Liberty, Victory etc
Re: Liberty,T2,Victory etc
Wie zou een HR van de Aludra 1944 [NIGOCO] voor mij hebben
Graag even een pb-tje voor e-mail adres.
Lindekerk 1943
Graag even een pb-tje voor e-mail adres.
Lindekerk 1943
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Douwe bedoel je deze?
Gr. Joop
Gr. Joop
- Bijlagen
-
- 00460.jpg (82.7 KiB) 3411 keer bekeken
Re: Liberty,T2,Victory etc
De naam Empire heeft niets te maken met een type schip.
De Engelsen hadden de gewoonte bij elk nieuwbouwschip of in beslag genomen schip de toevoeging Empire in de naamgeving te doen.
De Engelsen hadden de gewoonte bij elk nieuwbouwschip of in beslag genomen schip de toevoeging Empire in de naamgeving te doen.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Dat is ten dele waar. Al tijdens de Eerste Wereldoorlog voeren er Empires en inderdaad: elk schip dat voor de oorlogsinspanning werd gebruikt, waarbij het niet uitmaakte of dat daar nu speciaal voor was gebouwd of dat het uit de vaart was aangekocht of in bareboat charter genomen, kreeg het voorvoegsel "Empire".De naam Empire heeft niets te maken met een type schip.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd dit systeem door de Britten opnieuw in gebruik genomen, maar deze keer werden er wel degelijk schepen in series gebouwd volgens 6 standaardtypes:
En ook in deze oorlog werden er weer schepen aangekocht en gecharterd die een "Empire"-naam kregen.
Eigenlijk horen dus ook de Empires thuis in de rij: "Liberty,T2,Victory etc".
Re: Liberty,T2,Victory etc
De naamtoevoeging Empire was ook psychologisch bedoeld omdat Great Britain nog een wereldmacht was, de naam Empire blijft de zeeén beheersen hoeveel je ook tot zinken brengt.
Zo had Duitsland een slagschip met de naam Deutschland die ze toen het slechter ging de naam Lutzow kreeg, want wat had het een psychologische klap gegeven als ze onder de naam Deutschland de grond in was ingeboord nou heeft ze wel onder de Lutzow de oorlog overleefd.
Zo had Duitsland een slagschip met de naam Deutschland die ze toen het slechter ging de naam Lutzow kreeg, want wat had het een psychologische klap gegeven als ze onder de naam Deutschland de grond in was ingeboord nou heeft ze wel onder de Lutzow de oorlog overleefd.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Ik zit overigens uit mijn nek te kletsen als ik zeg dat het voorvoegsel "Empire" al tijdens de Eerste Wereldoorlog werd gebruikt. In die eerste oorlog bestelden de Britten een groot aantal standaardschepen in Amerika die allemaal het voorvoegsel "WAR" kregen.
Dit is er een voorbeeld van"
Het s.s. BONDOWOSO van de Rotterdamsche Lloyd.
Door de Britten in Amerika besteld als WAR LURCHER, maar in 1919 afgeleverd als BONDOWOSO.
In 1936 werd ze naar Griekenland verkocht, aan de gebroeders Goulandris en omgedoopt in KASSANDRA LOULOUDIS.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ze door de U-124 onder Mohr nabij Cape Hatteras getorpedeerd. Alle 35 opvarende werden door de US Coast Guard gered.
De WAR MUSIC kwam nog wel als zodanig in de vaart, werd in 1919 omgedoopt tot GLENSPEY en in 1937 verkocht aan de Halcyon Lijn waar ze de STAD MAASSLUIS werd.
In totaal werden er maar liefst 821 van deze schepen besteld waarvan er 416 door de Britse regering werden afgenomen en 279 door "normale" rederijen. 126 orders werden gecancelled.
Van al die schepen gingen er tijdens de Eerste Wereldoorlog maar 14 verloren, maar veel en veel meer tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tijdens die Tweede Wereldoorlog kreeg de Nederlandse regering ook een aantal van deze "War"-schepen als vervangend tonnage toegewezen en welke dat waren, heb ik ook nog ergens, maar dat voert hier nu mogelijk te ver.
Dit is er een voorbeeld van"
Het s.s. BONDOWOSO van de Rotterdamsche Lloyd.
Door de Britten in Amerika besteld als WAR LURCHER, maar in 1919 afgeleverd als BONDOWOSO.
In 1936 werd ze naar Griekenland verkocht, aan de gebroeders Goulandris en omgedoopt in KASSANDRA LOULOUDIS.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ze door de U-124 onder Mohr nabij Cape Hatteras getorpedeerd. Alle 35 opvarende werden door de US Coast Guard gered.
De WAR MUSIC kwam nog wel als zodanig in de vaart, werd in 1919 omgedoopt tot GLENSPEY en in 1937 verkocht aan de Halcyon Lijn waar ze de STAD MAASSLUIS werd.
In totaal werden er maar liefst 821 van deze schepen besteld waarvan er 416 door de Britse regering werden afgenomen en 279 door "normale" rederijen. 126 orders werden gecancelled.
Van al die schepen gingen er tijdens de Eerste Wereldoorlog maar 14 verloren, maar veel en veel meer tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tijdens die Tweede Wereldoorlog kreeg de Nederlandse regering ook een aantal van deze "War"-schepen als vervangend tonnage toegewezen en welke dat waren, heb ik ook nog ergens, maar dat voert hier nu mogelijk te ver.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Jawel Joop, die Aludra als het kan als in een HR, ik weet dat daar weinig foto's van bestaan.
Hier de Stad Rotterdam 1942 , volgens mij een Empire schip.
Hier de Stad Rotterdam 1942 , volgens mij een Empire schip.
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Liberty,T2,Victory etc
De Empire Southey. In 1942 gebouwd bij Short Bros. Ltd. in Sunderland.volgens mij een Empire schip
Type: Empire Lankester 'B'
Re: Liberty,T2,Victory etc
ook weer ten dele waar Theo,
want de Liberty's die naar Engeland over zijn gegaan,
kregen het voorvoegsel ''SAM''
pete
want de Liberty's die naar Engeland over zijn gegaan,
kregen het voorvoegsel ''SAM''
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
wordt het langzaam helder.