KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Uitbrengen ms Roggeveen 1954

Bericht door Vaerderij »

de Uitlaat 1 juli 1954 bemanning en passagiers uitbrengen ms Roggeveen mei-juni 1954.jpg
de Uitlaat 1 juli 1954 bemanning en passagiers uitbrengen ms Roggeveen mei-juni 1954.jpg (363.67 KiB) 7036 keer bekeken
Uit de Uitlaat van 1 juli 1954. Links het rijtje 'passagiers' tijdens het uitbrengen van de Roggeveen en
rechts 10 gemonsterde jonge KPM 'ers waarvan een aantal na aankomst in Tg Priok over de vloot werd verspreid.

Anne

beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

150]De maidentrip van de Roggeveen[/size]

[size=Hallo Renirus,
Ik heb voor 't gemak het vaarschema van de Roggeveen in 1954 even voor je in de
goede volgorde gezet. Dat waren mooie reizen die jullie maakten!
Ik moet zeggen dat jullie een actieve marconist aan boord hadden, dat hij zo veel
posities aan Scheveningen Radio heeft doorgegeven. Weet je z'n naam misschien
nog? Zegt de naam Drayer je misschien iets...?
Vriendelijke groeten en tot horens,
Jan Loedeman (ex-r/o)
01/05/1954 ROGGEVEEN 30 te Antwerpen
03/05/1954 ROGGEVEEN 1 te R'dam.
11/05/1954 ROGGEVEEN pass 10 Oporto n. Priok.
13/05/1954 ROGGEVEEN pass. 12 Oran
15/05/1954 ROGGEVEEN pass. 14 Pantellaria n. Tg.Priok.
18/05/1954 ROGGEVEEN naar Priok 17 te Port Said.
22/05/1954 ROGGEVEEN 21 van Suez n. Rangoon
25/05/1954 ROGGEVEEN pass. 24 Kamaran eiland (Rode Zee) naar Rangoon
26/05/1954 ROGGEVEEN pass. 25 Aden n. Rangoon.
31/05/1954 ROGGEVEEN n. Rangoon 28 op 450 mijl W.N W van Minicoy,
02/06/1954 ROGGEVEEN 4 te Rangoon verwacht
03/06/1954 ROGGEVEEN pass 2 Dondra Head naar Rangoon;
16/06/1954 ROGGEVEEN 14 v. Rangoon n. Priok;
17/06/1954 ROGGEVEEN, pass. 16 Penang. 19 te Priok verwacht
18/06/1954 ROGGEVEEN pass 17 Singapore 10 te Priok verwacht
21/06/1954 ROGGEVEEN 20 te Priok verwacht
22/06/1954 ROGGEVEEN 20 te Priok
25/06/1954 ROGGEVEEN 23 v Priok n. Makassar
26/06/1954 ROGGEVEEN 26 te Makassar verwacht
28/06/1954 ROGGEVEEN 26 te Makassar.
30/06/1954 ROGGEVEEN pass 29 Kaap Manekalikat n Hongkong
30/06/1954 ROGGEVEEN 28 v. Balikpapan n. Hongkong:
01/07/1954 ROGGEVEEN pass 30 Zamboanga naar Hongkong
05/07/1954 ROGGEVEEN 3 te Hongkong.
09/07/1954 ROGGEVEEN passeren 7 dwars Hainan n Singapore
12/07/1954 ROGGEVEEN 10 's avonds te Singapore
16/07/1954 ROGGEVEEN 14 van Port Swettenham n. Mahé (Seychcellen)
17/07/1954 ROGGEVEEN pass. 15 Diamond Point n. Mahé.
20/07/1954 ROGGEVEEN pass 19 Equatoriaal Kanaal (Malediven) n Seychelles
21/07/1954 ROGGEVEEN 23 vm te Mahé (Seychellen)
24/07/1954 ROGGEVEEN 23 te Mahé;
27/07/1954 ROGGEVEEN 27 te Mombassa verwacht
28/07/1954 ROGGEVEEN 27 te Mombassa
06/08/1954 ROGGEVEEN 4u nam te Mombassa
07/08/1954 ROGGEVEEN 4 van Zanzibar, 7 te Beira verwacht.
09/08/1954 ROGGEVEEN 7 te Beira.
10/08/1954 ROGGEVEEN 8 te Beira
18/08/1954 ROGGEVEEN 18 te Zanzibar verwacht
19/08/1954 ROGGEVEEN 3u te Zanzibar:
20/08/1954 ROGGEVEEN 19 te Dar es Salaam;
21/08/1954 ROGGEVEEN 20 nm te Tanga.
27/08/1954 ROGGEVEEN 25 nam v Mombassa n Mahé (Seychelles).
28/08/1954 ROGGEVEEN n. Seychelles 26 op 200 mijl Oost v Mombassa
02/09/1954 ROGGEVEEN n. Singapore (pass Chagos Archipel)
03/09/1954 ROGGEVEEN pass. 2 anderhalvegraadskanaal n. Singapore
06/09/1954 ROGGEVEEN n Singapore 3 op 200 mijl Z van Colombo.
07/09/1954 ROGGEVEEN n. Singapore 5 op 480 mijl Z.O. van Ceylon;
13/09/1954 ROGGEVEEN 10 v. Singapore n Bangkok
14/09/1954 ROGGEVEEN 12 te Bangkok;
20/09/1954 ROGGEVEEN 17 v. Bangkok n. Hong-Kong
21/09/1954 ROGGEVEEN 21 te Hong Kong verwacht
22/09/1954 ROGGEVEEN. 20 's avonds te Hongkong;
09/10/1954 ROGGEVEEN. 7 v. Hongkong n. Singapore
25/10/1954 ROGGEVEEN, 23 te Mahé;
26/10/1954 ROGGEVEEN 26 te Mombassa verwacht
27/10/1954 ROGGEVEEN 26 te Mombassa:
03/11/1954 ROGGEVEEN 2 te Tanga;
06/11/1954 ROGGEVEEN 4 te Dar es Salaam
10/11/1954 ROGGEVEEN 8 v. Dar es Salaam n. Beira 11 verwacht
13/11/1954 ROGGEVEEN 11 's avonds te Beira;
17/11/1954 ROGGEVEEN 16 v.m. te Mozambique;
19/11/1954 ROGGEVEEN 18 te Lindi
22/11/1954 ROGGEVEEN 19 te Dar es Salaam;
23/11/1954 ROGGEVEEN 21 te Zanzibar
25/11/1954 ROGGEVEEN. 23 nam te Tanga;
26/11/1954 ROGGEVEEN 24 te Mombassa
02/12/1954 ROGGEVEEN 30 te Mombassa;
04/12/1954 ROGGEVEEN 4 te Mahé (Seychellen) verwacht
06/12/1954 ROGGEVEEN 4 te Mahé (Seychelles);
08/12/1954 ROGGEVEEN, n. Singapore, 7 op 700 mijl O. v. Seychellen
07/12/1954 ROGGEVEEN 5 v. Mahé Seychellen n Singapore
14/12/1954 ROGGEVEEN pass. 13 Belawan n. Singapore.
15/12/1954 ROGGEVEEN 14 te Singapore;
20/12/1954 ROGGEVEEN 18 te Soerabaja
21/12/1954 ROGGEVEEN 19 te Semarang.
29/12/1954 ROGGEVEEN. 28 v Hongkong n. Kobe;
30/12/1954 ROGGEVEEN pass 29 Zuidpunt Formosa naar Kobe
Bijlagen
nc1195.jpg
nc1195.jpg (64.45 KiB) 6968 keer bekeken
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Ron Holman bij zijn Lentzkleppenkar in wording
aan gereedschap geen gebrek
Bijlagen
holman.JPG
holman.JPG (178.03 KiB) 6879 keer bekeken
Willem Oldenburg

Re: KPM

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi KPM-ers en gasten

Hier de een paar foto's van de mooie dame "Tegelberg" uit eigen doos:
Tegelberg 2.jpg
Tegelberg 2.jpg (155.76 KiB) 6792 keer bekeken
Boven en onder: op de rede van Kaapstad.
Tegelberg 1.jpg
Tegelberg 1.jpg (112.87 KiB) 6792 keer bekeken
Gegevens:
Name: Tegelberg
Imo: 5535439
Call sign: PHWZ
Owner: NV Koninklijke Paketvaart-Maatschappij - Batavia/Nederlandsch-Indië
Gross tonnage: 10150 GT - na 1962 - 14300 GT
Length: 170,99 m - Beam: 22,86 m - Draft: 9,14 m
Home port: Amsterdam
Flag: Nederland
Build: 1938 als Tegelberg (KPM) - 1947 Tegelberg (KJCPL) - 1962 verbouwd
Yard: NV Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij - Amsterdam/NLD - Yard no: 243
Engine: 3x Sulzer diesels, 8 cyl, 2 tew - 3 schroeven / Power: 10800 PS / Speed: 17 kn
Type: Passagiers/vrachtschip: accommodatie voor: 82 eerste, 82 tweede klasse en 500 tussendek passagiers / na 1962: 131 eerste, 84 tweede-, 179 derde klasse passagiers - 214 bemanningsleden
Gesloopt: van 20-06 t/m 11-09-1968 te Kaohsiung/Taiwan.
Tegelberg 3.jpg
Tegelberg 3.jpg (196.43 KiB) 6792 keer bekeken
Groetjes Willem
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: KPM

Bericht door Vaerderij »

Tegelberg  001.jpg
Tegelberg 001.jpg (173.62 KiB) 6700 keer bekeken
Ruud (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Nou dan hier nogmaals deze fraaie,mooie dame, ook uit eigen doos :wink:
TEGELBERG1938-©COMPANY STICKERS (Large).jpg
TEGELBERG1938-©COMPANY STICKERS (Large).jpg (85.46 KiB) 7476 keer bekeken
TEGELBERG1938-©KPM KARTON (Large).jpg
TEGELBERG1938-©KPM KARTON (Large).jpg (131.87 KiB) 7476 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: KPM

Bericht door Vaerderij »

cgroot schreef:Ik heb een zilveren sigarettenkoker 8 bij 13,5 cm met de volgende tekst ;

N.V.KONINKLIJKE PAKETVAART-MAATSCHAPPIJ
aan
Hoofdemploye H.H.W.Groot
Ter herinnering aan brand s.s.'' BONTEKOE
8/9 - 10 - 1951

Is hier meer over bekend ?? Waar lag het schip tijdens de brand ??
Zijn er meer K.P.M.-ers die zo'n koker hebben gehad ??
Wat voor speciaals heeft mijn vader gedaan ??
Kent iemand mijn vader nog en wat voor collega was hij ??
C.Groot Huizen
Bontekoe KPM brand 01.jpg
Bontekoe KPM brand 01.jpg (652.73 KiB) 7470 keer bekeken
Bontekoe KPM brand 02.jpg
Bontekoe KPM brand 02.jpg (691.61 KiB) 7470 keer bekeken
Bontekoe KPM brand 03.jpg
Bontekoe KPM brand 03.jpg (602.29 KiB) 7470 keer bekeken
Bontekoe KPM brand 04 Aanvulling in de Uitlaat van 1 januari 1952.jpg
Bontekoe KPM brand 04 Aanvulling in de Uitlaat van 1 januari 1952.jpg (79.87 KiB) 7470 keer bekeken
Beste Kees in dit verslag uit de Uitlaat van 1 november 1951 wordt een groot aantal van je vragen beantwoord.

Helaas kan ik niet terugvinden wie er een sigarettenkoker hebben gekregen. Wel denk ik dat met grote mate van zekerheid aangenomen mag worden dat het als erkentelijkheid moet worden gezien voor de inzet van de surveydienst bij het bestrijden van de brand.
Zie de zinsneden op de 2de bladzijde. Mogelijk heeft je vader, vanuit zijn functie, ook nog een rol gespeeld bij de definitieve reparatie in Hong Kong.
Al snuffelend kwam ik erachter dat in die tijd bij de Surveydienst ook oud leraar L. van der Zee werkte.
Na zijn pensionering, werd hij leraar in de technische vakken op de Zeevaartschool in Groningen.
Ik kan mij overigens niet herinneren (wat wil je ook na circa 50 jaar) dat hij over die brand heeft gesproken.
Wat mij wel bijstaat is dat hij ooit zei dat bij brand aan boord je 2 potige kerels bij de gangway moest posteren om te voorkomen dat de brandweer aan boord kwam.

“Dan ben je nog verder van huis”, zei hij. “Brand uit, schip afgeborreld.”

Op de KPM-Kumpulan op 3 september a.s. in Amsterdam, op het drijvend Chinees Restaurant Sea Palace, zul je ongetwijfeld ex collega 's van je vader
ontmoeten.
Anne
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Mooie schepen,

Als je zo de foto's zie van de schepen Tegelberg en het latere type Roggeveen waren schepen om met plezier naar te kijken.
Ook een senior als ik begrijp dat de later gebouwde type containerschepen in de tijd gezien economischer gebouwd moesten worden aangezien het container transport zijn plaats had veroverd.
Maar desondanks vindt ik het K....schepen niet om aan te zien, en dat ziet men ook terug in de cruise schepen

Het zijn net vergrote veerponten,moderner uitgevoerd die vroeger tussen Dordrecht en Zwijndrecht voeren.

Schepen zonder masten zijn geen schepen
Bijlagen
intro_foto_emma_modelbrouwers_formaat~0.jpg
intro_foto_emma_modelbrouwers_formaat~0.jpg (111.66 KiB) 7389 keer bekeken
veer.JPG
veer.JPG (37.26 KiB) 7277 keer bekeken
_p582_cruiseschip.jpg
_p582_cruiseschip.jpg (63.7 KiB) 7277 keer bekeken
Willem Oldenburg

Re: KPM

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi KPM-ers en gasten

Hier een paar foto's van de "Roggeveen":
Roggeveen 1.jpg
Roggeveen 1.jpg (157.04 KiB) 7273 keer bekeken
Boven en onder: Roggeveen.
Gegevens:
Name: Roggeveen
Imo: 5298717
Call sign: PHDD
Owner: NV Koninklijke Paketvaart-Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 4037 GT
Length: 109,78 m - Beam: 16,18 m - Draft: 6,74 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1954 als Roggeveen - 1967 Prinses Emelia - 1969 Boulgaria
Yard: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. NV - Rotterdam/NLD - Yard no: 612
Engine: B & W diesel, 6 cyl, 2-tew / Power: 3200 PS / Speed: 14 kn
Type: Vrachtschip met passagiers accommodatie voor 12 eerste klasse en 725 tussendek passagiers - 76 bemanningsleden.
Op 04-07-1970 in aanvaring gekomen met het Duitse schip "ms Hagen" op 25 mijl van Cherbourg en gezonken in positie: 49.58 N/01.30 W.
Er kwamen 17 opvarende om het leven bij dit ongeluk.
Roggeveen 2.jpg
Roggeveen 2.jpg (137.8 KiB) 7273 keer bekeken
Onder: als Prinses Emelia - NV Maatschappij zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam/NLD.
Prinses Emelia ex Roggeveen.jpg
Prinses Emelia ex Roggeveen.jpg (177.66 KiB) 7273 keer bekeken
Onder: als Boulgaria - Hellenic Lines Ltd - Piraeus/Griekenland.
Boulgaria ex Prinses Emelia ex Roggeveen.jpg
Boulgaria ex Prinses Emelia ex Roggeveen.jpg (157.35 KiB) 7273 keer bekeken
Groetjes Willem
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Zo zie je maar niets teveel gezegd dit waren schepen hoe klein of groot ook maar met masten en zelfs zware spier

Prachtige schepen, een lust voor het oog om naar te kijken, bedankt Willem jij weet wat schepen zijn.
Dit waren schepen met self suporting zware spier etc, snel sluitende Mc Gregor luiken.

Op de Griekse foto zie je de veranderingen die toen al begonnen, voormasten - of hoe die dingen ook mogen heten verwijderd.- waarom? waren dit voordelen voor het schip, minder brandstof verbruik, hogere snelheid,minder bemanning, of waren de haven faciliteiten veranderd, dus sneller laden en lossen, of was dit de voorloper van het container vervoer?

Ik ben nog steeds gelukkig dat ik in 1958 voor een ander beroep heb gekozen omdat ik in 1958 al begreep dat de Nederlandse koopvaardij niet kon concureren met bijvoorbeeld de USA Merchant marine die veel subsidie van de USA regering kreeg,

In de Oost Afrikaanse havens waar in de periode 1954 - 1956 de Roggeveen de lijn bevoer in charter voor de KJCPL. Toen zagen en spraken wij al veel officieren van bijvoorbeeld de P&O lines een rederij waar ik later ook niets meer van heb gehoord.
Bijlagen
Roggeveen.jpg
Roggeveen.jpg (78.62 KiB) 7245 keer bekeken


Plaats reactie