Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Harry ,
dat heb je weer eens even helder uitgelegd , ik snap het helemaal , ik vraag me vaak zulke dingen af als ik ergens rondstruin , een op zich ongevaarlijke afwijking en ja net als jij had ik er graag bij wilen zijn!!
Maar vroeger was niet alles beter , als je de foto's van de flotteurs op de Yonne ziet dan was dat toch in hoofdzaak hard en gevaarlijk werk , daar hebben we het nog eens over !

groet v+d.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

niet veel van water en bootjes wilden weten
Dat was waarschijnlijk ook de reden waarom ze parfum uitvonden :lol: :lol: :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

deden het al ras in de broek.
Neeee Gerard......je snapt het niet :mrgreen:
Die Franzosen vonden de parfum uit omdat ze " HET in de broek deden" van die Vikingen :lol:
Maar vroeger was niet alles beter
Hallo V+D..........nou d'r is nou weinig veranderd vindt ik :oops: ...die Vikingen " leefden bij de dag"......hadden niks geen zorgen over " belasting betalen OF WEER zoveel BILjoen naar die donderse Grieken" :oops: ........DUS........heden ten dage is " leven bij de dag" misschien nog wel net ZO toepasselijk.........morgen is " Je gulden een stuiver waard!" :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Yep , daarom leef ik al een poosje ook maar bij de dag , terug in Nederland dacht ik waar gaat dit allemaal over?? Tijd geen krant gezien , geen televisie en 14 dagen niet op kombuispraat gekeken(dat is minder) kwam ik met de camper in de binnenstad van Luik terecht ,ik ben niet zo'n goede postduif , wat een gekkenhuis .!!
Toen ik over de Ijssel kwam , waar wij thuis horen , was het een en al file , omdat provinciale waterstaat alle secundaire wegen tegelijk onderhanden heeft en er op de hoofdwegen een aantal ongevallen waren gebeurd .
Maar ja , ik ben al weer gewend , maar hoop toch eind dit jaar weer naar Portugal te vertrekken , een beetje zwerven leer je nooit meer af.

groet v+d.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Verder in frankrijk.

Bij sluis Vincelottes melde wij ons om 13.00 uur , wij hebben dit traject al eens met de camper gedaan en op de camping gestaan achter de sluis.
We schutten zonder gezelschap , de zwitsers houden kennelijk nog siesta (doen ze dat daar?) .
Onder de brug , waar een verbreding in het kanaal zit en een waterkering is , hier is de Yonne bij het kanaal gevoegd en staat een flinke stroom , die Fons gemakkelijk achteruit zet .
Er zijn bolders en er is een kade waar water en stroom te krijgen zijn . Je moet aan de dorpskant blijven de andere wal is niet te bereiken vanwege ondieptes en bomen in het water .
In sluis Vincelles , 2,10 meter , wordt een huisboot geschut kompleet met bloembakken en schotelantenne , een camper op water , met de faciliteiten van een zomerhuis !!

wij moeten dus even wachten en laten Fons door de stroom terugzetten en met een paar klapjes vooruit komen we weer in positie , dat houden we wel even vol .
We worden vlot geschut en zien na de sluis een franse boer met een antieke trekker , die een aanval gaat plegen op een enorm veld , het zal nog even duren voor hij klaar is!
DSC02202.jpg
DSC02202.jpg (566.98 KiB) 6327 keer bekeken
In het kanaal zijn nog een paar mooie waterkeringen waarover het teveel aan water in de Yonne stroomt.
DSC02205.jpg
DSC02205.jpg (460.83 KiB) 6327 keer bekeken
we schutten door Rivottes ,2,13 meter , passeren de brug bij Cravant waar ook weer aangelegd kan worden voor water of boodschappen.
De sluizen zien er hier prachtig uit ,overzichtelijk en gezellig met vriendelijke sluiswachters die ook nog eens behulpzaam zijn , vooral met dit mooie weer een plezier om hier te varen .
DSC02206.jpg
DSC02206.jpg (505.27 KiB) 6327 keer bekeken
Wij passeren een van oorsprong nederlandse tjalk , een pracht schip , jammer genoeg omgebouwd tot motorschip.
Het is nu in handen van een engels echtpaar dat er erg tevreden mee is , ze hebben een geweldige naam bedacht "greetige Henriette" ! We komen ze nog een paar keer tegen later .
DSC02208.jpg
DSC02208.jpg (520.42 KiB) 6327 keer bekeken
Na Cravant en sluis Maunoir , 1,34 meter , gaan we onder pont sncf de Bazarnes door en moeten wachten , er liggen schepen in de sluis.
Sluis ST.Aigan , 1,71 meter , ligt op een nare plaats , vissers op de kruising , de brug achter je en een sluis die je niet kunt zien zonder op te varen !
Gelukkig is er ruim vaarwater en kunnen we rond zo vaak als we willen , alleen de vissers worden er niet vrolijk van.
Inmiddels is het in de sluis een gedoe met touwtjes en heen en weer rennende mensen maar het schiet niet op .
Na 30 minuten tobben komen er 3 huurboten uit de sluis , die alle wanden nodig hebben en met de fenders aan de deuren blijven hangen en dat stuk voor stuk , geweldig om dat getob te zien .
Ze zijn allemaal vrolijk en zwaaien naar ons.
Zelfs bij het nemen van de flauwe bocht na de sluis gebruiken ze de boegschroef om te sturen , geen benul waarvoor dat grote wiel op het stuurhuis is.
Inmiddels klinken de boegschroeven vermoeid en gebeurt er weinig , dan toch maar dat wiel gebruiken !
Het wiel gaat van vol bakboord naar vol stuurboord maar ze bedwingen de bocht en gaan onder de brug door
Een beetje meer instructie van de verhuurder was misschien wel nuttig geweest !

We schutten vlot en alleen en komen even snel door sluis Ste .Pallaye , 1,58 meter , dieselen door de waaksluis van Prégilbert , gaan onder de brug door en denken aan de geschiedenis van de Abdij van Crisenon .

In de 11 e eeuw richtten de heren van toucy niet ver van Prégilbert een prachtige abdij op waar de vrouwen en zusters van de kruisridders onder gebracht werden .
De abdij kreeg veel steun van de gelovigen en werd te rijk en te machtig , waarop de paus in de 17 e eeuw het aantal nonnen beperkte . Toen al had abdes Larcher uitgebreide visvijvers met snoek en forel aangelegd. De franse revolutie maakte een eind aan al deze luxe en de boeren , die eigenaar werden van de abdij lieten alleen de toren staan!
Er is nu nog een viskwekerij waar je zelf je maaltje mag vissen en de toren staat er als altijd.
(ik ben benieuwd naar het commentaar van harry).

We passeren sluis Dames , 1,85 meter , sluis St. Maur met eenzelfde verval , passeren sluis Séry , 1,45 meter , alles gaat vlot en zonder problemen en de biervoorraad raakt aardig uit geput.
We naderen Mailly La Ville waar we willen overnachten , maar moeten eerst door de wachtsluis waarna er een onoverzichtelijke bocht ligt met een waterkering .

Als we naar de wachtsluis varen en onder de brug door kijken doemt er een hoogliggende blauwe spits op. Ik kan het niet goed inschatten en besluit gestopt te gaan liggen immers een spits heeft voorrang!
Er gebeurt helemal niets en de spits blijft in de sluis zo lijkt het.
Na een kwartiertje kijken we nog eens goed maar nu met de verrekijker , dat hadden we eerder moeten doen !!
De spits ligt aangemeerd op een vaste ligplaats direct achter de sluis(#@$%^&).
Daar zal nog vaker iemand intrappen!
We varen door de waaksluis en om de spits heen naar de steiger die scharnierend opgehangen is .
Volle bak!!
DSC02213.jpg
DSC02213.jpg (508.45 KiB) 6327 keer bekeken
Er is nog een onduidelijke plek , achter de steiger waar de kade schuin is en ik alleen een ring zie.
Een chinese dame met een strohoed op zegt dat wij daar wel kunnen liggen en wil de voorlijn wel door de ring halen en teruggooien op het voorschip , we liggen voor vast en de stroom zet ons weer keurig tegen de wal.
Ik vind in de brandnetels bij het achterschip nog een echte bolder waar we de lijn naar het achterdek op beleggen .
We liggen pal voor een mooi huis rustig en goed.
DSC02211.jpg
DSC02211.jpg (568.62 KiB) 6327 keer bekeken
We brengen de kippeloop uit vanwege de brandnetels ( en hondenstront) en direct komt er een kat aan boord , die later Valerie blijkt te heten .
Ze blijft aan boord tot wij weer vertrekken en gebruik Fons als moederschip voor jacht op eendenkuikens .
DSC02210.jpg
DSC02210.jpg (439.42 KiB) 6327 keer bekeken
DSC02201.jpg
DSC02201.jpg (493.64 KiB) 6327 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

Je doet het goed v+d, het valt me op dat de kanaalen daar in Frankrijk blijkbaar schooner zijn dan in Engeland, ik had regelmatig plastic zakken in mn Z-Drive, :x Meer stroom van de rivier denk ik.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Hey , Gerard ,

Als je in Frankrijk een boegschroef hebt en die gebruikt zijn er ook nog wel eens verassingen .
Ik zet meestal de schroef even uit z'n werk als ik door een vracht hout of takken vaar , deze reis hoorden we vaak gebonk langs de romp en onder het schip , de oorzaak was het vele hout dat uit de Morvan kwam met het vele regenwater dat afgevoerd moest worden .
Het traject tussen Coulanges en Clamency is enkele dagen gestremd geweest vlak voor wij vertrokken.
Daar hebben we het nog over.
Een sluiswachter vlak voor Coulanges had een hele vracht afgekort en gekloofd haardhout bij de sluis liggen , kant en klaar uit het water gevist!!

groet v+d.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Wij zijn in Mailly la Ville en houden aan dek palaver als de zwitsers met Crain door de sluis komen .
Ook zij zijn in het grapje van de blauwe spits getrapt , het moet aan het bouwjaar van onze ogen liggen!! Omdat er nergens meer plaats is meren ze bij ons langszij af , dat gaat beheerst en is zo gebeurd. Valerie heeft nu twee boten als uitvalbasis en breidt het jachtgebied uit.
We spreken af ,dat zij voor ons vertrekken en ik ga de kade verkennen.

Als ik bij de helling sta komt er met veel geweld een huurboot door de sluis ,die dus ook geen plek kan vinden. De duitse schipper meent ,dat ik hem wil helpen en koerst met een flinke vaart op de helling af en loopt vast op het onder water liggende deel .
Het schip ligt scheef en hij commandeert zijn vrouw aan dek waar alles wat op tafel stond eraf geschoven is .
Hij gebiedt haar op het hoger liggende deel te gaan staan , waarop ze lachend zegt , dat haar gewicht hem niet uit de problemen gaat helpen !
Hij wordt chagerijnig en ze gaat doen wat hij vroeg .
Het schip komt bij volle kracht los , maar omdat hij mij de meerpennen en hamer niet gegeven heeft en ook geen lijn uitgeeft kan ik niets beginnen en het schip loopt weer met een klap met de boeg op de helling .
We overleggen even en hij gooit de pennen en hamer naar mij en houdt voor een lijn gereed .
Ik sla de pen op anderhalve scheepslengte van de helling stroomopwaarts in het talud en laat de andere pen en hamer op het talud achter .
Ik vraag hem achteruit te varen en daarna het bootje tegen de stroom in ruim voor de helling met de boeg in het talud te varen .
Helaas kent ie alleen volle kracht voor- en achteruit , en na een hoop gedoe en gemopper heb ik de boeg schuin tegen de wal en kan ik het lijntje aanpakken en beleggen .

Hij wil zelf de rest doen , komt van boord nadat hij de achterlijn op het talud gegooid heeft .
Hij loopt naar de hamer en de pen en gooit die met een zwaai bij het achterschip in de brandnetels , precies waar eerder een dorpshond wat achtergelaten heeft !!

Bij zijn gereedschap aangekomen roept ie geergerd "Scheisse,Scheisse" en daar heeft ie volkomen gelijk in!
Als hij vervolgens ook nog het lijntje door de drek haalt kan ik mijn gezicht niet meer in de plooi houden.
Met een rooie kop bedankt hij mij en ik taai af en we gaan het dorp verkennen.

Als we later terugkomen zitten ze tevreden op het dek achter een wijntje , zelfs op driftige duitsers heeft Nivernais een kalmerende invloed.
Later komt er een frans stel in een canadees de stroom afpeddelen zij is de voortstuwing , hij heeft het bevel en de hond is de uitkijk en zo hoort het.
DSC02212.jpg
DSC02212.jpg (542.06 KiB) 6049 keer bekeken


Op zoek naar de bakker vind ik een biljet waarop staat dat er s'ochtends van 09.00-10.30 uur broodverkoop is in het gemeentehuis .
Omdat in frankrijk niet alles is wat je ziet of hoort gaan we op zoek naar het gemeentehuis , dat vlak bij de steiger ligt. Inderdaad hangt daar zo'n zelfde briefje en een echtpaar in het dorp bevestigt dat er morgen brood is , dat lijkt pas goede service !
We schakelen de kachel en de lenspomp uit omdat dat de enige storende elementen zijn in deze rustige omgeving en na zoveel ueren varen is het water zelfs morgen nog warm .
Na een zeer rustige nacht , zelfs zonder verkeerslawaai ga ik voor brood naar het gemeentehuis .
Ik word daar ontvangen door twee hoogbejaarde dames achter een enorme stapel stokbrood .
Met een bootje en uit holland , dat is leuk om te horen en over te kwaken , mijn frans is niet zobest en erg beperkt , ze lachen zich een deuk.
Ik kom niet weg zonder ook twee verse chocoladebroodjes die van harte aanbevolen worden .

Omdat ik de leesbril vergeten heb en nog steeds niets snap van die kleine euromunten vissen ze zelf het verschuldigde bijelkaar uit mijn portmonnaie.
Daarna wordt alles geregistreerd in een schriftje en mag ik gaan , al die tijd staan de andere klanten rustig te wachten , dat zie ik in holland nog niet gebeuren!
DSC02215.jpg
DSC02215.jpg (547.62 KiB) 6049 keer bekeken
Onze zwitserse buren zijn inmiddels vertrokken wij starten de motor en zetten de lenspomp weer bij en maken los om naar sluis Mailly (1,5 mtr) te gaan , die is echter na de zwitsers weer gesloten en er is geen mens te zien.
Wij hebben ruim vaarwater en kunnen de boot bij de kering , waar veel dood hout drijft wel even gaande houden
DSC02217.jpg
DSC02217.jpg (511.95 KiB) 6049 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

We zwaaien naar en oma en haar twee kleinkinderen ,die het oude brood aan de eendjes voeren .
Op de foto zie je achter oma hoe de straten naar het dorp vanaf de kade aangelegd zijn , bedekt met steenslag en erg steil ! lopen is al link , met de auto hoef je maar iets te hard te gaan en je hebt een gratis wasbeurt in het kanaal .
DSC02216.jpg
DSC02216.jpg (574.86 KiB) 6009 keer bekeken
Na 20 minuten komt er een vrouw met een hondje uit het dorp naar de sluis toe lopen , ze is duidelijk in de ban van "the night before" en nu komt ook de sluiswachter te voorschijn .
Ze zoenen elkaar uitgebreid , kletsen wat , steken een sigaretje op een gaan de sluis openen waarna wij geschut worden , een prettige reis gewenst worden en weer zijn we alleen op het kanaal .

Na sluis Parc(2,13mtr) zien wij de zwitsers afgemeerd liggen voor een bezoek aan Mailly Chateau , wij geloven dat wel het is een hele klim naar boven en we willen niet te laat in Coulanges sur Yonne aankomen(waar onze camper staat) .

We varen door en nemen een foto van de waaksluis die daar achter de spoorbrug ligt.
Een goed voorbeeld van hoe nauw de doorgang is , het merkteken op de brug , de jaagstoep en het jaagpad .Met een lang breed schip wordt je er nog druk mee .
DSC02219.jpg
DSC02219.jpg (437.01 KiB) 6009 keer bekeken
We passeren nog een mooi gebouw met prachtig uitzicht op het kanaal , ook daar zijn er veel van.
DSC02218.jpg
DSC02218.jpg (402.7 KiB) 6009 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Als we door de waaksluis zijn en ook door sluis Ravereau(2,12mtr) geschut volgt een onoverzichtelijke bocht , waarachter een brug en de waaksluis van Saussios .
Het miezert een beetje en we doen de kaart in een plastic hoes en besluiten boven te blijven sturen , wel zo veilig op dit stuk kanaal.
Onze kant van de vaarweg ligt vol met hout is ondiep en er staat allerlei aan oude steigers en afrasteringen
DSC02220.jpg
DSC02220.jpg (523.61 KiB) 5953 keer bekeken
We houden uiterst stuurboord en horen vanachter de bocht het gebrul van een motor op volle kracht.
Het klinkt als een erg zware motor , maar echt grote schepen varen hier zelden.
Ik twijfel over de voorrangsregels ,besluit , dat als hij al onder de brug zit , ik in ieder geval aan het kortste eindje trek en stop de schroef en stuur Fons het ondiepe in omdat achteruit slaan me weer dwars in de vaargeul zal brengen.
Vanonder de brug komen twee engelse boten , een oude aak en een tjalkje met bloembakken op het voordek , fietsen en veel huishoudelijke voorwerpen , ook de was hangt buiten.
Het uitzicht van de schippers is zeer beperkt en door de beslagen ramen wordt dat niet beter.
Ze varen kop aan kont met een snor voor de boeg een kuil midscheeps en een hoge hekgolf die ruim over de beschoeiing slaat. We vragen ons af of ze ons wel zien er is geen enkele reactie en ook geen koerscorrectie.
Volkomen idioot en voor het eerst deze reis wordt ik nijdig , hetgeen overigens verspilde energie is.
Maar een klapje minder had ook wel gekund .
Fons bonkt en hobbelt door de zooi en laat zich gewillig achter deze schepen weer op koers brengen en we gaan door de versmalling zonder problemen .
Door alle drukte vergeten foto's te nemen wat wel weer jammer is.

De max. snelheid op dit kanaal is 8 km/uur juist omdat overal de beschoeiing vernield is .
Tegenover Mary sur Yonne liggen de rotsen van Saussois waar alpinisten vaak trainen , maar vandaag niet er dreigt onweer en regen. de hoogte is 50 meter en ze zijn van kalksteen .
DSC02222.jpg
DSC02222.jpg (518.64 KiB) 5953 keer bekeken
DSC02224.jpg
DSC02224.jpg (496.28 KiB) 5953 keer bekeken
We halen sluis Magny(0,94mtr) voor de middagpauze , schutten en passeren camping St.Marc waar de steiger vol ligt .
We wachten voor de brug en sluis Chatel Censoir(1,58mtr) bij gebrek aan beter , afgemeerd aan het bord "" Ecluse Relantir " waar we zonder van de boot af te gaan de voor- en achterspring om kunnen gooien .
Inmiddels is de bui overgewaaid , we lunchen aan dek.
Om 13.15 uur komt er beweging bij de sluis en worden wij geschut .

Net na de sluis ligt de jachthaven van Chatel het is er uitgestorven , op een schipper van een narrowboat na die zit te vissen.
In Chatel is een mooie kerk uit de 11 e eeuw en het is een mooi plaatsje om door te wandelen.
Er is ook een vestiging van Le Boat , een bootverhuurder.

We schutten door La Place(2,64mtr) gaan onder de spoorbrug door en schutten in Lucy(1,59mtr) vanwaar een prachtig uitzicht is op chateau de Faulin.
DSC02225.jpg
DSC02225.jpg (369.07 KiB) 5953 keer bekeken
Op een eerdere fietstocht zagen we hier drie ruiters met een meute van wel dertig jachthonden , een verrassend en prachtig gezicht .
Bij Lucy sur Yonne is een mooie aanlegplek met bolders en een gemaaid grasveld , dat er uitnodigend uitziet.
In het dorp is een klein restaurant en er zijn veel huizen in originele staat , mooi om doorheen te wandelen.
In sluis Béze(2,15mtr.) waar ik al eens eerder met de fiets was en hielp sluisje draaien in 2010 , herkent de sluiswachter ons en mijn rode vouwfiets waar hij helemaal gek op is .
Vorig jaar spurtte hij er op weg om hem te proberen terwijl er een schip in de sluis lag om te schutten , dat kon ik wel afwerken vond hij!

Nu heeft hij een verzoek , zijn bejaarde portugese moeder heeft nog nooit gevaren , maar ze kan niet zwemmen zegt hij erbij .
Hij wil graag ,dat wij haar een lift geven naar de volgende sluis Crain(1,14mtr) .
Nou dat kan , ze komt aan boord , we schutten en vertrekken naar Crain .
Ze geniet en kletst ons de oren van de kop , 1,3 km . varen en twee sluizen wat een schik !
We leveren haar af bij Crain en gaan door naar Coulanges sur Yonne waar onze camper staat .
We schutten in Coulanges(2,72mtr) waar we om 15.30 uur afmeren in de haven na de sluis.
De Yonne loopt hier breed langs de camping in een prachtig gebied.
DSC01310.jpg
DSC01310.jpg (625.19 KiB) 5953 keer bekeken


Plaats reactie