Sterke verhalen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
w.a.aartsen
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:13

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door w.a.aartsen »

over het< s/s haryjakkes> ik heb hier op gevaren met kap:viezerik en stuurman klare< zonder jonge> de reis door golf van biskaye naar genua in de golf wind kracht 1 tot 2 nu toen gebeurde het er me toch een klap water over niet te geloven ik was net de ruimen aan het peilen ja ik was de baas kayoe werd zo over boord gegooid van het voordek met de volgende golf weer terug op het achter dek moest ik gelijk bij die viezerik komen hij met klare en hwtk kakkerlak in de hut<was ook net een kakkerlak in zijn overall> toen begon het met <timmer man je bent zonder toestemming van boord gegaan hier voor krijg je drie dagen gage straf> dank u wel kap:ik ben net aan wat rust toe werd gelijk 6 dagen viel niet mee te praten
zo sterk heb ik het nooit mee gemaakt maar je ziet het waar gebeurd gr:willem aartsen

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door Compass »

Heb je nog mazzel dat je geen douw kreeg voor het ongeoorloofd weer aan boord komen :lol:
Maar volgens mij ben je dus wel even mooi je snor wezen drukken daar buitenboord. :| Foei..

Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hoe oud is kapitein Viezerik eigenlijk geworden? Ik heb later nog met hem gevaren op de Almacht, samen met stuurman Ploert.
Dat was bij de rederij Mephisto.
We hadden daar een orgel aan dek staan en daar speelde stuurman Ploert elke dag op; voornamelijk psalmen.
Dat was heel stichtelijk. Waar kom je zoiets nu nog tegen?
shipwis75

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door shipwis75 »

heel stichtelijk??
:mrgreen: :oops: :mrgreen: :oops: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Ken jij je klassiekers eigenlijk wel?
Het overlijden van Kapitein Viezerik is toch een roemrucht verhaal?
Even ter opfrissing van je geheugen het volgende:

De datum van zijn heengaan is niet geheel vast te stellen maar hij is overleden terwijl hij onderweg was van zijn salon naar de brug. Dus ergens in die week moet het gebeurd zijn.
Zijn stoffelijk overschot werd aangetroffen op de trap tussen dek 69 en 70 en ter hoogte van spant 26500.
Aangezien het schip toen in een eeuwigdurend timecharter voer voor de 'Never Come Backline' was er geen gelegenheid een haven aan te lopen voor zijn teraardebestelling en werd door de scheepsraad, waarbij overigens slecht 150 man aanwezig waren, besloten hem af te voeren naar de stookplaat alwaar hij dan definitief de pijp uit kon gaan.
Om een ieder in de gelegenheid te stellen afscheid van hem te nemen werd tevens besloten om hem, gedurende de 14 dagen reistijd die velen van de bemanning toch nodig hadden om de midscheeps te bereiken, op te baren in één der proviandkoelruimen van de 'Almacht'.
Om vroegtijdige ontbinding tegen te gaan werd de kist van binnen betimmerd met zeildoek en gevuld met jenever
Wat er verder precies gebeurd is weet niemand, al gaan er natuurlijk wel de onvermijdelijke kwaadaardige geruchten maar een feit is dat op de dag van zijn uitvaart de jenever op, en zijn lichaam spoorloos was.
Met man en macht heeft men onder leiding van Kok Zeldenrust een aantal dagen alle proviandruimen van het goede schip doorzocht doch geheel tervergeefs. Zijn overschot is nooit gevonden en zijn geest zal dan ook ten eeuwige dage door de 'Almacht' moeten dolen.
Er is nog wel proforma een zeer luidkeels gezongen dienst gehouden.

Overigens heeft Kok Zeldenrust later een geweldige reputatie opgebouwd met zijn fantastische labscous, jachtschotel en draadjesvlees…

Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ah, zo is het dus afgelopen met kapitein Viezerik.
Wat zou er geworden zijn van zijn verzameling haarlokjes? Die was uniek.
Hij kwam uit een heel grote familie, dat kon niet anders, want hij had overal op de wereld nichtjes die hem in de verschillende havens aan boord kwamen opzoeken.
Die bleven dan meestal slapen.
Van elk nichtje had hij een haarlokje in een doorzichtig envelopje in een album zitten.
Het merkwaardige was dat ze allemaal wat kroezend haar hadden, soms bijna horlogeveertjes...
Tja, zo heeft ieder zijn hobby, nietwaar?
Hij ontbeet altijd met drie in Franse cognac geklutste eieren.
Dat was goed voor de potentie, zei hij.
Tja, die Viezerik...
Jos Komen (R.I.P)

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Eind jaren 50 voeren we met een Nederlandse bemanning op de Britse Shelltanker Fossarina.
Alleen die ouwe, Rick Vice was Engelsman; in every inch a gentleman. :)
Maar wij waren allemaal Bloody Foreigners, dus moesten de stuurlui en de sparks van de midscheeps naar het achterschip verhuizen. :roll:
De midscheeps was alleen toegankelijk om wacht te lopen en daarna meteen wegwezen.
Rick Vice werd voor ons achteruit natuurlijk meteen kapitein Vieze Rik. :lol:
Maar zoals ik al eerder zei, in every inch a gentleman.
We voeren vanaf Curaçao met een lading naaimachineolie de hele kust van Brazilië af en aan tot we leeg waren en weer teruggingen naar Curaçao om ons weer vol te laten lopen.
Het lossen geschiedde soms met ventielslangetjes in kleine flesjes, dus soms lagen we maandenlang in 1 haven. :-D
We liepen er allemaal bij als een vliegende flikker, maar kapitein Viezerik liep altijd in het wit.
Tot 18.00 uur in het kort wit, dat wil zeggen een witte tent tot net onder de knie met daaronder witte kniekousen tot net boven de knie. :)
Na 18.00 uur in het lang wit met jassie toetoep.
Na 24.00 uur dook hij met zijn gebreide pendek de kooi in, al of niet vergezeld van een lokale schone.
Aan de wal had hij een aparte gangway naar de midscheeps, achteruit hadden wij onze gangway.
Om 08.00 uur nuttigde hij zijn ontbijt en liepen de bediendes af en aan met de heerlijkste gerechten, want zoals een Engelse Officer and a Gentleman betaamt is het breakfast de hoofdmaaltijd. :)
Hij vond dat onze Nederlandse kok niet kon koken :twisted: , maar wij waren heel erg blij met onze Chef.
Als er een Engelse kok aan boord zou zijn gekomen waren alle Hollanders gillend van ellende van boord gerend.
Maar het was een goed schip, we zaten vanaf de nieuwbouw al 15 jaar aan boord en niemand haalde het in zijn hoofd om verlof aan te vragen.
All the best
Jos
Fossarina.jpg
Fossarina.jpg (68.14 KiB) 1615 keer bekeken
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door hrobbers »

ik heb met kapitein viezerik nog een charter reis gemaakt voor de fa. Calve op een mayonaise tanker. heen naar de oost met mayo, en terug met satesaus. :roll:
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door Meestertje »

En waaien, waaien dat het toen deed....
Als ik op de brugvleugel mijn bek opendeed,
kwam mijn tong via mijn reet naar buiten, eerlijk waar. 8)
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Een sterk verhaal.(aanvullen graag)

Bericht door Compass »

Allemaal gelul van meestertje :o Wie gaat er nou zijn eigen kont likken :lol:

Zelf heb ik het zo ver niet geschopt. Voer alleen maar op een shuttle tankertje dat in de tanken van de Almacht zeilde om de Erwtensoep van SB naar BB te trimmen of vice versa.
Overigens zeilden we alleen als de Almacht haar tankventilatie aan had staan. Zo niet dan was het roeien geblazen of zelf blazen. Maar dat laatste was geen probleem; wie snert vaart, snert eet :lol: :!:

Groeten,
Bert de Boer


Plaats reactie