Doxford Scheepsmotor
Re: Doxford Scheepsmotor
PRINCESS DAPHNE (ex Port Sydney) na 55 jaar nog steeds in de vaart (3)
Met 2 stuks 6 cilinder WALLSEND DOXFORD motoren Type: 67 LB 6 van elk 6600 PK** (Dubbel schroever)
Gebouwd door “Swan Hunter and Wigham Richardson, Wallsend, Newcastle upon Tyne, Engeland voor de PORT LINE in 1955
Zie Port Sydney’s Doxford engines in action (YouTube Video)
http://www.youtube.com/watch?v=TNXlyE05Eh8
Overzicht achterste nokkenas (buitenzijde)
Betekenis van de nummering:
(1) C.A.V Verstuiver, dus niet meer de mechanisch bewogen verstuivers, maar het latere systeem werkende met “Timing Valves”
(2) Ontlasklep
(3) Aftap- ontluchtingskraan, niet bedoeld als indicateurkraan, die waren geplaatst aan de voorzijde waar de indikateurnokken op de nokkenas waren bevestigd.
(4) Een van de smeernippels voor de bovenzuiger
(5) Achterste nokkenaslager met Stauffer Vetpot voor de smering
(6) Cilinder smeertoestel, druppelsmering. Elk smeerpunt een apart pompje. Het handel om ze gelijktijdig door te pompen is nog te zien
(7) Cilinderolie vulleiding
(8) Onderzijde uitlaatgassenleiding
(9) Nokkenas tafel
** Naar deze gegevens wordt nog nadere informatie opgevraagd, blijken een 75 LBD 6 motoren te zijn
Volgens een 3de WTK van dat schip (John Whitehead)
Mvg
Alfons
Met 2 stuks 6 cilinder WALLSEND DOXFORD motoren Type: 67 LB 6 van elk 6600 PK** (Dubbel schroever)
Gebouwd door “Swan Hunter and Wigham Richardson, Wallsend, Newcastle upon Tyne, Engeland voor de PORT LINE in 1955
Zie Port Sydney’s Doxford engines in action (YouTube Video)
http://www.youtube.com/watch?v=TNXlyE05Eh8
Overzicht achterste nokkenas (buitenzijde)
Betekenis van de nummering:
(1) C.A.V Verstuiver, dus niet meer de mechanisch bewogen verstuivers, maar het latere systeem werkende met “Timing Valves”
(2) Ontlasklep
(3) Aftap- ontluchtingskraan, niet bedoeld als indicateurkraan, die waren geplaatst aan de voorzijde waar de indikateurnokken op de nokkenas waren bevestigd.
(4) Een van de smeernippels voor de bovenzuiger
(5) Achterste nokkenaslager met Stauffer Vetpot voor de smering
(6) Cilinder smeertoestel, druppelsmering. Elk smeerpunt een apart pompje. Het handel om ze gelijktijdig door te pompen is nog te zien
(7) Cilinderolie vulleiding
(8) Onderzijde uitlaatgassenleiding
(9) Nokkenas tafel
** Naar deze gegevens wordt nog nadere informatie opgevraagd, blijken een 75 LBD 6 motoren te zijn
Volgens een 3de WTK van dat schip (John Whitehead)
Dear Mr Verheijden, Your enquiry was passed on to myself by Mr Goossens of ssmaritime to try and answer your question regarding the Port Sydney`s engines, as I sailed on this ship as an engineer back in 1960, you may have seen my story ? I certainly believe that the Port Sydney was fitted with the type LBD six cylinder engines with a bore of 750 mm and a combined stroke of 2500 mm overall length of 61 feet (18.6M)and a weight of 525 tons each, as was common in the years 1950 -1954.
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Nogmaals een video van beide DOXFORD MOTOREN (ex Port Sydney)
http://www.youtube.com/watch?v=qdAcyQMa ... re=related
Achtereenvolgens ziet men:
* Op het tussenborders tussen beide motoren de nokkenasen voor aandrijving van o.a. de "timingvalves"
* Vermoedelijk het electrisch schakelbord?
* Op vloerplaathoogte de "WALLSEND DOXFORD" carterdeuren en slagenteller
* De manoeuvreerstand(en), met manometerpaneel en telegraaf
* Brandstofpompen
* Nogmaals de manoeuvreerstand(en) met toerenteller welke ± 100 omw/min. aangeeft
(Vreems is dat het gebied daar gemarkeerd is. Normaal was bij de DOXFORD het gemarkeert gebied een critisch toerental gebied;
* Tunnel met de tunnelaslagerblokken
(Een typisch uitvoering uit die tijd, motor(en) midscheeps en een lange tunnelas
1963: Toen nog als PORT SYDNEY onder de "Sydney Harbour Bridge"
(Deze laatste, mij wel bekend. Kwamen daar dikwijls mer de Si-schepen van de KPM, Sinabang en Siberoet) Mvg
alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
http://www.youtube.com/watch?v=qdAcyQMa ... re=related
Achtereenvolgens ziet men:
* Op het tussenborders tussen beide motoren de nokkenasen voor aandrijving van o.a. de "timingvalves"
* Vermoedelijk het electrisch schakelbord?
* Op vloerplaathoogte de "WALLSEND DOXFORD" carterdeuren en slagenteller
* De manoeuvreerstand(en), met manometerpaneel en telegraaf
* Brandstofpompen
* Nogmaals de manoeuvreerstand(en) met toerenteller welke ± 100 omw/min. aangeeft
(Vreems is dat het gebied daar gemarkeerd is. Normaal was bij de DOXFORD het gemarkeert gebied een critisch toerental gebied;
* Tunnel met de tunnelaslagerblokken
(Een typisch uitvoering uit die tijd, motor(en) midscheeps en een lange tunnelas
1963: Toen nog als PORT SYDNEY onder de "Sydney Harbour Bridge"
(Deze laatste, mij wel bekend. Kwamen daar dikwijls mer de Si-schepen van de KPM, Sinabang en Siberoet) Mvg
alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Re: Doxford Scheepsmotor
Op Pagina 105 stond het volgende over het Survey van de spoelpomp “ms loosdrecht”
Bron: THE DOXFORD ENGINE
FRIENDS' ASSOCIATION
September 2006 Newsletter (No. 12)
http://users.telenet.be/doxford-matters ... ENGINE.pdf
Uiteindelijk heb ik hiervan een schema gevonden daar de meeste DOXFORD spoelpompen een geleiding hadden aan de bovenzijde van de zuigerstang
De spoelpompen van de door ” BARCLAY CURLE gebouwde DOXFORD’S hadden dat niet
Het met X gemerkte onderdeel is een kroonmoer geborgd door een splitpen
De zuigerstang ter plaatse van de zuiger was conisch.
De in geel gekleurde houten balkjes hebben we gebruikt om de zuiger vrij te tornen van de stang voor inspectie ter plaatse op scheuren in de plaatzuiger
(Wel gebruikt als de zuiger in TOP stond!! en de stang vrij van de zuiger getornd kon worden)
Hier een overzicht van de aangehangen spoelpompen van de cilinders 4, 5 en 6
Zoals eerder gezegd was de uitvoering van de meeste spoelpompen van Doxford en de licenties als volgt:
MERK OP:
De geleiding van de spoelpompzuiger was eerst via een dwarsstuk onderaan met 2 geleide stangen.
Later is de geleiding naar de TOP verplaats door de zuigerstang te verlengen.
Mvg
alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Bron: THE DOXFORD ENGINE
FRIENDS' ASSOCIATION
September 2006 Newsletter (No. 12)
http://users.telenet.be/doxford-matters ... ENGINE.pdf
Uiteindelijk heb ik hiervan een schema gevonden daar de meeste DOXFORD spoelpompen een geleiding hadden aan de bovenzijde van de zuigerstang
De spoelpompen van de door ” BARCLAY CURLE gebouwde DOXFORD’S hadden dat niet
Het met X gemerkte onderdeel is een kroonmoer geborgd door een splitpen
De zuigerstang ter plaatse van de zuiger was conisch.
De in geel gekleurde houten balkjes hebben we gebruikt om de zuiger vrij te tornen van de stang voor inspectie ter plaatse op scheuren in de plaatzuiger
(Wel gebruikt als de zuiger in TOP stond!! en de stang vrij van de zuiger getornd kon worden)
Hier een overzicht van de aangehangen spoelpompen van de cilinders 4, 5 en 6
Zoals eerder gezegd was de uitvoering van de meeste spoelpompen van Doxford en de licenties als volgt:
MERK OP:
De geleiding van de spoelpompzuiger was eerst via een dwarsstuk onderaan met 2 geleide stangen.
Later is de geleiding naar de TOP verplaats door de zuigerstang te verlengen.
Mvg
alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Re: Doxford Scheepsmotor
Alexander Sthephen and Sons Linthouse Engine Shop
Links:
Een nagenoeg volledig afgebouwde 4 cilinder Doxford met spoelpomp in het midden (Het z.g. Mushroom Type)
Aan de voorzijde is de Bibby Detuner te zien (normaal bij 4 en 5 cilinders)
Daarachter nog een 6 cilinder die nagenoeg klaar is voor proefdraaien. (Uitlaatgassenleiding moet nog verder verbonden worden)
Rechts:
Frame van een 6 cilinder, cilindervoeringen? en nokkenassen nog niet aangebracht
Steunen voor de bordessen zijn reeds gemonteerd
Mvg
Alfons
Links:
Een nagenoeg volledig afgebouwde 4 cilinder Doxford met spoelpomp in het midden (Het z.g. Mushroom Type)
Aan de voorzijde is de Bibby Detuner te zien (normaal bij 4 en 5 cilinders)
Daarachter nog een 6 cilinder die nagenoeg klaar is voor proefdraaien. (Uitlaatgassenleiding moet nog verder verbonden worden)
Rechts:
Frame van een 6 cilinder, cilindervoeringen? en nokkenassen nog niet aangebracht
Steunen voor de bordessen zijn reeds gemonteerd
Mvg
Alfons
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 mar 2008 16:05
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: Doxford Scheepsmotor
Ik ben oud-service-engineer van Wilton-Fijenoord en houd mij bezig met de geschiedenis van de (24) schepen die met een WF-Doxordmotor waren uitgerust. Drie daarvan voeren voor Van Ommeren (zie onderwerp), één voor Soflumar (Bacchus) en twee voor de Britse dochter van Van Ommeren (Crowborough Beacon en Invinghoe Beacon).
Voor gevens v.w.b. de bouw van de meeste schepen - en hun einde - ben ik voldoende geïnformeerd. Ik ben echter op zoek naar informatie, gestoeld op data (monsterboekjes van oud-opvarenden) om hun levensloop te vervolmaken.
Ik heb onlangs mijn studie "De inzet van de tankers Duivendrecht en Bussum tijdens het conflict om Nieuw-Guinea (1962)" afgerond en in een oplage van 50 stuks over enkele archieven, musea en oud-opvarenden tijdens deze periode gedistribueerd.
zie: http://www.marinematen.com/phpBB3/viewt ... 738&t=2255
Graag had ik met oud opvarenden van bovengenoemde Drecht-schepen en van de Ootmarsum, Hilversum/Rossum en Bussum van Vinke & Co van gedachten gewisseld over de perioden die zij, wellicht op een of meer van bovengenoemde schepen, hebben gevaren.
Voor uw informatie, mijn taak als service-engineer betrof v.w.b. de schepen in hoofdzaak het afstellen van de brandstofnaaldkleppen en HD-brandstofpompen, alsmede de nazorg v.w.b. de reservedelenvoorziening van alles wat er zich op de werf of anderszins op Doxfordgebied te doen was. Zulks binnen de Afdeling Service-Engineers van WF. Ik zie uw antwoord tegemoet.
A.D. (Ton) van Eijk
Voor gevens v.w.b. de bouw van de meeste schepen - en hun einde - ben ik voldoende geïnformeerd. Ik ben echter op zoek naar informatie, gestoeld op data (monsterboekjes van oud-opvarenden) om hun levensloop te vervolmaken.
Ik heb onlangs mijn studie "De inzet van de tankers Duivendrecht en Bussum tijdens het conflict om Nieuw-Guinea (1962)" afgerond en in een oplage van 50 stuks over enkele archieven, musea en oud-opvarenden tijdens deze periode gedistribueerd.
zie: http://www.marinematen.com/phpBB3/viewt ... 738&t=2255
Graag had ik met oud opvarenden van bovengenoemde Drecht-schepen en van de Ootmarsum, Hilversum/Rossum en Bussum van Vinke & Co van gedachten gewisseld over de perioden die zij, wellicht op een of meer van bovengenoemde schepen, hebben gevaren.
Voor uw informatie, mijn taak als service-engineer betrof v.w.b. de schepen in hoofdzaak het afstellen van de brandstofnaaldkleppen en HD-brandstofpompen, alsmede de nazorg v.w.b. de reservedelenvoorziening van alles wat er zich op de werf of anderszins op Doxfordgebied te doen was. Zulks binnen de Afdeling Service-Engineers van WF. Ik zie uw antwoord tegemoet.
A.D. (Ton) van Eijk
Ohne Fleiβ kein Preis
Re: Doxford Scheepsmotor
(David) ROWAN-DOXFORD (Clyde Glasgow)
Stuart Cooper aan de manoeuvreerstand
Voor ROWAN-DOXFORD's zie ook Pagine 86 en 87
viewtopic.php?f=1&t=1221&hilit=ROWAN&start=1360
Enkele KNSM schepen hadden een ROWAN-DOXFORD in elk geval de OBERON en de POSEIDON
HELICON
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19870
AGAMMNON
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19869
OBERON
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19871
POSEIDON
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19872
Ook op de VEROLME werf in Cork (Ierland) werden schepen met een DOXFORD motor gebouwd.
Two sisters delivered in the early 1960s. Laid down in the very late 1950s. Irish Rowan.
First vessel built in the newly formed Verolme Cork Dockyard. 1961. Powered by Doxford diesel engine. Irish Sycamore a sister of the Rowan with similar machinery, built in England
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Stuart Cooper aan de manoeuvreerstand
Voor ROWAN-DOXFORD's zie ook Pagine 86 en 87
viewtopic.php?f=1&t=1221&hilit=ROWAN&start=1360
Enkele KNSM schepen hadden een ROWAN-DOXFORD in elk geval de OBERON en de POSEIDON
HELICON
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19870
AGAMMNON
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19869
OBERON
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19871
POSEIDON
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19872
Ook op de VEROLME werf in Cork (Ierland) werden schepen met een DOXFORD motor gebouwd.
Two sisters delivered in the early 1960s. Laid down in the very late 1950s. Irish Rowan.
First vessel built in the newly formed Verolme Cork Dockyard. 1961. Powered by Doxford diesel engine. Irish Sycamore a sister of the Rowan with similar machinery, built in England
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Re: Doxford Scheepsmotor
EEN OLD TIMER
Opstelling van een 4 cilinder DOXFORD MOTOR met krukas gedreven spoelpomp in het midden.
Nog een uitvoering met de aandrijving van de nokkenassen met tandrondsels en aandrijfstang welke gesteund is in het midden ter voorkoming van trillingen of zwiepen.
Reeds te zien op Pagina 95 en voor de SUN-DOXFORD op Pagina 97
viewtopic.php?f=1&t=1221&p=175044&hilit ... as#p175044
Het blijkt dat deze eerste nokkenas aandrijving soms aan de voorzijde en soms aan de achterzijde van de motor was aangebracht. Waarom?
Nog een bijzonderheid is dat het stuwblok los staat van de motor
Meestal was dit bij DOXFORD één geheel met de krukkast.
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Opstelling van een 4 cilinder DOXFORD MOTOR met krukas gedreven spoelpomp in het midden.
Nog een uitvoering met de aandrijving van de nokkenassen met tandrondsels en aandrijfstang welke gesteund is in het midden ter voorkoming van trillingen of zwiepen.
Reeds te zien op Pagina 95 en voor de SUN-DOXFORD op Pagina 97
viewtopic.php?f=1&t=1221&p=175044&hilit ... as#p175044
Het blijkt dat deze eerste nokkenas aandrijving soms aan de voorzijde en soms aan de achterzijde van de motor was aangebracht. Waarom?
Nog een bijzonderheid is dat het stuwblok los staat van de motor
Meestal was dit bij DOXFORD één geheel met de krukkast.
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Re: Doxford Scheepsmotor
WILTON-FIJENOORD DOXFORD (1)
Aan de hand van bovenstaand ontvangen bericht blijkt de door Wilton-Fijenoord gebouwde DOXFORD MOTOREN weer in de belangstelling te komen.
Om die reden plaats ik de door W-F verstrekte gegevens aan PROF. IR J.M.KUYPER voor zijn boek “Dieselmotoren, Constructie en berekening" hier op dit forum.
Hier kunt die juweeltjes nogmaals in bedrijf zien
http://users.telenet.be/doxford-matters ... films.html
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Aan de hand van bovenstaand ontvangen bericht blijkt de door Wilton-Fijenoord gebouwde DOXFORD MOTOREN weer in de belangstelling te komen.
Om die reden plaats ik de door W-F verstrekte gegevens aan PROF. IR J.M.KUYPER voor zijn boek “Dieselmotoren, Constructie en berekening" hier op dit forum.
Hier kunt die juweeltjes nogmaals in bedrijf zien
http://users.telenet.be/doxford-matters ... films.html
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Re: Doxford Scheepsmotor
WILTON-FIJENOORD DOXFORD (2)
• De aansluitingen voor de kleppen zijn in het gietstalen huis ondergebracht.
• Dit steunt, in samenwerking met de 6 opgekrompen stalen ringen, de betrekkelijk dunne cilindervoering.
• Omdat daar de meeste warmte wordt ontwikkeld bevinden zich om de voering een groot aantal rondgaande en verticale kanalen zodat voldoende passage ontstaat voor het naar boven stromende koelwater.
• De voering kan naar beide zijden in axiale richting vrij uitzetten.
• De aandacht zij ook gevestigd op de vorm van de spoel- en uitlaatpoorten
• De dammen tussen de uitlaatpoorten zijn van kanalen voorzien waar doorheen het koelwater stroomt.
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
• De aansluitingen voor de kleppen zijn in het gietstalen huis ondergebracht.
• Dit steunt, in samenwerking met de 6 opgekrompen stalen ringen, de betrekkelijk dunne cilindervoering.
• Omdat daar de meeste warmte wordt ontwikkeld bevinden zich om de voering een groot aantal rondgaande en verticale kanalen zodat voldoende passage ontstaat voor het naar boven stromende koelwater.
• De voering kan naar beide zijden in axiale richting vrij uitzetten.
• De aandacht zij ook gevestigd op de vorm van de spoel- en uitlaatpoorten
• De dammen tussen de uitlaatpoorten zijn van kanalen voorzien waar doorheen het koelwater stroomt.
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters