Zendschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Frans/Goofy

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Frans/Goofy »

Hier Het verhaal , van Wijsmuller , en het Radio schip,
De King David.
De geschiedenis van dit station begint in mei 1969 wanneer Timothy Thomasson en zijn vrouw Berthe Beydals, een journaliste bij het Nederlandse dagblad "De Telegraaf", besluiten de "International Broadcast Society" op te richten. De kantoren worden gevestigd in het Nederlandse Bussum en IBS staat in voor een wereldwijde hulp betreffende radiomaken in het algemeen.
Daar er in Nederland niet wordt opgetreden tegen de zeezenders, RADIO VERONICA en RADIO NOORDZEE INTERNATIONAAL, besluiten de mensen achter IBS om zelf een station te beginnen. Het station zal geen zoveelste popzender zijn maar wil zich richten op een volwassen publiek. Dit wil men doen door "middle-of the road", klassieke- en achtergrond muziek te brengen zonder enig commentaar van presentators tussendoor. Naast muziek zullen er dagelijks ook twee uur religieuze programma's te horen zijn. Om gans te project te financieren zal het toekomstige station gebruik maken van reclameboodschappen, echter in beperkte mate zodat ze niet storend zijn voor de luisteraars.
Om de financiële kant te waarborgen neemt Thomasson op 6 december 1969 contact op met een rijke Nederlander die in Zwitserland woont. Dirk de Groot is immers directeur van "The Mississippi Trade and Investement Corporation", een financiële instelling gevestigd in de ministaat Liechtenstein, een belastingparadijs dat net zoals Zwitserland een bankgeheim heeft. Enkele dagen later komt het tot een overeenkomst en het bedrijf van de Groot zorgt voor een investering van 300.000 gulden. Met het doel radio-uitzendingen vanaf zee te verzorgen wordt in Liechtenstein de "Kangaroo Pioneering Co" opgericht met aan het hoofd twee lokale advocaten. Daarnaast richt men ook nog "The Saltwater Foundation" op. Die laatste firma heeft als doel om de namen van individuele geldschieters geheim te houden. De echte eigenaar van het project zal "The Mississippi Trade and Investement Corporation" zijn. Niet lang daarna slaagt Timothy Thomasson erin om in New York een contract te tekenen met een religieuze organisatie ter waarde van 375.000 gulden per jaar.
Nadat men eerder al in het Britse Aberdeen een bod had gedaan op enkele schepen wordt begin 1970 in Nederland de boot "De Twee Gezusters" aangeschaft; die dienst zal doen als tender. Het krijgt een nieuwe naam: "KANGAROO" en wordt ingeschreven in Panama. Het eigenlijke zendschip wordt in februari 1970 gevonden in het Nederlandse Groningen. Het schip heet de "ZEEVAART" en is in prima staat. Het heeft lange tijd dienst gedaan als kustvaarder tussen België en het hoge Noorden. De boot wordt ingeschreven in Liechtenstein onder de naam "KING DAVID" en het is meteen het eerste schip dat onder de vlag van de ministaat vaart.
Men begint meteen aan de voorbereidingen om het te verplaatsen naar de haven van Zaandam waar het zal worden omgebouwd. Dit gaat echter niet zo snel als gewenst. De vrieskou zorgt ervoor dat de pompen stukvriezen en tijdens een storm raakt het zelfs een Duits schip dat ook in de haven is afgemeerd. Na enkele problemen met de bemanning zijn er ook nog moeilijkheden met de havenautoriteiten. Die eisen dat de "ZEEVAART", zoals nog steeds op de scheepsromp staat geschreven, een vlag draagt. Daar men echter geen Liechtensteinse vlag voorhanden heeft hijst men die van Zwitserland. De havenautoriteiten gaan ermee akkoord en de boot mag naar Zaandam vertrekken om te worden omgedoopt tot drijvend radiostation.
Op 3 maart verlaat de tender "KANGAROO" de haven van het Nederlandse IJmuiden en zet koers naar Engeland. Timothy Thomasson kocht immers de RCA 10 KW zendapparatuur van het inmiddels ter ziele gegane Engelse RADIO 270. Daar Groot-Brittannië sinds 1967 een anti-zeezenderwet heeft en het bezitten van zendapparatuur verboden is, moet men het materiaal naar Nederland smokkelen. Hiervoor koopt men in Engeland enkele oude legerjeeps op die met de "KANGAROO" naar Nederland worden overgebracht om dan op het vaste land te worden verkocht. Met de jeeps verhuist natuurlijk ook de zendapparatuur en twee generatoren.
Word Vervolgd.
Bijlagen
MV King David helemaal - exclusief mast.jpg
MV King David helemaal - exclusief mast.jpg (52.34 KiB) 18580 keer bekeken

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Roy »

Mooi overzicht verhaal Frans !.
Alleen de foto is volgens mij niet de "King David", ex "Zeevaart" waar je het over hebt.
Op de foto staat m.i.z. een voormalig lichtschip met dezelfde naam.
Mogelijk zijn er twee zendschepen geweest die dezelfde naam gehad hebben.
Als ik ook naar de achtergrond kijk is dat geen Noordzeekust. Zou dit niet voor de kust van Israeal /Haifa kunnen zijn ?.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door kees de ru »

Frans/Goofy

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Frans/Goofy »

Roy,
Het is wel de vroegere Zeevaart.
Ik heb de foto, s en de verhalen gekregen van de vrouw ,
van een overleden kennis.
En dit schip staat bij het verhaal.
met nog meer foto,s.
Maar ook dat jij weer gelijk hebt.
Helaas kan ik het hem daar over niet meer vragen.
Maar ik doe hier een Foto van Zeevaart er bij.
maar de andere foto,s, krijg je bij de rest van het verhaal.
Maar ik heb van hem een hele erfenis van radio schepen met verhalen ge erft.
Dus als ik het niet meer zo druk hebt, ga ik die weer eens bekijken .
En mocht het wat voor Kombuispraat zijn, dan ga ik die ook plaatsen.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
MV Zeevaart - is King David voor zeezendertijd.jpg
MV Zeevaart - is King David voor zeezendertijd.jpg (35.99 KiB) 18567 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Frans/Goofy »

Hier dan de rest van het het verhaal, over het schip van Radio Capital.
De King David.

Wijsmuller word er wel in genoemd,
Maar van de berging zelf, staat er niet veel over geschreven.

Gedurende maart en april 1970 wordt de "KING DAVID" omgebouwd. Er wordt meer 200 ton beton in het ruim gegoten zodat de boot dieper en stabieler komt te liggen. Nadien wordt het ruim omgebouwd tot studio's, zendruimte, machinekamer,... Ondertussen wordt ook besloten om de ganse bemanning, waaronder enkele vrouwen, in keurige Liechtensteinse marine-uniformen te steken. Iedereen krijgt zelfs een officiële rang!
De "KING DAVID" krijgt ook een speciale antenneconstructie. Van een vriend in Amerika krijgt men een tip om een cirkelantenne te gebruiken. Het rendement van het zendvermogen zou veel hoger zijn dan dat van een horizontale of verticale constructie.
Op 25 april 1970 verlaat de boot de haven om een testuitzending vanaf volle zee te maken. Daar er echter een storm opsteekt wordt de antenneconstructie bij het openplooien ervan beschadigd. Men vaart meteen de haven terug binnen waar de antenne wordt verstevigd. Op 1 mei 1970 maakt men de eerste testuitzending. Hiervoor werd een band gebruikt met de identificatie van BBC Worldservice erop.
Na nogmaals de haven te hebben aangedaan om alles perfect in orde te maken gaat men uiteindelijk voor anker voor de kust van Noordwijk op 13 juni 1970. De dag nadien zijn de eerste echte testuitzendingen van CAPITAL RADIO te horen via 270 meter middengolf. Uren aan een stuk laat men Handels Water Music horen. De dag nadien haalt de nieuwe zeezender diverse krantenkoppen. Het ganse project was immers al die tijd zo geheim als mogelijk gehouden.

Het gaat echter niet allemaal zoals men verwacht had. De speciale, ronde opplooibare antenneconstructie zorgt regelmatig voor problemen. Op 29 juni begeeft een isolator het en is de "KING DAVID" wederom verplicht om een haven binnen te varen voor herstellingen. Na de nodige herstellingen verlaat de schuit op 13 juli de haven van IJmuiden en de dag nadien is CAPITAL RADIO weer in de lucht. Echter niet voor lang, enkele uren later steekt er een storm op en het anker sleept over de zanderige zeebodem. De kapitein besluit om het reserve-anker uit te werpen. Door het overspattende zeewater kreeg de antenne het hard te verduren waardoor de uitzendingen dienden gestopt te worden. Het duurt tot 1 september 1970 vooraleer alle problemen zijn opgelost en men officiële uitzendingen kan beginnen. De kwaliteit is echter zeer slecht daar de zendkracht zwak is. Nieuwe antennemoeilijkheden en problemen met het ankersysteem, een bemanningslid verliest hierdoor zelfs een been, dwingen de "KING DAVID" om enkele dagen later wederom een haven aan te doen.

Nogmaals wordt de antenne verstevigd en een nieuw anker en ketting worden geïnstalleerd. Ook wordt er genoeg proviand aan boord genomen en vuurwapens. De reden voor dat laatste was dat men schrik had om overvallen te worden door ongure figuren zoals dat op 29 augustus 1970 gebeurde bij RADIO NORTHSEA INTERNATIONAL. Trouwens, enkele dagen voordien had iemand een kraan in het ruim geopend waardoor zeer brandbare brandstof het ruim was binnen gevloeid. Had de officier van wacht dit niet tijdig gemerkt dan had de "KING DAVID" kunnen ontploffen in de haven!Op oktober 1970 verlaat men de haven van IJmuiden. Bij het openplooien van de antenne wordt deze wederom beschadigd. Meteen terug naar de haven waar herstellingswerken 2 dagen duren. Op 10 oktober 1970 kunnen de uitzendingen van CAPITAL RADIO worden hervat. Echter niet voor lang want in de vroege morgen van 10 november 1970 slaat het zendschip van haar ankers. De enige motor aan boord kan men niet starten, de technieker is het weekeinde daarvoor van boord gegaan, en het uitwerpen van het noodanker mislukt. Een sleepboot van Wijsmuller wordt ter hulp geroepen maar komt te laat. De "KING DAVID" strandt iets voor 6 uur 's morgens op de kust van Noordwijk. Pittig detail, de technieker neemt 2 uur na de stranding het vliegtuig naar Engeland en komt nooit terug. Daar het vlottrekken van de boot door de firma Wijsmuller, ook bekend van de entering van de beide RADIO CAROLINE-schepen, enkele dagen in beslag neemt zijn de kosten van de berging hoog. De "KING DAVID" wordt naar de haven van Amsterdam gesleept en daar aan de ketting gelegd op 26 november 1970. De volgende weken zijn er verschillende onderhandelingen met diverse personen. Zo zou de directie van RADIO NORTHSEA INTERNATIONAL een aanzienlijke som betalen om de boot terug op zee te krijgen. Voorwaarde was dat men continu het signaal van RADIO VERONICA zou storen. Ook was er contact met Joost den Draayer en Jan van Veen, beide heren zullen echter in zee gaan met RADIO NORTHSEA INTERNATIONAL. Naast deze waren ook mensen achter het voormalige REM project geïnteresseerd maar het merkwaardigste was het contact in februari 1970 met een Belgisch koppel. De eerste afspraken met Valere en Cecile Broucke uit het Belgische Gent dateerden van december 1970. Het was de oprichter van een "Belgische Vrije Radio Organisatie" die de CAPITAL RADIO -directie met de mensen van RADIO MARINA in contact bracht. Valere en Cecile Broucke hadden een radioproject in gedachten maar eerdere onderhandelingen met RADIO NORTHSEA INTERNATIONAL waren afgesprongen. Nu ze wisten dat de CAPITAL RADIO -directie geld tekort had zagen ze hun kans schoon. Men komt tot een overeenkomst. Valere Broucke zal de "KING DAVID" huren gedurende 3 maanden voor de prijs van 5 miljoen Belgische Frank. Het bedrag zal de dag nadien worden overgemaakt maar als enkele dagen later nog niets op de rekening staat wordt men wantrouwig. Op zondag krijgt men een telefoon van de advocaat van RADIO VERONICA. Daags voordien waren de RADIO MARINA mensen bij RADIO VERONICA langs geweest met het contract dat was afgesloten met CAPITAL RADIO. Als RADIO VERONICA 10 miljoen Bfr betaalde zou het ganse project niet doorgaan en zo dus de positie van RADIO VERONICA niet in gevaar komen. Thomasson liet de RADIO VERONICA-directie meteen weten dat IBS en CAPITAL RADIO niets wilden te maken hebben met zo'n vorm van omkoperij. Toen de RADIO MARINA mensen merkten dat hun imitatie van de omkoperij van RADIO VERONICA met RADIO NORTHSEA INTERNATIONAL niet bleek te werken verdwenen ze spoorloos. De "KING DAVID" zal door de firma Wijsmuller verkocht worden.
Opnieuw is een jong zeezender avontuur vroeg gestorven.

Er moeten vast toch nog wel ex collega,s zijn, die aan deze berging hebben deel genomen,
dan hebben die misschien een mooie aanvulling op dit verhaal.

Maar na het bekijken , van meerdere foto,s , moeten er toch zeker 2 verschillende
King David,s zijn geweest.

Gr Frans / Goofy.
Bijlagen
King David op volle zee.JPG
King David op volle zee.JPG (11.23 KiB) 18459 keer bekeken
King David gestrand.jpg
King David gestrand.jpg (23.19 KiB) 18459 keer bekeken
Jaap van Dorp
Berichten: 699
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Jaap van Dorp »

De verkeerde King David foto is van het Israelische zend schip King David.
aan grond gelopen op kust aldaar, het was voormalig licht schip
http://www.offshore-radio.de/israel/stranded.htm

http://www.offshore-radio.de/israel/mike1.htm
Frans/Goofy

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Frans/Goofy »

Jaap dat klopt.
Dus was de eerste foto , die van de het Israelische zend schip King David.
En Roy had dat goed gezien.
Maar dat de man van wie ik dit gekregen had het schijnbaar ook niet opgemerkt.
Maar de andere foto,s zij op dit verhaal van toepasssing.
Gr Frans / Goofy
Jos Komen (R.I.P)

Zendschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op het Wijsmuller topic heeft Goofy een verhaal over de King David geplaatst.
Ik zal het naar dit topic verplaatsen en eventuele niet relevante opmerkingen op het Wijsmullertopic verwijderen.
Jos
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Dus mannen leef je uit.
Ik heb op dit moment weinig tijd,
maar ik heb nog wat in voorraad.

Gr Frans / Goofy
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Dit is tot nu toe , wat ik kon vinden van de andere King David.
Wie dit stukje geschreven hebt, stond er niet bij.
Ik doe dit ook in delen, want het is nog al een lang verhaal.
En ook heb ik nog foto,s gevonden.
De eerst 4 plaatst ik hier bij.
Gr Frans / Goofy

Na het einde van Radio Caroline's van haar offshore radio geschiedenis in november 1990, Europa slechts twee kortstondige zeezenders zag gedurende de laatste decennium van deze eeuw: Radio Brod, die uit de ex-Joegoslavische kust in 1994 en Offshore 98, een een-weekend- Alleen venture met Pasen 1999.
Maar in het Midden-Oosten, was offshore radio nog steeds van kracht tot kracht, ondanks Abie Nathan de sluiting van de Voice of Peace en zelfs zinken van de MV Peace in november 1993. Er waren verschillende nieuwe stations komen en gaan (onder hen Arutz 2000 van het King David uit Tel Aviv). En Arutz Sheva (die is in de lucht sinds november 1988) houdt op het uitzenden van de MV Hatzvi tot op vandaag - is geworden in de wereld de laatste zeezender.
Van 31 oktober tot 14 november 1999 heb ik de kans om Israël te bezoeken op een reis die onder bijna alle van het land bezienswaardigheden had. Aangekomen op Tel Aviv Ben Gurion International Airport laat in de middag, reed de bus naar ons hotel aan de kust. Ik zag meteen de lichten en de masten van de twee overgebleven zeezender schepen, de koning David tot de links en de Arutz Sheva de MV Hatzvi naar rechts. De afstand tussen beide schepen leek te zijn ongeveer een halve mijl, en beide schepen lagen zo dicht bij het strand, dat kon er geen twijfel dat ze zijn verankerd in de nationale wateren.

Ik had mijn radio-ontvanger met mij (een Sangean ATS 818 ACS die een cassetterecorder omvat). In het Sheraton Moriah Tel Aviv hotel kon je ontvangt natuurlijk een perfecte signaal van de MV Hatzvi (het King David is niet uitzenden voor meer dan twee jaar, maar is nog steeds verankerd voor de kust). Arutz 7 is de exploitatie van twee FM-en twee AM zenders (1143 kHz en 105,2 MHz voor de Hebreeuwse dienst en 702 kHz en 98,7 MHz voor de internationale dienst, die vooral betekent het Engels en Russisch-uitzendingen plus speciale Thora en Bijbel programma's). Zowel op middengolf en op FM het signaal klonk een beetje plat en niet al te goed gemoduleerd.

Je besefte al snel dat Arutz Sheva is een station met een dominerende Talk Radio formaat inclusief de oneven Hebreeuwse volksmuziek. Ze zijn het produceren van programma's met een rechtse en dus vrij radicale politieke inhoud. Maar dicht bij middernacht de internationale dienst verrassend presenteerde een rock programma met Beatles, Dire Straits, Wet Wet Wet, Eric Burdon en The Animals en Bob Dylan songs gepresenteerd door een Amerikaanse omroeper die beweerde te zijn "live" op de lucht en had duidelijk een aantal problemen met de mixer in de studio.

Onze volgende stap was het meer van Galilea in het noordoosten van Israël met een nogal teleurstellende Arutz Sheva ontvangst op 1143 kHz (geen signaal op 702 kHz) en een zeer zwak signaal op 105.2 MHz (vanuit een landbased standby zender?), Die was vastgelopen door de twee andere stations die waren erg te Arutz Sheva sluiten op de schaal. Toen de zon ging op vrijdagavond, realiseerde ik me dat Arutz Sheva's zenders down was te wijten aan het begin van de Shabbat gesloten. Het station heropend ongeveer 25 uur later op zaterdagavond. We hadden een reis naar Jeruzalem in de tussentijd waar ik heel ervaren dezelfde problemen wanneer het proberen om een goede signaal te ontvangen.
Op dinsdag 09 november nam ik de bus 405 van Jeruzalem naar Tel Aviv naar Mike Brand, de Israëlische offshore radio deskundige te voldoen. 42-jarige Mike is het leven in Israël 25 jaar, en hij betreurt het dat er geen enkel anoraky offshore radio scène in het Midden-Oosten, ondanks de kleurrijke geschiedenis van Abie Nathan's Voice of Peace. Mike had geprobeerd om een boottocht te regelen, maar er waren slechts twee schippers bereid zijn om ons dichter bij de overige boten - en beiden waren zich beroept op een grote som geld ... Het was niet gemakkelijk voor Mike om doorgaand verkeer van Tel Aviv en om een geschikte parkeerplaats bij het strand te vinden. Terwijl Dring hij vertelde me dat Arutz Sheva's uiteraard werden opgenomen op het land en werden geleverd om de boot op de band. De talkshows inlude een veel telefoon -ins, toespraken en commentaren. Mike was niet zeker of Arutz 7 ooit gestopt met behulp van een aantal extra landbased zenders.
Word vervolgd
Bijlagen
MV King David helemaal - exclusief mast.jpg
MV King David helemaal - exclusief mast.jpg (51.35 KiB) 18217 keer bekeken
MV King David totaalshot tegen de zon in.jpg
MV King David totaalshot tegen de zon in.jpg (30.61 KiB) 18217 keer bekeken
MV King David totaalshot van achterkant met mast.jpg
MV King David totaalshot van achterkant met mast.jpg (36.39 KiB) 18217 keer bekeken
MV King David - in de storm gestrand - krantenfoto.jpg
MV King David - in de storm gestrand - krantenfoto.jpg (34.11 KiB) 18217 keer bekeken


Plaats reactie