KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ontving onderstaand mailtje, nu maar hopen dat iemand deze tekening boven water kan krijgen. :)
All the best
Jos

Geachte heer Komen,

Enige tijd geleden hebben we wat correspondentie gevoerd over de SI-schepen van de KPM. Ik vertelde toen, dat ik hierover een klein artikel wil gaan schrijven voor onze Nieuwsbrief. Ik heb wat foto's ontvangen, daarvoor nogmaals hartelijk dank. Maar ik mis eigenlijk een doorsnede tekening van het schip, waarop te zien is waar de Thomassen motoren stonden opgesteld in de machinekamer.
Bestaat er soms zo'n tekening en kan ik e.v.t. daarvan een kopie ontvangen?

Met vriendelijke groeten,

Jan Weeda
(redaktielid v.d.Nieuwsbrief van de gepensioneerden van Thomassen)

averheijden

Re: KPM

Bericht door averheijden »

Naschrift op bovenstaande brief:

Ik heb er geen tekening van maar weet dat ze beide naast elkaar stonden opgesteld aan de SB zijde in de Machinekamer en wel aan de voorkant in de Machinekamer
Er voor was nog een smal looppad tussen de motoren en het voorste MK schot waartegen de streamlinesmeeroliefilters voor deze motoren waren opgesteld.
De motoren waren zover ik nog weet Thomassen-Frichs 4-takt motoren.
En ik meen met 4 cilinders?[/b]

Een bijzonderheid die ik me nog herinner van deze overigens zeer betrouwbare hulpmotoren is het volgende:
* De krukpenbouten waren van de fabriek uit gemerkt met 2 centerpunten op een bepaalde afstand en ze waren ook vrij dun!.
Zo kon men deze met een schuifmaat controleren of de lengte (rek) was toegenomen alvorens deze terug te plaatsen.
Momentsleutels hadden we toen nog niet en de bouten werden dus met handkracht vast gedraaid.

Ik spreek nu over de begin jaren 50, dus alweer bijna 60 jaar geleden.
Ik heb dergelijke merk cq meetpunten later bij geen enkele motor meer meegemaakt
Tot zover mijn herinneringen over deze motoren

* Misschien kan via Dhr Weeda nog een doorsnede tekening van deze motoren geplaatst worden

Mvg
Alfons
averheijden

Re: KPM

Bericht door averheijden »

L.S.

Nu de THOMASSEN-FRICHS de Hulpmotoren van de KPM SI-Schepen in de belangstelling is gekomen heb ik nog een doorsnede tekening van een Thomassen-Frichs motor kunnen vinden.
Dit is wel het type 6Fb
Ik kan me echter niet meer herinneren of wij op de Si-schepen dit zelfde type hadden

Waarschijnlijk kan de Dhr Weeda hier meer duidelijk in verschaffen
Misschien kan iemand van de webmasters mij hiermede in contact brengen
Dank bij voorbaat

Mvg
Alfons


Afbeelding
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door BU-6 »

Hoi Alfons,hier het adres van Thomassen.
"Pas" geleden nog wat info gehad van J.H.Weeda.
thomassen.jpg
thomassen.jpg (61.96 KiB) 4544 keer bekeken
gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
ik heb het mailadres van Jan middels een PB aan jou verstuurd.
All the best
Jos
averheijden

Re: KPM

Bericht door averheijden »

Zowel Harry (BU-6) als Jos mijn dank voor de informatie en de vlotte reactie
Ik kan nu zelf contact opnemen met Dhr. Weeda.

Mvg
Alfons
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

ss. Karsik ex Soneck

Bericht door Vaerderij »

ss Karsik ex  Soneck bjr 1938  op 10 mei 1940 door de Ned Ind regering in beslag genomen te Padang 002.jpg
ss Karsik ex Soneck bjr 1938 op 10 mei 1940 door de Ned Ind regering in beslag genomen te Padang 002.jpg (441.87 KiB) 4438 keer bekeken
Foto: Maritiem Trefpunt http://members.quicknet.nl/mvantol/


Ik weet dat ik in met deze foto een voormalige stuurman van de KPM een groot plezier doe.
Over het ss Karsik ex Soneck is op dit forum al veel geschreven, zie:
http://www.kombuispraat.com/search.php? ... rds=Karsik

Anne
Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Puntenel »

KPM 1888 – 1967
A Most Remarkable Shipping Company
By Lieuwe Pronk

Lieuwe Pronk’s book is one of the few books written in English that gives a comprehensive story of a Dutch shipping company, the Koninklijke Paketvaart Maatschappij – better known by its acronym as K.P.M. – and the important role the company played before and after the second WW in the inter-island trade in the Netherlands East Indies and later Indonesia. More important, the vital role the ships of the company played in the defence of Australia and the war efforts of the Allies in the Pacific War.

When the book was published in 1998 only a limited number of copies were printed, not enough to satisfy the need that developed for this popular book and eventually the book became unavailable.
Whilst Lieuwe was still alive and later with permission from his family after his death in 2009 attempts were made to find financial support and backing to re-print the book. This proved to be unsuccessful.

Requests for copies of Lieuwe’s book to read or for reference are still coming in.
Obviously there is a need for it and I am now very happy to announce that permission has been given by the Pronk family for me to put the entire book on the internet to allow others unrestricted access.

One stipulation, or rather a request - if you use any of the material from the book – please acknowledge Lieuwe Pronk as the author and make reference to the book and the Oud Roest Down Under website.

I would like to thank the Pronk family, and in particular Lew Pronk, for their understanding and generosity. I am proud to make it possible for you the readers to share this wonderful book that I consider as a Classic.

You can download or read the book by clicking https://sites.google.com/site/ordustory ... ects=0&d=1 or by going to the Oud Roest Down Under website Story Page under Author: Pronk, Lieuwe and click on the Title - KPM 1888 – 1967 A Most Remarkable Shipping Company (E).
Beware, it is a large 13.7 MB PDF file and it may take some time to down load or view.

John Papenhuyzen (aka puntenel)
Webmaster ORDU
Sydney,
Saturday 25 September 2010
averheijden

Re: KPM

Bericht door averheijden »

Afbeelding (1)

Afbeelding

Zoals geplaats als Hulpmotoren op de KPM Si-SCHEPEN
(NB: Alle informatie hierover ontvangen van Dhr J. Weeda, gepensioneerd titularis van de Firma THOMASSEN)

Afbeelding

Elk Si-schip had 2 van deze Hulpmotoren met 6 cilinders geplaats aan SB-zijde naast de Hoofdmotor aan de voorzijde in de Machinekamer.
Het Type was 6Fa en niet zoals een vorige door mij geplaatste doorsnee tekening 6Fb.

Gegevens van deze motoren volgens de MOTORKAART:

Afbeelding

Mvg
Alfons
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

SI - type

Bericht door Vaerderij »

Van een door R J de Vries vervaardigde kalender002.jpg
Van een door R J de Vries vervaardigde kalender002.jpg (214.51 KiB) 3434 keer bekeken
Met dank aan het vrijdag 1 oktober geopende Maritiem Trefpunt, Xenonstraat 164, Almere-Poort.

Hoewel de site nog verder aangepast moet worden, meer informatie op http://www.johanvanoldenbarnevelt.nl

Anne


Plaats reactie