Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gerard

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Gerard »

Heer van Eijk: Ik heb met een second gevaren die volgens mij een Doxford gevaren heeft : De Vlielander uit Zeeland. Hij noemde het ,,de best gebalanceerde motor die hij ooit gevaren heeft".
Ik kan alleen zeggen: Probeert eens te zoeken op het ,,online telefoonboek" http://www.detelefoongids.nl/personen.html en klik dan op provincie Zeeland. ( http://www.detelefoongids.nl/tg/plaats- ... earch=true ) Misschien dat u hem vindt. Groeten: Gerard.

Ton van der Sluijs

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Gerard :-D How's life?
Ik heb 21 jaar met mijn Landrover uit 1962 gereden en héél véél mensen vroegen zich af hoe dat mogelijk is :| In die 21 jaar heeft ie me DRIE keer laten staan; één kapotte accu, één verotte startmotor en één keer een losse draad naar mijn gasklok. Ik heb trouw alle rotte delen steeds weer vervangen, olie en filters op tijd, netjes warm rijden, op toeren schakelen en op toeren rijden en niet in het terrein. Ik wil maar zeggen dat het allemaal heel persoonlijk is hoe iemand het ervaart. Ik heb nu een Ford F150 truck uit 1994 met een automatische transmissie.. Dat type bak staat bekend om kapot gaan... Hoe? Wild optrekken keer op keer; zware aanhangers slepen, langdurig hardrijden oververhit de bak. Ik rij als een zondagsrijder, trek rustig op en sleep helemaal niks. Wedden dat ik hem heel hou? Ik wil met dit verhaal niet impliceren dat de Doxford kapot ging door wild handelen maar als je een machine met TLC behandeld, gaat ie wel heel lang mee.
tonvaneijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2008 16:05
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door tonvaneijk »

Hallo Gerard,

Heeft die 2.WTK bij Van Ommeren gevaren? Of bij Vinke & Co?
Ik zoek ook oud-opvarenden van de Ootmarsum, Hilversum/Rossum en Bussum.
Samen met die drie -drechtschepen hebben we het Nederlandse aandeel aan WF-Doxfordmotoren wel gehad.

Ik heb overigens, behalve de hoofdmotor van de Bacchus (56LB3LS, M1154) op de proeftand in jan. 1949, later maar één WF-Doxford teruggezien aan de werf. Dat was de Kuneneland (ex. Cuxhaven).

Hallo Ton van der Sluijs,

Ik meen van een site die ik vorige week bezocht begrepen te hebben dat je schepen naar Gadana Beach hebt gebracht voor de sloop. Was daar ooit een van de schepen bij die op de lijst met WF-Doxfords van Alfons staan?

Groetjes,
Ton van Eijk
Ohne Fleiβ kein Preis
Gerard

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Gerard »

Beste heer van Eijk: Ik heb met de Vlielander op de Neder Elbe gevaren, en op nog een ander schip daarvoor, van de Nedlloyd. Maar ik weet verder niets van hem of waar hij woont, het beste is even te speuren via dat internet telefoonboek, ziet mijn bericht hierboven. (aanklikken en daar staan een hoop Vlielanders). Groeten, Gerard.
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

L.S.

Mocht U de lijst van de door W-F gebouwde Doxford Motoren niet meer kunnen vinden zie hier:

http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf

Is de tekst te klein:

Druk op "Ctr", en scroll met de muis, of druk op de + links boven op het pdf document.

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

WILTON-FIJENOORD DOXFORD (3)

Fig. 268: Overzicht, Koeling van Boven- en Onderzuiger Wilton-Fijenoord Doxford motor.

5FC0964303C5468ABE16374247274561.png
5FC0964303C5468ABE16374247274561.png (514.18 KiB) 2156 keer bekeken
De smeedstalen zuigerkoppen zijn voorzien van gietijzeren leibanden, detail “B”.

De groeven van de zuigerveren zijn aan één zijde van een ingelaste slijtring voorzien.

Deze tweedelige ringen kunnen bij het te wijd worden van de veergroeven vervangen worden, detail “A”.

Vanwege de gewenste vorm van de verbrandingsruimte, die tussen de beide zuigers ligt, zijn de zuigerbodems sterk doorgediept.

Bij deze machine is het voor de balancering gewenst dat de onderzuiger extra zwaar wordt uitgevoerd (zuigerhemd)

Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

WILTON-FIJENOORD DOXFORD (4)

BOVENZUIGERKOELING

DED9E8D53B924E7F81626A47BBD42CB6.png
DED9E8D53B924E7F81626A47BBD42CB6.png (147.63 KiB) 1058 keer bekeken
6278A1027BEA4E3DAF8C41CC2F5A60F8.png
6278A1027BEA4E3DAF8C41CC2F5A60F8.png (319.86 KiB) 1058 keer bekeken
19FB8ABFBD6349F5A83097AB0F428FD3.jpg
19FB8ABFBD6349F5A83097AB0F428FD3.jpg (226.97 KiB) 1058 keer bekeken
De aanvoer van het koelwater geschiedt door pijp “D”.
Het water stroomt verder door de slang “E” en de pijp “F” naar de zuiger.
Daarna wordt het door de pijp “G” , de slang “H” en de pijp “J” afgevoerd.
De stoek “K”, waar de slangen “E” en “H” op rusten, heeft dezelfde beweging als de zuiger.
De stoel “L” maakt een horizontale beweging over de vaste leibaan “M”.
Let ook op de diverse details.

DDF17E2C6FA34EAD81C0201DDB9463A6.png
DDF17E2C6FA34EAD81C0201DDB9463A6.png (99.39 KiB) 1058 keer bekeken
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

WILTON-FIJENOORD DOXFORD (5)

ONDERZUIGERKOELING

4B6043FBACD741F8AFE15122EBD008BF.png
4B6043FBACD741F8AFE15122EBD008BF.png (755.83 KiB) 1057 keer bekeken
58A2C737257A4F7A9F1C6F53EDB78294.jpg
58A2C737257A4F7A9F1C6F53EDB78294.jpg (239.18 KiB) 1057 keer bekeken
Bij de onderzuiger koeling wordt van scharnierpijpen gebruik gemaakt.
Het koelwater komt via de windketel “B”, de pijp “C” en de scharnierpijpen “E” en “G” in de pijp “J”, waardoor het naar de zuiger wordt geleid.
Na de holle zuigerstang en de zuigerkroon gepasseerd te hebben wordt het afgevoerd door de pijp “K” , de scharnierpijpen “M” en “O” de pijp “R” en de windketel “S”.
De constructieve uitvoering van een scharnierstuk blijkt it detail “A”.

4C082CD4467A4BCA9DACB0441B23C2F0.png
4C082CD4467A4BCA9DACB0441B23C2F0.png (235 KiB) 1057 keer bekeken
C09240987468459CBC7C99E5AB187684.png
C09240987468459CBC7C99E5AB187684.png (169.23 KiB) 1057 keer bekeken
Mvg
Alfons

Problemen met DOXFORD Motoren.
http://users.telenet.be/doxford-matters ... mages.html
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

WILTON-FIJENOORD DOXFORD (6/6)

DOXFORD BRANDSTOFPOMP
37726525B8FA45F081153B817D422429.png
37726525B8FA45F081153B817D422429.png (486.17 KiB) 1056 keer bekeken
De regeling van de pompopbrengst geschiedt door het gedeelte van de persende slag openhouden van de zuigklep.
Het daartoe bestemde mechanisme, de hefboom “A” en de stang “B”, wordt bewogen door het kruishoofd van de bijbehorende plunjer.
De van een excentrisch gedeelte “C” voorziene regelas staat onder invloed van het brandstofhandel.
Slaat de noodregulateur uit, dan wordt door midden van een hefboom “D” de bus “E” gelicht.
Deze opent zodoende de zuigklep en belet deze te sluiten, waarna de machine stopt.
Tegelijkertijd zorgt die regulateur dat de brandstofnaalden niet meer openen.
Hierdoor wordt voorkomen, dat nog inspuiting zou plaats hebben als gevolg van expansie van de in het systeem aanwezige brandstof.


Mvg
Alfons
57C7E75F9000490C8095164993CE79FE.png
57C7E75F9000490C8095164993CE79FE.png (2.38 KiB) 1056 keer bekeken
http://users.telenet.be/doxford-matters ... films.html
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Favorite Engines

Op een Engels Internet Forum "Favorite Engines" werd de vraag gesteld:
Wat was uw favoriete machine om mee te werken en waarom..……op zee


Hier enkele antwoorden:

Zowel vóór- als tegenstanders van de DOXFORD, maar ik had niet anders verwacht!!

EB5039252A384E659F425B6766E87C81.png
EB5039252A384E659F425B6766E87C81.png (423.46 KiB) 1055 keer bekeken
9AD6A48B82514DE6A8A070D69D9DDE0C.png
9AD6A48B82514DE6A8A070D69D9DDE0C.png (411.81 KiB) 1055 keer bekeken
Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters


Plaats reactie