Zaterdag 23 januari.
Alhoewel we een cat. 3 binnenhut geboekt en betaald hebben kregen we bij aankomst gisteren aan boord een cat. 4 buitenhut met 2 patrijspoorten. Niet verkeerd natuurlijk, en deze upgrade was ook nog helemaal gratuite! Eén van die kijkglaasjes zou open moeten kunnen, maar zat muurvast. Ik vermoedde dat die vastgeverfd zat en rukte er enkele malen behoorlijk aan en jawel, 1-0 voor mij. Als gevolg van dat brute geweld kwam echter ook de helft van de rubberen afdichtpees los uit de ring en kon ik een kwartiertje stoeien om die er weer fatsoenlijk in te krijgen, op de een of andere manier zijn die pezen altijd ineens te lang geworden! Maar op de Drake-passage moet het natuurlijk wel waterdicht zijn want mijn hoofdkussen bevindt zich er recht onder!

- Vuurland 044.JPG (75.38 KiB) 2355 keer bekeken
’s Ochtends voor het geplande vertrek van 13:00 doen we nog een excursie naar het nationale park “Tierra del Fuego”, Vuurland dus. Het weer werkt geweldig mee, het zonnetje schijnt en het is een graad of 15, een waarde die zelden gehaald wordt in deze regio. En het regent hier bijna elke dag (wel eventjes), maar vandaag gelukkig niet. De bus dropt ons 3 keer bij een andere baai en met deze blauwe lucht, fraaie wolkenpartijen en besneeuwde bergtoppen op de achtergrond ziet het er allemaal geweldig uit.

- Vuurland 080.JPG (281.2 KiB) 2355 keer bekeken

- Vuurland 061.JPG (179.96 KiB) 2355 keer bekeken

- Vuurland 063.JPG (148.27 KiB) 2355 keer bekeken

- Vuurland 076.JPG (170.02 KiB) 2355 keer bekeken
Op dit steigertje staat het meest zuidelijke postkantoortje ter wereld, claimde men aldaar. Maar dit blijkt al lang achterhaald te zijn, inmiddels zijn er diverse nog zuidelijker gelegen, kom ik later nog op terug...
Dan houden we het maar op de meest zuidelijke van Argentinië.

- Vuurland 047.JPG (171.35 KiB) 2355 keer bekeken
Terug in Ushuaia ligt aan de pier tegenover onze “Delphin” inmiddels het net gearriveerde passagiersschip “Celebrity Infinity”, die als een nieuw luxe bubbelbad ons scheepje (anno 1975) doet verbleken tot een oude zinken wastobbe.
Credits voor deze foto horen niet aan mij toe, ik heb hem van marinetraffic.com, zie linksonder

- celebrity infinity.jpg (68.28 KiB) 2355 keer bekeken
Celebrity Infinity, IMO 9189421, 294 m. lang x 32 m. breed, bouwjaar 2001, p.o.r. Valletta, Malta
Maar van andere meer ervaren cruisers horen we dat op zo’n klein scheepje als de onze de sfeer veel gemoedelijker is dan op zo’n drijvend mega-hotel. En hoewel die ook richting Antarctica vaart kunnen zij er daar alleen vanaf het schip naar kijken terwijl wij er met de Zodiac’s ook aan land gaan om de pinguins een handje te schudden. Lekker puh!

- P1000216.JPG (167.25 KiB) 2355 keer bekeken
Na vertrek vanuit Ushuaia varen we door het Beagle channel oostwaarts richting oceaan. Dit naar het expeditieschip van Darwin vernoemde door gletsjers gevormde kanaal is ook gelijk de grens tussen Argentinië en Chili, en omdat we een Argentijnse loods aan boord hebben mogen we niet over het midden van de vaarweg aan de zuidzijde op het Chileense gedeelte varen! Het wandtegeltje …”een goede buur………enz” kan ook hier direct in de vuilnisbak!
Zondag 24 januari

- P1000213.JPG (101.55 KiB) 2355 keer bekeken
We zitten op de Drake passage, en hoewel gevreesd voor zijn woestheid is het vandaag net het IJsselmeer, zeer tot opluchting van het overgrote deel van de passagiers, die naast ongeveer 60 landgenoten en een enkele verdwaalde Zwitser en Oostenrijker bestaat uit ca. 300 Duitsers. Schön was, oder nicht? ’s Middags aan dek spot ik de eerste walvis die op een haakse koers voor ons langs ligt, maar als die ziet dat hij/zij het niet gaat halen op een meter of 20 afstand gauw omkeert en met een spuitfonteintje ons groet (of uitscheldt, dat kan natuurlijk ook, hij/zij kwam psvr van SB uit) Helaas geen foto van kunnen maken, heb er wel een paar geprobeerd maar de plaatboef zat net steeds onder, zal dus wel een vrouwtje geweest zijn die nog niet opgemaakt was en niet op de gevoelige plaat wilde. (of was ikzelf misschien een beetje te traaaaaaaaag……?)
Dan maar eentje van het teakhouten gangboord, doet tevens dienst als trimbaan .... (heb ik horen zeggen...)

- P1000211.JPG (130.3 KiB) 2355 keer bekeken
wordt vervolgd,
groetjes, Willem
Traag stroomt de brede rivier binnen haar oevers, een schip nadert uit de verte, het vuur van de ondergaande zon tovert het opspattende boegwater tot een waaier van spuitend goud .......... (Maarten Barok)