HSM - Klompenlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou vooruit, dan gaat opa nog even door, want die zit met een probleem:
ss Reggestroom gebouwd 1923 bij Fijenoord in Rotterdam
9.7.1942 getorpedeerd en gezonken in het Kanaal.
Ik vind dat inderdaad in Scheepsrampen in oorlogstijd en ook bij Miramar, maar verder nergens. Dat ik het niet bij de aangevallen schepen op Uboat.net vindt, is begrijpelijk omdat het schip niet door een onderzeeboot, maar door motortorpedoboten tot zinken zou zijn gebracht. Zodoende komt het ook niet voor in Rohwer's Axis Submarine Successes, maar Bezemer noemt het ook niet en Von Münching evenmin en dus wordt het interessant.

Afbeelding

Ook in Rohwer's Chronology of the War at Sea 1939-1945 wordt het schip niet genoemd en daarmee zijn mijn bronnen min of meer uitgeput.
Maar dit vind ik dan weer wel:

Afbeelding

Waarom vind ik dit niet in de gebruikelijke bronnen?
Als iemand enig licht op deze zaak zou kunnen werpen, zou me dat zeer welkom zijn.

Afbeelding

(Foto afkomstig van "Willem van Arendnet")

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Reggestroom in A'dam HSM - Klompenlloyd

Bericht door Vaerderij »

reggestroom4zl.jpg
reggestroom4zl.jpg (98.42 KiB) 19418 keer bekeken
Gerrit plaatste op di 21 feb 2006 deze foto van de Reggestroom (topic Haven van Amsterdam) met als onderschrift: Reggestroom in de haven van Amsterdam.

Wat opvalt is de 'postzegel' in de schoorsteen van de twee eerder geplaatste foto's. De Reggestroom was toen kennelijk ingezet op de Holland West-Afrika Lijn.

De zesde reis in oorlogstijd naar West-Afrika zou de laatste worden. Het schip onder gezag van kapitein G. Speelman kwam 15 april 1942 te Freetown aan. Na de nodige reparaties te hebben uitgevoerd aan een lekkende stoomhouder van de ketel en gelost te hebben in diverse havens werd in Freetown weer geladen voor Engeland.
Op 15 juni werd in konvooi WP 183 aan de terugreis begonnen. Via Belfast werd koers gezet naar Milford Haven en vandaar naar Southampton.
s' Nachts om 01.00 uur van de 9de juli werd er alarm gegeven en werden binnen korte tijd twee schepen van het konvooi getorpedeerd.
Om 01.30 uur werd de Reggestroom aan bakboord ter hoogte van ruim II getroffen door een torpedo van de Duitse motortorpedoboot S 50
De gehele bemanning wist zich te redden met 2 sloepen en een reddingsvlot.

Uiteindelijk bleken van het konvooi dat uit 13 schepen had bestaan er 10 getorpedeerd.

Bron: Hollandse Stoomboot Maatschappij, deel I. Auteur Willem H. Moojen.

Anne
Doot heanig an - Have a break.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Anne. Ik had intussen ook in Rohwer's "Chronology ..." gevonden dat het Duitse 2de S-Boot Flottielje onder luitentant-ter-zee Feldt op 9 juli 1942 ter hoogte van Lyme Bay het konvooi WP 183 had aangevallen. Volgens Rohwer werden er echter geen tien, maar in totaal zes schepen van het konvooi tot zinken gebracht: de Britse tanker Panella en nog vier vrachtschepen - waar de Reggestroom dan ook onder begrepen moet zijn - terwijl er een dag eerder al een ander schip van WP 183 ter hoogte van Portland Bill door vliegtuigen tot zinken was gebracht. Behalve die tanker worden er verder geen namen vermeld.

Toch merkwaardig dat noch Bezemer, noch Von Münching de Reggestroom noemen. Nu maken ze geen van beiden melding van wat er rond de Britse eilanden met schepen van de Kleine Handelsvaart gebeurde en dus ook niet van de kustkonvooien zoals de WP-konvooien - dat stond voor Wales-Portsmouth (van Milfoprd Haven naar de Solent). Waarom ze de kustvaart niet hebben meegenomen in hun "Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog" is mij nog steeds een raadsel. Die kleine schepen hebben toch een buitengewoon belangrijke bijdrage geleverd. De WP-konvooien waren belangrijk; er werden tussen 1941 en 1944 maar liefst 548 van samengesteld met in totaal 8246 schepen. Dat geval van WP 183 moeten wel de zwaarste verliezen zijn geweest, want over het algemeen vielen die mee. Van die 8246 schepen gingen er maar 13 verloren. In 1942, het jaar van de torpederng van de Reggestroom voeren er 179 WP-konvooien met 3070 schepen waarvan er 8 verloren gingen. Vandaar dat er van WP 183 ook geen tien schepen verloren kunnen zijn gegaan.
Bovenstaande cijfers komen uit Arnold Hague's The Allied Convoy System, maar ook hij noemt bij de kustkonvooien geen afzonderlijke schepen. In elk geval is hiermee het lot van de Reggestroom volledig uit de doeken gedaan en gaan wij over tot de orde van de dag. :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leendert Don heeft tijdens de oorlog op de Nigerstroom van de HSM gevaren.
Nigerstroom1939-a.jpg
Nigerstroom1939-a.jpg (95.14 KiB) 19346 keer bekeken
Ondanks alles wat de "Stad Haarlem" heeft meegemaakt is zij goed door den oorlog gekomen en veilig in Nederland terug gekeerd. Maar op 2 April, 1958 is het tijdens zijn sloopreis van Singapore naar Kobe, Japan gezonken in de Zuid Chinese Zee.

Na mijn verlof in London kwam ik op 28 Maart 1943 aan boord van de Nigerstroom die in de haven van Glasgow lag. Een juweeltje van een schip gebouwd in 1939 voor de Hollandse Stoomboot Maatschappij te Amsterdam. Ieder had zijn eigen hut en ook een prachtige gelegenheid waar je heerlijk een douche kon nemen en ook op je gemak naar de w.c. kon. Tegenover de "Stad Haarlem" waar je je moest aankleden als een eskimo, als het erg koud was, om naar de w.c. te gaan. Ook had het schip accommodatie voor 24 passagiers.

In 1943 was het lang zo gevaarlijk niet meer als in 1940,41 en 42 omdat men nu met radar enz. de u-boten tot zinken kon brengen. Ook was de "Nigerstroom' een snel motorschip en was het mogelijk om in sneller konvooi mee te varen. Maar in Mei 1943 beleefden we nog een avontuur omdat we een van de eerste schepen waren die van Gibraltar naar het Suez Kanaal doorstoomde. De krijgskansen waren gekeerd in het voordeel van de geallieerden en men kon nu het Suez Kanaal weer bereiken via de Middellandse zee. Wel in konvooi natuurlijk.
We waren in een konvooi van maar vier schepen maar we hadden een groot aantal escort schepen, meer dan we ooit hadden gezien, en we voelden ons tamelijk veilig. Kan me niet herinneren of we toch aangevallen werden op die reis. Maar in ieder geval kwamen we behouden aan in Port Said en ging de reis verder zonder konvooi naar Karachi.

In September 1943 in Liverpool namen we een aantal passagiers aan boord en daar onder bevond zich ook een dochter van Haile Selassie, de Keizer van Ethiopia. Ze had twee kinderen bij zich en een broer. Haar man was geloof ik gesneuveld in den oorlog tegen de Italianen.
Het was een aardige vrouw en had er niets tegen om met ons af en toe een praatje te maken.
De gezagvoerder was Kapitein de Vries en dat was een fijne man. De rest van de officieren waren ook zeer gemoedelijk dus het was een plezier om daar aan boord te zijn. Ik was als lichtmatroos aangemonsterd in Glasgow, 28 Maart 1943, maar de bootsman, een zeer bekwaam zeeman had mij in het oog gehouden en voordat we uit Liverpool vertrokken monsterde ik aan als matroos. Ik was 18 jaar oud, bijna 19, en voelde dat ik nu eindelijk bij de "grote" jongens behoorde. Maar, ik had nog veel te leren
De dochter van Halie Selassie ging van boord en Port Said en we hebben zonder verdere avonturen de reis voortgezet.

Leendert Don

http://www.scheepspraat.nl/leendon.htm

IDNo: 5613978 Year: 1939
Name: NIGERSTROOM Type: Passenger/cargo
Flag: NLD Date of completion: 4.39
Tons: 4639 Link: 2600
DWT: Yard No: 656
LPP: 116.9 Country of build: NLD
Beam: 16.9 Builder: Van der Giessen
Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Speed(kn):15
End: 1958
Subsequent History:
57 GHANAKUST
Disposal Data:
collision (MONTE URBASA) off Bec d'Ambes, Gironde Estuary 1.10.58 & beached [Antwerp-Douala]
CMKLAP
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:49
Locatie: Hamina, Finland

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door CMKLAP »

Hallo
Ik heb het boek van Klaas Kemp en daar staat het een en ander in over de laatste dagen van de Reggestroom.
In eigen beheer uitgegeven. ISBN: 90-9006637-3
Kees
Bijlagen
HSM.jpg
HSM.jpg (372.93 KiB) 19319 keer bekeken
regges c.jpg
regges c.jpg (120.04 KiB) 19322 keer bekeken
regges.jpg
regges.jpg (284.67 KiB) 19322 keer bekeken
regges a.jpg
regges a.jpg (354.68 KiB) 19319 keer bekeken
regges b.jpg
regges b.jpg (373.35 KiB) 19319 keer bekeken
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door dita »

Kees,
Da's een mooi verhaal. Dus ze moesten zelfs nog hun kleren betalen. Zal je meemaken.
Zeg, ik kom van de week eens langs om dat boek te lenen.
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door johan.H »

nog steeds in de vaart, de Rijnstroom uit 1966, hier als Car Express

Afbeelding
Photo: anchored Gravesend Reach, River Thames, 12/8/1979, waiting to load cars at the Ford car plant at Dagenham
(foto is van Bob Scott)

Built 1966 by Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij, Arnhem, Netherlands. Yard no 438. LR/IMO no 6600852.
Main engine: vee-16-cylinder, four-stroke MAN V8V30/45.AL of 1,800 bhp at 428 rpm. Speed: 14 knots.
Built for Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam as RIJNSTROOM for weekly service between Amsterdam and Shoreham, Sussex..
1970-transferred to Koninklijke Nedlloyd Groep, Amsterdam, after merger of Dutch shipping companies.
1972 -transferred back to the Hollandsche Stoomboot Maatschappij.
1974-again transferred to Nederlandsche Scheepvaart Unie (Nedlloyd).
1975-sold to Vroon’s, renamed CAR EXPRESS.
1977-refitted as ro-ro freighter/livestock carrier by J.L.Meyer Werft, Papenburg, West Germany. Fitted for carriage of 600 head of cattle, with the ability to be converted to ro-ro cargo vessel by the ship’s crew in less than 24 hours.
1981-transferred to Janet Shipping Co. Ltd, Port Vila, Vanuatu (Vroon’s as manager), renamed BRAHMAN EXPRESS.
1987-rransferred to Maunland Navigation Inc (Vroon’s still managers), Manila, Philippines.
1996 Sold to Eaga Shipping Management Co Inc, Manila Philippines, renamed EAGA RAPID TRADER I.
Still in service.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door rspeur »

Kombuizers,
Ik had al wat gescand uit het tijdschrift De Prins, jaargang 1910, en o.m. wat echt oude plaatjes van SMN schepen geplaatst. Ook gescand maar tot nu toe niks mee gedaan: een foto van een herinneringsplaquette toen de HSM 25 jaar bestond. Nu er een HSM topic is lijkt toevoeging van het plaatje niet verkeerd.
René
Bijlagen
De Prins 23.4.1910. HSM 25 jaar..jpg
De Prins 23.4.1910. HSM 25 jaar..jpg (126.3 KiB) 5866 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Rob Deelder (RIP)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Rob Deelder (RIP) »

phpBhbrVwAM.jpg
phpBhbrVwAM.jpg (72.37 KiB) 5767 keer bekeken
s/s MAASSTROOM (1) (1900-1935)
naamsein: PJTK, 1933 PFRT

Bouwjaar 1900, werf: Rijkee & Co., Rotterdam. (96)
Brt: 1.034, nrt: 529, dwt: 1.239, lxbxhxd: 72,24 (69,60) x 10,29 x 5,33 x 4,45
Vrachtschip met accommodatie voor 10 eerste klasse passagiers,
type full scantling, 2 dekken.
Triple expansie stoommachine, 3 cil., (510, 840 & 1340-915), 1.250 ipk, 12 mijl.
Twee 3-vuurs Schotse ketels, vo 372 m, wd 6,32 atm.
Machinebouwer: Maatschappij voor Scheeps- & Werktuigbouw 'Fijenoord', Rotterdam.

Historie:
11.1900-1935 MAASSTROOM, N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam.
23 januari 1918 in Londen door Duitse luchtaanval beschadigd.
Hierbij kwam één opvarende om het leven.
In februari 1935 verkocht voor de sloop naar Gent.
Arriveerde in bij de sloperswerf van Heyghen Frères.
Bron: Stegro


Plaats reactie