Liberty, Victory etc
Re: Liberty,T2,Victory etc
Ja, inderdaad, daar vreten de honden natuurlijk geen brood van. Maar liefst 78 dagen, dat was veel te lang. Zo konden ze de oorlog onmogelijk winnen.Loek schreef:Let eens op de bouwtijd van deze schepen.
Het record werd behaald door de Richard Shipyard van Kaiser in Californië met de bouw van de Robert E. Peary.
Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.
Nou was dat project wel speciaal opgezet om aan te tonen dat de Amerikanen sneller schepen konden bouwen dan de Duitsers ze konden laten zinken. Dat was ook weer niet waar, want er was niet genoeg staal om met die snelheid te blijven bouwen en ook niet voldoende capaciteit om de machines te maken. Daar hadden ze al een simpele triple voor genomen omdat dan allerlei kleine bedrijven die vroeger niet eens wisten wat een stoommachine was daar de onderdelen voor maken. Dat ging vlugger en eenvoudiger dan diesels bouwen, laat staan turbines die later in de Victory's kwamen. Nou was de Alpherat inderdaad een Victory, dus dat zal ook meegespeeld hebben.
Maar een maand bouwen over een Liberty was vrij normaal. Dat wil zeggen: bouwen en klaar om te vertrekken.
Het mocht dan misschien een haastklusje zijn geweest, de Robert E, Peary bleef desondanks 20 jaar in de vaart en werd in 1963 gesloopt.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Theo schreef
Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.
Dat is inderdaad andere appelepap . Heb je ook nog naar de reparatietijd gekeken van de Alpherat na de brand ?
m.v.g. loek .
Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.
Dat is inderdaad andere appelepap . Heb je ook nog naar de reparatietijd gekeken van de Alpherat na de brand ?
m.v.g. loek .
Re: Liberty,T2,Victory etc
ik kan mij herrineren dat in de jaren zestig , er diverse havens waren in de US waar een motteballen vloot lag met ook veel Libberty`s ,helemaal ingepakt en goed in de verf oa in Orange Texas lagen er 4 tegen elkaar in een zijhaven , helaas heb ik de foto`s niet meer maar in meerdere grote havens was dat te zien , ik vraag mij af of dat nu nog bestaat , een motteballenvloot en of daar foto`s van zijn
groet Piet
groet Piet
Re: Liberty,T2,Victory etc
Suisun Bay California
Ze bestaan nog steeds de motteballenvloot en er zullen ook nog wel Liberty of Victory tussen zitten.
Een paar jaar geleden zijn er een paar uit de Amerikaanse mottenbaallenvloot naar de Tees versleept voor de sloop en die liggen daar nog steeds en pas geleden is er nog een naar Griekenland gegaan wat een museumschip wordt.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Uitzoeken maar! Vier halen, twee betalen.
Maar, dat is inmiddels allemaal opgeruimd.
Ja, inderdaad: Griekenland heeft ook, nu het nog kon, in een Liberty geïnvesteerd als museumschip. Ze hebben na de oorlog tenslotte hun hele vloot ermee opgebouwd. Soms kocht een dorp of een eiland een eigen Liberty.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Ik ben op zoek naar een specifieke Baby Flattopper, t.w. de "Nabob".
Ze is opgeleverd in 1943 als USS."Edisto"/ACV-41, later CVE-41.
Ook in 1943 overgedragen aan de Royal Navy en hernoemd als HMS."Nabob"/D.77.
In 1947 is ze beschadigd en incompleet voor de sloop naar Nederland verkocht. ( Waarschijnlijk aan Frank Rijsdijk in Hendrik Ido Ambacht ).
Toch weer doorverkocht voor de vaart aan de Nord Deutscher Lloyd in Bremen. Ze is van 1947 tot 1952 verbouwd van escord carrier tot lijnvrachtschip. Dit zal ongetwijfeld temaken hebben met allerlei verdragen die Duitsland het erg moeilijk maakte om een koopvaardijvloot op te bouwen en een enorme materiaal schaarste.
In 1967 werd de "Nabob", ( de naam bleef dus ongewijzigd ), naar Panama verkocht. De naam werd in 1968 gewijzigd in "Glory".
In 1977 is ze gesloopt in Taiwan.
Is er iemand die een foto als vrachtschip tevoorschijn weet te toveren ?. Ik heb n.l. nooit een foto van dit schip als dusdanig gezien. Na een avondje zoekwerk via Google kom ik er niet uit.
Wie o wie ?.
B.v.d., m.v.g. Roy
Ze is opgeleverd in 1943 als USS."Edisto"/ACV-41, later CVE-41.
Ook in 1943 overgedragen aan de Royal Navy en hernoemd als HMS."Nabob"/D.77.
In 1947 is ze beschadigd en incompleet voor de sloop naar Nederland verkocht. ( Waarschijnlijk aan Frank Rijsdijk in Hendrik Ido Ambacht ).
Toch weer doorverkocht voor de vaart aan de Nord Deutscher Lloyd in Bremen. Ze is van 1947 tot 1952 verbouwd van escord carrier tot lijnvrachtschip. Dit zal ongetwijfeld temaken hebben met allerlei verdragen die Duitsland het erg moeilijk maakte om een koopvaardijvloot op te bouwen en een enorme materiaal schaarste.
In 1967 werd de "Nabob", ( de naam bleef dus ongewijzigd ), naar Panama verkocht. De naam werd in 1968 gewijzigd in "Glory".
In 1977 is ze gesloopt in Taiwan.
Is er iemand die een foto als vrachtschip tevoorschijn weet te toveren ?. Ik heb n.l. nooit een foto van dit schip als dusdanig gezien. Na een avondje zoekwerk via Google kom ik er niet uit.
Wie o wie ?.
B.v.d., m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Liberty,T2,Victory etc
Een pracht Chris !!!.
Daar het ik me nu 3 slagen in de rondte voor gezocht en niet kunnen vinden.
Bovendien zijn de historische gegevens veel exacter dan waar ik over beschik
Ik ben hier blij mee, bedankt hoor !.
m.v.g. Roy
Daar het ik me nu 3 slagen in de rondte voor gezocht en niet kunnen vinden.
Bovendien zijn de historische gegevens veel exacter dan waar ik over beschik
Ik ben hier blij mee, bedankt hoor !.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Liberty,T2,Victory etc
De Grieken zijn ondanks de crisis toch aardig voortvarend te werk gegaan met de HELLAS LIBERTY.
Zo kwam ze begin 2009 binnen ...
... en zo was het in juni 2010.
Geen slecht resultaat, dacht ik zo.
Wel even iets anders dan "Red de Noordborg".
Zo kwam ze begin 2009 binnen ...
... en zo was het in juni 2010.
Geen slecht resultaat, dacht ik zo.
Wel even iets anders dan "Red de Noordborg".
Re: Liberty,T2,Victory etc
Moooooi !!!
Alle hulde voor die Grieken !
Vaak zagen hun varende schepen eruit zoals op foto 1 , maar hun museumschip is om jaloers op te zijn !
Alle hulde voor die Grieken !
Vaak zagen hun varende schepen eruit zoals op foto 1 , maar hun museumschip is om jaloers op te zijn !
Oost, west...ook best