Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Afbeelding

Vervolgens hebben we de hele week daar in Wanneperveen een beetje rondgescharreld, beetje zeilen, natje en droogje, ouwe hoeren met de familie en ouwe maten van vroeger en zo was de week voorbij voor we d'r erg in hadden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Afbeelding
Afbeelding

Voordat we nu weer op de thuisreis gaan, nog eventjes terug in de tijd naar 1959, toen was het heel wat rustiger in de grachten van Giethoorn

Afbeelding
Het was toen ook een allemachtig eind peddelen met die ouwe bakkies voordat we weer op de ouwe sluis in Zwolle aan de Willemsvaart waren, deze foto is ongetwijfeld door m'n vader geneomen want alle participanten van de tocht staan er op, ik lig "met de rug naar het publiek" :lol: De fiets met het Berini "eitje" van m'n vader staat tegen de boom, hij was altijd " bezemwagen" en trok met ons mee van " vreetplaats naar vreetplaats" :lol: Er werden dan pannen met "schurruffie" klaar gefikst op een ouwe primus, enkele broden omgetoverd in " boterhammen" en dan weer verder.Hier dus OP naar Olst, de laatste 20 km tegen de stroom op, kribbetje om, kribbetje om, zoveel mogelijk gebruik makende van de nering stroom en als we mazzel hadden "een sleepie" met een grote sleepbak. Ooit probeerde ik in de buurt van Zwolle een ietsie TE snel varend scheepie tepikken aan de roeiboot die er achter aan hing, en kieperde om met de hele hap, de plunjezakken dreven in de Ijssel en werden door m'n maten opgepikt, de hele bende NAT :lol: en tot overmaat van ramp regende het die nacht ook nog pijpestelen :cry:

Afbeelding
Het zit dus in de genen en is daardoor "een onschuldige afwijking" :lol: ........Vader Jan met z'n maat Ome Appie rond 1932 of zo.
Deze foto is waarschijnlijk genomen n.a.v. in de familie befaamde kanotochten van zowel JC als z'n broer Gerhardus Snr. ; Olst-Hattum over de Ijssel stroomafwaarts , dan via het Apeldoorn-Dieren's Kanaal naar Dieren en dan weer via de Ijssel met de stroom mee terug naar Olst, ze deden dat in een "lang weekeinde" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Albert »

Hallo Harry, :-D

Dat benne nou mooie plaatjes en praatjes, die van vroeger niet het minst. :-D
Maar uh, dat afzien in kano's, heeft dat soms meegeholpen bij jouw keuze voor de MK? :roll: :wink:

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De keuze voor de MK beste Albert, was een consequntie van mijn IQ :lol: :lol: en had niks te maaaak'n met de " Holt'n kont'n" die ik daarvoor reeds in de kano's had opgelooop'n :lol: :lol:
Afbeelding
Maar voor dat we de terugtocht op poten zetten, kijken we eerst nog even wat rond in de regio
Afbeelding
Uiteraard gaan we naar Marknesse, daar is m'n "betere helft" opgegroeid en woont m'n schoonmoeder nog

Afbeelding
Het unike Roodbonte Ijsselvee mag natuurlijk niet in zo'n verslaggie missen :lol:

Afbeelding
Kunst..........de Pionier, doet me altijd aan m'n schoonvader Chris denken, die begon hier ooit "met een schop"

Afbeelding
De mooie rustieke geboorteplaats van m'n ouwe maat Jan Eulie, Blokzijl

Afbeelding
Neef Arnoud kwam helemaal uit Capelle met z'n partner J. om even met "Uncle Joe" te zeilen, dat bin'n jaa leuke dingen :lol: voor de mens'n

PS.je

Afbeelding
Onze inktvis heeft zijn keuze gemaakt :lol: :lol: het is 13.43 lokale tijd en de wedstrijd moet nog beginnen, 'tis maar dat jullie het weeeet'n wie d'r wint :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Albert »

Hallo Harry, :-D

Waarom mot je nou een mooi zeilverslag eindigen met zoiets als voetbal ? :roll: Is er al niet genoeg elende op de wereld? :cry:
Nou ja, het zij zo! :?
Morgen gaan wij zelf maar eens wat zeilen, dit keer blijven we, wegens familie omstandigheden, vlak bij huis.

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door hrobbers »

Wat mij betreft, gooi dat stomme beest maar op de BBQ :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

gooi dat stomme beest maar op de BBQ
Het zag er eventjes naar uit dat ie z'n eigen Aquarium zou krijgen, maar hij is inmiddeld alweer gedegradeerd naar z'n ouwe joppie, speelgoedje voor de hond! :lol:

Afbeelding

Dus dit was de waterwereld waar we weer een poosje van hebben genoten

Afbeelding
Af en toe kom je dan weer zo'n mooi oud scheepie tegen, tjonge jonge wat konden die scheepsbouwers vroeger die gangen mooi aan elkaar klinken :lol:

Afbeelding
En dit was het doel waarnaar we streefden

Afbeelding
Zomaar met je bootje je eigen schuur in varen, wie doet je wat

Afbeelding
Neef Arnoud, kan je d'r goed bij hebben, hij praat net zo makkelijk over " Surfen in Kaapstad met METERS hoge golven" als ik over "zuigertrekken" :lol:

Afbeelding
Van de Belter naar de Beukersluis is maar een wippie, weinig wind dus op het karretje en een paar plaatjes van Frans " voor het archief"

Afbeelding
M'n zus mocht vroeger niet mee "aan boord" DAT was "mannenwerk" :roll: :lol: maar de tijden veranderen en "deze keer" ging ze mee op de terugreis aan boord i.p.v. "op de fiets met je moeder" zoals dat vroeger ging :mrgreen:

Afbeelding
In Zwartsluis even de mast omlaag, om nou de brug te laten openen voor zo'n BM'rtje??? op het Zwarte Water hebben we nog even gezeild en waren zo in Hasselt, maar het was zeuren met de wind en na een paar uurtjes in zo'n BM begint het achterwerk en de rug te protesteren en "wil je wel naar huis", dus deed het "karretje z'n werk"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Voor dat we verder varen op het Zwarte Water, kijken we nog eenmaal om "in gedachten"

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar je moet niet al te veel " indommelen" als zo'n diep geladen zandschip je achterop loopt, ik maakte dus maar een 180 gr. draai en kachelde rustig achter hem aan; wel even wat anders dan de " Goede Verwachting" met een 60 PK Bronsje vroeger :roll:

Afbeelding
De "Masabi" draaide net zo'n beetje halve kracht schat ik en "rommelde" zo via de Willemsvaart en de sluis de Ijssel op, waar de schipper die kar even een tandje bij zette tegen de stroom op, ze was zo uit het oog verdwenen :lol:

Afbeelding
we waren weer terug op de Ijssel en Anne had ons "gelijk in het snotje"

Afbeelding
Terwijl het redelijk rustig was op de Ijssel, moest je toch je oogies open houwuh
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Afbeelding
Ondanks het feit dat we inmiddels alweer op de terugtocht zijn en de Ijssel weer hebben bereikt, wil ik de lezers toch nog even mee terug nemen naar de " Brug bij de Blauwe Hand"
Dat was vroeger altijd een "mijlpaal" in de tocht naar Giethoorn en terug en dan blijft zo'n "punt" in "je achterhoofd hangen"............een levensgrote reklame op de onderkant van het brugdek stoft de spinnewebben van je geheugen en dan wordt je weer herinnerd aan " hoe de tijd voorbij vliegt" :lol:
OOIT in m'n jonge jaren was ik betrokken bij het fabriceren van nieuwe tandwielkasten voor de toen " Nieuwe Brug bij de Blauwe Hand".Ik had er graag nog even naar gekeken, maar zo te zien "werkt het allemaal nog aardig" :lol:
Mocht er iemand dit lezen die een paar prentjes van de " huidige situatie" kan maken , dan hou ik me aanbevolen :lol:

Afbeelding
Brug BlauweHand - tandwielkast in aanbouw, ik meen 1981

Afbeelding
Brug BlauweHand - tandwielkast in aanbouw, ik meen 1981

Afbeelding
Brug BlauweHand - tandwielkast in aanbouw, ik meen 1981
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Afbeelding
We maken redelijk voortgang stroomopwaarts

Afbeelding
De befaamde en veelbesproken "Ijssel-luchten"

Afbeelding
Met een "Tik an de Pettuh" voor de " Canadese Jongens van 1945"

Afbeelding
Vrachtverkeer- leek me een stuk minder als vroeger

Afbeelding
De Veerpont in Wijhe

Afbeelding
Veessen in zicht op de Gelderse Oever

Afbeelding
De Molen in Veessen- geloof het of niet maar "de Hogeboom's" komen hier vandaan :lol:

Afbeelding
En in een wip en een scheet weer uit het water

Afbeelding
en in de Winterstalling

Afbeelding
Vader Jan in z'n zeilboot bij Veessen rond 1933 of zo.De foto hing thuis aan de muur zolang m'n zus en ik ons dat kunnen herinneren.

Afbeelding

EN- Off we go :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie