SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Kees Mensch schreef:In het boek Op één koers van de Nedlloyd staat dat in 1956 de naam van de BATANG is veranderd in BALONG.
:shock: Hier dan een foto van de Balong net nadat die schuit was omgedoopt. Hoe zit dat eigenlijk met de pijp? Foto ontvangen van Henk Klingeler. :P
Bijlagen
Balong 1956
Balong 1956
Balong1956-1c.jpg (167.49 KiB) 1794 keer bekeken

Gebruikersavatar
HKL
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 okt 2009 16:57

Re: SMN

Bericht door HKL »

Even voorstellen ik ben Henk Klingeler,tegenwoordig met pensioen maar begonnen bij de SMN en vandaar doorgegaan tot aan "Nedlloyd Lines" en zelfs nog even Maersk,maar dat mag geen naam hebben.
Terugkomend op de foto hiervoor namelijk de Balong,heb zelf vaak op dit scheepje gezeten en zeker met die vreemde schoorsteen of pijp zoals Joop het noemt.
Dat was namelijk de "Costa Linia" een heen en weer lijntje tussen Genua en NY,geweldig schema voor die tijd Genua /Napels/NY/Lissabon/Barcelona.
Alleen maar pret en stappen, de Balong zelf zou aanvankelijk "Pulau Banjak"gaan heten maar werd nog voor de te water lating herdoopt tot Batang en later in Balong.
Overgadaan aan een Thaise eigenaar en herdoopt tot "Jutha Dhypya" en in 1980 gesloopt te Taiwan.
Kok hier tzt nog op terug.
Niemand kan de wind van richting doen veranderen.
Maar wij kunnen altijd de zeilen bijstellen.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Zo goed als zeker in charter voor de Italiaanse Costa Line.
Het schoorsteenmerk is dan ook leterlijk " C " .
Gele schoorsteen en blauw " C " .

m.v.g. Roy

p.s. dat was dus mosterd na de maaltijd................ 8) :lol:
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Welkom op kombuispraat Henk. Dat is natuurlijk een heel goed begin. Mij direct terechtwijzen eh? :wink: Is de juiste naam schoorsteenpijp? Mijn kennis van scheepvaart termen is natuurlijk nagenoeg nul komma nul. :(

Het gebruik van boot en schip gaat ook wel eens fout bij mij. Daar is al enig uitleg over geweest op dit forum maar ik kan het niet onthouden. Persoonlijk vind ik het deel ‘steen’ in de benaming een beetje vreemd want ik heb op een schip/boot nog nooit een stenen pijp gezien, of het zou die van een bootsman moeten zijn geweest. :P

Na het varen heb ik een paar jaar gewerkt bij een electrotechnisch installatiebureau en toen ik daar als nitwit het woord ‘stop’ gebruikte voor zekering, het woord ‘stekker’ voor contactstop en het woord ‘stopcontact’ voor wandcontactdoos werd ik smakelijk uitgelachen. Maar ik zit er niet mee hoor. :?

Buiten alle technische verhalen op kombuispraat vind ik het tussendoor ook wel eens leuk om wat grappige verhalen te lezen. Henk heeft mij de grondbeginselen bijgebracht van het edele kombuiswerk. Over hoe dat in zijn werk is gegaan zal ik later op terugkomen, anders maak ik een lang verhaal nog langer dan het al is. :P Groeten, Joop
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: SMN

Bericht door KJHvanBeek »

niekbart schreef:Hallo Hr van Beek,
Ik heb een reis gemaakt met de Neder Ebro van 16-06-1962 tot 23-09-1962, dus vlak na uw reizen.
Met de volgende bemanning:
Hierbij moeten wel een paar bekende van u zitten
Groeten
Niek
Daar zitten inderdaad bekende namen bij: Wensink, Komen, Colaris en Scherber.
Met geen van allen contact.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:-D Van de SMN-nieuwsbladen zijn ingebonden boeken uitgegeven. Ik heb beslag weten te leggen op één exemplaar over de jaren 1966 en 1967. Het mooie van zo'n boek is dat er een inhoudsopgave bij zit. Van de jaren erna en ervoor heb ik ook een stuk of dertig losse nummers. Zodra ik tijd heb zal ik daar zelf een overzicht van maken met een inhoudsopgave. Als er belangstelling voor is kan ik de inhoudsopgave van het ingebonden boek hier plaatsen of een link naar photo-bucket. Is er dan een verhaal waar men wat meer over zou willen weten kan ik die scannen en ook hier of op photo-bucket zetten. Als iemand over die andere jaren ook zo'n mooi boek heeft, wil ik hem wel voor een zacht prijsje overnemen. Er moeten er toch nog veel in omloop zijn maar wellicht ergens op zolder liggen te vergelen. :x
Afbeelding
Klik op inhoudsopgave en vervolgens op de afbeelding voor een vergroting:
Inhoudsopgave 1
Inhoudsopgave 2
Inhoudsopgave 3
Inhoudsopgave 4
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Hierbij een pose op de Space Needle in Seattle
Van de haven, kan je met een monorail naar de Space Needle. Het eindstation is tot vlak onder de toren. Dit plaatje schoot ik van af de voet omhoog. Als je daar zo staat voel je je als mens wel erg nietig.


Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Van de SMN-nieuwsbladen zijn ingebonden boeken uitgegeven
:wink: Hallo Joks.
Dat nieuwsblad werd in de wandeling "de SMN lach" genoemd. Naar het gelijknamige ondeugende blad uit die jaren, dat stiekem onder de toonbank werd verkocht.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:shock: Ha LP, Werd 'de lach' onder de toonbank verkocht? Volgens mij zat 'de lach' gewoon in de leesportefeuille bij de kapper. Ben je niet in de war met het blad Candy?

SMN-nieuws een moppenblaadje? Ik heb het even nagekeken in de index, en ja hoor een mop! :lol:
Bijlagen
lachen!
lachen!
In geval van nood.jpg (274.44 KiB) 3061 keer bekeken
Gebruikersavatar
kees mensch
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2009 22:18

Re: SMN

Bericht door kees mensch »

Ik vond nog een plaatje van scheepsvlaggen uit de jaren 40 of 50.
Bijlagen
scheepsvlaggen uit de jaren 50.jpg
scheepsvlaggen uit de jaren 50.jpg (425.33 KiB) 2988 keer bekeken


Plaats reactie