky flessen te helpen leegmaken. Uiteraard zeiden we daar geen nee tegen. Bakker neemt stiekem een marinepet mee als souvenir. In Georgetown werd ik min of meer verliefd op ene Linda Harper die mij al snel vroeg om mee te gaan naar haar huis. Toen ik vertelde dat de boot om vier uur die nacht zou vertrekken en het inmiddels twee uur was geworden vroeg ze me te drossen en bij haar te blijven. Daar kon ik natuurlijk niet aan voldoen want dan zou de maatschappij een hardwerkende koksmaat verliezen. Ben nog even aan de wacht wezen vragen of het schip nog steeds om vier uur zou vertrekken. Dat was het geval en tot mijn grote verdriet bleek het schip de volgende dag nog steeds niet vertrokken. Ik ben er later met de Gabonkust weer geweest alhoewel ik had gezegd dat we van de Never Come Back Line waren. Dus daar komen we op terug. Groeten Joks
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Ja, ik heb die foto's van die hutten ook al zitten bekijken, maar kon ze niet thuis brengen. Witte rum met cola een schijf citroen en ijsbrokken, dat waren pittige drankjes (en nog steeds trouwens) In Santos hebben we meninge van deze Cuba Libres versnaperd. Het is inderdaad niet verstandig om naar deze plekken terug te keren. Volgens mij geeft dat een behoorlijke afknapper. Volgend jaar ga ik wel naar Curacao, daar woont een dochter van me. Stuurde me laatst nog een foto van de Campo, bij wijze van grap. We hebben daar met de Neder Ebro een nacht gelegen. Die scanner komt er eerdaags wel, zijn inderdaad niet meer zo duur. Ja aan boord heb ik ook veel gevist, als we ergens in een haven lagen. Ik had zo'n inklaphengeltje in Singapore gekocht. Stukje vlees aan de haak en vissen maar. In Afrika ving je alleen baggers, zo'n glad beest met drie stekels. Waren trouwens niet te eten. In Vancouver was het wat spannender, daar zwommen haaien van aardige afmetingen in de haven. Kreeg je die aan je haak dan moest je behoorlijk worstelen om die aan dek te krijgen. In Puntarenas visten de localen van de pier met een soort harpoen. Ik dacht op Cacap, een soort grote zeebaars. In Kitimat (Canada) bracht de 1e stuurmanagent zalmen mee, die hij van de scheepsagent had gekregen. Hebben we weken zalm moeten eten, dat was echt een straf. In Afrika viste de bevolking met lijntjes, zo uit de hand. Toen ik dat zo stond te bekijken, kreeg een van die gasten een zeepaling aan de haak. Die schrok zich een ongeluk en dacht dat het een slang was. Maar het was een echte flinke paling. Ik in mijn beste Frans uitlgelegd dat het "anguille" was en geen "serpent" en dat die lekker smaken. Dat laatste gaf de zeker doorslag, want hij ging huppeke, zo de zak in.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

