SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks.
Ik vertelde je al eerder over hofmeester Nico van E. Zijn laatste reis maakte hij op de Banggai, hij had het wel gehad met de koopvaardij. We hoorden op een gegeven moment dat hij een baan aan de wal had aangenomen, als bedrijfsleider van de restauratie van het station van Amersfoort. Met de halve CD van de Bangai (bij wijze van verrassing) er naar toe. Alles wat er op de menukaart stond hadden we besteld, plus de nodige borrels en wijn. De stemming zat er al flink in, maar Nico zelf hadden we nog niet gezien. Tot hem ter orde kwam dat er wel een zeer luidruchtig gezelschap in het restaurant zich tegoed deed aan alles wat de kaart te bieden had. Had je dat gezicht moeten zien toen hij de restauratie binnen kwam en ons daar zag zitten. Achteraf vond hij het best wel een goeie grap. Later is hij nog onderwijzer geworden op een kokschool in Amsterdam. Hij zal inmiddels wel al lang en breed met pensioen zijn.
quo vadis

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:? Hallo LP, Je moet in een PB maar de volledige naam van Nico geven dan neem ik die op in mijn website zodat hij zichzelf mogelijk een keer tegenkomt op Google. De film heb ik gevonden en de scène met de Gabonkust op YouTube gezet.
Gabonkust 1967 in The Comedians
Gabonkust 1967 in The Comedians
Gabonkust.jpg (54.77 KiB) 2745 keer bekeken
http://nl.youtube.com/watch?v=hieBp7vatVs&fmt=18

Op de kustreis met dit schip en zag ik in Oslo twee meisjes over de kade lopen. Ik nodigde ze uit in de kombuis en zette ze op twee omgekeerde 50 liter pannen. De kok ging zich als een bezetene uitsloven en gooide lepels en pannetjes over zijn schouder richting break. Hofmeester Nico hoorde het gelach boven in de pantry en snelde richting kombuis om te kijken wat er allemaal aan de hand was. Hij vroeg of ze wat wilden drinken en zin hadden die avond terug te komen voor een feestje. Dat gebeurde en in de hut van de kok hebben we het erg gezellig gemaakt. Het werd laat en het leukste meisje, wat van Nederlandse afkomst bleek te zijn, vroeg of ze bij me mocht blijven slapen. De ander zou bij de kok logeren. Midden in de nacht werden we wakker door gebonk op de deur. Ze was uit de hut van de kok gevlucht. Ik liet haar binnen en deed de deur op slot. De kok kwam er aan en riep als ik de deur niet open deed hij hem in zou trappen. Dat deed hij dan ook. De deur lag geheel uit zijn sponningen en het meisje vluchtte vervolgens naar de hut van de hofmeester. Die heeft zich toen over haar ontfermt. Ik heb de deur weer in zijn scharnieren gehangen en samen met die Amsterdamse het slot per onderdeeltje op bed uit elkaar gehaald. Zij hield de volgorde bij. We kregen het voor elkaar het slot weer geheel functionerend in elkaar te zetten. Ik was inmiddels zo boos geworden dat ik daarna ook de deur van de kok heb ingetrapt. Hij heeft daarna de deur losjes in zijn sponningen gehangen en is erachter in een stoel in slaap gevallen. Tegen de ochtend werden we weer wakker door een luid kabaal en gelach. Er was een derde vrouw aan boord gekomen die had gehoord dat er een feestje aan boord werd gegeven. De wacht had haar naar de hut van de chef gebracht en op de deur geklopt met als gevolg dat de deur langzaam naar binnenviel en op de kneiter van de kok terecht was gekomen. Groeten Joks
Afbeelding
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hoi Joks,
zo bont als jij het maakte heb ik niet meegemaakt. Wel gekke dingen, maar het interieur bleef altijd wel heel. Behalve die keer dan dat onze voorgangers Chinezen waren en we dus per hut wel erg veel kooien hadden. Die werden bij het aan boord komen direct door ons verwijderd en in de klerkenhut beneden opgeslagen. Typisch van die hutten waar altijd het licht van kapot was. Dus kiepten we die kooien maar ergens in een hoek. Gaf later wel wat probleempjes toen ze weer terug moesten, want er kwam weer een Chineese bemanning aan boord terug. Menig Chinees zal naar beneden zijn gekomen, want we waren nu eenmaal geen timmerlieden. Als je ging stappen gebeurden er altijd wel gekke dingen, zoals toen in Kaapstad. We lagen er een paar keer met de "Neder Ebro". Was een erg gevaarlijke stad, bij de valreep hingen dan ook waarschuwingspamfletten om zeker niet alleen de wal op te gaan. Het was in de tijd dat er nog apartheid was en alles met stoom ging. (kolen genoeg) Schitterende stoomsleepboten voeren er in de haven, het koper glom als een spiegel en indrukwekkende stoomlocomotieven reden er voor de wagons. Maar ja dat was ook geen kunst, want arbeidskrachten kostten toen niet veel. Maar je zult begrijpen dat je vanwegen de apartheid niet zomaar overal heen kon gaan of naar binnen kon lopen. In Kaapstad was een kroeg die heette "Les catacombe" op loopafstand en alleen voor blanken. Nou daar zat de "fine fleur" van Kaapstad. Wij een biertje (Castle) bestellen en de boel eens bekeken. We zagen al gauw dat alcoholisme in Kaapstad een probleem vormde. Op een gegeven moment kwam er een vrouwspersoon bij ons zitten, die op zijn minst zeer aangeschoten was. Ik schat van middelbare leeftijd en dus voor ons jonge gasten niet het type vrouw waarop je zit te wachten. Ze wilde wel graag een biertje mee drinken. Nou dat kon wel, want ondanks dat het eigenlijk een triest geval was, was het ook wel weer lachwekkend. Op een gegeven moment was ze zo aangeschoten, dat ze haar kunstgebit op tafel liet vallen. Nou je begrijpt dat we in een deuk lagen, het was dan ook een behoorlijk hilarisch tafreel. Ze griste de prothese weg, stopte het in haar mond en maakte zich als een speer uit de voeten. We hebben er nog lang de slappe lach van gehad.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hé LP, Die ingetrapte deuren zijn de volgende dag weer netjes door de baas timmerman gerepareerd hoor. De zijlatten konden er zo weer worden ingeschroefd. Ik zie de chef-kok nog steeds voor me met die losse deur balancerend in zijn handen mompelen dat die boot toch naar de sloop moest. Aan het einde van de grote reis met de Gabonkust werd ik bij die kwal van een hofmeester (niet Nico) geroepen en stelde hij voor dat ik in de functie van kapitein, stuurman enzovoort helemaal alleen op het schip mocht blijven passen totdat een koper was gevonden, terwijl hij nota bene wist dat ik al mijn ontslagbrief had ingediend. Die man bestond het om te zeggen dat je beter een goede koksmaat kon zijn dan een slechte koksmaat/bakker. Verder stak hij zelf nooit een poot uit. Chinezen als hulpbemanning heb ik alleen op mijn eerste reis meegemaakt. Die hadden de andere gang op de Nederwaal. Ze waren geheel selfsupporting en kookten hun eigen potje. Hun kok kwam elke ochtend nederig naar de kombuis om groenten, vlees en dergelijke te halen. Hij werd door de chef-kok steeds als oud vuil behandelt en ik heb hem nog wel eens wat extra's toegestopt. Kaapstad heb ik alleen van een afstandje gezien maar ik had er graag even willen stappen. Ik heb er familie wonen en dat Afrikaans/Nederlands heeft mij altijd als muziek in de oren geklonken. Ik krijg nog steeds kippenvel bij het horen van liedjes in die taal. Dat verhaal van je met dat gebit roept weer associaties op met Tampico. Die juffrouw waar ik het over had waarvoor de handlanger door het luik van de kombuis kwam vragen om haar ondergoed te laten drogen had niet zo’n best gebit. Hij vertrouwde me verbaasd toe dat hij een tandenborstel en tandpasta in haar handen had gedrukt en dat zij niet wist wat ze ermee moest doen. Hieronder nog een link naar de website met het verhaal over de film The Comedians. Groeten Joks
Zo was het eens
Zo was het eens
Zo was het eens.jpg (173.53 KiB) 2433 keer bekeken
http://www.vns-voe.nl/MENU06_INGZ/M06nostalgie5.html

Het verhaal over de Gabonkust staat ergens onderaan de pagina waar deze link naar verwijst
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: SMN

Bericht door Douwe J. »

Gabonkust 1955
Gabonkust  1955 +.jpg
Gabonkust 1955 +.jpg (81.8 KiB) 2673 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Dank je wel voor de foto Douwe. In die kwaliteit was ik hem nog niet tegen gekomen. Hartelijke groeten,
Joks
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Mooie foto en mooi scheepje. Niet alle hofmeesters waren even prettig in de omgang. Althans, soms ervaarde je dat in het begin van de reis. Ik had dat met (weet zijn naam niet meer, was een opgeklommen bediende) op de Neder Eems. Na een paar weken viel dat alles mee. Was trouwens mijn eerste reis en dan wordt je toch een beetje uitgeprobeerd. Onze Chinese wasbaas kreeg nieuwe voortanden in Singapore, werd ook wel tijd want Willem Bever zou jaloers zijn geweest op zulke voortanden. Last van je tanden, of andere kwalijke zaken kon je aan boord maar beter niet krijgen. Behalve als er een ziekenpa was, maar dat was toen al een uitstervend ras. Op de Neder Ebro werd tijdens de reis telefoon aangelegd -op de Neder Eems hadden we dat al- door een zgn. elec (3e wtk) Die ging alleen mee om dit klusje te klaren, was de hele reis aan het boren en snoeren trekken. De man was afkomstig uit Indonesie en was wat wij noemde een "blauwe jongen" Mag nu niet meer gezegd worden, maar was destijds een gewone uitdrukking op de vloot. Hij had veel voor ons bijzondere gewoontes, bijvoorbeeld om overal rijst bij te eten. Maar hij hield ook erg van gekookte krab en dat soort dingen. Ik weet niet meer precies in welke haven het was, maar we lagen er zeker een paar dagen en af en toe zag ik hem met een touwtje in zijn hand over de verschansing hangen, kennelijk aan het vissen, maar waarop. Daar kwam ik de volgende dag achter. Bij het openen van de wc van zijn hut werd ik verwelkomt door wel tien joekels krabben. Ik schrok me een ongeluk en heb toen tegen die hofmeester gezegd, dat zolang die knipgrage beesten daar liepen, ik er geen stap meer in zou zetten. Ik heb van morgen flink in mijn middelvinger gezaagd bij het pasmaken van onze kerstboom, het bloed spoot tegen het behang. Ik dacht dat ik van mijn graat zou gaan, het eerste kootje ziet er wat rafelig uit. Had nog wat ervaring met ehbo, dus iets gedaan met een zwaluwstaartje, een gaasje en een vingerverband. Maar goed, de boom staat in iedergeval, al vast een goede Kerst!
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:) Hoi LP, Ja, toen zag de Gabonkust er nog goed uit. Deze hofmeester was eerder kok geweest maar leek meer op zo’n corps bal want hij deed altijd erg elitair. Ik denk dat je beter een hofmeester kon hebben met bediende als voorgeschiedenis. Alleen op de Nederwaal heb ik een ziekenpa meegemaakt. De bakker zag direct al aan hoe hij zijn koffers neerzette dat hij van de verkeerde kant was. De Chef-kok kon het eerst niet geloven en verweet de bakker dat hij wel erg snel met zijn oordeel was. Het was ook mijn eerste reis en inderdaad om mij uit te proberen moest ik op een gegeven moment de patrijspoorten van binnen gaan verven in de hut van die ziekenpa. Zijn typemachine stond in de weg en hij zei dat hij hem wel even op bed zou zetten omdat we dat bed toch niet nodig hadden en keek me daarbij vragend aan. Op de markt in mijn woonplaats was het een keer roze zondag. Ik wist dat niet en zat op een vol terras een biertje te nuttigen. Ik zei tegen mijn vriendin dat er iets niet klopte maar wist niet direct wat het was. Dom, dom, aan elk tafeltje zaten of twee vrouwen of twee mannen. Geen enkele combinatie. Dat was een gek gezicht. Een stel naast mij had dat in de gaten en de één merkte op dat hij niets tegen hetero’s had maar ze moesten wel met hun poten van hem af blijven. Blauw stond bij ons de kombuis als de kok zondag nasi goreng aan het maken was. De hele kombuis en omgeving stonk dan naar trassi en knoflook. Passerende matrozen vroegen altijd of de kok weer lekker blauw aan het koken was. Je bent onverstandig met die kerstboom omgegaan. De zaag moet je het werk laten doen en niet je vinger. Om een lang verhaal nog langer te maken een stukje onderwijs van de Chef-kok aan een onervaren koksmaat. Je moet met die vlijmscherpe messen ALTIJD je vingers krommen en het zijblad van het mes langs de kootjes van je vingers laten glijden. Ik was een eigenwijze koksmaat en werd opgejaagd de uien steeds sneller te snijden totdat ik de zijkant van mijn duim en wijsvinger meenam. De kok deed een greep in de zoutkist en strooide een handvol zout over mijn beschadigde tengels met de woorden dat ik in het vervolg wel uit mijn harses zou laten mijn vingers niet te krommen. Harde jongens, die zeelui. Ook een goede Kerst en laten we er eentje nemen op al die gasten die ergens op zee aan boord zitten te kanen. :lol: Groeten Joks
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: SMN

Bericht door Bob R.I.P. »

voor een andere foto van de Gabonkust zie

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... ust#p93811

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hallo Bob, Bedankt voor de foto. Die had ik ook nog niet opgemerkt. Ik kan mij herinneren ernaar te hebben gezocht op kombuispraat en kwam jouw bedankje tegen aan Tina maar heb niet verder gekeken. De foto van Douwe is ietwat scherper in detail en de vlaggen staan er mooier op maar de hoek van waaruit de foto van Tina is genomen is weer beter. Het schip is ook wat minder beladen. Moeilijk kiezen hoor. Ik heb op mijn site een minder scherpe foto genomen met twee meerpalen op de voorgrond wat de foto wat meer diepte geeft. Het formaat is echter kleiner waardoor die onscherpte minder opvalt. De foto die ik eerder hierboven had geplaatst is uit de film geknipt om de overgang naar YouTube beter te laten uitkomen. Groeten Joks
Gabonkust
Gabonkust
gabonkust3a.jpg (91.39 KiB) 2329 keer bekeken


Plaats reactie