Zendschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

We laten wat meer zien van Radio Atlantis.
De 25 jarige Belgische zakenman Adriaan Van Landschoot bezit enkele kledingszaken en begint ook een eigen platenfirma en productiemaatschappij. Om zijn producten aan te prijzen huurt hij in 1973 reklamezendtijd en laat hij zijn audioprodukties pluggen op RADIO CAROLINE en RADIO NOORDZEE INTERNATIONAAL. Al vlug vindt hij dat het allemaal nogal duur uitvalt en hij gaat informeren wat een eigen zeezender hem zou kosten.
Om dit te verwezenlijken neemt Van Landschoot contact met drive-indeejay Antoine de Muer, die later bekend zal worden als Tony Houston. Ze willen beiden eerst wat ervaring opdoen vooraleer met een eigen zender van op een eigen zendschip te beginnen. Al vlug krijgt men het idee om te proberen uit te zenden via de zenders op de "mv MI AMIGO". Het is niet simpel om Ronan O'Rahilly, eigenaar van de "mv MI AMIGO" te pakken te krijgen. Nadat ze hem eindelijk hebben gevonden komen er eindeloze discussies over de huurprijs, de wettelijkheid van de onderneming, de uitzendtijd,... RADIO ATLANTIS zal zijn kantoren en studio's vestigen in Nederland daar België het Verdrag van Straatsburg ondertekend heeft waardoor het voor Belgen verboden is om medewerking te verlenen aan zeezenders, en daar O' Rahilly liever geen extra moeilijkheden wil. Het contract is rond, RADIO ATLANTIS mag van op de "mv MI AMIGO" gedurende 3 maanden uitzenden van 's morgens 6 tot 's avonds 7. Huurprijs is 2000 pond per week wat voor Van Landschoot lager is dan de advertentie- en platen plugprijs die hij tot nu betaalde.
De startdatum van RADIO ATLANTIS zal 15 juli 1973 worden. Eerder is onmogelijk daar de "mv MI AMIGO" aan een grondige opknapbeurt toe is. Het geld hiervoor komt dus in feite van RADIO ATLANTIS. Daar het ganse project ongewild ook al via de media is aangekondigd moet men regelmatig nieuwe gegevens meedelen. Men maakt bekend dat de frequentie 385 meter zal zijn. De generatoren aan boord van de "mv MI AMIGO" kunnen echter de stroomopname van de zender op deze frequentie niet goed aan. Men plant om RADIO ATLANTIS te laten uitzenden via 253 meter. Op 15 juli 1973, de afgesproken datum gaat RADIO ATLANTIS in de lucht via 385 meter. Diezelfde dag krijgen de RADIO CAROLINE technici eindelijk de zender op 253 meter in de lucht.
Eindelijk heeft Vlaanderen teug zijn eigen zeezender en trouwens op de vooraf gestelde datum. De programma's worden een week op voorhand opgenomen in semiprofessionele studio's in Oostburg, wat gelegen is in Zeeuws-Vlaanderen, net over de Belgische grens. Ook de bevoorrading gebeurt vanuit Nederland. Vlaanderen weet niet wat het hoort. Eindelijk een radiostation dat Vlaanderens artiesten promoot. Het was immers 12 jaar geleden, na RADIO ANTWERPEN vanop de "UILENSPIEGEL", dat Vlaanderen zijn eigen zeezender had.
Deejay's van RADIO ATLANTIS zijn Peter van Dam, Mike Moorkens, Luk van Kapellen en Tony Houston Technisch lijdt het station aan de bekende kinderziekten. Programmabanden komen te laat of niet aan, soms zijn ze van slechte kwaliteit, maar dat kan de pret van luisterend Vlaanderen niet deren. RADIO ATLANTIS kan rekenen op 5 miljoen luisteraars die dagelijks meer dan 300 brieven sturen.
Nadat RADIO ATLANTIS zoals dagelijks om 7 uur afscheid neemt starten er op dezelfde frequentie op 21 juli 1974 non-stop programma's. Na drie dagen komt RADIO SEAGULL in de ether. Dit station is een iniatief van Ronan O'Rahilly en brengt uitsluitend Engelstalige programma's gebracht door ex-RADIO CAROLINE medewerkers.
Het blijft goed gaan met RADIO ATLANTIS. Ze hebben verschillende adverteerders waaronder Sylvain Tack. Deze Belgische zakenman is eigenaar van de wafelbakkerij "SUZY" en heeft ook zijn eigen platenmaatschappij en opnamestudio. Ook hij is gewonnen voor een zeezenderavontuur. Sylvain Tack gaat onderhandelen met Ronan O'Rahilly en kan bereiken dat hij na RADIO ATLANTIS 1 uur mag uitzenden. Op 29 en 30 september 1973 zijn de eerste en enige, door Sylvain tack betaalde, uitzendingen van RADIO 385 te horen.
Word vervolgd.


Gr Frans / Goofy.
Bijlagen
1.doc
(24 KiB) 93 keer gedownload

Jos Komen (R.I.P)

Re: Zendschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heb je dit allemaal zelf geschreven, Goofy? :roll:
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Nee Jos,
Dat staat allemaal op een C.D .
Die ik gekregen heb van de vrouw van een overleden kennis.
Gr Frans / Goofy
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zendschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Goofy,
Op die CD staat ongetwijfeld de naam van degene die de CD gemaakt heeft.
Het lijkt me wel zo netjes om dit te vermelden.

Dat er foto's van internet geplukt hier worden geplaatst is geen probleem als het iets toevoegt aan een topic, maar als het even kan met bronvermelding.

Ook zomaar iets op Kombuispraat dumpen omdat het toevallig iets met scheepvaart te maken heeft, daar zit niemand op te wachten.

Jos
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Jos
Die man heeft dat hoogwaarschijngelijk verzameld.
en dat jaren geleden op een C.D.gezet
En een paar jaar na zijn overlijden, wou zijn vrouw dat weg gooien ,
Maar zo kreeg ik dat in handen.
En ik weer niet de achternaam van die man.
Wel zijn voornaam.
Dus Piet, als je van boven kijkt nog bedankt.
Gr Frans / Goofy
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Het vervolg, van Radio Atlantis
Deel 2
1 Oktober 1973 in de namiddag. Wederom wordt de Noordzee geteisterd door een zware storm. De zendmast van de "mv MIAMIGO" breekt af. Slecht 9 meter van de eens 67 meter hoge mast blijft overeind staan. In allerijl wordt een noodantenne aangesloten die wegens technische redenen geen hoog vermogen aankan. Hierdoor wordt door de technici de zwakkere reservezender aangesloten wat een slechtere ontvangst betekent. Pas op 5 oktober kan de programmering hervat worden. De dag nadien start om 7 uur niet RADIO 385 maar RADIO MI AMIGO.
Wanneer het 15 oktober is geworden gaat RADIO ATLANTIS noodgedwongen uit de lucht. Het contract tussen Van Landschoot en O' Rahilly is verlopen en RADIO ATLANTIS kan het niet verlengen daar er een andere gegadigde is die meer wil betalen. De kaper blijkt Sylvain Tack te zijn die zijn RADIO MI AMIGO meteen wil uitbouwen tot een volwaardig radiostation. Dit zal echter nog wat duren daar op 18 oktober ook de noodantenne op de "mv MI AMIGO het begeeft.
Van Landschoot is woedend maar kondigt meteen aan dat RADIO ATLANTIS spoedig terug zal keren vanaf een eigen zendschip. Dit is allemaal vlugger gezegd dan gedaan want er moet nog een schip gezocht en gekocht worden. Regelmatig verschijnen er in de pers nieuwsberichten over de vernieuwde RADIO ATLANTIS maar het zal langer duren dan verwacht. De deejays geloven na een tijdje ook niet meer in het station en tot overmaat van ramp stappen er verschillende op naar RADIO MI AMIGO. Van Landschoot blijft echter niet bij de pakken zitten. Na een mislukte poging om de "mv GALAXY" van RADIO LONDON aan te schaffen koopt hij op 30 oktober 1973 het zendschip van het terziele gegane RADIO CONDOR voor 750.000 Bfr.
Gerard Van Dam, een ex-RADIO CAROLINE-medewerker wordt aangetrokken om de boot uit te rusten als zendschip. De zender wordt gehuurd van de eigenaars van het voormalige RADIO en TV NOORDZEE. Begin november kiest het schip, dat werd omgedoopt tot "JEANINE" naar de naam van Van Landschoots vrouw, het zeegat. Het gaat voor anker voor de Belgische kust en meteen starten er proefuitzendingen. De apparatuur blijkt het echter niet zo goed te doen en tot overmaat van ramp breekt ook nog de ankerketting. De Nederlandse sleepboot "TITAN" wordt ter hulp geroepen om de op drift geslagen "JEANINE" naar veiligere wateren te loodsen. Om de nodige herstellings- en verbeteringswerken uit te voeren wordt de schuit naar het Duitse Cuxhaven gebracht. Het zit de radiomensen niet mee want tijdens deze werken verongelukt de Duitse technicus Theo Klinkenberg.
Op 22 december 1973 wordt de "JEANINE" verankerd voor de kust van het Belgische Knokke. De dag nadien starten de eerste testuitzendingen van het vernieuwde RADIO ATLANTIS die gebracht worden door ex- RADIO CAROLINE en RADIO NORTSEA INTERNATIONAL deejaay Chrispian St. John. De golflengte blijkt tegen te vallen maar men start toch met Nederlandstalige en Engelstalige programma's op 30 december 1973 daar men eerder wil zijn dan RADIO MI AMIGO die 2 dagen voordien begonnen is met non-stop testuitzendingen.
RADIO ATLANTIS slaagt er niet in om zijn populariteit terug te winnen.Op 3 maart 1974 worden de trouwe luisteraars opgeschrikt als bij het begin van het programma van Tony Houston wordt meegedeeld dat het zendschip bezet is door het "Taal Aktie Komitee" (TAK). De Engelse bemanning wordt opgesloten en de ganse dag worden tussen de platen door TAK mededelingen gedaan. Van Landschoot heeft het nooit willen toegeven maar insiders beweren dat er helemaal geen bezetting was en dat het ging om programmabanden die al op voorhand waren opgenomen.
De gehuurde zender van RADIO ATLANTIS blijkt ook niet één van de beste te zijn. Het ding is regelmatig stuk zodat men luisteraars en adverteerders verliest. Een Italiaans radiostation dat via dezelfde frequentie, 227 meter, uitzendt begint tot overmaat van ramp de Engelstalige nachtuitzendingen te storen. Men besluit over te schakelen naar 312 meter wat trouwens een veel betere frequentie blijkt te zijn.
Word vervolgd.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
MV Jeanine in de haven van Scheveningen - brug.jpg
MV Jeanine in de haven van Scheveningen - brug.jpg (15.51 KiB) 3751 keer bekeken
MV Jeanine met Atlantis logo erbovenkopie.JPG
MV Jeanine met Atlantis logo erbovenkopie.JPG (29.21 KiB) 3751 keer bekeken
The radio atlantis story.doc
(55.5 KiB) 73 keer gedownload
Kranteartikel - Zendschip van Radio Atlantis aan de ketting.gif
Kranteartikel - Zendschip van Radio Atlantis aan de ketting.gif (66.65 KiB) 3751 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Verder met Radio Atlantis
Deel 3
Het schip drijft af en loopt vast op een zandbank bij Westkapelle. Van Landschoot gaat zijn schip zoeken met behulp van een vliegtuigje. Ondertussen begint de Belgische justitie moeilijk te doen t.o.v. de zeezenders. Daarom besluit de RADIO ATLANTIS-directie om vanaf eind juni geen reclameboodschappen meer uit te zenden.
Door een fout in de zender wordt op 1 augustus 1974 het 312 meter zendkristal vernietigd en is men verplicht om het 227 meter kristal terug te gebruiken. Daar niemand op de hoogte kan worden gebracht van de frequentiewissel duurt het dagen eer de fans hun favoriete station terug vinden.
Daar de Nederlandse regering bekend heeft gemaakt dat ze een anti-zeezenderwet en het 'Verdrag van Straatsburg' gaat aannemen dat van kracht zal worden op 31 augustus 1974 gaat men bij RADIO ATLANTIS zijn voorzorgen nemen. RADIO ATLANTIS heeft immers zijn studio's en kantoren op Nederlands grondgebied en er wordt vanuit dit land ook bevoorraad. Men meldt dat men alles gaat verkopen om met beter materiaal terug te starten met als basis een ander land. Zover komt het echter niet want al op 25 augustus om 14 uur neemt Frank Van Leeuwen afscheid. De Engelse service gaat nog door tot 31 augustus 1974 en eindigt het RADIO ATLANTIS avontuur met een schallend "GOODBYE" en de stationstune: "ATLANTIS" van de "SHADOWS".

Op 1september wordt de "JEANINE" de haven van Vlissingen binnengesleept waar het 2 dagen nadien aan de ketting wordt gelegd op vraag van Arie Swaneveld. Deze heer is immers eigenaar van de door RADIO ATLANTIS gehuurde zender waarvoor nooit iets betaald zou zijn geweest. Daar het schip aan de ketting ligt wil Van Landschoot geen liggeld betalen en Swaneveld ook niet, daar het zijn schip niet is. Op 28 april 1975 wordt de "JEANINE" openbaar verkocht. Nog net voor het schip onder de veilinghamer gaat stelen onbekenden de hele inboedel waaronder de ganse studioapparatuur.
Het blijft een tijd lang stil tot bekend wordt dat Andy Anderson en zijn broer "GUNFLEET TOWER", een verlaten Engelse vuurtoren aan het uitrusten zijn als zendlocatie. De nieuwe RADIO ATLANTIS zal starten op Kerstmis 1975. Er worden in oktober deejays aangeworven die programma's zullen opnemen in twee Gentse studio's. Van Landschoot beweert immers dat alles volkomen legaal is. Toch denkt men er in Engeland anders over want op 23 december 1975 wordt de vuurtoren overvallen door de politie van Essex en de marine. Alle inboedel wordt in beslag genomen en de twee technici worden gearresteerd. Van Landschoot is woedend en spreekt over verraad. Een maand later moeten verschillende medewerkers en Van Landschoot zelf voor de Gentse rechtbank verschijnen waar men tot zware geldboetes wordt veroordeeld.
In 1980 waagt Van Landschoot zich opnieuw in de radio-ether. Ditmaal als vrije radio vanuit het Belgische Maldegem met vele RADIO ATLANTIS deejays uit de zeezenderperiode. Na enkele maanden wordt ook deze RADIO ATLANTIS door de justitie in beslag genomen en vanaf dan geeft Van Landschoot de brui aan het ganse radiogebeuren.
Einde.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
De Anker ketting.jpg
De Anker ketting.jpg (16.33 KiB) 3711 keer bekeken
De DJs van Radio Atlantis.jpg
De DJs van Radio Atlantis.jpg (45.11 KiB) 3711 keer bekeken
Logo Atlantis op 15 julie 1973.jpg
Logo Atlantis op 15 julie 1973.jpg (7.05 KiB) 3711 keer bekeken
Kranteartikel -Atlantis heeft  de knop definitief omgedraaid.gif
Kranteartikel -Atlantis heeft de knop definitief omgedraaid.gif (127.5 KiB) 3711 keer bekeken
Zender.jpg
Zender.jpg (14.79 KiB) 3711 keer bekeken
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Zendschepen

Bericht door proet »

Eeen zendschepen vraag?

Wie kan mij wat informatie geven over het eerste zendschip van Veronica de Borkum Riff.
Het begin als lichtschip is mij bekend, het bestaan als zendschip is mij ook bekend.
Maar in het laatste kwartaal van 1964 zijn de zenders overgeplaatst naar het nieuwe zendschip van Veronica.
Het laatste wat ik zeker weet is dat ze nog een poosje voor anker is blijven leggen op de Noordzee.
Maar wanneer is ze daar weggehaald en door wie welke sleepboot?
En wanneer is ze gesloopt? Volgens enige berichten in Zeebrugge, maar wanneer?

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Piet,
Als ik even meer tijd heb , kijk ik of ik er wat van hebt.
Gr Frans / Goofy
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zendschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Als je googelt op "Veronica Borkum Riff" komt er van alles tevoorschijn, Proet. Hoe het afgelopen is met de Borkum Riff, komt naar mijn mening het duidelijkst HIER naar voren. Ik krijg de indruk dat ze door de bootjes van Verwey zelf naar zeebrugge is gebracht. Aleen de scheepsbel is overgebleven.

    • Nach nur fünf Jahren gab Veronica schließlich das Schiff wieder auf. Es schien doch zu klein und zu alt für ein Unternehmen, das Pionierjahre und Kinderkrankheiten inzwischen hinter sich hatte und nun über entsprechende finanzielle Reserven verfügte. Die Borkumriff wurde in Begleitung von Bull und Jaap Verweij und deren eigenen Fischerbooten (und zwar der von Jaaps Sohn Chris geleiteten "Reederei Gebrüder Verweij") nach Zeebrügge gefahren und dort abgewrackt.
[/i][/color]

Afbeelding


Plaats reactie