KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

beijk schreef: Op de Griekse foto zie je de veranderingen die toen al begonnen, voormasten - of hoe die dingen ook mogen heten verwijderd.- waarom? waren dit voordelen voor het schip, minder brandstof verbruik, hogere snelheid,minder bemanning, of waren de haven faciliteiten veranderd, dus sneller laden en lossen, of was dit de voorloper van het container vervoer?
Beijk, de paalmasten (voorop) waren al eerder verwijderd, namelijk toen ze voor de Oranjelijn ging varen.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat ik in 1958 voor een ander beroep heb gekozen omdat ik in 1958 al begreep dat de Nederlandse koopvaardij niet kon concureren met bijvoorbeeld de USA Merchant marine die veel subsidie van de USA regering kreeg,
Nou nou Hr. Beyk....met alle respect........maar DAT klinkt mij als een mooi beetje " hindsight wisdom- hero in one own's mind " in de oren.......sinds 1958 hebben er nog " hele volksstammen" - waaronder in zelf- een uitstekende boterham verdiend - vak geleerd- mooi beetje "ontgroend" zeker op de Wilde Vaart schepen- zonder witte sokkies en witte schoentjes!!!! etc. etc.-bij de Gristelijke Nederlandse Koop-vaardij en " NOG"...kan ik wel stellen. (alhoewel niet altijd onder Nederlandse vlag....op de Holland America Line Cruise jachten staat trouwens wel mooi " Rotterdam" op de kont!!!EN er hangt een RoodWitBlauw boven te wapperen)....... Waarnaast het vermeld dient te worden dat er " in de Koopvaardij" wereldwijd een " schaalvergrotende fusering" heeft plaats gevonden welke " alsmede in vele andere takken van Industrie plaatsvond"....EN ik geloof niet dat de "hele lijst van Nederlandse reders" welke uiteindelijk samenging in " Neddlloyd Lines" welke daarna is gefuseerd met P&O Lines als P&O-Neddlloyd...zat te slapen....( P&O waar je zogezeid niks meer van hebt gehoord) welke " vervolgens is overgenomen door Maersk ( AP Moller uit Denemarken)
de P&O lines een rederij waar ik later ook niets meer van heb gehoord.
Da's trouwens NOG een rederij.........de vrachtvaart ging samen met Nedlloyds en Maersk; ik heb in de 1990ties nog surveys gedaan op o.a. de " Tokyo Bay"........een KNEITER van een P&O container boot.......DAT was dus pak weg 40 jaar " nadat je d'r niks meer van hebt gehoord!!!

Ik wil dus maar even aangeven dat zowel de " Nederlandse Reder" alsmede "P&O Lines" nog bekant een "halve eeuw" NA Uw genoemde " vision of the future" een behoorlijke partij hebben meegeblazen in de "Geconsolideerde Europese Gristelijke Koopvaardij Vrachtvaart" om het nu maar eens " zo" te zeggen.

Even "slechts als een voorbeeld".de HAL was b.v. al druk doende om zich aan te passen aan de " veranderende toekomst" en bouwde o.a. de " Bilderdijk" als een Lash schip.........een systeem dat "achteraf" het niet haalde tegen de containerisatie welke op gang kwam. OOK had " de Lijn" een samenwerkingsverband - in de vrachtvaart sektie- met Zweedse/Noorse reders ( namen nu net FF kwijt)......waar de "NU nog varende" ACL schepen ( Atlantic Conveyor etc.) uit voort kwamen......deze rederij welke nog onder deze naam draait is overigens in eigendom van Grimaldi Lines......en nu we het even over de HAL hebben...da's overgenomen door Carnaval en is "als onderdeel van dat concern" het meest gerenommeerde " brand" in de Cruise bisnis...zodanig dat er "alles" aan wordt gedaan om dat "imago" vast te houden, inclusief het HER-plaatsen van de schepen onder Nederlandse vlag.........ik bedoel maar " DAT mag OOK wel eesn worden gezegd"

Het was dus/ is dus " net als in vele zo niet in ALLE takken van Industrie en kwestie van " eten OF gegeten worden"........een proces waar OOK de direkties van KJCPL en KPM NIET al te vlot mee waren- zie het bouwen van een hele serie prachtige "ouderwetse vrachtschepen" die in een jaar of 15 geheel uit de markt lagen...maar ja ze kwamen uit een kompleet " beschermde markt" dat Indonesie heette, dus een beetje kolonialisme kunnen we ze niet verwijten!!! Hoe dan ook ze " hadden" zich HEEL wat sneller er bij aan moeten passen.....EN ondanks voorgaande opmerking hebben ze dat m.i. "toch redelijk gedaan".........met de "wisdom of hindsight" zou ik daar natuurlijk wat op kunnen zeggen..........maar DAN zou ik hier "eerst" m'n eigen stomme streken op moeten noemen.en DAAR begin ik maar niet aan :mrgreen:

Dat e.e.a. is bewerkstelligt door de genoemde " subsidie op de Amerikaanse Merchantmarine"........is voor mij " nieuws", voor zover mij bekend zijn "ondanks die subsidie" - zie het nieuw geopende onderwerp " Black Diamond Lines"-- de grote Amerikaanse rederijen - die niet werden beschermd door The Jones Act!!-bekant allemaal de mist in gegaan/overgenomen..Sealand door diezelfde Maersk die P&O Neddlloyd opkocht.

( Een zelfde soort verhaaltje zou je kunnen schrijven voor de Nederlandse Gristelijke Zeesleepvaart.....)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Geachte heer Hogeboom
Het ging over mooie schepen en over mijn opinie en ik ben nog steeds blij dat ik voor een ander beroep heb gekozen en of u het daar mee eens ben interresseerd mij geen bal.

En als u over witte schoentjes, wilde vaart etc. praat moet u niet denken dat ik dit niet heb meegemaakt ik ken ook de reederij Amsterdam aardig, een reisje van 8 maanden,3 dagen thuis en weer voor 9 maanden weg, in deze tijd bijna alle werelddelen aangedaan,

Waar is de NL koopvaardij gebleven? De KPM eens de grootste reederij van NL is niet meer!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Beijk schreef:omdat ik in 1958 al begreep dat de Nederlandse koopvaardij niet kon concureren met bijvoorbeeld de USA Merchant marine die veel subsidie van de USA regering kreeg,
Dat klopt simpelweg niet. De Amerikaanse koopvaardij heeft helemaal nooit concurrerend kunnen werken; niet onder Amerikaanse vlag en daardoor stelde de Amerikaanse koopvaardijvloot dan ook helemaal niets voor. De Amerikaanse vloot is vanaf de Eerste Wereldoorlog tot heden in stand gehouden door twee overheidsinstellingen - de U.S. Shipping Board die in 1936 overging in de U.S. Maritime Commission - en veel geld van de Amerikaanse belastingbetaler. Die twee instellingen en dan vooral de laatste, de US Maritime Commission, bouwden de schepen en gaven die bij de verschillende rederijen in beheer onder voorwaarde dat ze onder Amerikaanse vlag en met Amerikaanse bemanningen zouden varen, lees: onder beheer van de almachtige Amerikaanse bonden, dezelfde bonden die - hoeveel jaar? - het meerijden van stokers op de Amerikaanse dieseltreinen verplicht hielden. Voor de koopvaardij golden soortgelijke absurde voorwaarden.

De Amerikaanse vloot onder Amerikaanse vlag werd alleen op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler in stand gehouden om ervan verzekerd te kunnen zijn dat Amerika in tijd van oorlog over voldoende scheepsruimte kon beschikken. Ze voeren dus in feite in dienst van Defensie en dan mag het gerust een paar centen kosten. Dan hoef je ook helemaal niet concurrerend te zijn.

Overigens moeten we naar mijn mening in de tegenwoordige tijd niet meer zo tillen aan de "Nederlandse koopvaardij". Scheepvaart is per definitie een "global business", dus wat maakt het nu eigenlijk nog uit welke vlag er op een schip wappert en wat er als thuishaven op de kont staat? Ja, dat maakt in zoverre nog iets uit omdat die Nederlandse vlag ook vandaag nog altijd staat voor vakmanschap, voor expertise en voor innovatie. Dat kan wat scheepvaart betreft van de Amerikaanse vlag al meer dan 90 jaar niet worden gezegd. Harry noemde het al: de Holland Amerika Lijn is al heel lang geen Nederlands bedrijf meer, maar Amerikaans en toch houden ze angstvallig vast aan die Nederlandse vlag; die stáát ergens voor. Ook nu nog.

Bovendien hebben we nog steeds een aantal rederijen die met een uiterst moderne, zich nog steeds uitbreidende vloot onder Nederlandse vlag varen. Ik hoef er maar twee te noemen: Koninklijke Wagenborg en Spliethoff. Die varen met schepen die stukken groter zijn dan welke KPM'er van vroeger dan ook en zijn alleen maar bezig met te onderzoeken hoe het nog steeds beter en economischer kan. En zo zijn er nog een aantal Nederlandse rederijen die hetzelfde doen.

Dat je het in 1958 niet meer zag zitten, Renirus, is volkomen begrijpelijk. Als er nu iets was wat ik in 1957 ook niet meer zag zitten, was het wel de KPM. Maar ik heb er daarna toch nog maar 40 jaar scheepvaart aan vastgeplakt en dat met veel genoegen. Ik heb mijn vak altijd bijgehouden, simpelweg omdat ik dan misschien wel veel verschillende dingen heb gedaan, maar dit toch het enige vak is waarvan ik durf te zeggen dat ik het in mijn vingers had. Daarom probeer ik zelfs vandaag nog bij te blijven en de veranderingen in de gaten te houden. Doe je dat niet, dan weet je al snel niet meer waar het allemaal over gaat en om draait, met het gevaar dat je niet weet waar je over praat. En als je dat niet weet, moet je óf je mond houden, of anderen vragen hoe het wél in elkaar steekt.
Databoss
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 dec 2009 03:04
Locatie: Groenlo / Blokzijl
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Databoss »

Dat heb je netjes gezegd, Theo.
Ik verbaas me elke keer weer over je schrijfkunsten en probeer ook wel eens een tikfoutje te vinden.

Keep on going.

Jaap
Sparks Jan (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Sparks Jan (R.I.P.) »

Low  QKaraton en koeien voor de Oost         (2).jpg
Low QKaraton en koeien voor de Oost (2).jpg (361.23 KiB) 5087 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: KPM

Bericht door Vaerderij »

Prins Hendrik Uitnodiging  15-8-2011.jpg
Prins Hendrik Uitnodiging 15-8-2011.jpg (215.59 KiB) 3712 keer bekeken
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding

Gisteren was ik bij Anne Mulder in Zwolle op bezoek en hebben we o.a. in oude personeelsbladen van de KPM zitten bladeren.
Deze foto stond, als ik mij goed herinner, in één van de nummers van de UITLAAT uit 1951.
Anne heeft de foto voor me gescand.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: KPM

Bericht door Akwanaut »

Funnels are made for smoking, Evert. :lol:
Groet Frank
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

"]Funnels are made for smoking,

Laat Ron Holman dit maar niet zien, toen hij als 2de WTK met mij als 3de op de Plancius hun werk verrichten kwam het niet voor dat de schoorsteen rookte.
Het was zeker de verdienste van Ron die - als stok paardje had - altijd opdracht gaf van jongens pasop hij mag niet roken maar ja de foto gaf ook aan 1951 en ik praat over de periode van 1956-1957

De foto geeft geen goed beeld van de vakkennis van de stokers en WTK's van de KPM
afstellen%20en%20reinigen%20cv_clip_image002.jpg
afstellen%20en%20reinigen%20cv_clip_image002.jpg (18.48 KiB) 3578 keer bekeken


Plaats reactie