Kombuispraat

HET Forum waar een Zeeman zich Thuisvoelt, opgericht in 2001 door Jos Komen
Het is nu 19 jun 2013, 07:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 791 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 50  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 mei 2012, 02:05 

Ahoy,
Ruim 40 jaar deze Gauloises gerookt,een heerlijke sigaret,
Bijlage:
gauloises brunes.jpg
gauloises brunes.jpg [ 8.41 KiB | 443 keer bekeken ]

maar helaas noodgedwongen door de financiële terugslag van WAO naar AOW,over gestapt naar mijn eigen merk,
Bijlage:
Duin-zwaar.jpg
Duin-zwaar.jpg [ 12.33 KiB | 443 keer bekeken ]

en die rol ik nu zelf,want bijna € 5,- voor 20 van die kleine sigaretten is wel erg veel,en een pakje shag van dit soort kost ook € 4,80[nog wel], want er komt weer €0,60 erop bij de nieuwe begroting :evil:

Mijn foto's ook bij:
http://www.vesseltracker.com/de/Photogr ... peter.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 mei 2012, 17:22 

Tja zei Ruudje,''DE ROOK WORD DUUR BETAALD''. :mrgreen: :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 mei 2012, 20:47 

Je vraagt je dus af, waar moet de regeering de centen vandaan halen, als iedereen stopt met roken, Alcohol? oh nee we mogen ook al niet meer drinken, dan maar de Benzine, daar kan nog wel wat bij :roll:
Hier in Tenerofe, zijn de middelen om met roken te stoppen, duurder dan roken, dus het loont de (financieele) moeite niet. :o
mvg Gerard

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 mei 2012, 21:09 

Ik heb helemaal geen middelen nodig gehad om met roken te stoppen zes jaar geleden...gewoon overgestapt op ''Presidente'' :lol:
Is ook financieel goedkoper zie ik .Een slof Marlborro zag ik in de supper voor 75 rs(+-30 euro)nu, en een fles veuxs, hier cognac genoemd kost onder de 4 eurootjes, ik ben geransoeneerd op 2 flesjes /mnd door het gezag :oops: Nu nog roken(1 pakje/dag)zou een financieele ramp zijn :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 mei 2012, 22:21 

Houden zo Mart, er gebeuren ergere dingen op zee.
mvg Gerard

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2012, 06:09 

Afbeelding.Afbeelding

De foto van deze, inmiddels hoogbejaarde, jongen op een vlot van koekblikken, riep bij meerdere mensen reacties en nostalgische herinneringen op. Vandaar dat ik het uit Warffum naar hier heb gehaald, dan kunnen we nog even op de koek blijven doorkauwen. Overigens zijn dit de enige twee foto's die ik vond. Je zou toch denken dat er meer moeten zijn uit die woelige dagen zo kort na de bevrijding. Want deze foto's moeten uit de zomer van 1945 zijn.

Eierpoeder, zei Cor. Ja, dat was het eerste dat je na enige tijd de neus uitkwam... :-D
Dat was een Canadees product.

Afbeelding

Verder werden er blikken met allerlei conserven, eerst afgeworpen, later aangevoerd. Die waren allemaal legergroen gekleurd en merkloos.
Ik zie me nog zitten spellen aan de keukentafel: "Mee-jat and vee-ge-taa-bles".
Een "stew" van rundvlees met wortelen en doperwten.
En de blikken varkensvlees. We verslonden ze.
Maar waar is de tekst toch gebleven van het lied dat daarover gemaakt werd?

Porky, porky, vlees in blik,
        Worstjes van een vinger dik...

Nergens meer te vinden!

Ook de voedseldroppings door de Engelsen en Amerikanen in april 1945 herinner ik me nog als de dag van gisteren. We woonden toen in Overschie en de droppingszone voor Rotterdam was in Terbregge, nauwelijks tien kilometer verderop. Dus daar zagen we die Lancasters en Vliegende Forten laag overheen scheren om hun lading af te gooien.

Afbeelding . Afbeelding

Schepen & Boeken

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2012, 13:44 

Wat betreft het droppen van toendertijd, allemaal lekkere dingen: (Let wel; geen brood) Wij woonden in Hoorn, wat waarschijnlijk niet op het lijstje van droppingen stond, tot er een vliegtuig aan kwam vliegen. