Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Slepers

Bericht door peelander »

Misschien had deze sleper aan je wensen voldaan Theo
Afbeelding
Mercurio, haven sleper van Sines.
Maar ze deed in 2009 daar nog dienst.
Ben benieuwd naar het vervolg van je zoektocht.
groeten
Hylke

Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Slepers

Bericht door Meestertje »

De krimpen is inmiddels in handen van een particulier.
Zie oa. de volgende link op tugspotters, mvg meestertje.

http://www.tugspotters.com/dev/index.php?itemid=497
Machinare nesse est!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Slepers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kijk eens aan, Meestertje, is de Krimpen toch weer teruggekeerd waar ze begonnen was. Daar is ze in goede handen en kan ze van een rustige oude dag genieten. :-D

Nee, Hylke, ook die sleepboten zouden het geen van allen zijn geworden. Ik was ook niet in de eerste plaats op zoek naar een sleepboot, maar naar een tender.

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik deze in Southampton zag, was ik eigenlijk meteen verkocht, maar daarmee die tender nog niet.
Want dat was het: een Royal Navy fleet tender van de Clovelly Class, gebouwd in 1970.
Goed 24 meter lang, 6,40 breed.
Maximum waterverplaatsing 143 ton. Laadvermogen 36 ton.
Een Lister-Blackstone van 320 bhp bij 750 rpm, goed voor een speed van 10,3 knopen.

Dat zag ik helemaal zitten en daar zag ik mezelf bij nacht en ontij al mee richting Ceuta crossen om ergens in de straat iemand of iets af te leveren op of af te halen van een schip. Want ik was natuurlijk wel op zoek naar een schipper voor die boot, maar ja, die man was vast niet altijd beschikbaar en dan zou ik het maar wat graag zelf willen doen. Tja, beetje achter een bureau praatjes verkopen en orders schreeuwen over de vhf, dat kunnen we allemaal, nietwaar?
Boot zag er prima uit, hoefde niets aan te gebeuren, konden we zo mee aan de slag.
De eigenaar wilde er 65.000 pond voor hebben. Ik bood 50.000 maar hij wilde niet verder naar beneden dan tot 55.000 pond en uiteindelijk ketste het daar op af.
Niet alleen daarop want die laatste 5000 pond was ook nog wel op te hoesten, maar eenmaal over mijn eerste enthousiasme heen, zag ik toch ook een aantal bezwaren en daarom had ik er niet al te veel moeite mee om te zeggen van: "Nou, dan niet!" :-D

Ze is trouwens goed terecht gekomen. Boud van Rompay van Hydrex uit Antwerpen heeft haar later gekocht. Die kende ik goed want die hadden verschillende tankers voor me onder de waterlijn schoongemaakt en de schroef gepolijst en zodoende wist ik dat Boud een goeie baas voor haar zou worden.

Afbeelding

Maar ja, toen had ik dus nog steeds geen tender... :roll:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Slepers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Je houdt ons wel lang in spanning Theo. :lol:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Slepers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, nou, niet zo haastig, Jos. Opa moet telkens weer even op verhaal komen, een neutje nemen en bedenken hoe het ook alweer was.

Nadat de aankoop van die fleet-tender Criccieth was afgeketst, was het snel bekeken. Ergens in Zuid-Engeland lag een soortgelijk bootje, maar dan van de Aberdovey Class: ongeveer hetzelfde casco, zelfde motor, maar veel minder opbouw. Dat was deze...

Afbeelding

Die was stukken goedkoper en ook nog beter geschikt voor ons doel. Als je bij nacht en ontij met een beetje wind en zee langszij moet komen van een schip dat alleen maar afgeslackt heeft tot een mijltje of negen, dan is die smallere opbouw een stuk handiger; je hebt veel minder kans op schade als je een onverwachte haal maakt. We hadden al die opbouw en accommodatie ook niet nodig.
Ik weet niet meer wat de aankoopprijs exact was omdat ik hem zelf niet in Engeland kocht, maar iemand anders. Ik weet wel dat hij ons, eenmaal vaarklaar, 40.000 pond had gekost.
Ik had hem maar wat graag zelf van Dover naar Gibraltar willen varen,maar daar had ik helaas geen tijd voor. Dat karwei werd door drie zeer bekwame Engelsen geklaard. Het was inmiddels oktober en die mannen hadden op dat ding met heel weinig accommodatie, een kombuis zo groot als een schijthuis en zonder stuurautomaat geen gemakkelijke reis. Als ik nu iets kende in die tijd, dan was het dat werk en ik volgde ze van dag tot dag nauwkeurig. Daarom kon ik, toen ze eind oktober behouden in Gibraltar arriveerden, met de hand op mijn hart verklaren dat ze een góéd stuk werk hadden geleverd. Nu was ik natuurlijk maar een zetbaas daar in Gibraltar en was er iemand anders die uiteindelijk met de centen over de brug moest komen.
Toen kwamen er problemen.
Ik wist nauwkeurig hoe je je na afloop van zo'n reis onder die primitieve omstandigheden voelt en hoe fijn het dan is om in een goed hotel in een goed bed te liggen nadat je je in een goeie badkamer eindelijk weer eens goed hebt gewassen, waarna je aan een goeie bar een goed glas kunt gaan drinken terwijl je tegen jezelf en tegen elkaar kunt zeggen dat je een goed stuk werk hebt geleverd..
Maar nee, ik moest ze in een goedkoop pension ergens ver uit het centrum stoppen met een douche en een toilet op de gang. Dat was eigenlijk al erg genoeg, maar het werd nog veel erger.
Van Dover naar Gibraltar is pakweg 1300 mijl, dus als je een gemiddelde van 8 mijltjes kunt volhouden, dan moet je het in een week kunnen doen. Dus als je nou van niks weet, dan reken je met die zeven dagen en drie man en dat kost dan zoveel. Maar ze deden er vanwege slecht weer veertien dagen over en dus kostte het twee keer zoveel. Ze hadden een keurig journaal bijgehouden en ik had ze, zoals gezegd, van dag tot dag gevolgd en wist dat ze geen halve dag te lang hadden gelegen. Ik zou het trouwens heel normaal hebben gevonden als ze halverwege ergens een dag extra waren blijven liggen om eens goed te slapen. Daarom weigerde ik pertinent toen ik opdracht kreeg om kritiek te leveren op hun aanpak en hun vakmanschap en te verklaren dat ze minstens drie dagen onnodig hadden verspeeld.
Dat werd me niet in dank afgenomen, maar die mannen zijn wel met het hun toekomende volledige bedrag naar Engeland teruggevlogen.

Intussen ging het met het bedrijf helemaal niet goed en toen mijn gage niet meer kon worden betaald, heb ik het daar verder voor gezien gehouden. Maar niet nadat ik toch eerst nog een dagje langs de kust had gevaren met onze tender. Geen idee hoe het daarna afgelopen is. Met die tender, bedoel ik. Hoe het met dat bedrijf afliep, weet ik wel.

Afbeelding . Afbeelding

Maar al met al waren het toch allemaal leuke dingen voor de mensen. Dat hele Gibraltaravontuur kostte me dan wel erg veel geld - ik zal het bedrag niet noemen, maar voor een gewone jongen als ik was het een heel bedrag - en nog veel meer ergernis, maar ook dat had ik toch voor geen goud willen missen. Van het Potje van mijn Tante in 1951 via vele vreemde wegen en vele schepen van zeer klein tot de allergrootste en via vele vreemde woonplaatsen uiteindelijk scheepsagent te Gibraltar in 1993. Ik heb me uitstekend vermaakt en daar gaat het uiteindelijk toch om, of niet soms? :-D
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Slepers

Bericht door Akwanaut »

De Baloe in de afvaart op de Oude Maas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Slepers

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Theo,

Dus het postbootje bij Gibraltar bestond echt. Helaas te laat voor mij.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Slepers

Bericht door Frans de Lijster »

Gisteren op de Waterweg:

Afbeelding
Leopard

Afbeelding
Primus


Vanmiddag:

Afbeelding
Smit Beluga

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Slepers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Postbootje in Gibraltar.

Ik had me, n.a.v. diverse verhalen van oudere wtk. dorpsgenoten, heilig voor genomen om me niet " voor lul te laten zetten" met kompassleutels op de brug en allerlei "van dat soort verhalen" :lol:
Toen de 2e mij vertelde -eerste reis " Forest Hill"- om voor torn-to bij de Hwtk. de " Fluchometer" te gaan repareren en een schroevendraaier en een moordenaar mee te nemen, bleef ik gewoon in de werkplaats wachten tot ie weer terug kwam- hij witheet....waar is die donderse Hogeboom.........en IK dapper uitleggen dat ze "mij" niet bij m'n taas namen...........ik wist niet wat een " fluchometer" was nota bene.........hij was serieus. DUS als de bliksum naar het schijthuis van de baas ( "King Size" Smit) en daar leerde ik dus van " fluchometers enz."

Toen we dus in het najaar 1964-September-onderweg van Alesund naar Palermo en droogdok voor het eerst (voor mij) door de Straat van Gibraltar zouden gaan, werd er "links en rechts" aan boord over " brieven posten geouwehoerd"......de post moest allemaal op tijd in het kantoortje van de baas liggen en dan zou ik- assistent op de Hondewacht met Ome Rinus Kuipers ( In Memoriam) dat hele zooitje dus aan het "Postbootje" afgeven met behulp van Bouwers, de Leerling wtk. ( ik had een 5 mm streep en hij had "niks" en hij vroeg ook aan de 2e "waar die pijpen naartoe gingen daar - ONDER de grond....... :mrgreen: ik geloof niet dat ie is blijven varen, maar was een aardige gozer)

Ik vond het donders verdacht dat " de Machine Dienst" dit "Dekgebeuren" op moest knappen....maar ze hadden het goed in scene gezet, inclusief een mooi verpakt stuk witmetaal- zwaar als de pest- van de baas naar het Hoofdkantoor :lol:
Ik had er niet zo'n probleem mee, want ik was "op wacht" en kon aan dek en af en toe op de brug het aanlopen van de Straat in de nacht, meet allerlei liggies mooi zien..........PRAAAACHTIG!!

Er werd geseind en " Het Postbootje komt er Zoooo aan", maar de tijd schoof voorbij en de Straat ook en het liep tegen 04.00 uur en ik kreeg het gevoel dat ze me genaaid hadden, terwijl ik daar met Brouwer bij de pompkamer in de midscheeps kou stond te lijen in m'n ketelpakkie en een ouwe jas. Ik zeit dus tegen Brouwer " dat ze de pest konden krijgen" en verdween. Brouwer, die al eerder z'n nest uit was gehaald, hij liep bij de 2e op de 4-8, dorst dat niet aan en heeft het nog wat langer volgehouden, Ik kwam terug in de MK en Rinus Kuipers verraadde de hele hap door de dikke grijns die ie op z'n bakkes had :lol: :mrgreen:

Later ben ik nog eens in Ceuta geweest, dus mijn avonturen in de Straat van Gibraltar haaaaalen het niet bij die van Theo :lol: :lol: maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik daar heb geprobeerd " om een brief te posten"

( En de briefpost is in mijn familie een "heilige zaak"....Vader Jan was 40 jaar " bij de Post" en ik ben er mee opgegroeid- ook tekende hij de benodigde machtiging voor mijn monsterboekje tegen de wil van mijn moeder met de woorden " As tie jonguh noar zee wil, dan geettuh noar ZEE" en DUS staat die machtiging hier ingelijst op mijn buro :lol: " maar da's een heeeel ander verhaal!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 15515
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht

Re: Slepers

Bericht door Joop Klaasman »

SD Resourceful uit Londen tijdens haar proefvaart
Bijlagen
Herschaalde kopie van P4206366.jpg
Herschaalde kopie van P4206366.jpg (68.71 KiB) 2867 keer bekeken
Herschaalde kopie van P4206406.jpg
Herschaalde kopie van P4206406.jpg (70.9 KiB) 2866 keer bekeken
Herschaalde kopie van P4206413.jpg
Herschaalde kopie van P4206413.jpg (68.87 KiB) 2866 keer bekeken
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


Plaats reactie