Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door shipwis »

fantastisch v+d
ik geniet er van,
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.

klaas mulder (RIP)

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Ja V+D,

Hartstikke mooi!!

Klaas
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

We vertrekken uit Alte,waar we deze reis nog eens naar toe zullen gaan,en zetten koers naar Kaap St.Vincent en Sagres.
Daarvoor rijden we over de n 125,volgens velen een levensgevaarlijke weg,waar van alles gebeurt en van alles te koop is.
Er zijn boertjes met zakken vol sinaasappels voor b.v. 1,= euro /5 kg. De portugezen stoppen op de meest onverwachte momenten langs de weg en beginnen een discussie over de prijs.
Even buiten Boliqueme zitten de hoertjes in het dorre gras gezellig te telefoneren,als we laat in de middag terug komen staan ze er nog in dezelfde houding.
Een lang gesprek zullen we maar denken.Als je een auto wilt kopen of verkopen moet je langs deze weg zijn.
Ook tuincentra en meubelzaken vindt je hier, evenals pottenbakkers en kroegen.
Ik heb dan altijd zoveel te zien dat het me moeite kost het zaakje tussen de witte lijntjes te houden.
Het gevaar valt eigenlijk wel mee als je rijdt en denkt zoals de portugezen,die over het algemeen niet echt hard jagen op deze weg.
Wel halen ze rustig in terwijl het eigenlijk niet kan,maar er is altijd nog een vluchtstrook met sinaasappelventers of een zigeunertransportje waar je dan tussen past.
In het ergste geval rijdt je met z'n drieen, maar de witte streep staat slechts hier en daar dus, dat levert zelden problemen op.
Ze zijn erg precies bij zeebrapaden,zogauw een voetganger aanstalten maakt om over te steken gaat het anker overboord.
Steekt een voetganger over daar,waar geen zebrapad is ,dan is hij of zij vogelvrij.
Bij het inhalen van fietsers(ook op de n 125) wordt richting aangegeven en de fietser met een wijde boog de ruimte gelaten.
In de achterhoek,bij ons,rijden ze in zo'n geval de verf van je klompen af!
De vluchtstroken zijn een wonder op zich,er wordt handel gedreven,reklame gemaakt ,geparkeerd,gegeten en gedronken en er liggen bovendien nog diepe goten en grote kuilen en ja ,alles wat je kwijt wilt drop je op de vluchtstrook.
Toch rijden wij altijd over de n 125 de gezelligste weg van de Algarve!
Waar de weg door bebouwing gaat staan er opeens stoplichten op rood terwijl er geen kruising of zebrapad is.
Het heeft lang geduurd voor ik door had dat dit stoplichten waren om de snelhied eruit te halen,bij tachtig blijven ze groen!
Ga je harder,dan mag je voor straf een poosje voor Jan L.. voor rood staan,terwijl ze achter je nijdig worden om zo'n sukkel!
Alles went,ik wist het echt niet.

Op naar Sagres dus, het uitertse puntje van Portugal, waar je als het stormt uit moet kijken dat de hond niet van het lijntje waait.
Ook ga jezelf gemakkelijk over de muur en dan ben je niet de eerste!
Je kunt je dan gemakkelijk voorstellen dat die oude knakkers dachten dat hier de wereld ophield.
We kunnen respect hebben voor Hendrik de zeevaarder die mensen wist te motiveren om van die blauwe plaat af te varen en over de rand te kijken.
Van Hendrik zijn nederzetting is niet veel origineels meer over,maar de sfeer is er nog wel.

Hieronder een paar foto's van de 60 meter hoge rotsen(bij mooi weer) en wat foto's van die prachtige vuurtoren.
Over de vuurtoren en het museum morgen meer!
DSC02818.jpg
DSC02818.jpg (500.18 KiB) 4049 keer bekeken
DSC02836.jpg
DSC02836.jpg (458.25 KiB) 4049 keer bekeken
DSC02819.jpg
DSC02819.jpg (430.82 KiB) 4049 keer bekeken
DSC02820.jpg
DSC02820.jpg (370.13 KiB) 4049 keer bekeken
DSC02824.jpg
DSC02824.jpg (386.79 KiB) 4049 keer bekeken
DSC02823.jpg
DSC02823.jpg (371.42 KiB) 4049 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

De vuurtoren,zoals nu aanwezig,is gebouwd in 1846 ,ligt op de oude funderingen van het klooster St.Vincent.
De toren is 28 mtr. hoog en het hoogste punt is op 86 mtr,vanaf zeeniveau. De positie is 37.01.45N;08.59.71W.
Ik weet niets van navigeren en houdt in Friesland maar de toren van Woudsend aan om thuis te komen.
Het karakter van het licht is 0,1 sec aan/4,9 sec uit.(FLW5s).

