Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: ELBURG, VIERKANT GEBOUWD MAAR MET RONDE VORMEN

Bericht door Ton Pekel »

Vervolg vm. Scheepswerf Balk.
Hier is ook een modelwerkplaats en vrijwilligers bouwen vol liefde de antiekjes en het vooronder is helemaal ingericht inclusief de potkachel, de kooien enz. Als men tevreden is dan pas gaat het bovendek erop. Echt smullen in deze hoek van het gebouw
Bijlagen
De model werkplaats
De model werkplaats
6.jpg (95.31 KiB) 3398 keer bekeken
Detail van het werk
Detail van het werk
7.jpg (100.94 KiB) 3398 keer bekeken
Tot in de details na gemaakt
Tot in de details na gemaakt
8.jpg (90.68 KiB) 3398 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: ELBURG, VIERKANT GEBOUWD MAAR MET RONDE VORMEN

Bericht door Ton Pekel »

Vervolg vm. Scheepswerf Balk.
Er is ook een hoekje ingericht van de “werkplaats” van de NON of te wel Henk Petersen. Na zijn overlijden mocht de werf zijn schuurtje opruimen en de inhoud hiervan heeft nu zijn plekje gevonden.
Ongelooflijk dat met weinig hulpmiddelen deze man zulke mooie modellen uit ijzer kon persen. Hij hield van staal want bollingen in zeilen is met stof niet na te maken vond hij. Het bottermodel als windwijzer op het gebouw komt ook van zijn hand.
Wat onvoltooid werk naast de werkbank en verder nog wat productie van deze “kunstenaar” , enige werkjes als foto’s hieronder.
Wordt vervolgd, eindelijk kan ik dit hoekje loslaten om verder te wandelen door het pand.
Bijlagen
Werkbankje van Henk incl. pet
Werkbankje van Henk incl. pet
10.jpg (157.45 KiB) 3368 keer bekeken
Henk zoals hij dagelijks was incl. de sigaar
Henk zoals hij dagelijks was incl. de sigaar
10a.jpg (168.46 KiB) 3368 keer bekeken
Stalen model van Henk
Stalen model van Henk
11.JPG (233.28 KiB) 3368 keer bekeken
Stalen model van Henk
Stalen model van Henk
13.jpg (97.54 KiB) 3368 keer bekeken
En een model uit de huidige werkplaats voor het raam met blik op de haven
En een model uit de huidige werkplaats voor het raam met blik op de haven
12.jpg (168.73 KiB) 3368 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: ELBURG, VIERKANT GEBOUWD MAAR MET RONDE VORMEN

Bericht door Ton Pekel »

Vervolg vm. Scheepswerf Balk.

We komen nu in het midden gedeelte van het pand, hier is een directie kamer gebouwd, Balk heeft deze nooit daar gehad dus je moet het zien als de bestuurskamer van de werf, wel een prachtig uitzicht over de Elburgerhaven en natuurlijk hier en daar een modelletje geplaatst.
Hierachter is de grote middenloods, via een scheepslift kunnen hier de schepen naar binnen gereden worden, er is plaats voor 2 botters achter elkaar. Balk had bij zijn laatste verbouwing hier een ingegraven scheepsdok, maar deze is verwijderd (gedicht) door de stichting. De moderne lift is aan het gezichtsveld onttrokken als de deuren naar het water dicht zijn. De hal was tijdens mijn bezoek leeg dus geen foto van gemaakt. Naast deze hal nog een hal waar een botter kan liggen. Nu is daar de PieterNella de voormalige EB69 en in erg verwaarloosde staat, ik wil het woord verrot nog niet gebruiken. Ze is in de loop der jaren verbouwd tot plezierbottertje met opbouw, maar daarna ging het snel bergafwaarts met haar. Onderhoud aan houtenschepen is een “must” en kost heel veel geld. Dat toegevoegde deel gaat er allemaal weer af en over een paar jaar is ze weer origineel met heel veel nieuw hout. Gelukkig heeft de stichting een flinke hoeveelheid eikenhout als donatie gekregen dus ze kunnen vooruit.

Wordt vervolgd
Bijlagen
De bestuurskamer
De bestuurskamer
20.jpg (113.89 KiB) 3266 keer bekeken
Een kottertje in de vensterbank
Een kottertje in de vensterbank
21.jpg (111.95 KiB) 3266 keer bekeken
De PieterNella ex EB69
De PieterNella ex EB69
22.jpg (184.66 KiB) 3266 keer bekeken
Zijzicht PieterNella
Zijzicht PieterNella
23.jpg (108.62 KiB) 3266 keer bekeken
Zo is ze naar binnengereden nog heel veel te doen..!
Zo is ze naar binnengereden nog heel veel te doen..!
24.jpg (74.8 KiB) 3266 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: ELBURG, VIERKANT GEBOUWD MAAR MET RONDE VORMEN

Bericht door Ton Pekel »

Vervolg (slot). Scheepswerf Balk.
Hierna dezelfde weg terug gewandeld door het pand en toch weer in de afdeling tentoonstelling blijven “hangen”, het ziet er ook zo mooi uit. Daarna nog een rondje buitenom gemaakt. Ze hebben 2 hellingen, een moderne en een ouderwetse met een kaapstander, hoewel die ook via de electrische lier bediend kan worden. Vroeger stond er een soort molen met een (blind?) paard er in om de schepen omhoog te draaien. Ik heb dit nog op een filmpje op DVD, maar er zitten copyrights op dus dat zal ik verder hier niet laten zien. Daarom heet de botterfeestzaal (een oude loods) 1x per jaar ook “Het blinde paard” tijdens de Botterdagen in september. Ik denk dat het wel goed gaat komen met de Botterwerf ondanks de moeilijke tijden die ons en hun te wachten staan (subsidie verschraling)
Ik hou jullie op de hoogte van nieuwe feiten wat daar nog allemaal gaat gebeuren.
Bijlagen
Ruwbouw door bouwfirma, rest zelf gedaan door de leden..knap hoor.
Ruwbouw door bouwfirma, rest zelf gedaan door de leden..knap hoor.
26.jpg (119.3 KiB) 3250 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: ELBURG, VIERKANT GEBOUWD MAAR MET RONDE VORMEN

Bericht door Ton Pekel »

Koetsjes en Bockbierdag Zaterdag 25 september 2010.
Deze zaterdag was het weer feest in Elburg, rond 12:30 uur werd een botter in de haven verwacht met vaten nieuw gebrouwen Bockbier voor de uitbaters in de binnenstad. Dit zou dan weer feestelijk overgeladen worden op de kar van het biergenootschap van Elburg, “Het witte Paard”, om rondgebracht te worden bij de cafés en terrassen. Tevens was er weer de koetsjesdag. Ongeveer 40 oude koetsen streden om te punten wie het mooiste was zowel de koets, paarden als bemanning.
Er werd een stevige rondrit gemaakt door de omgeving met diverse rustpunten. Een van die rustpunten was op het terrein (weiland) van de mini camping de “Feithenhof “ aan de bovenstraatweg in Oldebroek. Leek mij een goed idee om daar maar eens te gaan kijken. Prachtige omgeving en nog een “verzameling” ontdekt maar daarover later......
De koetsen, paarden en de bemanning in alle rust eens goed bekeken, hieronder een fotocollage van dat geheel.
Nadat de karossen weer vertrokken waren heb ik op dit terrein wat rondgesnuffeld en vond in de buurt van de campingkantine in een gebouwtje de verzameling van de eigenaar, een soort kringloopwinkel met wel heel veel spulletjes die gespaard werden. Een overzicht hieronder. Ja zelfs oude scheepsreclame platen
Daarna richting Elburg-Vesting op zoek naar de Bockbierwagen. Die was snel gevonden want kijkers genoeg vooral als er kleine proefglaasjes rondgedeeld worden. En wederom weer beredruk in het stadje. Op een paar kleine buitjes na was het zonnig en aangenaam vertoeven aldaar.
Volgende evenement is a.s. woensdag 29 september, dan komt er per botter een Heilbot (vissoort) gevangen bij Noorwegen van meer dan 100 kg rond 14:00 uur. Deze wordt bij de haven gefileerd en gebakken. De omstanders kunnen (gratis) proeven, ik ben benieuwd.

Afbeelding
Bijlagen
De koets van Bols Korenwijn
De koets van Bols Korenwijn
02.jpg (164.09 KiB) 3215 keer bekeken
Een antiekje
Een antiekje
05.jpg (143.75 KiB) 3215 keer bekeken
Overzicht
Overzicht
06.jpg (172.23 KiB) 3215 keer bekeken
De verzameling borden
De verzameling borden
10-1.jpg (200.2 KiB) 3215 keer bekeken
De Bockbierkar
De Bockbierkar
15.JPG (167.77 KiB) 3215 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

DE HEILBOT IN ELBURG 29 SEPTEMBER 2010
Afbeelding
Lokale krantenberichten, de website van het VVV en van het restaurant "De Botter" gaven melding van de aankomst van een flinke Heilbot van zeker 100 kg. Dit bericht was al op 18 september geplaatst, de Heilbot was in de wateren rond Noorwegen gevangen en was liggend op ijs onderweg naar Urk en zou dus vandaag per Botter in de haven aankomen om op de kade gefileerd te worden. De chef-kok zou stukjes vis bereiden buiten op het terras en proeven was gratis mogelijk voor de omstanders.
Dat spektakel wilden we wel zien en met ons meerderen. Om 14:30 uur zou het beginnen en om 14:00 uur was ik er helemaal klaar voor aan de haven. Op een schoolbord bij het restaurant stond met krijt geschreven: “Het haaitje komt tussen 14:00 en 14:30 uur aan” . Verder geen aandacht aan besteed want het was toch een Heilbot….!
Afbeelding
Een vrachtwagen met laad-en losinstallatie stond al klaar om de zware vis van de haven naar de overkant te transporteren want dik 100 kg is natuurlijk niet niks. Daar kwam de botter aan gevaren, waar ligt nu die grote Heilbot, je kon hem of haar al wel ruiken. Verrek… het hangt aan een lijn aan de mast… maar dat is geen Heilbot maar een haai. Misschien was de aangekondigde Heilbot wel bedorven vanaf 18 september of was het toch wat te duur geworden deze snode plannen en stunt van de eigenaar van het restaurant De Botter? ( prijs van Heilbot ligt op schoongewicht ongeveer € 25,00 per kg ) Maar goed, de vis was wel groot en de geur erg sterk…! En dan zeg ik het heel netjes.
In een vlot tempo ging de haai naar de overkant op de fileertafel, de koks hadden de messen scherp en het staartpunt ging eraf en een blok vlees werd eruit gebeend, vel eraf, nou dat viel nog niet mee, als de koks die hele haai zo moeten doen dan mag de verbanddoos er nog wel bijkomen, daarna de lap in blokjes gesneden. Volgens oud vissers zou het vlees smaken als tonijn alleen niet zoals uit een blikje, gekookt, met zonnebloemolie erbij.
De pannen gingen op het vuur beetje olie erin, de blokken vlees, peper en zout erbij en braden maar. De uitdeelbakjes stonden al klaar.
Verder heb ik het niet meer gevolgd, ik had het even helemaal gehad van die “lucht” van die haai. De liefhebbers konden zich tegoed doen maar aan mij niet besteed.

Mochten nog gegevens binnenkomen waarom het plotseling een haai geworden was dan laat ik dit nog weten.
Bijlagen
Vervoer naar de overkant haven
Vervoer naar de overkant haven
Haai03.jpg (126.53 KiB) 3139 keer bekeken
Haai op de snijtafel + eigenaar Mark van der Sande
Haai op de snijtafel + eigenaar Mark van der Sande
Haai04.jpg (200.84 KiB) 3139 keer bekeken
en snijden maar
en snijden maar
Haai05.jpg (120.18 KiB) 3139 keer bekeken
Lijkt wel een varkenshaas(je)
Lijkt wel een varkenshaas(je)
Haai06.jpg (103.35 KiB) 3139 keer bekeken
en de pannen op het vuur
en de pannen op het vuur
Haai08.jpg (124 KiB) 3139 keer bekeken
Voorkant haai leuke tandjes
Voorkant haai leuke tandjes
Haai09.jpg (92.39 KiB) 3139 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ton,
dan heb je wel bot gevangen als denkt een lekker stukje heilbot te gaan eten...
Morgen maar even navraag doen bij het leugenbankje. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Hallo Jos (1)
Voor het verhaal hoef ik niet naar het leugenbankje,trouwens met dit weer (regen) zit er niemand.
Ik laat dit aan betaalde de krachten van de krant over.
Het verhaal en waarom er een haai was ipv een heilbot staat uitgebreid in de STENTOR ( Zwolsche Courant vroeger)
Ook een video via youtube
Als je goed luistert aan het eind dan hoor je in het interview met een paar dames na de vraag hoe het gesmaakt had het volgende:....
"Dat is dan Euro 2,20" ........... :shock: Heb ik dat goed gehoord... het was toch GRATIS....!

DE LINK NAAR ARTIKEL EN VIDEO IS : http://www.destentor.nl/regio/veluwenoo ... erhaai.ece
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

We hadden het weer in Elburg, KERST IN DE VESTING
Al een paar jaar proberen we hier in Elburg de klok dan 100 jaar terug te draaien en ik moet zeggen
dat lukt al jaren prima met zeer veel bezoekers op de vrijdag en zaterdag ( 10-11 december)
Ik heb op de zaterdag links en rechts wat foto's gemaakt, die komen straks hierop ter info
Bij de Smederij ( nu een actief museum) de VREUGDEWIPPER gekocht ( Euro 3,- incl steun aan museum)
De vreugedewipper is een bierflesopener... ik hou wel van aparte dingen.
Bij de zeevaart noemden we dat stukje gereedschap een bier Bahco, hoewel experts het dopje loswipten met de zijkant van de hutsleutel, anderen deden het met hun tandjes... dat waren wel de "vakmannen" die de zuigfles van vroeger nog niet vergeten waren....!
Bijlagen
De vreugdewipper, vreugde is natuurlijk het flesje bier..
De vreugdewipper, vreugde is natuurlijk het flesje bier..
PC116295.JPG (90.37 KiB) 4163 keer bekeken
Herkomst van de vreugdewipper
Herkomst van de vreugdewipper
KerstVesting.jpg (108.39 KiB) 4163 keer bekeken
Altijd weer mooi en netjes ingericht
Altijd weer mooi en netjes ingericht
Kerst Vesting 2010.jpg (245.11 KiB) 4163 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

VERVOLG KERST IN DE VESTING 2010
Elburg was afgezet, geen auto’s en fietsen in het stadje, anders zou de sfeer bedorven worden. Een steng toezicht bij de vier ingangen van het stadje. Maar het resultaat mocht er weer zijn, veel mensen hadden zich in oude kledij gestoken en liepen te paraderen door het stadje. Ook de rijtuigen met paarden als vervoer, een drukte van belang dus ( en voldoende paardepoep, uitkijken anders je sokken ook nog vies)
Ook hier en daar de was, in oude stijl, buiten te drogen, erg leuk hoor grote witte dames onderbroeken zonder kruis want dat was voor de sanitaire behoefte erg makkelijk, rokken iets omhoog en dan langs de kant van de weg door de knieën en laat maar lopen.
Ondeugend.... Ongemerkt denk je dan , ook wel handig met je minnaar achter de staldeur voor een vluggertje ... maar goed… dat dacht ik alleen maar even snel …ha ha.. dus met excuus voor deze foute ondeugende gedachte .

Voldoende glühwein en erwtensoep, alles volgens eigen recept natuurlijk, te proeven, je zou bijna een testpanel samen kunnen stellen. Al met al een heerlijke middag om rond te struinen.

De rest van de foto’s is te bewonderen op http://www.mijnalbum.nl/Album=GBFVGGJS
Bijlagen
Langs de beek
Langs de beek
PC116245.JPG (134.06 KiB) 4140 keer bekeken
Begeleiding van het koortje
Begeleiding van het koortje
PC116268.JPG (102.5 KiB) 4140 keer bekeken
Met de auto op visite
Met de auto op visite
PC116273.JPG (112.96 KiB) 4140 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie