Doxford Scheepsmotor
Re: Doxford Scheepsmotor
Heer van Eijk: Ik heb met een second gevaren die volgens mij een Doxford gevaren heeft : De Vlielander uit Zeeland. Hij noemde het ,,de best gebalanceerde motor die hij ooit gevaren heeft".
Ik kan alleen zeggen: Probeert eens te zoeken op het ,,online telefoonboek" http://www.detelefoongids.nl/personen.html en klik dan op provincie Zeeland. ( http://www.detelefoongids.nl/tg/plaats- ... earch=true ) Misschien dat u hem vindt. Groeten: Gerard.
Ik kan alleen zeggen: Probeert eens te zoeken op het ,,online telefoonboek" http://www.detelefoongids.nl/personen.html en klik dan op provincie Zeeland. ( http://www.detelefoongids.nl/tg/plaats- ... earch=true ) Misschien dat u hem vindt. Groeten: Gerard.
Re: Doxford Scheepsmotor
Hallo Gerard How's life?
Ik heb 21 jaar met mijn Landrover uit 1962 gereden en héél véél mensen vroegen zich af hoe dat mogelijk is In die 21 jaar heeft ie me DRIE keer laten staan; één kapotte accu, één verotte startmotor en één keer een losse draad naar mijn gasklok. Ik heb trouw alle rotte delen steeds weer vervangen, olie en filters op tijd, netjes warm rijden, op toeren schakelen en op toeren rijden en niet in het terrein. Ik wil maar zeggen dat het allemaal heel persoonlijk is hoe iemand het ervaart. Ik heb nu een Ford F150 truck uit 1994 met een automatische transmissie.. Dat type bak staat bekend om kapot gaan... Hoe? Wild optrekken keer op keer; zware aanhangers slepen, langdurig hardrijden oververhit de bak. Ik rij als een zondagsrijder, trek rustig op en sleep helemaal niks. Wedden dat ik hem heel hou? Ik wil met dit verhaal niet impliceren dat de Doxford kapot ging door wild handelen maar als je een machine met TLC behandeld, gaat ie wel heel lang mee.
Ik heb 21 jaar met mijn Landrover uit 1962 gereden en héél véél mensen vroegen zich af hoe dat mogelijk is In die 21 jaar heeft ie me DRIE keer laten staan; één kapotte accu, één verotte startmotor en één keer een losse draad naar mijn gasklok. Ik heb trouw alle rotte delen steeds weer vervangen, olie en filters op tijd, netjes warm rijden, op toeren schakelen en op toeren rijden en niet in het terrein. Ik wil maar zeggen dat het allemaal heel persoonlijk is hoe iemand het ervaart. Ik heb nu een Ford F150 truck uit 1994 met een automatische transmissie.. Dat type bak staat bekend om kapot gaan... Hoe? Wild optrekken keer op keer; zware aanhangers slepen, langdurig hardrijden oververhit de bak. Ik rij als een zondagsrijder, trek rustig op en sleep helemaal niks. Wedden dat ik hem heel hou? Ik wil met dit verhaal niet impliceren dat de Doxford kapot ging door wild handelen maar als je een machine met TLC behandeld, gaat ie wel heel lang mee.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 mar 2008 16:05
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: Doxford Scheepsmotor
Hallo Gerard,
Heeft die 2.WTK bij Van Ommeren gevaren? Of bij Vinke & Co?
Ik zoek ook oud-opvarenden van de Ootmarsum, Hilversum/Rossum en Bussum.
Samen met die drie -drechtschepen hebben we het Nederlandse aandeel aan WF-Doxfordmotoren wel gehad.
Ik heb overigens, behalve de hoofdmotor van de Bacchus (56LB3LS, M1154) op de proeftand in jan. 1949, later maar één WF-Doxford teruggezien aan de werf. Dat was de Kuneneland (ex. Cuxhaven).
Hallo Ton van der Sluijs,
Ik meen van een site die ik vorige week bezocht begrepen te hebben dat je schepen naar Gadana Beach hebt gebracht voor de sloop. Was daar ooit een van de schepen bij die op de lijst met WF-Doxfords van Alfons staan?
Groetjes,
Ton van Eijk
Heeft die 2.WTK bij Van Ommeren gevaren? Of bij Vinke & Co?
Ik zoek ook oud-opvarenden van de Ootmarsum, Hilversum/Rossum en Bussum.
Samen met die drie -drechtschepen hebben we het Nederlandse aandeel aan WF-Doxfordmotoren wel gehad.
Ik heb overigens, behalve de hoofdmotor van de Bacchus (56LB3LS, M1154) op de proeftand in jan. 1949, later maar één WF-Doxford teruggezien aan de werf. Dat was de Kuneneland (ex. Cuxhaven).
Hallo Ton van der Sluijs,
Ik meen van een site die ik vorige week bezocht begrepen te hebben dat je schepen naar Gadana Beach hebt gebracht voor de sloop. Was daar ooit een van de schepen bij die op de lijst met WF-Doxfords van Alfons staan?
Groetjes,
Ton van Eijk
Ohne Fleiβ kein Preis
Re: Doxford Scheepsmotor
Beste heer van Eijk: Ik heb met de Vlielander op de Neder Elbe gevaren, en op nog een ander schip daarvoor, van de Nedlloyd. Maar ik weet verder niets van hem of waar hij woont, het beste is even te speuren via dat internet telefoonboek, ziet mijn bericht hierboven. (aanklikken en daar staan een hoop Vlielanders). Groeten, Gerard.
Re: Doxford Scheepsmotor
L.S.
Mocht U de lijst van de door W-F gebouwde Doxford Motoren niet meer kunnen vinden zie hier:
http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf
Is de tekst te klein:
Druk op "Ctr", en scroll met de muis, of druk op de + links boven op het pdf document.
Mvg
Alfons
Mocht U de lijst van de door W-F gebouwde Doxford Motoren niet meer kunnen vinden zie hier:
http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf
Is de tekst te klein:
Druk op "Ctr", en scroll met de muis, of druk op de + links boven op het pdf document.
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
WILTON-FIJENOORD DOXFORD (3)
Fig. 268: Overzicht, Koeling van Boven- en Onderzuiger Wilton-Fijenoord Doxford motor.
De smeedstalen zuigerkoppen zijn voorzien van gietijzeren leibanden, detail “B”.
De groeven van de zuigerveren zijn aan één zijde van een ingelaste slijtring voorzien.
Deze tweedelige ringen kunnen bij het te wijd worden van de veergroeven vervangen worden, detail “A”.
Vanwege de gewenste vorm van de verbrandingsruimte, die tussen de beide zuigers ligt, zijn de zuigerbodems sterk doorgediept.
Bij deze machine is het voor de balancering gewenst dat de onderzuiger extra zwaar wordt uitgevoerd (zuigerhemd)
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Fig. 268: Overzicht, Koeling van Boven- en Onderzuiger Wilton-Fijenoord Doxford motor.
De smeedstalen zuigerkoppen zijn voorzien van gietijzeren leibanden, detail “B”.
De groeven van de zuigerveren zijn aan één zijde van een ingelaste slijtring voorzien.
Deze tweedelige ringen kunnen bij het te wijd worden van de veergroeven vervangen worden, detail “A”.
Vanwege de gewenste vorm van de verbrandingsruimte, die tussen de beide zuigers ligt, zijn de zuigerbodems sterk doorgediept.
Bij deze machine is het voor de balancering gewenst dat de onderzuiger extra zwaar wordt uitgevoerd (zuigerhemd)
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Re: Doxford Scheepsmotor
WILTON-FIJENOORD DOXFORD (4)
BOVENZUIGERKOELING
De aanvoer van het koelwater geschiedt door pijp “D”.
Het water stroomt verder door de slang “E” en de pijp “F” naar de zuiger.
Daarna wordt het door de pijp “G” , de slang “H” en de pijp “J” afgevoerd.
De stoek “K”, waar de slangen “E” en “H” op rusten, heeft dezelfde beweging als de zuiger.
De stoel “L” maakt een horizontale beweging over de vaste leibaan “M”.
Let ook op de diverse details.
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
BOVENZUIGERKOELING
De aanvoer van het koelwater geschiedt door pijp “D”.
Het water stroomt verder door de slang “E” en de pijp “F” naar de zuiger.
Daarna wordt het door de pijp “G” , de slang “H” en de pijp “J” afgevoerd.
De stoek “K”, waar de slangen “E” en “H” op rusten, heeft dezelfde beweging als de zuiger.
De stoel “L” maakt een horizontale beweging over de vaste leibaan “M”.
Let ook op de diverse details.
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Re: Doxford Scheepsmotor
WILTON-FIJENOORD DOXFORD (5)
ONDERZUIGERKOELING
Bij de onderzuiger koeling wordt van scharnierpijpen gebruik gemaakt.
Het koelwater komt via de windketel “B”, de pijp “C” en de scharnierpijpen “E” en “G” in de pijp “J”, waardoor het naar de zuiger wordt geleid.
Na de holle zuigerstang en de zuigerkroon gepasseerd te hebben wordt het afgevoerd door de pijp “K” , de scharnierpijpen “M” en “O” de pijp “R” en de windketel “S”.
De constructieve uitvoering van een scharnierstuk blijkt it detail “A”.
Mvg
Alfons
Problemen met DOXFORD Motoren.
http://users.telenet.be/doxford-matters ... mages.html
ONDERZUIGERKOELING
Bij de onderzuiger koeling wordt van scharnierpijpen gebruik gemaakt.
Het koelwater komt via de windketel “B”, de pijp “C” en de scharnierpijpen “E” en “G” in de pijp “J”, waardoor het naar de zuiger wordt geleid.
Na de holle zuigerstang en de zuigerkroon gepasseerd te hebben wordt het afgevoerd door de pijp “K” , de scharnierpijpen “M” en “O” de pijp “R” en de windketel “S”.
De constructieve uitvoering van een scharnierstuk blijkt it detail “A”.
Mvg
Alfons
Problemen met DOXFORD Motoren.
http://users.telenet.be/doxford-matters ... mages.html
Re: Doxford Scheepsmotor
WILTON-FIJENOORD DOXFORD (6/6)
DOXFORD BRANDSTOFPOMP
De regeling van de pompopbrengst geschiedt door het gedeelte van de persende slag openhouden van de zuigklep.
Het daartoe bestemde mechanisme, de hefboom “A” en de stang “B”, wordt bewogen door het kruishoofd van de bijbehorende plunjer.
De van een excentrisch gedeelte “C” voorziene regelas staat onder invloed van het brandstofhandel.
Slaat de noodregulateur uit, dan wordt door midden van een hefboom “D” de bus “E” gelicht.
Deze opent zodoende de zuigklep en belet deze te sluiten, waarna de machine stopt.
Tegelijkertijd zorgt die regulateur dat de brandstofnaalden niet meer openen.
Hierdoor wordt voorkomen, dat nog inspuiting zou plaats hebben als gevolg van expansie van de in het systeem aanwezige brandstof.
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters ... films.html
DOXFORD BRANDSTOFPOMP
De regeling van de pompopbrengst geschiedt door het gedeelte van de persende slag openhouden van de zuigklep.
Het daartoe bestemde mechanisme, de hefboom “A” en de stang “B”, wordt bewogen door het kruishoofd van de bijbehorende plunjer.
De van een excentrisch gedeelte “C” voorziene regelas staat onder invloed van het brandstofhandel.
Slaat de noodregulateur uit, dan wordt door midden van een hefboom “D” de bus “E” gelicht.
Deze opent zodoende de zuigklep en belet deze te sluiten, waarna de machine stopt.
Tegelijkertijd zorgt die regulateur dat de brandstofnaalden niet meer openen.
Hierdoor wordt voorkomen, dat nog inspuiting zou plaats hebben als gevolg van expansie van de in het systeem aanwezige brandstof.
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters ... films.html
Re: Doxford Scheepsmotor
Favorite Engines
Op een Engels Internet Forum "Favorite Engines" werd de vraag gesteld:
Wat was uw favoriete machine om mee te werken en waarom..……op zee
Hier enkele antwoorden:
Zowel vóór- als tegenstanders van de DOXFORD, maar ik had niet anders verwacht!!
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Op een Engels Internet Forum "Favorite Engines" werd de vraag gesteld:
Wat was uw favoriete machine om mee te werken en waarom..……op zee
Hier enkele antwoorden:
Zowel vóór- als tegenstanders van de DOXFORD, maar ik had niet anders verwacht!!
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters