Zware-Lading Schepen.
Zware Lading schepen
[img][img]http://img147.imageshack.us/img147/9679 ... xpress.jpg[/img][/img]
Dit is de "Dock Expess 20" Met twee container kranen aan dek,waar we mee van Duitsland "Wihelmshafen" naar Miami gingen. in 1988.Het bootje is net te zien onder de grote kranen.
Dit is de "Dock Expess 20" Met twee container kranen aan dek,waar we mee van Duitsland "Wihelmshafen" naar Miami gingen. in 1988.Het bootje is net te zien onder de grote kranen.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Stempel-OF tegengewicht
Hallo Joost,
Voor zover mij bekend laden dat type schepen altijd over de "tegenovergetselde kant waar de kranen staan" dus in dit geval kranen aan BB, laden over SB EN dat stempel is een uit de kluiten gewassen luikhoofd wat vol gepompt wordt en al naar gelang ze de last pakken EN naar binnen draien wordt het leeggepompt. ALS er tijdens het hijsen EN naar binnen draaien iets met de last gebeurd, nou dan hebbie "un bakkie" en kletterd de hele handel door over BB en kan om lazeren en DAT doet me denken aan het trietste ongeluk met zo'n type schip vorig jaar hier vlak bij New York, het was uitgebreid besproken hier op Kombuispraat maar ben nu de namen FF kwijt. Dus ik denk dat het "een tegengewicht" is. Mazzel eeh.
Voor zover mij bekend laden dat type schepen altijd over de "tegenovergetselde kant waar de kranen staan" dus in dit geval kranen aan BB, laden over SB EN dat stempel is een uit de kluiten gewassen luikhoofd wat vol gepompt wordt en al naar gelang ze de last pakken EN naar binnen draien wordt het leeggepompt. ALS er tijdens het hijsen EN naar binnen draaien iets met de last gebeurd, nou dan hebbie "un bakkie" en kletterd de hele handel door over BB en kan om lazeren en DAT doet me denken aan het trietste ongeluk met zo'n type schip vorig jaar hier vlak bij New York, het was uitgebreid besproken hier op Kombuispraat maar ben nu de namen FF kwijt. Dus ik denk dat het "een tegengewicht" is. Mazzel eeh.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Zware Spieren-Popeye-Spinazie!
Tina.
Ik begin met de kanttekening dat ik nou niet direct een "zware ladingbomen specialist" ben maar de "Stulken " waar jij naar refereerd daar werdt vroeger typisch "de zware spier" mee bedoeld van in de tijd dat we nog over "laadbomen" spraken, de foto van de "Treuenfels" hier net boven is zo'n situatie, DAT zijn typische "zware spieren" toendertijd en als ze daar 80-100-150 ton mee konden pakken, al of niet "in purchase" heet dat geloof ik (oftewel met de dubbele spier) nou dan was dat vroeger een hele klus.
De "gewone" kranen die op de Paula staan worden min of meer tegenwoordig door iedereen EN de "zieke broer van Bertus" gemaakt, want het zijn gewoon zware kranen en 150-200-300 ton is tegenwoordig niks om over naar huis te schrijven. Er zijn natuurlijk wel "kranen-boeren" die een reputatie hebben opgebouwd met die zware en speciale scheepskranen welkde dan weer op zo'n gek L vormige doos als fundatie staan, zodat ze net naast het luikhoofd en klem op de verschansing en structureel IN de scheepshuid en rompkonstruktie staan, de kraantjes zien er soms redelijk "iel" uit vergeleken met "vroeger" maar dat is bedriegelijk en omdat ze van hoogwaardig, en daardoor "dunner" staal zijn gebouwd. Komt er erg op an met lasprocedures en procesbeheersing.
DE "kicker" in deze schepen is het "ballast kontrole systeem" om de hele handel in balans te houden, zodat het handeltje niet omlaaazerd gedurende het binnenboord draaien van de last!
Hopelijk gaat het an
Ik begin met de kanttekening dat ik nou niet direct een "zware ladingbomen specialist" ben maar de "Stulken " waar jij naar refereerd daar werdt vroeger typisch "de zware spier" mee bedoeld van in de tijd dat we nog over "laadbomen" spraken, de foto van de "Treuenfels" hier net boven is zo'n situatie, DAT zijn typische "zware spieren" toendertijd en als ze daar 80-100-150 ton mee konden pakken, al of niet "in purchase" heet dat geloof ik (oftewel met de dubbele spier) nou dan was dat vroeger een hele klus.
De "gewone" kranen die op de Paula staan worden min of meer tegenwoordig door iedereen EN de "zieke broer van Bertus" gemaakt, want het zijn gewoon zware kranen en 150-200-300 ton is tegenwoordig niks om over naar huis te schrijven. Er zijn natuurlijk wel "kranen-boeren" die een reputatie hebben opgebouwd met die zware en speciale scheepskranen welkde dan weer op zo'n gek L vormige doos als fundatie staan, zodat ze net naast het luikhoofd en klem op de verschansing en structureel IN de scheepshuid en rompkonstruktie staan, de kraantjes zien er soms redelijk "iel" uit vergeleken met "vroeger" maar dat is bedriegelijk en omdat ze van hoogwaardig, en daardoor "dunner" staal zijn gebouwd. Komt er erg op an met lasprocedures en procesbeheersing.
DE "kicker" in deze schepen is het "ballast kontrole systeem" om de hele handel in balans te houden, zodat het handeltje niet omlaaazerd gedurende het binnenboord draaien van de last!
Hopelijk gaat het an
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"