(Scheeps) foto's gezocht
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
- Contacteer:
Re: Scheepsfoto's gezocht
Kijk hier maar eens http://www.archive.org/details/oi43618
Zelf heb ik alleen wat foto's van die sleepreis toen we haar daar naar toe brachten.
Grt. Ruud
Zelf heb ik alleen wat foto's van die sleepreis toen we haar daar naar toe brachten.
Grt. Ruud
Re: Scheepsfoto's gezocht
Heren
Wie heeft er voor mij een foto van de Skougum In de vijftiger jaren werd dee Noorse boot ingezet bij de repatriatie van militairen uit Ned Indie. Een nicht van mij is als lid van een KNIL gezin hiermee naar Holland gekomen. Ik zou haar graag die foto schenken Groeten Jaap5
Wie heeft er voor mij een foto van de Skougum In de vijftiger jaren werd dee Noorse boot ingezet bij de repatriatie van militairen uit Ned Indie. Een nicht van mij is als lid van een KNIL gezin hiermee naar Holland gekomen. Ik zou haar graag die foto schenken Groeten Jaap5
Re: Scheepsfoto's gezocht
Hallo Jaap,
van de Skaugum zijn er wel plenty foto's te vinden.
van de Skaugum zijn er wel plenty foto's te vinden.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14381
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepsfoto's gezocht
Hallo Jaap5,
Eigenaar van die "Skaugum" was I.M. Skaugen uit Oslo....een reder die nog steeds bestaat en o.a. nogal wat belangen heeft in China ( althans dat werd verteld toen ik +/- 2 jaar geleden voor het laatst met iemand van hun kantoor communiceerde- dezelfde man die toendertijd de hieronder genomede "Forest" schepen behartigde) Er zit nog steeds een Skaugen aan het helmstokkie.
Mijn ouwe oliepotjes, de hier op Kombuispraat nogal eens besproken tankers van Jacob Verolme...althans de serie van vijf beginnende met de Reus van Heusden de " Tahama".
Drie van die vijf schepen, te weten de " Forest Hill"; de " Forest Town" en de " Forest Lake" waren bare-boat vercharterd aan Skaugen en hadden als zodanig dan ook het Wybertje met de Rode S in de piep! De schepen voeren onder de Nederlandse vlag, omdat er een of andere listige financiele regeling was, bemanning werd geregeld via Muller& Co. ( welke ook eigenaar was van de Koninklijke Hollandse Lloyd!!)..via het kantoor van de Holl.Lloyd aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam. Die Nederlandse vlag ging er "staande de vergadering" AF...toen dat financiele gebeuren afgehandeld was.
Hieronder de " Forest Town" bij aankomst in Antwerpen op 29 April 1969. Het zal je een genoegen zijn om te weten dat ik toen aan boord zat...foto genomen door mijn toen toekomstige Chef d'Equipe De "S" is redelijk te zien.....mocht je een betere foto willen hebben voor je nicht dan kan dat worden geregeld vanzelf
Zie hieronder de "S" nog steeds hun logo!
http://en.wikipedia.org/wiki/I.M._Skaugen
http://www.skaugen.com/
PS.je....ik heb nog wat op het Internet gescharreld en vondt deze gegevens
SKAUGUM / OSTMARK / OCEAN BUILDER 1945
11,626 gross tons, length 552ft x beam 66.6ft, one funnel, two masts, twin
screw, speed 15 knots, accommodation for 1,700-single class passengers.
Built by Germaniawerfte, Kiel, she was launched on 17th Jan.1940 as the
OSTMARK for the Hamburg America Line but was laid up incomplete during the
war. Surrendered to Britain in 1945 and sold by the Ministry of Transport to
I.M.Skaugen, Oslo in 1948. Rebuilt at Howaldt Yard, Kiel as an emigrant
ship, she was completed in Apr.1949 and placed on the Genoa - Australia
emigrant service. Rebuilt in 1959 as a 11,111 ton bulk cargo ship and in
1964 was sold to Ocean Shipping & Enterprises, Monrovia and renamed OCEAN
BUILDER. She was scrapped at Taiwan in 1972.[North Star to Southern Cross by
John M.Maber] [Great Passenger Ships of the World, vol.4 by Arnold Kludas,
ISBN 0-85059-253-4 contains photo of the ship]
Eigenaar van die "Skaugum" was I.M. Skaugen uit Oslo....een reder die nog steeds bestaat en o.a. nogal wat belangen heeft in China ( althans dat werd verteld toen ik +/- 2 jaar geleden voor het laatst met iemand van hun kantoor communiceerde- dezelfde man die toendertijd de hieronder genomede "Forest" schepen behartigde) Er zit nog steeds een Skaugen aan het helmstokkie.
Mijn ouwe oliepotjes, de hier op Kombuispraat nogal eens besproken tankers van Jacob Verolme...althans de serie van vijf beginnende met de Reus van Heusden de " Tahama".
Drie van die vijf schepen, te weten de " Forest Hill"; de " Forest Town" en de " Forest Lake" waren bare-boat vercharterd aan Skaugen en hadden als zodanig dan ook het Wybertje met de Rode S in de piep! De schepen voeren onder de Nederlandse vlag, omdat er een of andere listige financiele regeling was, bemanning werd geregeld via Muller& Co. ( welke ook eigenaar was van de Koninklijke Hollandse Lloyd!!)..via het kantoor van de Holl.Lloyd aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam. Die Nederlandse vlag ging er "staande de vergadering" AF...toen dat financiele gebeuren afgehandeld was.
Hieronder de " Forest Town" bij aankomst in Antwerpen op 29 April 1969. Het zal je een genoegen zijn om te weten dat ik toen aan boord zat...foto genomen door mijn toen toekomstige Chef d'Equipe De "S" is redelijk te zien.....mocht je een betere foto willen hebben voor je nicht dan kan dat worden geregeld vanzelf
Zie hieronder de "S" nog steeds hun logo!
http://en.wikipedia.org/wiki/I.M._Skaugen
http://www.skaugen.com/
PS.je....ik heb nog wat op het Internet gescharreld en vondt deze gegevens
SKAUGUM / OSTMARK / OCEAN BUILDER 1945
11,626 gross tons, length 552ft x beam 66.6ft, one funnel, two masts, twin
screw, speed 15 knots, accommodation for 1,700-single class passengers.
Built by Germaniawerfte, Kiel, she was launched on 17th Jan.1940 as the
OSTMARK for the Hamburg America Line but was laid up incomplete during the
war. Surrendered to Britain in 1945 and sold by the Ministry of Transport to
I.M.Skaugen, Oslo in 1948. Rebuilt at Howaldt Yard, Kiel as an emigrant
ship, she was completed in Apr.1949 and placed on the Genoa - Australia
emigrant service. Rebuilt in 1959 as a 11,111 ton bulk cargo ship and in
1964 was sold to Ocean Shipping & Enterprises, Monrovia and renamed OCEAN
BUILDER. She was scrapped at Taiwan in 1972.[North Star to Southern Cross by
John M.Maber] [Great Passenger Ships of the World, vol.4 by Arnold Kludas,
ISBN 0-85059-253-4 contains photo of the ship]
- Bijlagen
-
- ForestTown-Antwerp-1969.jpg (72.7 KiB) 2811 keer bekeken
-
- Skaugen Flag.gif (1.65 KiB) 2805 keer bekeken
-
- Skaugen-Nieuws-1961.jpg (95.58 KiB) 2803 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepsfoto's gezocht
Jos,Harry en Ruud
Heel vriendelijk dank voor de foto,s ik weet zeker dat mijn nicht er blij mee is.Nu dit alles zo mooi gelopen is durf ik nog meer te vragen.
Haar man is in 1949 gerepatrieerd uit ned Indie met de Sibajak van de RL.
Daar heeft hij wel een foto van,maar hij zou zo graag een foto van de Sibajak hebben met extra sloepen er op' Ik denk,dat toen hij naar Holland kwam de Sibajak nog als troepenschip uitgevoerd was. Weet iemand daar iets van en heeft iemand een foto uit die tijd< Alvast heel erg bedankt
jaap5
ps Die ribben die op de scheepshuid te zien zijn,zijn dat de dekken?
Heel vriendelijk dank voor de foto,s ik weet zeker dat mijn nicht er blij mee is.Nu dit alles zo mooi gelopen is durf ik nog meer te vragen.
Haar man is in 1949 gerepatrieerd uit ned Indie met de Sibajak van de RL.
Daar heeft hij wel een foto van,maar hij zou zo graag een foto van de Sibajak hebben met extra sloepen er op' Ik denk,dat toen hij naar Holland kwam de Sibajak nog als troepenschip uitgevoerd was. Weet iemand daar iets van en heeft iemand een foto uit die tijd< Alvast heel erg bedankt
jaap5
ps Die ribben die op de scheepshuid te zien zijn,zijn dat de dekken?
Re: Scheepsfoto's gezocht
Jaap ,
Ik weet niet zeker of dat veel bij grote zeeschepen gedaan werd(op deze manier) , maar het lijkt wel z.g n. " gejoggeld".
De platen worden dan gedeeltelijk met een overlap bevestigd , dat geeft een enorm sterke romp. Je ziet het wel bij oudere kotters en sleepboten , een dure en tijdrovende maar degelijke constructie.
Bij de oudere geklonken schepen werd dit toegepast om de platen aan elkaar te kunnen klinken.
Nu wordt het nog wel gedaan maar dan uitsluitend d.m.v. lassen, ook wel bij jachten.
Ik weet niet zeker of dat veel bij grote zeeschepen gedaan werd(op deze manier) , maar het lijkt wel z.g n. " gejoggeld".
De platen worden dan gedeeltelijk met een overlap bevestigd , dat geeft een enorm sterke romp. Je ziet het wel bij oudere kotters en sleepboten , een dure en tijdrovende maar degelijke constructie.
Bij de oudere geklonken schepen werd dit toegepast om de platen aan elkaar te kunnen klinken.
Nu wordt het nog wel gedaan maar dan uitsluitend d.m.v. lassen, ook wel bij jachten.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14381
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepsfoto's gezocht
Krek V+D.....zooo zattat.........uitzonderlijk sterk ( ook mooi trouwens!) en niet veel toegepast voor zover mij bekend.maar het lijkt wel z.g n. " gejoggeld".
Heel bewerkelijk, d'r is namelijk niet alleen overlap maar oook een "verzetje" aan de rand van de plaat
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepsfoto's gezocht
Ook namens m'n vrouw iedereen bedankt voor de foto's van de Skaugum.Zij is toen als klein meisje met haar familie
op haar laatste reis vanuit Indonesië er mee naar Nederland gekomen. Deze reis staat nog in haar geheugen gegrift,
vooral het hele slechte weer in de G.v.Biscaye staat haar nog bij als de dag van gisteren. .
Groeten,K.Brouwer.
op haar laatste reis vanuit Indonesië er mee naar Nederland gekomen. Deze reis staat nog in haar geheugen gegrift,
vooral het hele slechte weer in de G.v.Biscaye staat haar nog bij als de dag van gisteren. .
Groeten,K.Brouwer.