Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Ik had Henny die zoekende was naar oa de gegevens van haar vader een berichtje gemailed dat oud hofmeester
Leo de Zwart zich had gemeld, dit was haar antwoord:

Zo zie je maar weer wat een supersite je hebt.
Mijn hart sloeg over,had nooit een reactie verwacht.
Heb Leo gemaild.
Ontzettend bedankt.


Kijk van zo een berichtje van Henny daar doen we het voor, speciaal dank dus ook aan JOS-1 voor de site/forum... en terecht niet..?

Weer een zoektocht opgelost
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Jos Komen (R.I.P)

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Da's heel mooi Ton. :-D
Maar we maken er met ons allen iets moois van en daar gaat het toch om? :)
HENNY67

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door HENNY67 »

Ok ..JOS

Jij ook ontzettend bedankt. :mrgreen:
We hebben inmiddels adressen uitgewisseld..
En de afspraak staat dat ik gauw (weer) kennis ga maken.

groetjes
HENNY
robrian

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door robrian »

Hallo allemaal,
Vandaag maar eens wat foto's plaatsen van de veerponten bij New Orleans over de Mississippi rivier.
Het waren raderschepen en Walter Dahler wilden dat wel eens meemaken.
Alleen weer jammer dat ik geen foto's van de machines heb gemaakt.
Op de 1e foto staat Walter naast de auto met een nummerplaat uit 1964-1965.
New Orleans  veerpont224.jpg
New Orleans veerpont224.jpg (133.06 KiB) 2995 keer bekeken
Dan sta ik op het achterdek met op de achtergrond nog zo'n pont aan de kant.
New Orleans  veerpont226.jpg
New Orleans veerpont226.jpg (84.75 KiB) 2995 keer bekeken
En tenslotte de " PRESIDENT ".


H.gr. Robin.
robrian

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door robrian »

Er is iets niet goed gegaan.

Bij de " PRESIDENT " moet natuurlijk onderstaande foto staan i.p.v. mijn persoontje.
New Orleans  veerpont225.jpg
New Orleans veerpont225.jpg (119.7 KiB) 4045 keer bekeken
Sorry.
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door johan.H »

op pagina 27 had ik een foto van de Moerdijk geplaatst.
kreeg een mail van Leen Bosma waarin hij vermelde dat de Moerdijk was uit gerust met richtingaanwijzers aan de voormast.
omdat ik er nog nooit van gehoord had en met mij vele anderen denk ik heb ik Leen gevraagd of ik deze informatie uit eerste hand mocht plaatsen.

bij deze dus nogmaals de foto met een pijl erbij waar deze zich bevinden, tevens een beschrijving van Leen uit zijn mail.

Afbeelding
boven de zaling, zitten de lampen van de richtingaanwijzers van de Moerdyk
hallo Johan,
die richtingaanwijzers zitten, in de vorm van een rij lampen die in een dubbele pijl zijn gemonteerd, boven in de voorste mast.
Deze pijlen zijn aangebracht nadat de Moerdyk in de mist een aanvaring had gehad op de Theems toen we op de kustreis op weg waren naar Rotterdam. Afloskapitein was kapitein Westra. Ook kapitein Toon Lagaay was toen als passagier aan boord (hij woonde in Engeland). Beiden waren ontzettend aardige mensen. Ik was toen 4e stuurman.
Heb 2 1/2 jaar op dat prachtige, en voor die tijd ultramoderne, schip gevaren, na eerst een paar maanden aan de werf bij de afbouw te hebben gewerkt.
Vaste bemanning Moerdyk vanaf de werf: Kapitein: Toon Lagaay; 1e Struurman: Almekinders; 2e Stuurman: Nico Raap, fijne vent en een geweldige techneut op electronicagebied; 3e Stuurman: Hans Schrauwen, rustige vent.
HWTK was Bosschaart, bijzonder aardige man; Electricien was Teun Horde een kei op zijn gebied; 2e WTK was, als ik het goed heb: Lucassen. 4e WTK o.a. Dick van der Sleen (leuke sympathieke knul) Verder heb ik geen namen.
Met vriendelijke groet,
Leen Bosma
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Hier een foto van de Moerdyk met HWTK Bosschaart en kapitein de Graaf.
BBQ4_edited (Medium).JPG
BBQ4_edited (Medium).JPG (83.82 KiB) 3916 keer bekeken
Ik heb er bijna twee jaar op gevaren als 4de en 3de WTK.

Groetjes, Jos2
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gerard

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Gerard »

Was die meest rechtse, met cigaret, een vierde machinist? Dan heb ik met hem op de Rotterdam gevaren.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Hoi Gerard
Die jij bedoelde met sigaret was toen leerling Wtk, Hiddink HISSINK = HERSTEL was zijn naam
Als hij lachtte gingen altijd zijn ogen dicht
Ik was samen met Jos 2 ( 4e in de wacht) lange tijd aan boord van de Moerdyk als 4e wtk in de dag... prachtige job van 08:00 tot 16:30 uur
Vast werk zullen we maar zeggen....... ook electricien...:wink:
In onze tijd zaten de richtingaanwijzers er niet op. Heb wel eens vernomen van een collega na onze tijd ( wtk Terpstra) dat er een aanvaring was geweest als het goed is moet ik nog wat details ergens op de harde schijf hebben... maar waar....ergens in een E-mail ?
Foto uit onze tijd hieronder ( maker is dhr Terpstra zelf )
Bijlagen
Moerdyk Rotterdam
Moerdyk Rotterdam
MOERDYK1 HAL[1] - kopie.jpg (127.68 KiB) 3541 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door jacko »

Hallo

Het richtaanwijzer systeem was van Kapitein Vreugdenhil van de Koninklijke Hollansche LLoyd, het m.s. Amstelland was het eerste schip wat hiermee werd uitgerust.
Maar na een bijna aanvaring, omdat de tegenligger niet wist welke kant hij op moest, is het systeem nooit meer gebruikt.

zie ook :
Captain A. Wepster
Already many years ago Captain A. Vreugdenhil proposed the use of visual aids to supplement the sound signals used to indicate changes in heading. His idea of using visual aids was based on the erratic behaviour of sound and the consequent possibility of misinterpretation of sound signals.
Choosing between two possible systems, the directional illuminated arrow and, for example, flashing lights, he preferred and constructed an illuminated arrow, visible as such from a distance of approximately 1½—2 miles. He was against the use of synchronous flashing lights, pointing out the large difference in speed of propagation between sound and light signals and consequent possibility of errors when different sound signals are given in quick succession.

groeten
Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie