Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Douwe J. »

Wie zou een HR van de Aludra 1944 [NIGOCO] voor mij hebben :?: :?:
Graag even een pb-tje voor e-mail adres.
Lindekerk 1943
Lindekerk  1943 +.jpg
Lindekerk 1943 +.jpg (122.03 KiB) 2716 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Joop Kieviet (RIP)

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Douwe bedoel je deze?

Gr. Joop
Bijlagen
00460.jpg
00460.jpg (82.7 KiB) 3392 keer bekeken
Jolly Sailor

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Afbeelding

Balsa Raft,s op een Liberty gedurende WW II
Jolly Sailor

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Jolly Sailor »

De naam Empire heeft niets te maken met een type schip.
De Engelsen hadden de gewoonte bij elk nieuwbouwschip of in beslag genomen schip de toevoeging Empire in de naamgeving te doen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De naam Empire heeft niets te maken met een type schip.
Dat is ten dele waar. Al tijdens de Eerste Wereldoorlog voeren er Empires en inderdaad: elk schip dat voor de oorlogsinspanning werd gebruikt, waarbij het niet uitmaakte of dat daar nu speciaal voor was gebouwd of dat het uit de vaart was aangekocht of in bareboat charter genomen, kreeg het voorvoegsel "Empire".
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd dit systeem door de Britten opnieuw in gebruik genomen, maar deze keer werden er wel degelijk schepen in series gebouwd volgens 6 standaardtypes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ook in deze oorlog werden er weer schepen aangekocht en gecharterd die een "Empire"-naam kregen.

Eigenlijk horen dus ook de Empires thuis in de rij: "Liberty,T2,Victory etc".
Jolly Sailor

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Jolly Sailor »

De naamtoevoeging Empire was ook psychologisch bedoeld omdat Great Britain nog een wereldmacht was, de naam Empire blijft de zeeén beheersen hoeveel je ook tot zinken brengt.

Zo had Duitsland een slagschip met de naam Deutschland die ze toen het slechter ging de naam Lutzow kreeg, want wat had het een psychologische klap gegeven als ze onder de naam Deutschland de grond in was ingeboord nou heeft ze wel onder de Lutzow de oorlog overleefd.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik zit overigens uit mijn nek te kletsen als ik zeg dat het voorvoegsel "Empire" al tijdens de Eerste Wereldoorlog werd gebruikt. In die eerste oorlog bestelden de Britten een groot aantal standaardschepen in Amerika die allemaal het voorvoegsel "WAR" kregen.

Dit is er een voorbeeld van"

Afbeelding

Het s.s. BONDOWOSO van de Rotterdamsche Lloyd.
Door de Britten in Amerika besteld als WAR LURCHER, maar in 1919 afgeleverd als BONDOWOSO.
In 1936 werd ze naar Griekenland verkocht, aan de gebroeders Goulandris en omgedoopt in KASSANDRA LOULOUDIS.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ze door de U-124 onder Mohr nabij Cape Hatteras getorpedeerd. Alle 35 opvarende werden door de US Coast Guard gered.

De WAR MUSIC kwam nog wel als zodanig in de vaart, werd in 1919 omgedoopt tot GLENSPEY en in 1937 verkocht aan de Halcyon Lijn waar ze de STAD MAASSLUIS werd.

In totaal werden er maar liefst 821 van deze schepen besteld waarvan er 416 door de Britse regering werden afgenomen en 279 door "normale" rederijen. 126 orders werden gecancelled.
Van al die schepen gingen er tijdens de Eerste Wereldoorlog maar 14 verloren, maar veel en veel meer tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tijdens die Tweede Wereldoorlog kreeg de Nederlandse regering ook een aantal van deze "War"-schepen als vervangend tonnage toegewezen en welke dat waren, heb ik ook nog ergens, maar dat voert hier nu mogelijk te ver.
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Douwe J. »

Jawel Joop, die Aludra als het kan als in een HR, ik weet dat daar weinig foto's van bestaan.
Hier de Stad Rotterdam 1942 , volgens mij een Empire schip.
Stad Rotterdam  1942 +.jpg
Stad Rotterdam 1942 +.jpg (113.67 KiB) 4140 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

volgens mij een Empire schip
De Empire Southey. In 1942 gebouwd bij Short Bros. Ltd. in Sunderland.
Type: Empire Lankester 'B'

Afbeelding
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door shipwis »

ook weer ten dele waar Theo,
want de Liberty's die naar Engeland over zijn gegaan,
kregen het voorvoegsel ''SAM''
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.


Plaats reactie