Het "oude" Boekenhoekie

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bankie,
deze uitgever kost jou dus niets? :)
Bij Free Musketeers werkt dat anders: wanneer onze uitgeverij een boek accepteert, geven wij het ook uit. Gratis, vlot en tot in alle details professioneel. Wij nemen alle kosten van het uitgeven voor eigen rekening.

Maar iedereen is natuurlijk wel benieuwd naar de prijs van je boek. :)
All the best
Jos

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

deze uitgever kost jou dus niets?
Voor niets gaat de zon op...
Maar, die lieden weten het leuk te brengen, dat wel. :roll:
Gerard

Re: Boekenhoekie

Bericht door Gerard »

Hallo jos. Dat heb je goed gelezen op hun forum. Maar: Het klopt van geen kant. Toen ik het contract getekend had kreeg ik te verstaan: Zo en zoveel boeken afnemen, tegen die prijs, anders zou het een rechtszaak worden. Die had ik waarschijnlijk wel gewonnen natuurlijk, maar daar zit een beginnend schrijver niet op te wachten, en dat weten die lui. Maar goed, ik heb dus de eerste 50 aangeschaft, en het ziet er wel goed uit moet ik zeggen. De prijs, incl. verzenden, is € 19,50 in Nederland. Afijn, het gaat op de post, en leest het maar eens onder het genot van een versnapering. Ik ga nu het spul inpakken, de groet`n... :-D
Jos Komen (R.I.P)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bankie,
anders zou het een rechtszaak worden
Leuk beginnetje voor een goede samenwerking tussen schrijver en uitgever... :roll:
Maar, jouw verhaaltjes op Kombuispraat gelezen te hebben zou het best eens een onverwachte Hit kunnen worden.
Je hebt een hele aparte unieke schrijfstijl: kort maar krachtig en ook vol met humor. :)
Ik krijg zomaar een gratis exemplaar toegestuurd, dat had echt niet gehoeven hoor, maar zodra ik het gelezen heb zal ik proberen hier een objectieve recensie te geven. :)
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het barst van de "internetuitgeverijen", die zijn er werkelijk bij tientallen. Het aantal goede, betrouwbare is echter op de vingers van één hand te tellen en dan mag je ook nog, als gevolg van je werk in een houtzagerij of onverstandig met vuurwerk omgaan, twee vingers missen. Het zijn voor het merendeel alleen maar zakkenvullers die inspelen op het grote verlangen van veel mensen om een boek te schrijven en dat dan ook gepubliceerd te krijgen. Om een boek van eigen hand ook echt in eigen hand te hebben, je naam in druk te zien. Vele duizenden mensen schrijven boeken - verhalen, romans, thrillers, streekromans, historische romans - maar om voor zo'n boek dan ook nog een uitgever te vinden is uiterst moeilijk.

Wie besluit om het dan maar in eigen beheer te doen, heeft verschillende mogelijkheden. Je kunt je boek helemaal zelf opmaken, wat met de tegenwoordige tekstverwerkers niet echt moeilijk meer is. Het vergt een goede kennis van dat tekstverwerkingsprogramma, waarbij ik iedereen die daaraan zou willen beginnen ten sterkste aanraad om OpenOffice te gebruiken, Je maakt er een kant en klare PDF van waarmee je naar een drukker kunt, maar dan wel een drukker die POD kan doen - Printing On Demand - dat wil zeggen drukken zoveel als je nodig hebt, waarbij het niet uitmaakt of dat 1 exemplaar is of 100 of 1000. Dat is niet meer de offsetdrukker van vroeger, maar volledig computergestuurde apparatuur waar aan het eind een keurig boek met glanzende omslag in fullcolor uitrolt. Een omslag ontwerpen is ook geen heksentoer meer en vergt alleen wat kennis van Photoshop en weer van die tekstverwerker. Het is allemaal mogelijk en woonde ik in Holland, dan zou ik geen moment aarzelen om het helemaal zelf te doen.
Wil je een ISBN-nummer kunnen aanvragen, dan moet je uitgever zijn, maar niets weerhoudt je ervan om je als uitgever te laten inschrijven. Dat kost je rond de 45 euro. Een ISBN nummer kost voor elk nieuw boek dat je uitgeeft € 6,50.

Dat is één manier: helemaal zelf doen. Hoe je je boek vervolgens aan de man wilt brengen, is helemaal aan jou. Je maakt een website en zet het daar op, je gaat er zaterdags mee op de markt staan, de mogelijkheden zijn legio. De opbrengst van elk boek komt voor honderd procent in jouw zak terecht.

Een tweede manier is het in de arm nemen van een internetuitgever. Dan wordt het uitkijken. Geloof helemaal niets van wat ze zeggen; als je hun kreten gelooft, krijg je de indruk dat je twee maanden na het uitkomen van je boek bij de Ferraridealer staat om een nieuwe bolide te bestellen. Vraag hun voorwaarden en contracten op en bestudeer die nauwkeurig. Vraag naar de ervaringen van anderen. Trap niet in mooie woorden als de "royalty's" die je gaat ontvangen. Trap niet in een verplichte afname van boeken en geloof al helemaal niet dat ze iets "gratis" doen. Het kost je geld. De vraag is alleen hoeveel geld het je gaat kosten en of je dat er weer uithaalt. Wat die internetuitgever doet, is exact hetzelfde als wat ik hierboven beschreef dat je zelf kunt doen: boek opmaken, PDF van maken, omslag ontwerpen en naar de drukker brengen. Daarbij zetten ze het dan ook nog op hun website, wat zeker een voordeel is.

Een boek wordt geacht in goed Nederlands te zijn geschreven, zonder taal- en spelfouten en zonder al te grote fouten in de grammatica. Als je dat zelf niet kunt verzorgen, moet je dat laten doen. Dat is veel werk en dat ook een internetuitgever daar geld voor vraagt is niet meer dan redelijk. Ik doe dat helemaal zelf; ik kan tegen de uitgever zeggen dat verdere correctie niet nodig is. Ik heb voor verschillende uitgeverijen boeken van anderen persklaar gemaakt.
De uitgever waar ik nu mee bezig ben, vraagt voor correctie van een manuscript 3,25 per duizend woorden. Dat wil zeggen dat correctie van die heruitgave van mijn eerste boek 270 euro zou kosten. Dat is een redelijk bedrag, want om het goed te doen, is het veel werk, maar ik verdien die centen liever zelf. Kun je het niet zelf, dan kun je het ook door iemand anders dan de uitgever laten doen, een student Nederlands, bijvoorbeeld. Ik zou het ook wel voor iemand willen doen, dat wil zeggen: als ik op het moment dat het me werd gevraagd, tijd zou hebben, maar ook ik zou er dan geld voor vragen. Als je het doet, moet je het goed doen en dat is werk dat je volle aandacht vergt en dat je er niet even tussendoor kunt doen. Is het niet alleen een kwestie van fouten corrigeren, maar ook van redigeren, kromme zinnen verbeteren en hele passages veranderen, stukken schrappen en herschrijven, dan wordt het weer anders. Dat is een vak. Een schrijver kan eigenlijk niet zonder een goede redacteur en je ziet in boeken dan ook vaak dat schrijvers hun redacteur bedanken. Een goed redacteur maakt een goed boek nog beter. Bij mijn eerste boek van 1977 had ik ook een goede redacteur. Die zei: "Het is mooi, maar er moeten wel 40 pagina's uit." Nou, daar zit je dan. Je hele, zorgvuldig opgebouwde verhaal naar de kloten, denk je dan. Maar dat was niet zo. Er ging een heel hoofdstuk uit en dat was alleen maar beter. Bij "De Prijs" heb ik erg veel aan de op- en aanmerkingen van mijn drie proeflezers gehad. Dat zijn dingen die je echt nodig hebt, wil je iets goeds produceren. De paarlen rollen je niet zomaar van de lippen, echt niet. :)
Dit alles echter terzijde. We gaan verder met de internetuitgevers.

Toen ik indertijd zocht naar een internetuitgever voor Vroeger had je lol las ik bij toeval een artikel in HP/De Tijd over het fenomeen "uitgeven in eigen beheer" en dan vooral "internetuitgevers". Het kwam erop neer dat er maar twee echt betrouwbare waren die ook echt deden wat ze beloofden en dat voor een redelijke prijs. Een daarvan heb ik gebruikt en daar heb ik alleen maar goede ervaringen mee. Na vijf jaar loopt het boekje nog steeds en ik heb er geen omkijken naar. Ik verdien nauwelijks 1,25 aan een exemplaar, maar het tikt wel steeds door en die kleine bedragen verschijnen keurig op mijn bankrekening. Ik begon met de gedachte dat ik er niets aan hoefde te verdienen en dat het eventueel ook nog wel een paar centen mocht kosten. Ik meen dat ik na veertig exemplaren uit de kosten was. Ik heb geen flauw idee hoeveel exemplaren er in die vijf jaar zijn verkocht, ik schat een paar honderd, en dus heb ik er vast nog wel een paar centen aan verdiend. Dan mag je niet mopperen.

Voor de heruitgave van "De Kim" ga ik naar die andere betrouwbare. Niet omdat die eerste niet goed was, maar omdat die andere weer andere voordelen heeft.
Klinkt wat vaag, maar ik ben al zo lang van stof en dus laat ik het hier maar bij. :-D

Wie het ook wil proberen: kijk uit! Lees het contract nauwkeurig, ga er met een luizenkam doorheen en ga ervan uit dat het je sowieso geld gaat kosten, dus ga voor jezelf na wat het mág kosten. En schroom niet om bij mij of iemand anders om raad te vragen.

Ik zie dat de prijzen voor registratie als uitgever en het aanvragen van een ISBN zijn veranderd.
Wie het interesseert, moet HIER klikken.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bob R.I.P. »

Zoals Theo zegt: Laat je boek door een ander lezen, redigeren. In ieder geval kritisch bekijken.
Uit ervaring kan ik zeggen dat zelfs in kleine stukjes tekst, zoals ondertiteling in films, heel gemakkelijk fouten kunnen sluipen. Zelf zie je die niet meer, maar een ander valt het onmiddellijk op. Evenals type letter, kleur, de hele lay out.
Mijn vrouw is mijn kritikaster, redactrice, opmaakster etc als ik een filmpje gemaakt heb. Inderdaad haalt ze er weleens fouten uit.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het is maar een voorstel en ik ben niet zo'n regelaar, maar...

Zou het een idee zijn om een subforum BOEKEN te maken, of misschien BOEKEN VAN DE ZEE.
"Boekenhoekie" telt nu 46 pagina's en daar zit van alles tussen, vrij onoverzichtelijk. Zo zal Gerards bundeltje, als daar straks reacties op komen, geleidelijk ondersneeuwen. In een subforum BOEKEN zou het een apart topic kunnen zijn. Zo ook mijn commentaar op uitgeven en internetuitgeverijen.
"Boekenhoekie" zou daar eenvoudig in opgenomen kunnen worden zodat daar nog eens iets in kan worden teruggezocht.
Er zou een topic "Schrijven" geopend kunnen worden, of "Uitgeven", enfin, legio mogelijkheden.
Alle andere boekentopics die nu verspreid over Kombuispraat staan, zouden daar een plaatsje kunnen vinden.
Het is maar een idee.
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Boekenhoekie

Bericht door Albert »

Een goed idee!
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bob R.I.P. »

Een goed idee gezien het grote aantal schrijvende Kombuizenaren.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
inderdaad een goed idee. :)
Ik zal een nieuw sub-forum over boeken aanmaken.
Ik kan andere topics over boeken naar dat forum verplaatsen.
Het boek van Gerard krijgt daar een apart topic, ik zal specifieke berichten hierover daarheen verplaatsen.
Verder verplaats ik geen berichten om de overzichtelijkheid te bewaren.
Dus je stukje over uitgevers kun je daar in een nieuw topic plaatsen.
Als alles gereed is zal ik dit topic sluiten en een link daarheen plaatsen.
Waarom dit topic sluiten?
Omdat er mensen die het nieuwe sub-forum niet kennen hier dan toch berichten blijven plaatsen, die de moderators dan weer moeten verplaatsen.
Als er een nieuw boek verschenen is of een bepaald boek besproken wordt dan kan daar gewoon een nieuw topic over aangemaakt worden.
Ik noem het forum: Boeken, dan kunnen er bijvoorbeeld ook boeken over treinen besproken worden.
All the best
Jos


Gesloten