Vuurtorens en Lichtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louis holleman

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door louis holleman »

Ik wil hier toch nog ff op terugkomen, ondanks het feit dat het offtopic is, maar de navigators hier zullen het me mogelijk vergeven.
Ik hanteer hierbij voorbeelden uit de luchtvaart, die geografisch gezien wat minder hindernissen kent en daardoor direkter kan navigeren. Je weet dat een grootcirkel de direkte verbinding tussen twee punten "om de bol" is, ofwel de kortste afstand.
Ga op Schiphol staan, voer Auckland/Nieuw Zeeland als bestemming in en laat de computer de navigatie doen volgens GC. Afstand wordt berekend als 9920nm. Vanaf Schiphol zal je initiele heading 017 magnetic zijn, je vertrekt in NNO-elijke richting naar Denemarken, dat buigt geleidelijk om naar oostelijk over Rusland om naderhand te buigen naar zuidoostelijk, enz. Auckland ligt dan effe kort door de bocht zuidoostelijk van Amsterdam.
Nou schuiven we ongeveer 14 graden op in westelijke richting, i.p.v. bijna 5 graden Oost gaan we naar 8.5 West, te weten Shannon in Ierland. Daar halen we hetzelfde geintje uit, en wat geeft de boordcomputer nu aan? Afstand 9846nm, dat is zo'n 70 mijl korter en we vertrekken nu met heading 358 magnetic, dat is true ongeveer noordnoordwestelijk. We komen pal langs IJsland, buigen geleidelijk steeds westelijker om hoog over Canada weer in zuidwestelijke richting over te gaan. De Ier zal zeggen dat Auckland voor hem ruwweg in zuidwestelijke richting ligt. Da's nou net het verschil: voor de Mokummer is Auckland om de oost het snelst, voor de Ier juist om de west.
En schiet me maar af als ik nonsens verkoop 8)

PS: je kunt het tweede voorbeeld ook vanaf Cork uitvoeren, dan is de afstand 9899nm dus het verschil nog maar 21 mijl in afstand, maar ook Cork gaat "om de west" :P

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Wim van der Moolen »

hallo allemaal,

Afbeelding
(foto Lex van der Moolen dd. 2-10-2009, rondreis door Argentië (Patagonië) en Chili.

Islotes Les Eclaireurs, Ushuaia, Argentina.
1920. Active; focal plane 22.5 m (74 ft); white flash every 10 s. 11 m (36 ft) round brick tower with lantern and gallery, painted red with a broad white horizontgal band; lantern is black. In fact, this is one of the most photographed of all Argentine lighthouses. Tour operators often call it the End of the World lighthouse (el faro del fin del mundo), although it is the Faro San Juan de Salvamento that earned that nickname (see above). Located in the Beagle Channel marking the approach to Ushuaia, the southernmost permanently inhabited town in the world. Site open, tower closed. ARLHS ARG-016; Admiralty G1320; NGA 111-2620.

Afbeelding
(foto Lex van der Moolen dd. 2-10-2009, rondreis door Argentië (Patagonië) en Chili.

Punta Delgada, Eastern Strait of Magellan (Estrecho de Magallanes), Chile.
1902. Active; focal plane 21 m (69 ft); white flash every 5 s. 12 m (39 ft) round cylindrical metal tower with lantern and gallery, painted with red and white bands, rising from 1-story signal station. The lighthouse is at the western end of the Bahía Posesión, marking the entrance to Angostura Primera, the first narrow part of the Strait. The terminal for the ferry crossing the Strait to Tierra del Fuego is adjacent to the light station. Site open, tower closed. ARLHS CHI-015; Admiralty G1414; NGA 111-2496.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door peelander »

Zo ver als hier boven zou ik wel willen reizen, maar dat zal me niet lukken.
Daarom maar eentje uit het vertrouwde Europa
Afbeelding
Cap Leucate
groeten
Hylke
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door peelander »

Afbeelding
Faro El Picacho de la Barre bij Magazon Esp.
groeten
Hylke
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Gerrit »

de Lange Jaap
Bijlagen
vuurtoren de Helder.jpg
vuurtoren de Helder.jpg (189.77 KiB) 1857 keer bekeken
Groetjes Gerrit.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door peelander »

Afbeelding
Farol de Aveiro met Loodsenpost bij Barra.
groeten
Hylke
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Hannes »

De vuurtoren in Kolberg.
Kolberg.jpg
Kolberg.jpg (851.98 KiB) 1776 keer bekeken
Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Hannes »

Een oud plaatje van de vuurtoren op Schiermonnikoog.
IMG_0006.jpg
IMG_0006.jpg (454.96 KiB) 1730 keer bekeken
Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

Hier nog een bekende vuurtoren "Farol da Barra" in Salvador / Bahia
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Jan Hendrik »

Hier nog een oud geval welke na bijna 100 jaar nog steeds dienst doet in Auckland, NZ.
Ik voer er langs een paar weken geleden.
Even een quote van wat ik op een NZ forum heb gemeld:
quote
NZ i.d.: K 3748

Located in Auckland's entrance to Waitemata harbour and is the country's oldest wooden lighthouse which was completed in 1871 at a cost of 3000 pounds. Height: 15 metres.
The initial keeper (Hugh Brown) stayed on this structure for 19 years.
He lived in three rooms in the cottage structure. A living area including kitchen, a bedroom and the ‘long drop’ toilet to the sea below.
The keepers famliy lived in Devonport and transportation to the light was by a small rowing boat.
Various other keepers manned the structure on and off until 1912.

The lighthouse is still working, be it fully automated since 1912, an underground cable was installed in 1936 but since 1990 solar panels have taken over to supply the power required.
It is listed with the maritime trust and responsible todate is the Auckland City Council.
Jan
unquote
Allemaal vanzelfsprekend lijkt me.
Groeten,
Jan

photo 17th Oct 2010
Afbeelding


Plaats reactie