Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Roy »

Hallo Ton & Harry,

Voor zover ik me kan herinneren, kreeg de "N.A." drie andere ketels ten faveure van de oude voorgaande ketels. Die oude ketels kunnen dus best wel een zes tal geweest kunnen zijn.
Oude Lloyd's Registers kuneen in deze uitkomst bieden..............

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Arie Hazebroek »

In het boek "DE NIEUW AMSTERDAM"
1_(2).jpg
1_(2).jpg (64.39 KiB) 2304 keer bekeken
van Chris Konings staat dit stukje over de vervanging van de stoomketels.
Gr. Arie.
2.jpg
2.jpg (80.63 KiB) 2304 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (74.3 KiB) 2304 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Arie, bedankt voor deze haarscherpe info, ik zat er niet ver naast van deze oplossing..Marine... alleen USA dat wist ik niet..bedankt hoor
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Roy »

Arie, bedankt voor deze duidelijke inzending.
De "N.A." ging dus van 6 oude naar 5 stuks tweede hands ketels.
Blijft de vraag nog even overeind staan; wat betekend het merk E.S.D., of stond het voor een bepaald type ketel ?.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jancorjoh »

Roy

ESD staat voor een type ketel
Het betekend External Superheater D-type
Het hoe en wat moet ik weer eens in mijn oude ketelboeken nazoeken.

Gr.John
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Roy, ik heb een heel verhaal over ESD ketels, heb dat vroeger nog moeten leren op de zeevaartschool.
Zo uit mijn hoofd heeft het iets te maken met de oververhitter van stoom, ach het is al zolang geleden.
Moet er voor in de archieven en inscannen maar dat is me nu te laat hiervoor....... :mrgreen:
Zal het van de week hierop zetten..akkoord..?
Dan hebben we de N-Adam story weer wat completer.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Bram

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Bram »

Nieuw Amsterdam


Bouw (1936 - 1938):


In de jaren 1930, de Holland-Amerika Lijn was een van de grootste bedrijven die schepen op de Noord-Atlantische Oceaan. Het bedrijf werd opgericht in 1870, en vele beroemde schepen waren in haar dienst door de jaren heen. De trotste van allemaal was waarschijnlijk de statige Nieuw Amsterdam, die was in dienst terug in 1906. De Nieuw Amsterdam is nooit bekend om haar snelheid, haar 16-knoop lopen zeker niet maken haar een transatlantische windhond. In plaats daarvan was het haar interieur en de prachtige service en keuken dat dit schip wat het was - de grootste in de Nederlandse koopvaardijvloot gemaakt.

Maar de jaren 1930 bracht een heleboel veranderingen in de afbeelding, zoals de Grote Depressie die hebben geleid tot een daling van het aantal passagiers. Als gevolg veel bedrijven gelegd enkele van hun oudere schepen. De Holland America Line opgelegd hun bejaarde Nieuw Amsterdam in 1930.


Na een reorganisatie van het bedrijf, in 1936 begonnen dingen te kijken beter voor de Holland-Amerika en het een nieuw schip voor de transatlantische handel besteld. De Rotterdamse Droogdok Company kregen de opdracht om haar te bouwen. Met een bruto tonnage van ongeveer 35.000 ton zou ze het grootste schip gebouwd in Nederland op dat moment. Op 5 januari 1936 de kiel is gelegd plechtigheid werd gehouden voor het nieuwe vlaggenschip. In tegenstelling tot zoveel andere schepen worden gebouwd op het tijdstip, het nieuwe vaartuig niet is ontworpen met een oorlog rollen, zoals een troepenschip in het achterhoofd, dus verdienen zij de bijnaam 'schip van de Vrede'. Op 10 april 1937, het nieuwe vlaggenschip werd door HM Koningin Wilhelmina van Nederland en ze noemde het schip "Nieuw Amsterdam". Deze naam was gekozen om eer vereerd voorganger dit schip.
Maar de naam "Nieuw Amsterdam" (of "Nieuw Amsterdam" in het Engels) ook vereerd de naam van een 17th eeuwse Nederlandse kolonie in Noord-Amerika. Nieuw Amsterdam was de naam van de 17th eeuwse versterkte nederzetting in de kolonie Nieuw Nederland, dat uiteindelijk het huidige New York City. Deze kolonie werd gesticht in 1625 door de Nederlandse West-Indische Compagnie en de stad is gelegen op de strategische, versterkbaar zuidelijke punt van het eiland Manhattan en was bedoeld om de rivier de toegang tot de vacht van het bedrijf handel activiteiten in de Hudson Valley te verdedigen. Nieuw Amsterdam uitgegroeid tot de grootste van de Nederlandse koloniale Rijk nederzetting in Noord-Amerika en bleef een Nederlandse eigenaar tot in 1664, toen het viel op de Britten. Het Nederlandse weer het kort in 1673, hernoemen het "Nieuw-Oranje", maar toen deze permanent overgedragen aan de Britten in 1674. 1625 De datum van de stichting van de stad wordt herdacht in de officiële sluiting van de stad New York (voorheen het jaar op het zegel was 1664, het jaar van de Britse bijmenging). Nieuw Amsterdam (later bekend als New York City) bleef een deel van het Britse Rijk tot de Verklaring van Onafhankelijkheid in 1776 en in 1787 de grondwet werd ondertekend formeel de nieuwe Verenigde Staten van Amerika (VS) vast te stellen als een onafhankelijke natie.

De SS Nieuw Amsterdam werd toen genomen voor de inrichting van de top van de Nederlandse kunstenaars en ontwerpers. Ze kwam uiteindelijk in 1938 volledig ingevuld en als een zeer fijne en goed ingerichte vlaggenschip. Inderdaad werd gezegd dat de Nieuw Amsterdam was misschien wel de meest moderne en hedendaagse voering van de jaren 1930. Haar interieurs werden volledig gedaan in de moderne Art Deco-styleOne centrepieces van het schip werd het restaurant, die werd versierd door tal van armaturen Murano glas licht en kolommen bedekt met bladgoud. Getinte spiegels, ivoor muren en meubels satijnhout allemaal bijgedragen tot de luxueuze sfeer te creëren. Het restaurant had geen patrijspoorten of ramen met uitzicht op de open zee, waardoor het enkel afhangen van kunstmatige verlichting. Dit ontwerp voor de eerste klas restaurant is vergelijkbaar met die op de SS Normandie van de Franse CGT Line die gaf dit schip de bijnaam "The Ship of Light". <>
Op de 23rd April 1938, de Nieuw Amsterdam uiteengezet op haar proefvaarten, die plaatsvond in de Noordzee. Ze slaagde met vlag en wimpel en werd overgedragen aan Holland America Line en werd hun nieuwe vlaggenschip.

Vooroorlogse Holland America Line Era (1938 - 1940):


De Nieuw Amsterdam vertrok Rotterdam op haar maidentrip naar New York gebonden op de 10 mei 1938, waarin bij Boulogne en Southampton en route. De reis was een groot succes, maar als de Nieuw Amsterdam begon op haar carrière oceaan gaan de oorlog wolken samen boven Europa.



Op 22 november 1939, de Nieuw Amsterdam uit Rotterdam op wat bleek te zijn haar laatste vredestijd transatlantische overtocht naar New York. Binnenkort met de invasie van Polen door Duitsland op 1 september 1939, de oorlog opknoping wolken boven Europa ontstond in de Tweede Wereldoorlog. Als gevolg daarvan bleef de Nieuw Amsterdam in New York en voor een tijdje werd gebruikt voor korte cruises van New York, terwijl een besluit is genomen op haar rol in oorlogstijd.

Service Oorlog (1940 - 1946):

Op de 14th Mei 1940 viel Duitsland Nederland en de Nederlanders werden gedwongen zich over te geven. Op dit moment is de Nieuw Amsterdam werd op een cruise in het Caribisch gebied. Toen ze terug naar New York, was ze onmiddellijk bevolen te blijven in de haven tot nader order, terwijl haar toekomst was besloten. In september 1940, met de Nederlandse regering in ballingschap in Groot-Brittannië, werd ze overgedragen aan het Britse Ministerie van Transport. Cunard Line werd gekozen op te treden als haar manager. Met haar vaste bemanningsleden aan boord, en met Holland-America Line Commodore Johannes J. Bijl commandant van haar, de Nieuw Amsterdam zeilde vanuit New York op de 12th September 1940 op weg is naar Halifax, waar ze werd omgebouwd voor gebruik als troepenschip voor de geallieerden geschilderd in oorlogstijd grijs.


Op dit moment werden de geallieerden bewegen troepen in grote aantallen uit Australië en Nieuw-Zeeland en uit Groot-Brittannië, Canada en de Verenigde Staten naar de slagvelden van het Midden-Oosten. Als gevolg meer troepen werden dringend en de Nieuw Amsterdam werd verzonden uit Halifax op weg naar Australië en Nieuw-Zeeland nodig. Helaas in de haast was er geen tijd om haar bewapening passen en deze werden gedaan en route in Singapore. In januari 1941 werd ze verzonden op haar eerste Trooping reis van Australië naar Bombay in een konvooi, bestaande uit vele onderscheiden liners waaronder de Queen Mary, Mauretania, Aquitania, keizerin van Groot-Brittannië en de Andes.

Binnenkort de Nieuw Amsterdam werd hard gewerkt aan troepenschip konvooien, pendelen heen en weer tussen Suez (voor het Midden-Oosten) en Durban in Zuid-Afrika. Op een van deze reizen, bracht ze de Griekse koninklijke familie in ballingschap in Zuid-Afrika. Na de Verenigde Staten betrad de oorlog na de Japanse aanval op Pearl Harbour op de 7th December 1941 werd de Nieuw Amsterdam werkzaam zijn in de Indische Oceaan en de Stille Oceaan. In de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog werd de Nieuw Amsterdam werd ingezet om de Noord-Atlantische Oceaan en voerde de Canadese en Amerikaanse troepen naar Gourock in Schotland voor verdere inzet in Europa. In mei 1944, terwijl de Nieuw Amsterdam is aangemeerd in Hoboken (New York), HKH Prinses Juliana (dochter van HM Koningin Wilhelmina, aan boord van het schip voor een rondleiding en een lunch buffet met de officieren en bemanning. Dit moet een inspirerend moment is voor allen die aan boord. Uiteindelijk in 1945 de Tweede Wereldoorlog eindigde met de afstand van Duitsland en Japan.
In de loop van de oorlog de Nieuw Amsterdam had verricht meer dan 350.000 troepen en gestoomde ongeveer 530.452 mijl. De Nieuw Amsterdam en de andere liners heeft een enorme bijdrage aan het vervoer van troepen voor de oorlog en ze werd ook gebruikt om Nederlandse burgers uit Nederlands-Indië naar Nederland te repatriëren.


Naoorlogse Holland America Line Era (1946 - 1971):



Toen ze klaar was met haar repatriëring taken, was de Nieuw Amsterdam teruggegeven aan de Holland-Amerika Lijn, door de Britse regering, die haar had gevorderd, op de 8th April 1946, en al snel keerde ze terug naar Rotterdam. De "Darling van Nederland", had haar trechters herschilderd in hun HAL kleuren, maar verder nog in de saaie grijze militaire oorlogstijd kleuren, ze triomfantelijk zeilde naar huis in Rotterdam op 10 april 1946. De stad reageerde in de duizenden en de haven was gevuld met ambachtelijke toeschouwer aangekleed met vlaggen en klinkende hun hoorns, terwijl de kustlijn was gevuld met miljoenen enthousiaste mensen verwelkomen dit beroemde schip naar huis. Het was een opmerkelijke dag, niet alleen voor de terugkeer van de Nieuw Amsterdam, maar ook omdat het was de exacte verjaardag van de 8e verjaardag van haar lancering. Veel in Nederland beweerde dat deze dag, als een symbolische dag van bevrijding. Maar ze was in geen geschikt zijn om terug te keren naar haar vooroorlogse transatlantische taken gewoon nog en werd verzonden om te worden omgebouwd door haar oorspronkelijke bouwers van de 22 mei 1946 klaar voor een terugkeer naar personenvervoer. Haar originele meubels waren opgeslagen in San Francisco sinds haar vordering en deze werden gerestaureerd en teruggebracht naar hun rechtmatige plaatsen aan boord van het schip.



De refit nam 18 maanden, maar op de 29th Oktober 1947, de Nieuw Amsterdam werd uiteindelijk terug op de transatlantische draaien. Tijdens de refit in de gelegenheid waren genomen ter verbetering van haar passagiers accommodaties en ze met een iets groter bruto tonnage dan voorheen van 36.667 ton. De Nieuw Amsterdam weer de kop in het personenvervoer in al haar oorspronkelijke opschik en haar vooroorlogse populariteit voortgezet en Holland America Line terug waren in het bedrijfsleven op de transatlantische dienstverlening.



Nieuw Amsterdam bleef haar eigenaars dienen in de jaren 1950, zowel op de transatlantische lopen en af en toe als een cruiseschip. In 1952, de komst van de prachtige S / S Verenigde Staten maakte het vlaggenschip van de Nederlandse koopvaardijvloot lijken achterhaald. Binnenkort Holland America Line besloten hun vlaggenschip werken en introduceerde overal airconditioning en montage stablisers. Ze ontstaan in de nieuwe grijze van het bedrijf kleurenschema.



Echter door de late jaren 1950 en begin 1960 het jet-tijdperk werd snel de overname van de passagier de handel op de Noord-Atlantische Oceaan en de grote oceaan liners waren vinden het steeds moeilijker om te concurreren. Als gevolg daarvan in 1961 het schip opnieuw werd uitgebreid teruggeplaatst. Dit refit betrokken opgeven van haar oorspronkelijke drie klasse-systeem en te vervangen door alleen de eerste Tourist Class. Opnieuw verbeteringen geleid tot een toename van haar bruto tonnage van 36.982 ton. In het begin van 1962 de gemoderniseerde Nieuw Amsterdam terug in dienst op de transatlantische dienst, maar ook voor cruises.


Helaas door het midden van de jaren 1960 de Nieuw Amsterdam werd het begin tot haar leeftijd en haar ketels show begon te spelen op. In 1967 een nieuwe reeks van cv-ketels is aangebracht op het werven van Wilton Fijenoord in Schiedam, Nederland. Zoals de jaren 1970 dichterbij, de Nieuw Amsterdam begon te worden meer en meer gebruikt voor cruises als het passagiersschip markt veranderde met de toenemende dominantie van het luchtverkeer en de nieuwe Jet Age.

Haar laatste jaren (1971 - 1974):


Door de vroege jaren 1970 de dominantie van het reizen per vliegtuig was echt zijn tol op de grote oceaan liners. De SS Verenigde Staten werd teruggetrokken uit dienst in 1969 en in toenemende mate nieuwe passagiersschepen zoals de QE2, Frankrijk of het Michelangelo en Raffaello domineerde de resterende oceaanschip markt op de Noord-Atlantische Oceaan. De oude markt Nieuw Amsterdam op de transatlantische dienst was af en werd besloten om haar om te zetten in een full-time cruiseschip. Op 8th November 1971, het schip vertrok uit Rotterdam voor haar laatste transatlantische overtocht naar New York en was toen uitsluitend ingezet op cruises voor de rest van haar carrière zeilen voor Port Everglades in Florida. In september 1972 werd het schip opnieuw ingeschreven onder de Antilliaanse vlag.


Helaas deze keer was het duidelijk dat de eerbiedwaardige Nieuw Amsterdam haar leeftijd en haar glorie dagen toonde was gegaan. Zijn ruim 30 jaar oud werd besloten dat de Nieuw Amsterdam moet worden buiten dienst. Op de 17th December 1973, de Nieuw Amsterdam terug van haar laatste cruise. Ze werd vervolgens uit de vaart genomen, en legde meer dan de kerst.


Dan, wanneer het nieuwe jaar was aangekomen, verliet de Nieuw Amsterdam Port Everglades op haar laatste reis op 9 passagiersth Januari 1974 werd een definitieve cruise door het Panamakanaal naar Los Angeles. Daar was ze ontmanteld uit dienst en zeilde naar Kaoshiung in Taiwan voor de sloop. Op 25th Februari 1974, de Nieuw Amsterdam aangekomen bij de sloop van Nan Fong Steel Enterprises Ltd, waar ze zou worden uitgesneden. De ontmanteling proces begon op de 16th Maart, en zeven maanden later, op de 5th Oktober 1974 werd het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn helemaal verdwenen. Zo eindigt het verhaal van de Nieuw Amsterdam, een van de meest vriendelijke dames van de zee en een van de beste Nederlandse schepen ooit gebouwd.

Groets Bram :)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Roy »

Deze info wachten we met graagte af.
Allen worden voor hun inspanningen bij deze bedankt.

Prettige avond, m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jancorjoh »

Roy

Bij een ESD-ketel zijn de ovo,s buiten het gedeelte geplaatst waar de verdamping plaats vind.
In de praktijk kwam het er op neer dat de verdamperpijpen de vuurhaardwanden vormen en dat de ovo,s buiten de vuurhaard,in de rookgassenstroom geplaatst zijn
Het komt er eigenlijk op neer dat de verdamperpijpen vuur "zien" en de ovo's niet
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tja , die mooie Nieuw Amsterdam,
In 1967 een nieuwe reeks van cv-ketels is aangebracht o
Bram z'n overzicht, komt uit een boekie neem ik aan, is een mooie aanvulling voor het archief, de referentie naar CV ketels nemen we maar met een korrel zout van " een schrijver die het verschil niet weet"
De pure functie van een "Oververhitter" is dus om meer energie in de stoom te jassen en zodoende de eficientie omhoog te krikken. Net als Ton ben ik "ooit in een grijs verleden" door de vertegenwoordigers van Hare Majesteit tot competent " Stoom- Machinist" verklaard, maar NA het voornoemde bezoek aan de " Nieuw Amsterdam" waar ik dus IN dat kale voormalige Ketelruim van de Schelde Yarrows - die ze d'r net hadden uitgerukt- heb gestaan, ben ik op een holletje weer terug gegaan naar de MANN (etjes) van de "Forest Hill" en haar zusters :lol:
Niet alleen was het gewicht van de " Nieuwe ketels" een stuk minder ( ik had de 400 ton ballast nog in m'n kop- geloof het of niet- maar dacht dat er slechts 4 ketels waren ge-her installeerd- aahwel je kan niet alles onthouden :roll:

Ton is met pensioen, dus die kan mooi eens even een oud Ketelboekie helemaal scannen :mrgreen: zodat we dat allemaal in het archief kunnen opslaan. Omdat het Zondag is heb ik m'n " Ketelnotities" van " tijden van weleer" er even op nageslagen" en heb wat scan's gemaakt betreffende het onderwerp, NIET kompleet maar met een focus op "plaatjes"- ik zal ze aan Jos2 sturen met een " beleefd doch dringend verzoek" betreffende "z'n ouwe bootje" ( als ik het goed heb??)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie