Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

Hoe het komt weet ik niet, Smit bestond uit vele werkmaatschappijen , Wijsmuller bleef 1 bedrijf met alleen een bergingstak en een sleepvaarttak (later dan nog de HL), maar de bemanningen maakten deel uit van de 2 takken ; je kon altijd ingezet worden.

We kunnen achter de Nestor aan en bezien of van wat er over is om m naar NL te krijgen, maar de Italianen begrijpen het niet of het interesseert hen niet. Krijg in ieder geval geen respons.

De Titan is ook nog zoek, als we zie nu eens kunnen traceren .........

En dan hebben we nog 2 in Griekenland varen ..... Kortom we maken nog een kans om een stukkie erfgoed naar NL te halen op BW gebied.

Mariner (R.I.P.)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Je hoeft niet zo ver te zoeken Jos.

Volgens mij is Treffers (Haarlem) nog altijd eigenaar van de voormalige 'Hulp in Nood' van Goedkoop (toch ook Wijsmuller?).
Dat die boot later nog als 'Zeewolf' voor Van den Akker, (dus Smit), gevaren heeft maakt het verhaal eigenlijk alleen maar interessanter. Maar ja, wie gaat die kar trekken? ( Ikke dus niet, want ik heb m'n handjes al meer dan vol met het behoud van maritiem erfgoed in de regio Rijnmond 8) )

Groets,

Kees
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Ik vermoed dat als er iemand contact zou zoeken met Loucas G. Matsas in Griekenland.
Dat de Pegasus ex Simson, die volgens AIS als sinds januari geen meter meer heeft gevaren, of de Amazon ex Hector wel te koop zijn.

Maar ja tussen willen en kunnen zit een wereld van verschil.
Want als je nu zou zoeken naar deelnemers om een fonds op te richten voor aankoop dan word het stil erg stil.

Ik heb een beetje ervaring want ik zocht eens medestanders voor een stichting met het doel een sleepboot te behouden voor ?????
Alles was al aanwezig een notaris die 'gratis' de oprichting zou verzorgen, een sponsor die bereid was een behoorlijk bedrag er in te stoppen etc.

Zelf zonder dat het geld kostte was er slechts 1 man die aangaf "ik wil wel wat doen maar kan geen echte funktie vervullen".

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

Ik zal eens een mailtje wagen naar Matsas, een bemanning is altijd wel te regelen, en de euro's ..... ach genoeg fondsen en sponsors te vinden ondanks de slechte tijden waarin wij ons bevinden.
Mariner (R.I.P.)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Uit de bovenstaande reacties begrijp ik dat de 'Hulp in Nood', (what's in a name!!! 8)) , voor wat betreft de Wijsmulleradepten op deze site dus gewoon verschrot mag worden :evil:) . Jammer, jammer, jammer!!!!! (Tè moeilijk, niet interessant genoeg of gewoon tè dichtbij :?: :?: :?: ).

"Ze" gaan dus voor de 'Hector' of de 'Simson'. Nou, nou, da's nie nix! :roll:
Veel succes gewenst meneer Haver e.a. :wink:

Groets,

De Restauratie- en Behoudsmariner,

(Die pas pakweg 17 jaar beroepsmatige ervaring in het wereldje van het maritieme erfgoed heeft, en inmiddels een béétje weet wat er allemaal bij komt kijken om een 'hysterisch' bootje te verwerven, te behouden en te exploiteren. En da's duidelijk meer dan 'even' een bemanning regelen en wat geld losweken van fondsen in deze kommervolle tijden. Maaruhhhhhh heren ....nogmaals: veel succes gewenst. Ik wacht de - hopelijk positieve - berichtgeving met belangstelling af :wink:
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Mariner schreef:Uit de bovenstaande reacties begrijp ik dat de 'Hulp in Nood', (what's in a name!!! 8)) , voor wat betreft de Wijsmulleradepten op deze site dus gewoon verschrot mag worden :evil:) . Jammer, jammer, jammer!!!!! (Tè moeilijk, niet interessant genoeg of gewoon tè dichtbij :?: :?: :?: ).

"Ze" gaan dus voor de 'Hector' of de 'Simson'. Nou, nou, da's nie nix! :roll:
Veel succes gewenst meneer Haver e.a. :wink:

Groets,

De Restauratie- en Behoudsmariner,

(Die pas pakweg 17 jaar beroepsmatige ervaring in het wereldje van het maritieme erfgoed heeft, en inmiddels een béétje weet wat er allemaal bij komt kijken om een 'hysterisch' bootje te verwerven, te behouden en te exploiteren. En da's duidelijk meer dan 'even' een bemanning regelen en wat geld losweken van fondsen in deze kommervolle tijden. Maaruhhhhhh heren ....nogmaals: veel succes gewenst. Ik wacht de - hopelijk positieve - berichtgeving met belangstelling af :wink:
Wel eens van satire gehoord Mariner?
Soms moet je een bericht goed lezen en dan pas ZO reageren :evil:

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Kees,
Goedkoop is niet altijd Wijsmuller geweest, het was vroeger als ik het me goed herinner een geduchte concurrent, net als Smit trouwens. :)
De 'Hulp in Nood' doet mij ook niets, wel de Hector en de Simson, die lagen regelmatig in IJmuiden en bepaalden het gezicht van de Wijsmullersteiger.
Zolang deze schepen nog drijven is er nog hoop, toch? :wink:
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

Ach, wat zullen we zeggen ; een sleepboot die nog varend is behoeft weinig aan vertimnerd te worden. Het is wat anders als er een helicopterdek, dichtgelaste walengangen, enz. op zijn aangebracht. Een soort van Elbe zullen we maar zeggen.
Wijsmuller heeft geen bergingsvaartuigjes van Goedkoop in beheer gehad, daarom zal er vanuit Wijsmuller geinteresseerden weinig animo zijn.
En als we verlegen zitten om een een Hulp in Nood kunnen we gebruik maken van uw diensten ? :wink:
Mariner (R.I.P.)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Waarde heren,

De satire was mij inderdaad enigszins ontgaan, waarvoor excuses. :-D Zal wel iets te maken hebben het verschil in het Rotterdamse en Amsterdamse gevoel voor humor. :wink:

In hoeverre en wanneer de aandelenpaketten van Goedkoop en Wijsmuller in het verleden in dezelfde handen zijn geweest is mij niet helemaal bekend. Wèl dat er - operationeel gezien - vaak een samenwerkingsverband was die min of meer te vergelijken was met die van Smit & Co en Van den Tak in het Rotterdamse.

Een kant-en klare 'Hector'of 'Simson' is inderdaad te prefereren boven de voormalige 'Greenpeace', nu 'Elbe', maar vaak heb je het niet voor het kiezen helaas. :cry: Ben zoals enkelen hier weten, niet geheel toevallig in de beginfase van het project zeer nauw betrokken geweest bij de 'Elbe' (en o.a. ook de 'Bruinvisch').
Feit is echter wel dat de 'Elbe' behouden is gebleven omdat de loodsen in Maryland en vervolgens de firma GP te A. het schip aan hun behoeften hadden aangepast. Dat gaf/geeft wel 'wat' extra werk, maar als zeesleper zou ze waarschijnlijk al lang de weg van al het oude ijzer gegaan zijn........... Dus hebben we ons niet laten afschrikken door een helidek en nog wat meer niet geheel originele frutsels.

Dat de 'Hulp in Nood' wat minder aanspreekt dan een kant-en- klare zeesleper is duidelijk Jos. Maar als je je verdiept in de geschiedenis van onze nationale sleepvaart en berging (+ redding trouwens), dan zal je tot de conclusie komen dat deze drie-eenheid onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Zou een heel verhaal kunnen houden over 'cultuurhistorische waardestellingen e.d., maar dat gaat op werken lijken en is overigens in dit verband wat minder interessant.

Natuurlijk wil ik graag meedenken. Mijn tarieven zijn alleszins redelijk en zullen jullie zeker meevallen. :lol:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Roy »

Graag zou ik ook een duit in het zakje willen doen m.b.t. het conserveren van schepen in de IJmond.
Zoals we allemaal wel weten lopen dergelijke projecten in de Rijnmond, ( tot nog toe ), beter.
Misschien is het in dit verband interessant om te zien hoe men dat met de "Holland" van Doeksen gedaan heeft.
Zelf ben ik daar eens uitgebreid ingedoken daar ik plannen had een A-boot van Smit Lloyd te conserveren. Een grote tegenslag was toen dat het voormalige hoofd personeelszaken kwam te overlijden en de ex directeur van S.L. totaal niet geinteresseerd was. Ergo hij zeikte me af op een manier die ik niet snel vergeten zal. Ook bleek dat men in de Rijnmond niet direct zat te springen om een dergelijk groot project mede te ondersteunen. Dit moet ook gezien worden in het kader dat men voor de lopende projecten de lokale industrie hard nodig had. Kortweg er moest niet teveel in de vijver van potencieële geldschieters gevist worden. Ik kwam dus nogal alleen te staan en dan is het dubbel jammer dat je geen Rockefeller van je achternaam heet.......................

Maar goed, er moet dus eerst een sterk bestuur op poten gezet worden dat een soort commitee van aanbeveling moet vormen. Dit moet in de regio breed gedragen worden, dus er moeten ook serviceclubs bij betrokken worden. Ook de industrie en stevedoring ondernemers zouden hier voor gepolst moeten worden. Een sterke huisbankier die zijn naam hier aan wil verbinden en de zaak steunt is ook van eminent belang.
M.b.t. tot een ex Wijsmuller schip vraag ik me af wat verstand is. Het is een feit dat de "Simson" en "Hector" min of meer onder handbereik liggen. Dat geldt ook voor de "Philip R Goedkoop".
Zover ik weet ligt de voormalige "Noord Holland" ook ergens te koop onder de naam "Sierra". Daar is mogelijk in provinciaal verband ook iets mee te doen.
Wat de "Titan" betreft denk ik dat deze sleper inmiddels in zo'n staat is dat ze nooit meer zee zal kunnen kiezen, gesteld dat ze nog bestaat..............
De eerste 3 genoemde slepers liggen allen in Griekenland. Dit lijkt mij realistischer om als project op te pakken.
Wie en wat in de IJmond durven dit project van de grond te tillen ???.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie