Vaarbewijs

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door v+d »

Jur,

je vragen zijn beter te beantwoorden door de instanties die daarover gaan.
Als je met passagiers vaart ,gelden bepaalde eisen en ook het vaargebied is maatgevend.
Ik zie niet zo goed in waarom wij dit hier zouden moeten kunnen beantwoorden?

Een vaarbewijs halen is met een beetje gezond verstand niet moeilijk,waarmee niet gezegd is dat je dan ook een bootje van A naar B kan varen.
Daar telt toch echt ervaring.

Gebruikersavatar
deckboy
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2011 11:37
Locatie: Middelburg

Re: Vaarbewijs

Bericht door deckboy »

Hallo Jur, ik plaats de regeltjes hier, zodat andere geïnteresseerden mee kunnen lezen.
Maar zoals de vorige spreker zei, steek je licht op bij de instanties.
Ben zelf mijn groot vaarbewijs "kwijt" omdat ik geen trek heb om ieder jaar een keuring te doen
voor iets waar ik (waarschijnlijk) geen gebruik meer van zal maken.
Peter

Binnenvaartbesluit.
Definities.
Pleziervaartuig:
Schip dat bestemd is of wordt gebruikt voor sportbeoefening of vrijetijdsbesteding.

Art. 15 Binnenvaartbesluit.
Een beperkt groot vaarbewijs is vereist voor het voeren van:
1. schepen met een lengte van tenminste 20 meter en minder dan 40 meter, met uitzondering van:
a.) pleziervaartuigen met een lengte van minder dan 25 meter, en ......

M.a.w. voor bedoeld vaartuig is gelet op de lengte minimaal een beperkt groot vaarbewijs nodig (groot vaarbewijs is natuurlijk ook goed).

Voor pleziervaartuigen geldt echter ook een vrijstelling .

Art. 7.8 Binnenvaartregeling.
1. Artikel 15, 1e lid, van het besluit is niet van toepassing op pleziervaartuigen met een lengte van 25 tot 40 meter, indien de schipper in het bezit is van een groot pleziervaartbewijs I of II
(I: rivieren/kanalen/meren of II: alle binnenwateren).

3. Het in het 1e lid bedoelde groot pleziervaartuig wordt, na overlegging van een geldig klein vaarbewijs, door de minister afgegeven aan:
a. degene die geslaagd is voor het examen CWO groot motorschip van de Stichting Vamex;
b. de houder van een ander hiertoe door de minister erkend diploma; (= buitenlands)
c. = overgangsregel voor "oude"bezitters van een pleziervaartuig van 25-40 meter; (termijn is reeds verstreken).
d. = overgangsregel organisaties die kunnen aantonen dat de schippers van hun schepen al voor de inwerking van de wet schipper voor het schip waren (termijn is reeds verstreken).

8. De in het 3e lid, onderdelen a en b, bedoelde diploma's worden verkregen na het behalen van een door de minister goedgekeurd examen;

Voor het CWO examen groot motorschip dient men dus een klein vaarbewijs (I en of II) te hebben, afhankelijk van het vaargebied;
een marifoonbedieningscertifcaat en er zal een vaarpraktijkproef afgelegd moeten worden.
Varen zij die varen lusten,
ik heb gevaren laat mij maar
rusten
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Even een oud topic opfrissen. Halen van klein vaarbewijs 1 was geen probleem. Maar vandaag helaas gezakt voor deel 2. Ik kwam net 1 punt te kort. Wat mij opviel was dat de twee laatste open vragen, waarbij je moet tekenen op de kaart, totaal niet leken op de geleerde examenstof en oefenexamens. Het was de klacht van alle kandidaten die klein vaarbewijs deel 2 examen deden vandaag. Hoe moet je vragen oplossen welke niet behandeld worden in lesmateriaal? Iedereen was dus gezakt.
Het oordeel van de man die examens nakeek was dat we dan geen inzicht hadden in de materie. Maar deze man had wel 4 jaar Hogere Zeevaaartschool gehad. Dat is wel even wat anders dan een cursus voor een klein vaarbewijs. Maar als de materie niet volledig wordt behandeld in studieboeken voor Klein Vaarbewijs wordt het wel lastig.
Voorbeeld van een vraag die ik kreeg. Er werden coordinaten geven van een punt op de waddenzee waar je ligt te vissen. Het anker breekt en de motor doet het niet meer. Er staat een NNO stroom van 0,5 mijl per uur na een uur drijven wordt de stroom oost 1 mijl per uur. Wat is je positie na twee uur? Op die positie zie je het licht van Schilbolsnol op Texel veranderen van groen naar wit en weer naar groen. Hoeveel graden is het witte licht?
Ik heb geen idee hoe dit op te lossen. Wordt niet behandelen in de cursus.
Ik had trouwens wel eens de examinator de vraag willen zien oplossen. Dan kan je er tenminste nog wat wat leren.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

Vanuit de ankerpositie zet je eerst een vector uit van 0,5 mijl in de richting NNO, vervolgens een van 1 mijl in de richting Oost. Dat is dan je nieuwe positie na 2 uur. Genoemd licht is een sectorenlicht. De sectorhoeken staan op de kaart.

Je wordt gewoon door de manier van vraagstelling op het verkeerde been gezet.

8)
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Het aflezen van de sectorhoeken snap ik nog niet. Ik heb nu de kaart bijgevoegd. De coordinaten ankerpositie waren 52-58,1 N / 004-42,2 E. Ik doe het wel uit mijn hoofd. Je krijgt de examen vragen niet mee helaas om thuis te kijken wat er fout is gegaan.
Studieboeken nog eens nagekeken. Sectorlichten worden niet behandeld en komen ook niet in oefenexamens voor.
21 april ga ik het weer proberen. Viel ook wel op hoeveel mensen er zakten voor deel 1 en dat is toch makkelijk te doen. Voor deel 2 was iedereen gezakt van de groep waar ik in zat.

Afbeelding
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

Schilbolsnol is een sectorlicht met 5 sectoren: wit/geel - rood - wit/geel - groen - wit/geel.

Nou vragen ze naar de breedte van de 3e (de 2e wit/gele) sector. Juist omdat het een heel smalle sector is zijn in de kaart de stippellijnen verlengd. De hoek (of breedte) van de sector bepaal je als volgt: bepaal VANUIT HET LICHT de richting van de eerste stippellijn (met een parallellineaal of 2 driehoeken) en noteer die. Doe het zelfde met de tweede stippellijn. Het verschil is dan de sectorbreedte, die ik schat op een graad of 3.

Overigens vind ik het niet behandelen van sectorlichten een regelrechte misser in de opleiding. Zoals je ook in de kaart kunt zien komen deze lichten veelvuldig voor.

In "Leidraad voor sloep- en motorjachtvaarders" door Richard Vooren wordt op blz 253 het sectorlicht behandeld.

Citaat:
"Een sectorlicht is een baken met 2 of 3 verschillende kleuren licht (wit, rood en groen). De kleur die u ziet, hangt af van uw postitie tov dat baken".

8)
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Gemeten met de Bretonse plotter. Het enige gereedschap en de passer die gebruikt mogen worden op examen. Goed gegokt. Ik kom ook op 3 graden. Lijn 1 is 215 en lijn 2 is 218 graden.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

Blijkt nu achteraf de opdracht mee te vallen? Ofwel waarom heeft iedereen die opdracht fout beantwoord?

8)
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Indien het in de lessen was behandeld, was het simpel te beantwoorden.
Ik weet niet welke vragen de andere kandidaten hadden. Iedereen krijgt een examen wat door computer wordt bepaald. Dan kan je dus niet stiekum bij de buurman meekijken. Maar iedereen had dezelfde klacht. De open vragen lijken niet op vragen van oefenexamens. Het zijn 23 vragen met multiple choise antwoorden. Dan kan je nog gokken als het berekenen niet lukt. Maar daar had ik geen problemen. Alle vragen waren behandeld in de lessen. En twee open vragen waarbij je in de kaart moet tekenen. Dat kan een koers zijn of een peiling. Of door een constructie onbekende stroom berekenen om een grondkoers uit te zetten. Het kan van alles zijn.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

Veel hangt ook af van het lesmateriaal. Zo is het door mij aangehaalde boek een van de beste op dit gebied. Welk boek gebruik jij?

8)


Plaats reactie