8) Hoi LP, Rum-cola noemden ze een Bacootje toch? Wodka-jus een screwdriver. Ik heb er vele uitgeprobeerd en vond Gin-tonic het lekkerst. Van Whisky moet ik niets hebben of het moet Southern comfort zijn. Ik hou me liever bij wijn maar dan alleen tijdens een copieuze maaltijd. Is je dochter ook een globetrotter geworden? Ik heb er drie waarvan de jongste twaalf. Die andere twee zijn kennelijk zo geschrokken van mijn zeemansverhalen dat ze maar in Holland zijn gebleven. Over het vissen deden sterke verhalen de ronde zoals vleeshaken met een brok vlees achter het schip aan slepen. Op mijn reis met de Nederwaal was er een matroos die uit Volendam kwam en op zijn reizen altijd een flink aantal emmertjes paling meenam. Hij liep vaak op zijn klompen rond te zeulen met die emmertjes. Op Aruba zag ik een keer zo’n haai die ze hadden gevangen en op de pier aan het fileren waren. Bloederig zooitje, niks voor mij. Na dat incident met die haak vond ik het knap zielig om een vis in zo’n ding te laten happen. Ik ging liever stappen. In Port of Spain Louisiana zat ik in een havenkroeg met een oude Yank te praten. De bediening kwam hem waarschuwen dat hij met zijn conversatie moest stoppen omdat wij goed volk waren. De goede man had niets verkeerd gezegd maar de waarschuwing kwam bij mij wel over. Achterin de zaak kreeg een kleine Yank het met een dikke Duitser aan de stok. Hij mocht geloof ik geen Duits spreken. Het werd een massale vechtpartij die buiten werd voortgezet. Mijn stapmaat die wel van een knokpartijtje hield ging mee naar buiten. Na een kwartiertje vond ik het welletjes en heb hem uit die massa vechtenden getild. Zijn wenkbrauw lag open en hij werd liefdevol verzorgd door de barjuffrouw, de slijmbal. Verder nog wel meer knokken meegemaakt maar ik heb mij er nooit mee hoeven te bemoeien. Ik trok een keer mijn jas uit omdat ik het warm had toen ik met een Pool zat te praten. Hij dacht dat ik met hem wilde matten. Van woede trok hij hele bankstellen uit de muur. Nog een keer meegemaakt aan boord tijdens een stormpje maar nu ben jij weer aan de beurt. Groeten Joks
Afbeelding
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Nee man, Cuba libre! Maar tegenwoordig ben ik zeer matig. Een biertje, of een rozeetje zo af en toe. Of iets wat meer seizoen gebonden is, zoals een herfst- of een winterbok, maar dan wel van Grolsch. Als ik vis bak of rook, doe ik wel altijd een biertje. Vissen met een lijn achter het schip, ja zou kunnen, maar volgens mij stuitert dat teveel over het water met die snelheid. Dat haaienvissen is inderdaad een moordpartij, ze willen daar paal en perk aan gaan stellen, goeie zaak. Vechtpartijtjes heb ik gelukkig nooit mee gemaakt aan boord en aan de wal ging ik die wel uit de weg. De samenstelling van de bemanningen was altijd plezierig. Het loopt alweer naar de jaarwisseling, doet me denken aan de reis die ik met de Neder Erbro maakte. Met oud en nieuw lagen we in Stockton en aan de wal is daar niets te doen. Het is geen Amerikaanse cultuur om dat met vuurwerk te vieren zoals hier. 'smorgens gingen we verhalen en de rivier zat pot dicht van de mist. Moesten ze opeens volle kracht achteruit slaan, omdat er een speedboot met een waterskier er achter, tegen het schip was opgevaren. Ondanks het mistsignaal en een matroos op de bak die contant op een plaat ijzer sloeg, had die vogel ons niet opgemerkt. Die ouwe liet een sloep uitzetten om te kijken of die luitjes ergens in het water dreven, maar dat was niet het geval. Dat bootje was wel behoorlijk beschadigd, maar de bemanning was ongedeerd. Toen we later voor de kant lagen, hebben we 'savonds met z'n allen aan boord een biertje gedronken en om 12.00 uur nog op de brug een paar keer aan de fluit gehangen, bij gebrek aan vuurwerk. Voor de rest heb ik geen vuurpijl gezien.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hé LP, Oh ja, aan boord noemden we Bacardi-cola Cuba libre. Voor landrotten is dat Bacootje. Ongelukken aan boord in een haven heb ik één keer meegemaakt toen met een winch een ponton van een luik werd gelicht of hoe heet dat ook al weer. De ponton begon te draaien en stuiterde tegen de rand van het ruim met de enkel van de stuurman er tussen. Op zee viel de motor een keer uit in windkracht elf. We stonden net bovenin naar dat wijzertje te kijken dat het aantal graden slagzij liet zien. We stonden elke keer te juichen als het wijzertje weer aan zijn weg terug begon. Het schip bleef op het moment dat het van de golven afgleed doorhellen en kwam gevaarlijk dicht in de buurt van de 45 graden. Toen brak de hel los. Overal op het schip klonk een kabaal van jewelste. De bakker die net de trap op kwam kon zijn vaart niet inhouden en viel door de glazen salondeur. Gelukkig alleen maar een snee in zijn hand aan overgehouden. Beneden in de machinekamer was een bankwerker vergeten de gereedschapslade te borgen. Hij kreeg de lade vol op zijn voet en hield daar een zwaar gekneusde voet aan over. In de kombuis zat de soep aan het plafond of onderdeks heet dat geloof ik. De rest van de inventaris was ook alle kanten op aan de wandel gegaan. Bang was ik niet want ik heb daarna schrijlings op de reling foto's gemaakt en gefilmd. Zou ik nu niet meer durven. Mist heb ik altijd prachtig gevonden. Dat naargeestige geluid van die scheepshoorn. Op mijn website heb ik de verschillende geluiden van 12 scheepshoorns opgenomen. Heb jij ooit de technische gegevens van de Batu nog weten op te scharrelen? Ik weet al dat het schip in 1978 is verkocht aan Panama en de naam Sea Treasure heeft gekregen. De gegevens van de Banggai doe ik als voorbeeld hierbij. Veel van de gegevens van de Batu zullen hetzelfde zijn als van de Banggai maar niet de roepnaam bijvoorbeeld. De Nederwaal en de Gabonkust heb ik reeds. Dan ben ik namelijk compleet. Groeten Joks
Gegevens Banggai
Gegevens Banggai
Banggai.jpg (36.33 KiB) 2299 keer bekeken
arendnet

Re: SMN

Bericht door arendnet »

Data Batu 1957

Afbeelding


Plaats reactie