Het eerste licht werd geplaatst in de toren van het klooster in 1515.
Sir Francis Drake ,een engelse veroveraar liet het lampje, in 1587, uitblazen en het klooster vernietigen.
Op zich wel een knappe prestatie in die tijd met die middelen zo'n kaap te beklimmen,al knokkend,om een lampje uit te blazen.
Die mensen konden hun medewerkers nog eens motiveren!

Phillips de tweede liet het lampje weer branden in 1606 en Maria de tweede zorgde in 1846 voor de huidige toren.
Er waren 16 oliepitten gevoed met olijfolie,gereflecteerd met verzilverde,koperen,reflectors.
De beweging werd verzorgd door een uurwerk.

In het museum zijn nog onderdelen te zien van de oude lampen en het vulsysteem.
Sinds 1926 is het geheel electrisch,eerst d.m.v. generatoren en vanaf 11948 d.m.v. aansluiting op het net.

In 2001 is het geheel bestuurbaar gemaakt door middel van een PLC(programable logic cotroller) en wordt op afstand bediend.

Leuk om te weten is dat het 4000 kg. zware lichtspul drijft in een bak gevuld met 314 kg kwik.
Als je goed kijkt op foto 2824 zie je op het gebouwtje de twee misthoorns uitsteken, die in 1914 geplaatst zijn.
Als je er met een verrekijker naar kijkt is te zien,dat ze van richting kunnen veranderen d.m.v. een rondsel met tandkrans.
Het lijkt nog te kunnen werken.

De onderstaande foto's zijn genomen in het museum,totdat de bewaker ons dat verder verbood.

Uit het museum komend moest de ketel even gespuid worden en daartoe wilde ik mij naar een kelderingang begeven waar Toilets op stond.
Een portugese schone die ergens zat te zonnen kwam rap naar me toe en ging naast me lopen(bij het verkeerde oor).
Ik zag wel dat ze iets zei,maar verstond het niet.
Ze bleef naast me lopen en ging gelijk met mij de trappen af.
En pal naast me de deur door,goede service? Bang dat ik de tegels zou jatten?
Ik voelde me toch een beetje ongemakkelijk todat ik, omdat het omgevingslawaai minder werd,verstond wat ze kennelijk telkens herhaalde.
Ik moest eerst vijftig euro cent doneren en anders werd er niet gespuid!
Een gulden twintig om een plasje te maken,laten we de euro maar houden!!
karveel
karveel
DSC02827.jpg (372.33 KiB) 4004 keer bekeken
karveel
karveel
DSC02828.jpg (380.82 KiB) 4004 keer bekeken
DSC02829.jpg
DSC02829.jpg (435.67 KiB) 4004 keer bekeken
DSC02830.jpg
DSC02830.jpg (444.53 KiB) 4004 keer bekeken
europa in vroeger tijd
europa in vroeger tijd
DSC02831.jpg (534.1 KiB) 4004 keer bekeken
een oud bakenlicht in nieuwe staat
een oud bakenlicht in nieuwe staat
DSC02834.jpg (375.88 KiB) 4004 keer bekeken
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door dita »

Jan,
Na een week weg moest ik wel heel wat van je Portugees avontuur inhalen. Maar tijd genoeg. Ik ben er eens geweest daar op Sao Vicente dus nu is het dubbel zo mooi en de herinneringen komen weer boven drijven. Mooi! Benieuwd naar het vervolg.
gr.Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Joop »

Ik ben er het jaar ervoor geweest en heb dat bezoek gezet op:

http://sagresportugal.joks.be/

Dat verslag heb ik hier al eens eerder ergens geplaatst.
Had geen gelegenheid het museum te bezoeken.
Leuk om dat hier alsnog te zien.

Groetjes Joop
DSC_0680.JPG
DSC_0680.JPG (605.54 KiB) 3338 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door gerard tenerife »

Sir Francis Drake ,een engelse veroveraar
Spreek niet zo minachtend over Sir Francis Drake (piraat/held) hij versloeg de Spaanse Armada 1588. :lol:
Pracht serie en ben het met je eens van dat plasje, dan maar een melk fles of zo :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Joop en Gerard,bedankt voor jullie reacties.

Er wordt, met hulp van de Eu,getracht hier en daar zaken in Sagres te verbeteren.
Verder als hier en daar wat aansmeren en wat mooi en oud was vernieuwen is het niet gekomen.
Misschien maar gelukkig,wat ze er nieuw neergepoot hebben past niet in deze speciale omgeving.
Het moet er een beetje ruig en onbewoond uit blijven zien vind ik.
Sir Francis Drake heeft hier aardig huis gehouden,dus van Hendrik de zeevaarder en zijn inspanningen is niet veel bewaard gebleven.
Zelfs van het weinige dat er nog is ,wordt nu in twijfel getrokken of het allemaal wel echt is.
Nou ja ,de verhalen zijn mooi om te horen en te lezen,vooral als de omgeving is zoals op kaap st.Vincent.

Ik had ooit een spaanse klant die je hevig kon plagen met de Armada,
In de buurt van Madrid zijn stukken waar geen boompje groeit en het wel een prairie lijkt.
Ik vroeg hem eens: " Jaime,waarom zijn hier geen mooie grote oeroude eiken".
Hij zette de auto er voor stil draaide zich naar mij toe en zei: "Die mijn grote vriend hebben we destijds verzaagd om de Armada te bouwen.
Jouw voorouders en hun vreselijke engelse vrienden hebben die prachtige vloot telkens in de brand gestoken tot de bomen op waren.
Ik wil er niets meer over horen!! "
We zijn sinsdien nog vaak langs die vlakte gekomen en je kon de kanonnen dan als het ware horen bulderen!!.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Van het gesjouw in het museum krijgen we trek in koffie,het wordt toch tijd dat we opstappen,het wordt druk.
Nergens is iets te krijgen,buiten alleen souveniers en truien,binnen niets.
De zwerfhonden zitten te wachten tot de tent die "de laatste braadworst voor Amerika "verkoopt opengaat,dat zit er vandaag niet in!
De uitbaters van de andere stalletjes voorzien de honden van water en voer.
We rijden richting van de kapel Santa Caterina,ook daar is niets te beleven,als er niets verandert gaat het hele spulletje een keer de Oceaan in.
We wagen ons met de fiat niet op het terrein,dat ging eerder met de 2CV beter.
Er is een groot gebouw waar opstaat restaurant en nog een paar kreten,we zijn er nog nooit geweest omdat het er niet uitnodigend uit ziet.
Dat blijkt een vergissing,eenmaal binnen val je van de ene verbazing in de andere.
De eigenaar blijkt een groot bewonderaar van de portugese ondekkingsreizigers en Hendrik de zeevaarder.
Hij is alles nagereisd en heeft van zijn reizen jachttrofeeen meegebracht.
Bovendien heeft hij met tegels aan de wand tableaux laten maken met landkaarten en andere zaken die met zeevaart te maken hebben.
Er is meer te zien dan in het fort van Sagres!!

Ze schenken een goede espresso en serveren er een lekker stuk cake bij,wij zitten vandaag gebeiteld.
We mogen fotograferen zoveel we willen en er wordt ook uitleg gegeven.
Tot zover heeft het niets met varen te maken,maar aan de andere wand hangen portretten van zeevaarders.
Te zien is hoe ze verschillend gekleed waren,een matroos op z'n blote kakkies en een stuurman in vol ornaat.
Rangen en standen we leren het nooit.
Na de koffie gaan we naar het fort, ik vrees dat dit een lang verslag wordt!
santa caterina,waar je kon overnachten ooit.
santa caterina,waar je kon overnachten ooit.
DSC02839.jpg (522.73 KiB) 3825 keer bekeken
ga hier rustig naar binnen en laat je verrassen!
ga hier rustig naar binnen en laat je verrassen!
DSC02851.jpg (446.43 KiB) 3825 keer bekeken
De kaap op tegels
De kaap op tegels
DSC02838.jpg (595.59 KiB) 3825 keer bekeken
Afrika in sagres
Afrika in sagres
DSC02840.jpg (425.98 KiB) 3825 keer bekeken
Portugezen zaten overal
Portugezen zaten overal
DSC02842.jpg (444.13 KiB) 3825 keer bekeken
de helden worden geeerd.
de helden worden geeerd.
DSC02844.jpg (400.98 KiB) 3825 keer bekeken
een matroos
een matroos
DSC02850.jpg (432.01 KiB) 3825 keer bekeken
een stuurman
een stuurman
DSC02848.jpg (440.45 KiB) 3825 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door gerard tenerife »

ik vrees dat dit een lang verslag wordt!
Geeft niks,ik heb de tijd, 8) heb me een nieuwe makkelijke stoelaangeschaft, neem een bakie troost, zet een stukje muziek op Wie doet me wat :wink:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie