KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Musi

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Jos,

Hartelijk bedankt voor de quick-service! Ik krijg tweede Pinksterdag een collega ex-sparks op bezoek die op dit inderdaad mooie scheepje gevaren heeft. Normaliter ging je direct van school voor drie jaar naar de oost, zoals hij. Dat is behoorlijk traumatisch schijnbaar want hij sindsdien eet hij geen aardappels meer, maar uitsluitend rijst. Zelf ben ik na school per ongeluk in de westerse vaart terechtgekomen, hoewel ik wel in de oost gevaren heb maar geen "lokale" vaart. Ik had van alle schepen waarop hij gevaren heeft foto's behalve van de Musi!

Het menu dat ik voor hem klaarmaak luidt als volgt:
-Sajor Lodèh
-Rendang van lamsvlees
-Tumis Boontjes
-Sambal Goreng Telor
-Sateh Kambing
-Nasi Goreng Krimpen
-Toevoegingen: Atjar Tjampoer, Rawit, Sambal Rawit, Sambal Oelek, Pisang Goreng, Katjang Goreng, Seroendeng, Kroepoek, Gemengde Groenten in Zuur

Tjee, dat zijn maar zestien dingen terwijl het er eigenlijk twintig moeten zijn. Nou ja, we doen het er maar mee........;-)

Ferry

Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Ferry,
Ik zag dat je er geen Frikadel goreng,Ajam goreng/pedis ,Daging Smoor en Ikan asin toemis,Ketoprak,Gado Gado,Telor Bali er bij had maar dat geeft niks, met hetgeen jij gaat maken, kom ik graag langs. :wink: Ik denk dat het best zal smaken en met een memory aan Tempo Doeloe moet dat lukken; sami sembah nuwun,selamat makan :!: :!: :!:
groetjes ruud
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Tempoe Doeloe

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ruud & Ferry Sobat Kras! (Dat was m'n ouwuh maat Jan uit Indonesie, maar het is Pinksteren DUS hebben jullie mazzel!) :wink:

Als ik die Menukaart zie en het woord Makan! dan ben ik helemaal van streek, hebben jullie met Bertus samengespannen om Jan Kazen in den Vreemde, langzaam maar zeker de kali in te drijven met DIT soort psychologische oorlogvoering over "dromen van weleer??"

Eet smakelijk Ferry en een goeie tijd :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Harry,

Getverde.. , da's nou al de tweede keer vandaag dat ik mijn goede bedoelingen moet bezuren :)
Ik zal het echt nooit weer doen :cry:

Maar ik kan er wel begrip voor opbrengen want voor een rijsttafel mogen ze mij óók wakker maken.

Hallo Ruud,

Wat ik nog mis en eigenlijk ook nooit bij de Chinees-Indische restaurants tegenkom is Ikan Teri; van die kleine gefrituurde visjes formaat "Gupje" maar is bij de betere toko wél te koop.
Dit kwam bij een oud marineman vandaan en die weten het over het algemeen vrij goed .. (understatement)

Groetjes,
Bert de Boer
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Bert,
Ja die kleine gedroogde visjes doen het altijd goed, maar zoals jij al memoreerde, er zit weinig "IKAN" bij de "gewone" Chinees-Indische restaurants, en zo heb ik het altijd geleerd, dat er vis bij hoort, in welke vorm dan ook;tenslotte wordt er ook veel trassi gebruikt in de receptuur.
Kunnen ze mij ook voor wakker maken hoor :!: maar niet meer om er één te maken, want dan ben je toch minimaal 2 dagen bezig, en tegen die tijd sterf ik nu van de honger. :wink:
Spécial voor Harry, hier alvast een voorproefje:
Afbeelding
en Bert's Ikan Tri.
Afbeelding
groetjes ruud.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Slamat Makan

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Harry,

Bedankt voor de goede wensen. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd zou de Heer Bommel zeggen. Bert bracht me trouwens nog op een goed idee. Bedankt! Ikan Teri die ik nota bene in huis heb maar niet heb genoemd! Zal wel door de Heinekuh komen! Ik heb zelfs twee soorten die ik af en toe insla, met nog een aantal andere spullen, bij Oriental, die Chinese toko op dat drijvende restaurant Ocean Paradise dat ligt afgemeerd aan de Parkkadé in Rotterdam. Even een foto van deze bijgerechten. Het is duidelijk te zien dat die dingen links in het bakje nog bewegen, zo vers is het.

Afbeelding

Deze toko heeft in hoofdzaak Chinese spullen, maar ook een uitgebreide Indische en Japanse afdeling. Ik maak nogal eens Sushi en daar hebben ze alle benodigdheden: Nori, Wasabi, Mitsukan rijstazijn en uiteraard Kikkoman Soy Sauce. Aaaaaah, so deska?

Ferry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Slamat Makan

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nog even voor Harry een greep uit de hap van afgelopen maandag.

Afbeelding

Sambal Goreng Telor

Afbeelding

Rendang

Afbeelding

Wat ingrediënten

Inderdaad, een beetje Tempo Doeloe!

Ferry
Jan Dikker

ms Waingapoe KPM

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Jack,

Het is wel weer een tijdje geleden dat de laatste reactie op je verzoek te lezen was, maar toch nog een (late) reactie.

Ik heb van juni tot half december 1956 als 4de wtk gevaren op dit schip. De HWTK was toen baas Groene(n)berg of Groene(n)weg.

Ik kan me nog een reis herinneren dat hij zijn vrouw aan boord had. Een leuke en gezellige vrouw, die niet voldeed aan "Een vrouw en een kip: de pest voor je schip!"

In november 1956 ook de staking nog grotendeels meegemaakt...

Ik kan me niet herinneren dat een zoon van de baas meegevaren heeft, maar het zou kunnen....

Gr

Jan
fritsF

KPM

Bericht door fritsF »

Hallo, in de periode 1953/1956 heb ik als stuurman gevaren bij de KPM en verbleef uiteraard van tijd tot tijd in Jakarta in het "logeergebouw", nu ben ik op zoek naar foto's hiervan uit die periode.
Voor mijn vertrek naar Jakarta kreeg ik een boekje van de KPM om maleis te leren, ik neem aan dat iedere nieuweling dit kreeg en ben ook op zoek naar dit boekje. Er stond o.a. de kompasroos in streken in maar dan ook in het maleis.
Ik heb gevaren op: Plancius, Baud, Larantuka, Landak, Larat, van Swoll, reael, Leti, Leksula, Batavia, Karossa en na het behalen van mijn praktisch gedeelte 2e rang GHV nog op de Lebak.
Wie kan mij helpen.
Iedereen een prettige jaarwisseling gewenst en een voorspoedig 2007
Frits Faessen
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Bedoel je dit boekje dit is uit 1950 en heeft1350 roepie gekost dat staat erin geschreven

Afbeelding

Cor Boer


Plaats reactie