Naar Antarctica

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Fuel Supply
Contacteer:

Naar Antarctica

Bericht door Fuel Supply » 16 jan 2010 22:08

Nog een paar daagjes zelf varen en dan ga ik met mijn vrouw volgende week een cruise maken naar Antarctica. Met de "Delphin" vertrekken we na een vlucht van 19 uur vanuit Ushuaia in Argentinie. Het is daar op het zuidelijk halfrond nu hoogzomer, en door de koude periode hier is er weinig verschil, de temperaturen op Antarctica zitten nu tussen de -5 en +5, bij bijna 24 uur daglicht zo ver zuidelijk.
del_eis-mitte.jpg
del_eis-mitte.jpg (46.23 KiB) 2440 keer bekeken
Maar wat je allemaal mee moet nemen....! Gewone kleding, maar ook gevoerde kaplaarzen, dikke bontmuts, handschoenen, waterdichte parka, regenbroek voor het buiswater in de Zodiac's, alsmede ook een kostuum voor de feestavonden en het captains dinner. (En dan te bedenken dat ik hier zelf aan boord elke avond captains dinner heb, gewoon in spijkerbroek! :mrgreen: Maaltijd vaak zelf door de kapitein bereid ...jawel! :wink: Gelukkig mogen we 30 kg pp meenemen.

Heb een nieuwe camera aangeschaft met 12x zoom en 8Gb SDkaart, dus we gaan er flink op los schieten. Zal laters hier wel een mooie serie plaatsen, hopelijk zo mooi als deze ...
Antarctica-bark Europa.jpg
Antarctica-bark Europa.jpg (575.72 KiB) 2440 keer bekeken
deze vond ik op Panoramio van Google Earth, gemaakt door "the photographer" (??)in 2004
Het is de Nederlandse bark Europa.

Op mijn eigen site heb ik wat meer details als men geinteresseerd is;
http://www.bergfun.nl/antarctica1.html

Groetjes, Willem
Traag stroomt de brede rivier binnen haar oevers, een schip nadert uit de verte, het vuur van de ondergaande zon tovert het opspattende boegwater tot een waaier van spuitend goud .......... (Maarten Barok)

Harry G. Hogeboom

Re: Naar Antarctica

Bericht door Harry G. Hogeboom » 16 jan 2010 22:17

Willem, ik wens je een goede reis en een behouden retour " van het randje van de wereld" :lol:
Kijk maar uit, want je kunt er zo af duvelen daar in het zuiden van Argentinie :mrgreen:
Ik zie met grote belangstelling uit naar je foto's :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 16 jan 2010 22:33

Hallo Willem,
mooi reissie! :lol:
Vergeet je smoking niet voor het captains diner. :)
Ben benieuwd naar de ongetwijfeld prachtige foto's.
Zelf gaan we in mei een bootreissie maken van Moskou naar St. Petersburg.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 16 jan 2010 23:41

Geode reis Willem en ook ik kijk uit naar je reportage :-D

Fuel Supply
Contacteer:

Bericht door Fuel Supply » 02 feb 2010 23:44

Hier uw reporter live vanuit Argentinie, helaas al weer terug vanaf de zuidpool.

Diverse keren heb ik de laatste week geprobeerd om in te loggen via de satelliet, maar helaas elke keer verbrak de verbinding. Om de andere dag heb ik stukjes en fotootjes geplaatst op ons weblog, te openen via:

www.bergfun.nl

Misschien dat het vandaag lukt om dit bericht te plaatsen ??

Groetjes, Willem
Traag stroomt de brede rivier binnen haar oevers, een schip nadert uit de verte, het vuur van de ondergaande zon tovert het opspattende boegwater tot een waaier van spuitend goud .......... (Maarten Barok)

g.h.hagels

Bericht door g.h.hagels » 03 feb 2010 01:05

Hallo Willem en Anja,

Ik heb genoten van het verslag van jullie reis.

Prachtige foto,s het moet een hele ervaring :o

zijn geweest, in een woord , SCHITEREND. 8)

Vr Gr Gerrit H Hagels. :-D

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 03 feb 2010 22:44

Hallo Willem,

Prachtige , unieke reis, mooie plaatjes er komen er hopelijk nog meer :lol:
Bedankt voor je moeite :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 04 feb 2010 07:08

Goedemorgen Willem en Anja :-D Ik heb zelf ook veel gereisd, maar Antarctica staat ook op mijn verlanglijstje... Erg mooi, ik heb zitten meegenieten :-D

Albert

Bericht door Albert » 04 feb 2010 07:18

Hallo Willem,

Overweldigend mooi! :-D

Bedankt!

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Fuel Supply
Contacteer:

Bericht door Fuel Supply » 21 feb 2010 18:03

Bedankt voor jullie reacties op het blog. Hoewel het uploaden soms een drama was hebben we er zelf ook wel plezier aan gehad om af en toe een stukje te schrijven.

Inmiddels zijn we alweer een poosje terug en natuurlijk ook weer zelf aan het varen. Af en toe even een uurtje in de gemaakte foto's (ca. 600) neuzen, en proberen er een niet te langdradige serie uit te vissen om daar later zo'n mooi boek van te laten drukken.

De eerste dag zijn we alleen maar aan het reizen geweest, en hoewel ik vliegen wel leuk vind is na een uurtje of 14 de lol er wel vanaf. Dan een tussenstop in Buenos Aires waarbij je moet blijven zitten om de schoonmaaksters en bevoorraders niet in de weg te lopen. En een uurtje later het laatste stukje (nog 3,5 uur) naar Ushuaia waar we na een "heerlijke" landing opgelucht uitstapten. Die landing, tsja; het was knap winderig en die stond ook nog bijna dwars op de (enige) landingsbaan, die voor een 747 al niet aan de lange kant was. Toen de piloten de daling inzetten riepen ze over de intercom dat we nog even moesten cirkelen omdat een ander toestel eerst moest landen. Het laatste stuk voelde aan als een zeepkist met houten wielen over een weg van kinderkopjes, dan snap je het wel. De bleke gezichtjes om ons heen klaagden erover dat de piloten geen nieuwe informatie meer gaven. "Ze kunnen moeilijk zeggen dat het waarschijnlijk niet gaat lukken, maar ze het wel gaan proberen" zei ik heldhaftig, maar daar werden ze ook al niet opgeluchter van. Al met al begrijpen jullie wel doordat ik dit typ dat het toch goed gekomen is. :mrgreen:

Ook had ik beloofd hier een serie te zullen uploaden, en daar gaan we dan maar mee beginnen.

vrijdag 22 jan, aankomst Ushuaia, zoals de inwoners zelf beweren; "het einde van de wereld"
Vuurland 019.JPG
Vuurland 019.JPG (240.79 KiB) 1932 keer bekeken
de Delphin was de vorige dag al aangekomen aan de kade
Vuurland 012.JPG
Vuurland 012.JPG (115.04 KiB) 1932 keer bekeken
dit fraaie bord laat niets te raden over
Vuurland 018.JPG
Vuurland 018.JPG (191.82 KiB) 1932 keer bekeken
maar in feite bestaat de haven slechts uit een lange pier van een meter of 500, die in het zomerseizoen hoofdzakelijk door passagiersschepen gebruikt wordt voor Antarcticareizen
Vuurland 007.JPG
Vuurland 007.JPG (136.74 KiB) 1932 keer bekeken
Dit onder de vlag van Antigua varende containerschip Maruba Orion (9138290) van 207x30 mtr., 2462 TEU lag er ook te lossen. Brugkranen zijn hier niet aanwezig dus eigen laadgerei is wel noodzakelijk
Vuurland 009.JPG
Vuurland 009.JPG (142.08 KiB) 1932 keer bekeken
Hier ontbreekt wel een anker, en later die dag moest hij ruimte maken voor een ander schip en ging hij verderop liggen op de rede, dus aan de BB kant was het spul nog wel OK
Vuurland 013.JPG
Vuurland 013.JPG (111.1 KiB) 1932 keer bekeken
een overzichtplaatje vanaf de wal, onze Delphin en daarvoor de Noorse Fram (9370018, 114x20) van de Hurtigruten die ook elk jaar enkele reizen daar maakt
Vuurland 021.JPG
Vuurland 021.JPG (113.01 KiB) 1932 keer bekeken
s Middags een wandelingetje over de boulevard waar ook een paar standbeelden staan. Hoogst verbaasd ben ik als ik hier 13000 km van NL verwijderd deze tekst gewoon kan lezen .... :?: :wink:
Vuurland 028.JPG
Vuurland 028.JPG (84.54 KiB) 1932 keer bekeken
Sleepboten heb ik nergens kunnen ontdekken om schepen te assisteren bij het meren, en op deze hoeft niemand meer te rekenen
Vuurland 037.JPG
Vuurland 037.JPG (107.48 KiB) 1932 keer bekeken
Later die dag vertrok dit scheepje nog, geen idee wat het precies is. Er staan wel 2 heli's aan dek, ingesnoerd in blauw folie
Vuurland 041.JPG
Vuurland 041.JPG (141.07 KiB) 1932 keer bekeken
wordt vervolgd

groetjes, Willem

roy

Bericht door roy » 21 feb 2010 18:17

Zou die "H 44" geen bevoorradingschip voor poolexpedities kunnen zijn ?.
En dat A-frame op de kont mogelijk ook voor gebruik bij water onderzoeken.
't Is maar een probeerseltje hoor ...........
Mooie foto serie overigens !

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 21 feb 2010 18:39

Prachtige reportage Willem! :)
Ben benieuwd naar het vervolg. :)
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

jandezeeman

Bericht door jandezeeman » 22 feb 2010 12:46

In die contreien heb je zeker geen anker nodig, als ik zo naar die Maruba Orion kijk. :mrgreen: :mrgreen:

Gr,

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.

Fuel Supply
Contacteer:

Bericht door Fuel Supply » 06 mar 2010 14:28

Zaterdag 23 januari.

Alhoewel we een cat. 3 binnenhut geboekt en betaald hebben kregen we bij aankomst gisteren aan boord een cat. 4 buitenhut met 2 patrijspoorten. Niet verkeerd natuurlijk, en deze upgrade was ook nog helemaal gratuite! Eén van die kijkglaasjes zou open moeten kunnen, maar zat muurvast. Ik vermoedde dat die vastgeverfd zat en rukte er enkele malen behoorlijk aan en jawel, 1-0 voor mij. Als gevolg van dat brute geweld kwam echter ook de helft van de rubberen afdichtpees los uit de ring en kon ik een kwartiertje stoeien om die er weer fatsoenlijk in te krijgen, op de een of andere manier zijn die pezen altijd ineens te lang geworden! Maar op de Drake-passage moet het natuurlijk wel waterdicht zijn want mijn hoofdkussen bevindt zich er recht onder!
Vuurland 044.JPG
Vuurland 044.JPG (75.38 KiB) 1716 keer bekeken
’s Ochtends voor het geplande vertrek van 13:00 doen we nog een excursie naar het nationale park “Tierra del Fuego”, Vuurland dus. Het weer werkt geweldig mee, het zonnetje schijnt en het is een graad of 15, een waarde die zelden gehaald wordt in deze regio. En het regent hier bijna elke dag (wel eventjes), maar vandaag gelukkig niet. De bus dropt ons 3 keer bij een andere baai en met deze blauwe lucht, fraaie wolkenpartijen en besneeuwde bergtoppen op de achtergrond ziet het er allemaal geweldig uit.
Vuurland 080.JPG
Vuurland 080.JPG (281.2 KiB) 1716 keer bekeken
Vuurland 061.JPG
Vuurland 061.JPG (179.96 KiB) 1716 keer bekeken
Vuurland 063.JPG
Vuurland 063.JPG (148.27 KiB) 1716 keer bekeken
Vuurland 076.JPG
Vuurland 076.JPG (170.02 KiB) 1716 keer bekeken
Op dit steigertje staat het meest zuidelijke postkantoortje ter wereld, claimde men aldaar. Maar dit blijkt al lang achterhaald te zijn, inmiddels zijn er diverse nog zuidelijker gelegen, kom ik later nog op terug...
Dan houden we het maar op de meest zuidelijke van Argentinië.
Vuurland 047.JPG
Vuurland 047.JPG (171.35 KiB) 1716 keer bekeken
Terug in Ushuaia ligt aan de pier tegenover onze “Delphin” inmiddels het net gearriveerde passagiersschip “Celebrity Infinity”, die als een nieuw luxe bubbelbad ons scheepje (anno 1975) doet verbleken tot een oude zinken wastobbe.
Credits voor deze foto horen niet aan mij toe, ik heb hem van marinetraffic.com, zie linksonder
celebrity infinity.jpg
celebrity infinity.jpg (68.28 KiB) 1716 keer bekeken
Celebrity Infinity, IMO 9189421, 294 m. lang x 32 m. breed, bouwjaar 2001, p.o.r. Valletta, Malta

Maar van andere meer ervaren cruisers horen we dat op zo’n klein scheepje als de onze de sfeer veel gemoedelijker is dan op zo’n drijvend mega-hotel. En hoewel die ook richting Antarctica vaart kunnen zij er daar alleen vanaf het schip naar kijken terwijl wij er met de Zodiac’s ook aan land gaan om de pinguins een handje te schudden. Lekker puh!
P1000216.JPG
P1000216.JPG (167.25 KiB) 1716 keer bekeken
Na vertrek vanuit Ushuaia varen we door het Beagle channel oostwaarts richting oceaan. Dit naar het expeditieschip van Darwin vernoemde door gletsjers gevormde kanaal is ook gelijk de grens tussen Argentinië en Chili, en omdat we een Argentijnse loods aan boord hebben mogen we niet over het midden van de vaarweg aan de zuidzijde op het Chileense gedeelte varen! Het wandtegeltje …”een goede buur………enz” kan ook hier direct in de vuilnisbak!

Zondag 24 januari
P1000213.JPG
P1000213.JPG (101.55 KiB) 1716 keer bekeken
We zitten op de Drake passage, en hoewel gevreesd voor zijn woestheid is het vandaag net het IJsselmeer, zeer tot opluchting van het overgrote deel van de passagiers, die naast ongeveer 60 landgenoten en een enkele verdwaalde Zwitser en Oostenrijker bestaat uit ca. 300 Duitsers. Schön was, oder nicht? ’s Middags aan dek spot ik de eerste walvis die op een haakse koers voor ons langs ligt, maar als die ziet dat hij/zij het niet gaat halen op een meter of 20 afstand gauw omkeert en met een spuitfonteintje ons groet (of uitscheldt, dat kan natuurlijk ook, hij/zij kwam psvr van SB uit) Helaas geen foto van kunnen maken, heb er wel een paar geprobeerd maar de plaatboef zat net steeds onder, zal dus wel een vrouwtje geweest zijn die nog niet opgemaakt was en niet op de gevoelige plaat wilde. (of was ikzelf misschien een beetje te traaaaaaaaag……?)
Dan maar eentje van het teakhouten gangboord, doet tevens dienst als trimbaan .... (heb ik horen zeggen...)
P1000211.JPG
P1000211.JPG (130.3 KiB) 1716 keer bekeken
wordt vervolgd,
groetjes, Willem

Fuel Supply
Contacteer:

Bericht door Fuel Supply » 21 mar 2010 11:55

Maandag 25 januari, deel 1

Heel vroeg in de ochtend om een uur of 5 komen we aan bij de South-Shetland eilandengroep. Er bevinden zich daar een aantal onderzoekstations van diverse nationaliteiten. Omdat er geen reisverbindingen naar deze regio voor de onderzoekers zijn doet men voor aflossingen een beroep op de cruiseschepen die een paar hutjes over hebben. "Wij" halen met een Zodiac 2 Russen op bij de basis Bellinghausen die dus de rest van de reis meemaken. Later in de week gaven zij nog een lezing over hun werkzaamheden aldaar.
P1000224.JPG
P1000224.JPG (177.6 KiB) 1621 keer bekeken
Een paar uurtjes later komen we aan bij de Poolse basis Arctowski op King George eiland waar 8 onderzoekers aan land gebracht worden die in Ushuaia opgestapt waren. Voor de passagiers is op dit eiland ook gelijk de eerste Zodiacaanlanding gepland. In 4 groepen van ca. 90 personen gaan we een uurtje aan land om de lokale "bevolking" te bezoeken, bestaande uit pinguïns, aalscholvers, zeeolifanten, zeeberen en die paar Polen :mrgreen:

Het overstappen van het schip in de Zodiacs is allemaal keurig geregeld. Men laat een plateau vanaf het dek tot een metertje boven de waterlijn zakken, er staan 2 man op de plaat en 2 man in de boot die je stevig beetpakken bij je onderarm en je in de Zodiac helpen.
P1000228.JPG
P1000228.JPG (129.01 KiB) 1621 keer bekeken
Wij zitten vanmorgen in de 3e groep en kunnen dus rustig even aan dek toekijken hoe het allemaal gaat, vooral de dames vinden het allemaal een beetje "eng" 8) We liggen ongeveer een kleine kilometer van het eiland ten anker, en bij een flauw zonnetje lijkt het wel of er verderop een soort patrouilleschip ligt te drijven maar dat is een ijsbergje! Wat een frappante vorm. :roll:
P1000233.JPG
P1000233.JPG (85.7 KiB) 1621 keer bekeken
Voordat we van boord gaan wordt iedereen met een stofzuigertje helemaal afgenomen. Dit ongebruikelijke tafereeltje is om te vermijden dat pollen of micro-organismen op kleding of laarzen in een vreemd milieu terecht komen. De laarzen worden ook nog in een bak vloeistof ontsmet alvorens we in de rubberboot mogen stappen. Aangekomen bij de landingsplaats vertelt één van de onderzoekers waar op het eiland op dat moment de bijzonderheden zijn en kunnen we uitstappen, met de benen zwaaiend over de voorzijde en landend in 20 cm water. Die laarzen zijn dus niet voor niets! :lol:
Eenmaal aan land waggelend op de grote kiezels zien we overal walvisrestanten, botten en baleinen liggen
P1000235.JPG
P1000235.JPG (214.77 KiB) 1621 keer bekeken
De eerste pinguïn die we tegenkomen is waarschijnlijk de meest gefotografeerde van de hele reis, maar het deert hem allemaal weinig ...
P1000238.JPG
P1000238.JPG (266.92 KiB) 1621 keer bekeken
Een stuk verderop liggen een aantal zeeolifantendames lekker lui te zijn terwijl ze langzaamaan hun oude bontvacht wisselen. Ons wordt dringend verzocht niet op het mos te lopen omdat dat slechts 1 mm in 100 jaar aangroeit. :!: Dus je trapt zo 1000 jaar evolutie naar de bliksem :evil:
P1000247.JPG
P1000247.JPG (185.41 KiB) 1621 keer bekeken
Weer terug aan boord is het al bijna weer lunchtijd en komen we aan tafel tijd tekort om elkaar de belevenissen te vertellen.

Wordt vervolgd,
Willem

van winsen

Bericht door van winsen » 21 mar 2010 14:37

Goedemiddag heren,
Ik ben nieuw op deze site en zit met bewondering naar de mooie foto's te kijken. Ik ben niet afkomstig uit de koopvaardij maar van de kon mar..
Nu heb ik een lange periode gevaren op diversen schepen van de marine. Een daarvan was ex. Hr. Ms. Tydeman. Een tijd geleden is dit schip afgestoten door de mar en heeft na veel vijven en zessen de rederij Oceanwide het schip gekocht.
Er heeft een ingrijpende verbouwing plaats gevonden,en is het schip ook gereed gemaakt voor pool expeditie's (het schip had al een catogorie "c" ijsbreker boeg).
Het schip heeft nu een accomodatie voor ca 100 passagiers. Het schip is eind vorig jaar gedoopt en is nu met haar derde of vier reis bezig in dat poolgebied. Ze heeft nu de naam m/v Plancius
m.vr.gr

paul van winsen
plancius 4.jpg
plancius 4.jpg (81.96 KiB) 1599 keer bekeken
Bijlagen
tydeman.jpg
tydeman.jpg (23.59 KiB) 1599 keer bekeken

Plaats reactie