Bootvluchtelinge uit Vietnam a/b van de Nedlloyd Agulhas

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bootvluchtelinge uit Vietnam a/b van de Nedlloyd Agulhas

Bericht door Willem Visser »

In de Telegraaf van vandaag staat een artikel over een voormalig Vietnamees bootvluchtelingetje, nu 37 jaar.
Zij werd 24 juli 1979, samen met nog 67 andere vluchtelingen, waarvan 28 kinderen, uit zee gered door de Nedlloyd Agulhas.
Zij is daar nog steeds zo dankbaar voor en zoekt opvarende van die N. Agulhas die toen aan boord waren en hebben bijgedragen aan de redding.
Ze heet Lily Vo en woont, compleet ingeburgerd, al jaren met veel plezier in IJmuiden.
Eventuele reacties kunnen worden gemaild naar mtroosendaal@telegraaf.nl

Van de loempiaatjes op de markt, kennen we ze vooral. Vietnamezen zijn geruisloos ingeburgerd. Met tjokvolle bootjes ontvluchtten zij dertig jaar geleden het barre communistische regime, een paar duizend kwamen er in ons land terecht. Ook de wieg van Lily Vo stond in Vietnam. Zes was ze, bijna zeven jaar, toen ze met 66 landgenoten door de bemanning van een Nederlands containerschip werd gered. Het broertje dat in Nederland werd geboren, werd genoemd naar de reder: „Ik denk dat hij de enige mens ter wereld is die Nedlloyd heet.” Lily Vo is nu op zoek naar de redders van toen, om ze te bedanken: „Ze hebben meer voor ons betekend dan ze kunnen denken. En ik wil zo graag hun kant van het verhaal horen.”

Vietnamese bootvluchtelinge zoekt bemanning die haar 30 jaar geleden uit golven haalde.
’Wie zijn mijn redders?’
„Mijn broer is naar ze vernoemd; hij heet Nedlloyd…”

door MARIE-THÉRÈSE ROOSENDAAL


IJMUIDEN, zaterdag.

Lily Vo koestert de kopieën van de krantenknipsels van dertig jaar geleden. Op 24 juni 1979 was ze voorpaginanieuws als één van de Vietnamese bootvluchtelingen die in ons land arriveerden. „En ik was één van die 28 kinderen die door het Nederlandse schip Nedlloyd-Agulhas werden gered.”
Op 30 april 1975 trok het Noord-Vietnamese leger Saigon binnen en was de hereniging van noord en zuid in één Vietnam een feit. De partij beloofde vrede en dat alles beter zou worden, maar het communistische regime onderwierp de bevolking aan ultrastrenge wetten. Duizenden mensen sloegen op de vlucht, naar schatting werden er zevenduizend in ons land opgenomen.

Opvoedingskamp

De bijna 37-jarige Lily Vo blikt terug: „In het nieuwe beleid moesten mensen al hun bezit inleveren. Geld was niks meer waard en iedereen – arm of rijk – kreeg tien dollar om mee te beginnen. Het regime was doodsbang voor oproerkraaiers, het intellect ging achter slot en grendel in heropvoedingskampen. De mond gesnoerd met geweld. Mijn vader en moeder waren – én zijn – ondernemende, krachtige mensen. In 1976 deed mijn vader zijn eerste vluchtpoging, maar hij werd verraden en anderhalf jaar in een opvoedingskamp gestopt. Hij heeft nooit willen praten over zijn tijd daar. Later zei hij alleen dat het geen vijfsterrenhotel was. Het moet een verschrikking zijn geweest, hij is nooit meer de oude geworden.”
„Ik bewonder de vechtlust van mijn moeder. Ze bleef achter met drie kleine kinderen, moest het met hulp van de nanny zien te bolwerken. We hebben mijn vader een keer bezocht in het kamp. Mijn zusje links aan de hand van mijn moeder, in de andere hand droeg ze een tas vol eten voor mijn vader. Mijn broertje, een baby nog, zat op haar heup, en ik, de oudste, sjokte achter haar aan. En steeds zweepte haar stem me op: ’Kom op, doorlopen’. Veertig kilometer, anderhalve dag onderweg in die hitte. Ik moet een jaar of vier, vijf zijn geweest. Achter dat prachtige lange zwarte haar, liep ik, daar bleef ik naar kijken.” Lily Vo moet haar fraaie lokken wel van haar moeder hebben.
„Toen mijn vader vrijkwam, overheerste de angst. Mijn ouders besloten te vluchten. Ze beseften dat ze hun familie en vrienden misschien nooit meer zouden zien. Maar ze kozen voor de liefde, voor elkaar en hun gezin. Ze kozen voor vrijheid van meningsuiting. Onze nanny ging ook mee. Omdat de bevolking voortdurend in de gaten werd gehouden, glipten de vluchtelingen in kleine groepjes naar de vissersboot.” Weg uit het kustdorpje waar ze ter wereld kwam: „Phan Thiet. Toen een onbeduidend vissersplaatsje, nu een badplaats vol mooie resorts.”

„Ik werd aan boord getild en keek voor het eerst van mijn leven in blauwe ogen”

Zes jaar was Lily Vo, bijna zeven. Als sardientjes in blik zaten de 67 vluchtelingen, onder wie 28 kinderen, aan boord. „De boot mat dertien meter bij tweeënhalf. Al gauw was de diesel op. En het eten en het drinkwater. En daar dobberden we op de golven, omgeven door alleen maar zee.” Vluchtelingen die de dood tegemoet dreven. „Hoop en vrees liggen dicht bij elkaar, dat is me bijgebleven. Zagen we in de verte een schip, dan zwaaiden, joelden en gilden de volwassenen, ’Help ons, red ons!’Als dat schip dan aan de horizon verdween, huilden de grote mensen als kinderen. Ik heb er nu een woord voor: hartverscheurend.”
Nog altijd stelt ze zich die vraag: „Onbegrijpelijk dat je mensen zo laat zitten. Zo laat zínken. Ik snap wel wat van de zakenwereld, weet dat een omweg heel veel geld kost. Maar er is toch ook gevoel?”
„Slecht weer stak op, en het water beukte tegen de zijkanten. We waren bang dat het schip zou breken. Anderhalve dag in angst. En toen doemde als uit het niets dat containerschip van Nedlloyd op. Een reus, in mijn kinderogen. Zo blij waren we, zo blij… Maar het voer voorbij, weg van ons. En toen ineens, keerde het en kwam terug. Nam ons aan boord. Waarom weet ik niet. Had de kapitein zich bedacht na overleg met zijn bazen?”
De tijd heeft het kleurenfotootje vervaagd. Een bootje in zee, uitgemergelde mensen die halsreikend omhoogkijken, een metershoge trap naar het dek van de Nedlloyd-Agulhas.
Gered. „Zo lang ik me kan heugen hangt die foto op A3-formaat bij mijn ouders in de keuken. Opdat we niet zullen vergeten wat we niet kunnen vergeten. Lef en moed, dat hadden mijn ouders en al die anderen, om te vluchten. Lef en moed, dat had de kapitein die ons oppikte. Lef en moed vormen de brug die ons verbindt.”
Afbeelding

• Als bootvluchtelinge kwam Lily Vo in ons land terecht: „Ik moet de zee zien.”
FOTO: JOHANNES DALHUIJSEN
Afbeelding
• Dit fotootje van de redding, gemaakt vanaf de Nedlloyd, hangt zo lang ze zich kan herinneren op A3-formaat in de keuken van haar ouders: „Opdat we nooit zullen vergeten…”


„Ik werd aan boord getild en keek voor het eerst van mijn leven, in blauwe ogen. Ik dacht dat ze licht gaven. De mannen gaven ons kleren, hun overhemden hingen bij de Vietnamese mannen tot op de knie. Onze oude kleren heeft mijn vader overboord gekieperd, hij heeft letterlijk schoon schip gemaakt.”

„Hun invloed op ons is groot, hun barmhartigheid is ons voorbeeld”

„De precieze reddingsdatum weet ik niet, het was een week of drie voor we op 24 juni 1979 in Nederland arriveerden. In Singapore gingen we aan land. De meeste Vietnamezen waren gefocust op Amerika, dat was het mekka. Maar mijn vader vond dat we naar Nederland moesten, het land van onze redders. Moet je nagaan, we hadden er nooit eerder van gehoord, wisten niet eens waar het lag. We vlogen naar Schiphol en werden eerst in Harlingen opgevangen, door gastgezinnen en vrijwilligers. Later verhuisden we naar het Friese Ferwerd.”
„Mijn moeder, die zwanger was tijdens de vlucht, beviel en dat broertje werd naar de reder genoemd. Ik denk dat hij de enige mens ter wereld is die Nedlloyd heet. De ambtenaar vond het een vreemde naam, maar ging akkoord toen hij de reden hoorde. Mijn broer kreeg nog een verzilverd lepeltje van Nedlloyd. Later kregen we er nog een zusje bij. We zijn allemaal goed terechtgekomen. Van het woord integratie had nog niemand ooit gehoord, maar mijn vader zei: handen uit de mouwen en je best doen. Je uiterste best. Hij deed ons op een christelijke school, hoewel we van huis uit boeddhistisch waren. Mijn vader wilde dat we ons de normen en waarden eigen zouden maken. ’We moeten zorgen dat het gastland ons vaderland wordt’, zei hij. Hij kreeg een baan in een fabriek, mijn moeder werkte daar ook als productiemedewerkster. Onze nanny is nog tot mijn 21e, toen ik trouwde, bij ons gebleven. Mijn man overleed overigens zes jaar geleden aan een hersenbloeding.”

Puzzel
Het schip zou inmiddels gesloopt zijn. „Mijn ouders sturen nog elk jaar een kerstkaart naar Nedlloyd. De kapitein, J. Haringsma, hebben we nooit meer ontmoet, maar ik meen dat hij op Urk woonde. Ik ben nu op zoek naar de bemanning van de Nedlloyd-Agulhas, ik wil zo graag hun kant van het verhaal horen. Hoe het toen is gegaan, hoe zij het hebben ervaren, waarom ze zijn omgekeerd. Anders is de puzzel niet compleet. En ik wil ze bedanken. Als je bedenkt dat 70 procent van de bootvluchtelingen het níét heeft gered… Ze hebben ons een leven en een toekomst gegeven. En nog een beetje meer. Ze hebben meer voor ons betekend dan ze kunnen denken. Hun invloed op ons is groot, hun barmhartigheid is ons voorbeeld. Als ik iets kan doen om een ander te helpen, zal ik het niet laten. Tijdens mijn studie arbeidsrecht tolkte ik al belangeloos voor anderen. Nu organiseer ik naast mijn werk in het bedrijfsleven, vrijetijdsdingen voor kinderen, gericht op educatie en ontwikkeling. Dans ik als kabouter op het strand. Zie je het voor je?”
En over inburgeren gesproken: „Ik ben terug geweest in Vietnam, en bewonder de mensen daar zeer om hun ijver. Maar ze zijn me vreemd, Nederlanders zijn me eigen. Deze bomen, dit landschap. Ik ben in IJmuiden gaan wonen omdat ik de zee moet zien. De bootjes, de glinstering van het water. Die betekenen vrijheid voor me. En dat is al jong zo bepaald.”

Hebt u informatie over de bemanning, mail dan naar mtroosendaal@ telegraaf.nl
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Bootvluchteling uit Vietnam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Willem,
bedankt voor het plaatsen!. :-D
Zou leuk zijn als het via Kombuispraat resultaat oplevert. :)

De opbouw van de Nedlloyd Agulhas.
Foto van Robert B. op Kombuispraat. :)
All the best
Jos
Bijlagen
Opbouw NL Agulhas.jpg
Opbouw NL Agulhas.jpg (226.97 KiB) 25630 keer bekeken
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Bootvluchteling uit Vietnam

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Anders om;
In september 1985 werd het ms Brantpoint aan de ketting gelegd in Yarmouth Nova Scottia,en ging de bemanning bestaande uit 14 filipinos en ik, een harde canadeese winter tegemoet.Wij werden geholpen door de vriendelijke burgers van deze vissers plaats, waaronder een vietnamese familie die daar een kleine mini markt uitbaate. Wij mochten niet bij werken als onvrijwillige touristen, maar deze vietnamees gaf mijn colegaas werk, bestaande uit het afbouwen van het interrieur van zijn houten bovenwoning, zodat ze wat zakgeld hadden.Ook zal ik de verrukkelijke rijsttafels niet vergeten ,waarop deze familie ons op het weekend tracteerden.De bemanning werd na enige maanden op kosten van een ingestelde hulpgroep naar huis ge zonden, en ikzelf ben als onderhoud machinist(zonder bezoldering) gebleven tot de boot bij opbod verkocht werd, en voor de nieuwe eigenaars de boot naar de werf in halifax gebracht en geladen nabij Montreal.
Het ga u voorspoedig Vietnamezen...waar ook ter wereld. Mart
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Bootvluchtelinge uit Vietnam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kreeg dit mailtje zojuist binnen. :)
All the best
Jos

Ijmuiden, 8 juli 2009.

Lieve mensen,

Allereerst mijn hartelijke dank voor uw reacties.
Ik hecht eraan u dit persoonlijk te melden.
Dat familie Vo willen u allen in het bijzonder danken voor de hartverwarmende reacties op het kranten artikel in de Telegraaf van zaterdag 4 juli 2009. “Wie zijn mijn redders?” “Mijn broer is naar ze vernoemd; hij heet Nedlloyd...”

Deze week was voor mij een ontlading van emoties.
Het heeft mij diep ontroerd, dat totaal onbekenden mij een steun in de rug wilden geven en ook wilden mee helpen met mijn zoektocht naar de bemanningsleden van Nedlloyd-Agulhas.

Helaas, kreeg ik een mail door van de Telegraaf van zijn dochters.
Drie jaar geleden is kapitein J.A.Haringsma overleden in Holland Michigan in de V.S.
Ik zal deze bijzondere kapitein eer betonen, door naar zijn graf te gaan.
Hij zal altijd in mijn hart voortleven.

Er zullen vast wel nog bemanningsleden in leven zijn die zich de gebeurtenis herinneren.
Misschien kunt u allen mij helpen, dat zal geweldig zijn.

Met vriendelijke groet,

Lily Vo
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Bootvluchtelinge uit Vietnam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo ,
Een intrigerend en opbeurend verhaal, des temeer omdat de mensen allemaal kennelijk " Goed terecht" zijn gekomen en zich thuis voelen in hun nieuwe vaderland. Heel bijzonder als je Mart zijn ervaring met die Vietnamese familie in Yarmouth beluisterd.

Ik hoop dat de familie Vo nog wat kontakten krijgt van de "Nedlloyd Agulhas" , mede via Kombuispraat, en wens ze gezondheid en "alles waar ze van dromen"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Bootvluchtelinge uit Vietnam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Weer een stapje verder. :)
All the best
Jos

Kombuispraat
t.a.v. Willem Visser en Jos Komen

Betreft: Lily Vo
Geachte heren,
Ik heb jullie hulp nodig.
Ik stuur u hier een mail van de heer A.M.van der Linde, met een paperclip.(amlinde@tele2nl).
Daarin staan de namen van de officiersleden van Nedlloyd-Agulhas.
Het zal geweldig zijn als u deze lijst met namen op de website KRL Museum plaats, onder mijn oproep.
Dit is mijn e-mail adres: Ldevries2009@hotmail.com, zodat de bemanningsleden contact met mij kan opnemen.
Ik ben uw hiervoor zeer dankbaar.
Met vriendelijke groet,
Lily Vo
Bijlagen
bemanningslijst_Algulhas.jpg
bemanningslijst_Algulhas.jpg (11.76 KiB) 25265 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Bootvluchtelinge uit Vietnam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Nedlloyd Agulhas. :)
All the best
Jos
Bijlagen
Nedlloyd Agulhas.jpg
Nedlloyd Agulhas.jpg (122.33 KiB) 25196 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Bootvluchtelinge uit Vietnam

Bericht door Arie Hazebroek »

In 2001, het jaar dat ik met de VUT ging, stonden enkele namen van de bemaningslijst van de Nedlloyd Agulhas nog op de ranglijsten van de Nedlloyd.

Kapitein J. Ten Kate pensioendatum 1 juli 2007
1e stuurman T.v/d Waardt
2e WTK P.Mulder

Die moeten dus nog wel te achterhalen zijn.

Gr. Arie.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bemanning Nedlloyd Agulhas

Bericht door Vaerderij »

Nico heeft Lily Vo het adres van hwtk Tamboer gestuurd. Tamboer is lid van de Vereniging van oud-personeel

der Koninklijke Java - China- Paketvaartlijnen N.V. (ROYAL INTEROCEAN LINES). http://home.planet.nl/~slettena/
Anne
Jos Komen (R.I.P)

Re: Bootvluchtelinge uit Vietnam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De fraaigelijnde Nedlloyd Agulhas onder haar oude naam; Straat Agulhas. :)
Foto van Harry (BU-6)
All the best
Jos
straat agulhas.jpg
straat agulhas.jpg (49.52 KiB) 25013 keer bekeken
IDNo: 6917279 Year: 1969
Name: STRAAT AGULHAS
Type: Cargo ship (ref)
Flag: NLD
Tons: 10484
DWT: 13939
Length overall: 160.8
LPP: 149.9 Country of build: NLD
Beam: 23.1 Builder: Giessen-de Noord
Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Speed(kn): 1D-20
Subsequent History:
77 NEDLLOYD AGULHAS - 80 VICTORIA I - 84 ARROW QUEEN - 85 ACACIA
Disposal Data:
BU Gadani Beach 22.1.91


Plaats reactie