KPM
Re: KPM
De manco's van het boek weerhouden me niet om er mee door te gaan, Evert.
Aan deze serie zit voor mij ook een "therapeutische" kant.
Door er mee bezig te zijn, ga ik beseffen wat voor impact gehad moet hebben, op de nog varende schepen en hun bemanning, wanneer het ene verlies van mens en materiaal na het andere verlies van mens en materiaal zich opstapelden.
Continu opgejaagd te worden door die ene vraag "wie of wat is het volgende verlies..........."
Aan deze serie zit voor mij ook een "therapeutische" kant.
Door er mee bezig te zijn, ga ik beseffen wat voor impact gehad moet hebben, op de nog varende schepen en hun bemanning, wanneer het ene verlies van mens en materiaal na het andere verlies van mens en materiaal zich opstapelden.
Continu opgejaagd te worden door die ene vraag "wie of wat is het volgende verlies..........."
Groet Frank
Re: KPM
De Sawahloento werd getorpedeerd door de U177 onder Robert Gysae. Over de aangeboden hulp en het plotselinge verdwijnen van de U177 valt nog het een en ander te melden. Gysae kon niet anders omdat er vliegtuigen waren gesignaleerd en hij in de eerste plaats aan de veiligheid van zijn eigen boot en bemanning moest denken. Hij had wat dat betrof enige ervaring. Zie het zeer uitgebreide relaas over de ondergang van de Sawahloento in Bezemer deel 2, pagina 1100 tot en met 1105.
De schatting van het tonnage was aardig zuiver: De U177 was van het type IXD, een langeafstandsboot waarvan er 30 in dienst werden gesteld. Ze hadden een totale waterverplaatsing van 2150 ton.
Gysae overleefde de oorlog. Hij bracht maar een paar weken in krijgsgevangenschap door en ging toen mijnenvegen. Daarna kwam hij bij de Bundesmarine en was onder meer marineattaché in de Verenigde Staten. Hij ging in 1970 met pensioen en overleed in april 1989 op 78-jarige leeftijd.
De schatting van het tonnage was aardig zuiver: De U177 was van het type IXD, een langeafstandsboot waarvan er 30 in dienst werden gesteld. Ze hadden een totale waterverplaatsing van 2150 ton.
Gysae overleefde de oorlog. Hij bracht maar een paar weken in krijgsgevangenschap door en ging toen mijnenvegen. Daarna kwam hij bij de Bundesmarine en was onder meer marineattaché in de Verenigde Staten. Hij ging in 1970 met pensioen en overleed in april 1989 op 78-jarige leeftijd.
Re: KPM
Naar aanleiding van de aanvulling van Theo, het volledige verhaal zo als dat genoteerd staat in het boek van K.W.L.Bezemer, Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog (uitgave 1987).
Groet Frank
Re: KPM
Om een indruk te geven van de KPM-schepen, waarop mijn vader gevaren heeft vanaf 27 december 1939 tot en met zijn thuiskomst in Holland op 30 april 1946, heb ik dit overzicht aangemaakt.
Ook de tijd van aanmonstering heb ik erbij gezet.
De periode Bontekoe is niet alleen de langste maar ook de zwaarste periode geweest, voor hem, uit deze serie.
Tasman, van 27 dec. 39 t/m 24 juli 40.
Swartenhondt, van 25 juli 40 t/m 3 febr. 41.
Straat Soenda, van 4 febr. t/m 17 sept. 41.
Bantam, van 18 sept. t/m 25 oct. 41.
Cremer, van 26 oct. 41 t/m 25 dec. 41.
Bontekoe, van 16 jan. 42 t/m 6 aug. 44. (Dit schip was in die tijd betrokken bij de konvooien op Milne Bay, vanuit Australië).
van den Bosch, van 09 aug. 44 t/m 17 aug. 44
Fort Wilhelmus, van 27 sept. 44 t/m 14 jan. 45
Maetsuycker, van 18 jan. 45 t/m 15 mrt. 46. In dienst als hospitaalschip.
Ruys, van 23 mrt.46 t/m 30 april 46. Dit was tevens de thuisreis naar Holland.
Foto's, Stegro KPM cd-rom.
Ook de tijd van aanmonstering heb ik erbij gezet.
De periode Bontekoe is niet alleen de langste maar ook de zwaarste periode geweest, voor hem, uit deze serie.
Tasman, van 27 dec. 39 t/m 24 juli 40.
Swartenhondt, van 25 juli 40 t/m 3 febr. 41.
Straat Soenda, van 4 febr. t/m 17 sept. 41.
Bantam, van 18 sept. t/m 25 oct. 41.
Cremer, van 26 oct. 41 t/m 25 dec. 41.
Bontekoe, van 16 jan. 42 t/m 6 aug. 44. (Dit schip was in die tijd betrokken bij de konvooien op Milne Bay, vanuit Australië).
van den Bosch, van 09 aug. 44 t/m 17 aug. 44
Fort Wilhelmus, van 27 sept. 44 t/m 14 jan. 45
Maetsuycker, van 18 jan. 45 t/m 15 mrt. 46. In dienst als hospitaalschip.
Ruys, van 23 mrt.46 t/m 30 april 46. Dit was tevens de thuisreis naar Holland.
Foto's, Stegro KPM cd-rom.
Groet Frank