Zendschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap van Dorp
Berichten: 699
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Zendschepen

Bericht door Jaap van Dorp »

via wikipedia:

On 29 January 1946 she arrived at Galveston, Texas, to provide services to the reserve fleet at Orange, Texas, and was placed in commission in reserve 14 May 1946. Density was decommissioned there 3 March 1947.

In February 1955 Density was sold by the U.S. Navy to be used as a Greek cargo ship and renamed MV Manoula. By 1964 she was impounded in Miami, Florida, for non-payment of harbor dues. She was bought in September 1964 and renamed MV Galaxy. She had a 50 kilowatt RCA ampliphase transmitter installed and an approximately 150 ft (50 m) antenna mast erected behind the funnel (though a height of 212 ft (65 m) was claimed for publicity purposes). She set sail from Miami on 22 October 1964 for England via Puerto Rico and Madeira. The ship arrived in the Thames Estuary on 19 November 1964. Radio Caroline's owner Ronan O'Rahilly warned Radio London that this anchorage might fall within British territorial waters. They responded by moving the ship to a position four and a half miles from Walton on the Naze, Essex, close to Radio Caroline South's ship MV Mi Amigo. Radio London later regularly advertised this position on air as 51° 47.09" N, 01° 20.55" E.

She started broadcasting as Radio London, an offshore commercial station, on 23 December 1964, gaining an estimated 8.8 million listeners aged over 18 in the United Kingdom by 1966. She continued to broadcast until 14 August 1967 when the British Government enacted legislation prohibiting British nationals from working for the station or supplying it. Radio Caroline, operating from two ships at separate locations, was the only offshore station to defy the ban.

On 19 August she sailed to Hamburg. After Radio Caroline's ships were seized over unpaid debts the Galaxy was considered as a replacement, but was too expensive. An attempt by Erwin Meister and Edwin Bollier to buy the ship as a going concern also fell through, and they set about equipping another two ships, the later of which broadcast as Radio North Sea International.

The Galaxy remained in Hamburg until 1970 when she was sold for scrap. She remained in Hamburg until 1975 when she was moved to the shipyard and harbour of Howaldswerke-Deutsche Werft at Kiel. In 1979 she sank and stayed on the bottom until August 1986 when a conservation lobby persuaded the authorities to raise her due to concerns about pollution. She was raised and moved to dry land where she was scrapped.

Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier nog wat scheeps foto,s van de Radio zender Londen.
Jammer, dat ik geen verhaal heb,
wat hij is gestrand zo te zien.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
USS Density - beschrijving van het oorspronkelijke schip.jpg
USS Density - beschrijving van het oorspronkelijke schip.jpg (99.54 KiB) 3995 keer bekeken
USS Density - het schip tijdens de bouw.jpg
USS Density - het schip tijdens de bouw.jpg (55.11 KiB) 3995 keer bekeken
USS Density - klaar voor de tewaterlating.jpg
USS Density - klaar voor de tewaterlating.jpg (51.43 KiB) 3995 keer bekeken
USS Density - wordt gedoopt voor de tewaterlating.jpg
USS Density - wordt gedoopt voor de tewaterlating.jpg (61.54 KiB) 3995 keer bekeken
MV Galaxy - half gezonken wrak deels onder water.jpg
MV Galaxy - half gezonken wrak deels onder water.jpg (85.38 KiB) 3995 keer bekeken
MV Galaxy - het wrak op het droge gelegd - alleen de hull i.jpg
MV Galaxy - het wrak op het droge gelegd - alleen de hull i.jpg (33.28 KiB) 3995 keer bekeken
MV Galaxy - in de radio London tijd - op afstand.jpg
MV Galaxy - in de radio London tijd - op afstand.jpg (31.75 KiB) 3995 keer bekeken
MV Galaxy - na het Radio London avontuur in de haven van Hamburg.jpg
MV Galaxy - na het Radio London avontuur in de haven van Hamburg.jpg (73.85 KiB) 3995 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Zendschepen

Bericht door Jan Hendrik »

Ik weet niet of Goofy zich het volgende kan herinneren.
Tussen 1966 en 1970 of daaromtrent kwam het schip Nordenrey (Radio Veronica) bij Groot en van Vliet Slikkerveer op de slipway.
Het kan ook wel de Mebo-2 geweest zijn aangezien ik die Zwitsers daar heb ontmoet. ene Erwin Bollier.
Er was nogal wat mee te doen, maar weet niet precies meer hoe het zat.

Het schip werd schoongemaakt, geverfd en ging daarna terug naar de Noordzee.
Jammer dat ik er geen fotos van heb genomen toendertijd, maar was er wel bij betrokken met de levering van produkten.
Er verschenen diverse artikelen in de krant over deze affaire.
Jan
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Jan Hendrik,
Ik ben nog niet toe, aan de map , over Veronica.
Want dat is mijn grootste map.
En het is nu hier geen weer, om op de computer te werken.
Ik maak een notitie,
en ik kijk later.
Gr Frans / Goofy
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Zendschepen

Bericht door Jan Hendrik »

Ook werd er een keer een gigantische 1 april mop door Veronica uitgehaald, trouwens ze hadden altijd wel wat op 1 april....

Hadden ze in de uitzending over het feit dat ze vanwege mankementen naar Rotterdam moesten varen en ze zouden door gaan met zenden totdat de autoriteiten er een eind aan zou maken (binnen de territoriale wateren dus), ....ze voeren dus naar Rotterdam en kwamen aan bij de Parkkade, er werd heel enthousiast over gedaan, ze melden dat er honderden, zo niet duizenden mensen op de kade stonden om ze te verwelkomen en die reportage vanaf het schip ging nogal ff door.
Er waren natuurlijk toch weer een groot aantal mensen ingetuimeld en die stonden op de Parkkade het schip af te wachten, tot dat er bij de meesten het kwartje viel.....

Volgende dag fotos in de krant (Het Vrije Volk) van de groep mensen die daar op de kade stonden.
Dit was midden 60-er jaren, wel op 1 april dus. Het exacte jaar staat misschien wel in je Veronica map vermeld Goofy.
Groetjes
Jan
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Zendschepen

Bericht door K.Brouwer »

Kan mij nog wel herinneren dat Ned. 3 opgericht/in het leven is geroepen om Veronica concurrentie aan
te doen :shock: . Wat een gelegaliseerde giller was dat. Maar ja,dat moesten we wel zelf betalen en nu nog steeds 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Zendschepen

Bericht door Jan Hendrik »

Inderdaad Ned. 3 of Radio 3, zat bij het luister en kijkgeld.
Ik dacht dat je nu geen luister en kijkgeld meer hoeft te betalen?
Maar ja, de publieke omroepen worden toch ook weer door Jantje de belasting betaler in het leven gehouden.

Zelfs al had je een transistor radiootje in de 50er jaren, moest je een extra gulden bij betalen, was helemaal van de zotte.
Dat werd dus ook weer afgeschaft.
Cheers,
Jan
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Zendschepen

Bericht door K.Brouwer »

Klopt Jan, dat kijk- en luistergeld is welliswaar als zodanig afgeschaft doch wordt nu door de belastingdienst naar draagkracht ingehouden....Aangezien volgens mij geen hond meer weet hoeveel er ingehouden wordt kan men zonder veel lawaai te maken lekker meer inhouden :shock: .

Groeten,K.Brouwer.
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Jan Hendrik,
Ik heb voor je gekeken,
Maar niets kunnen vinden van de scheepswerf Van de Groot en van vliet.
tussen 1966 en 1970.
Ik heb erg veel maar dat niet !
Maar ik doe er een foto hier bij van de originele Norderney.
Zo als hij bij mij in het archief staat.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Sticker - Veronica moet aan land.jpg
Sticker - Veronica moet aan land.jpg (29.87 KiB) 3573 keer bekeken
norderney_org.jpg
norderney_org.jpg (9.94 KiB) 3573 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier weer een nieuw zendschip.
Het gaat om de Radio Laser.
Ik heb er nog geen verhaal bij kunnen vinden.
Maar misschien, 1 van jullie.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
All Europe Radio - Laser 558 logo.jpg
All Europe Radio - Laser 558 logo.jpg (7.95 KiB) 3519 keer bekeken
MV Charterer - het Laser schip voor de radiotijd.jpg
MV Charterer - het Laser schip voor de radiotijd.jpg (157.41 KiB) 3519 keer bekeken
MV Communicator - 2 afgebroken masten liggen nog op het dek.jpg
MV Communicator - 2 afgebroken masten liggen nog op het dek.jpg (37.81 KiB) 3519 keer bekeken
MV Communicator aan de dijk bij Almere - Q the Beat tijd 10.jpg
MV Communicator aan de dijk bij Almere - Q the Beat tijd 10.jpg (23.93 KiB) 3519 keer bekeken
Rick Harris in the studio.jpg
Rick Harris in the studio.jpg (30.84 KiB) 3519 keer bekeken


Plaats reactie