Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hallo Albert.
Hier de laatste foto,s van het hele gebeuren, bedankt voor je deskundige commentaar
Groet Nico.
Hier de laatste foto,s van het hele gebeuren, bedankt voor je deskundige commentaar
Groet Nico.
- Bijlagen
-
- DSC02163 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (137.05 KiB) 4692 keer bekeken
-
- DSC02164 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (174.86 KiB) 4691 keer bekeken
-
- DSC02165 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (138.88 KiB) 4690 keer bekeken
-
- DSC02166 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (121.43 KiB) 4689 keer bekeken
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Nico, schterende foto's, zeker als er boten van Wijsmuller op staan
Groet Proet
Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hallo Proet.
Bedankt voor het compliment, weet niet welke boot van Wijsmuller het was, maar Albert zal het vast en zeker weten.
Groet Nico.
Bedankt voor het compliment, weet niet welke boot van Wijsmuller het was, maar Albert zal het vast en zeker weten.
Groet Nico.
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Nico,Stavenuiter schreef:Hallo Proet.
Bedankt voor het compliment, weet niet welke boot van Wijsmuller het was, maar Albert zal het vast en zeker weten.
Groet Nico.
De Zeeland en de Brabant met de Ostrea tussen hun in.
Een broodje Ostrea zo gezegd.
Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Foto 1. Het mattenleg ponton “Cardium” compleet met geladen mattenrol, gereed voor afzinken bij stil water.
Foto 2. “Ostrea” met pijler, waarvan het leeuwendeel onderwater zit, vaart hier tegenstroom naar het sluitgat. Geflankeerd door de “Zeeland” aan BB en de “Brabant”aan SB, die voor de broodnodige extra PK ’s zorgen.
Foto 3. Het afmeerponton “Macoma” werd gebruikt om de “Ostrea” en later de “Taklift 4” aan vast te koppelen en zo samen op de lier draden in het sluitgat te positioneren. Tijdens het invaren liet de “Macoma” zijn stofzuiger bekkie van veertig meter breed, over de mat gaan zodat de peiler op een zand en steentjes vrije mat kwam te staan. De capaciteit van het stofzuig gebeuren was 2300 kuub zand per uur.
Dat dit een hele hoop zand en water is die met een hele hoge druk door de flexibele drijvende leiding gaat, heb ik van dichtbij mogen meemaken.
Tijdens het stofzuigen werd het end van de leiding door een van de slepers tot een paar honderd meter uit het sluitgat gehouden, zodat het zand niet meteen weer op de zelfde plek zou komen waar het net weggezogen was maar door de stroom netjes over de zeebodem werd verspreid.
Op een mooie zomeravond had een van de sleepboten dienst aan het eind van de leiding. Hoe ze het voor elkaar kregen weet ik niet maar tijdens het vollekracht zuigen van de “macoma” lieten ze slack komen in de leiding. Het eind van de leiding begon net als een losgelaten hogedrukslang heen en weer te slaan, wat tot gevolg had dat er even een vouw in kwam, waardoor de druk te hoog werd en het laatse segment van de leiding afscheurde en eenzaam aan de sleepdraad hing.
De leiding, nu helemaal aan zichzelf overgelaten, begon als een gek heen en weer te zwiepen en blies zich zelf segment na segment op. Binnen een minuut dreven er tientallen segmenten op de ebstroom richting Engeland. Deze net nieuw ontwikkelde leiding was stinkend duur, dus grote paniek alom. Een armada van slepers, zelfvarende pontons, ankerbehandeling vaartuigen en personeelsvletten stoof er achter aan om in de invallende duisternis te redden wat er te redden viel.
Dat was een kostbaar “Bakkie”, want ook het werk liep een behoorlijke vertraging op.
Maar dat knappen van die leiding, ongelofelijk hoe snel dat ging ‘plop, plop, plop’, als een iets vertraagd machinegeweer achterelkaar door.
Foto 4. "Jan Heijmans"
Vragen? geen vragen.
Foto 2. “Ostrea” met pijler, waarvan het leeuwendeel onderwater zit, vaart hier tegenstroom naar het sluitgat. Geflankeerd door de “Zeeland” aan BB en de “Brabant”aan SB, die voor de broodnodige extra PK ’s zorgen.
Foto 3. Het afmeerponton “Macoma” werd gebruikt om de “Ostrea” en later de “Taklift 4” aan vast te koppelen en zo samen op de lier draden in het sluitgat te positioneren. Tijdens het invaren liet de “Macoma” zijn stofzuiger bekkie van veertig meter breed, over de mat gaan zodat de peiler op een zand en steentjes vrije mat kwam te staan. De capaciteit van het stofzuig gebeuren was 2300 kuub zand per uur.
Dat dit een hele hoop zand en water is die met een hele hoge druk door de flexibele drijvende leiding gaat, heb ik van dichtbij mogen meemaken.
Tijdens het stofzuigen werd het end van de leiding door een van de slepers tot een paar honderd meter uit het sluitgat gehouden, zodat het zand niet meteen weer op de zelfde plek zou komen waar het net weggezogen was maar door de stroom netjes over de zeebodem werd verspreid.
Op een mooie zomeravond had een van de sleepboten dienst aan het eind van de leiding. Hoe ze het voor elkaar kregen weet ik niet maar tijdens het vollekracht zuigen van de “macoma” lieten ze slack komen in de leiding. Het eind van de leiding begon net als een losgelaten hogedrukslang heen en weer te slaan, wat tot gevolg had dat er even een vouw in kwam, waardoor de druk te hoog werd en het laatse segment van de leiding afscheurde en eenzaam aan de sleepdraad hing.
De leiding, nu helemaal aan zichzelf overgelaten, begon als een gek heen en weer te zwiepen en blies zich zelf segment na segment op. Binnen een minuut dreven er tientallen segmenten op de ebstroom richting Engeland. Deze net nieuw ontwikkelde leiding was stinkend duur, dus grote paniek alom. Een armada van slepers, zelfvarende pontons, ankerbehandeling vaartuigen en personeelsvletten stoof er achter aan om in de invallende duisternis te redden wat er te redden viel.
Dat was een kostbaar “Bakkie”, want ook het werk liep een behoorlijke vertraging op.
Maar dat knappen van die leiding, ongelofelijk hoe snel dat ging ‘plop, plop, plop’, als een iets vertraagd machinegeweer achterelkaar door.
Foto 4. "Jan Heijmans"
Vragen? geen vragen.
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
DIT WAS EEN ZEER DUIDELIJKE FOTO REPORTAGE. BEDANKT MANNEN, IK WEET ER NU MEER OVER ,DAN TOENDERTIJD.EN TOEN ZAT IK ER EIGENLIJK ''MET MIJN NEUS OP''EN ONDER . GROETS MART
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hoi Albert en Nico
mooi stukje geschiedenis,mooie foto`s en Alberts zijn schrijfkunst en uitleg was ook weer een pracht
Bedankt Bram
mooi stukje geschiedenis,mooie foto`s en Alberts zijn schrijfkunst en uitleg was ook weer een pracht
Bedankt Bram
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
HIER staan mooie foto's van de scheepsbouw in Engeland, toen geluk nog heel gewoon was
All the best
Jos
All the best
Jos
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Ik kreeg dit weekend een boek over de bouw van de Willem Ruys te leen.
Er staan niet alleen veel foto's en tekeningen in maar ook advertenties van de bedrijven produkten geleverd hebben.
In deze advertentie wordt nog gewoon reclame gemaakt voor asbesthoudende materialen
Gr. Arie.
Er staan niet alleen veel foto's en tekeningen in maar ook advertenties van de bedrijven produkten geleverd hebben.
In deze advertentie wordt nog gewoon reclame gemaakt voor asbesthoudende materialen
Gr. Arie.
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Collega van mij heeft er als matroos opgevaren tijdens zijn diensttijd.
gr.Herman
gr.Herman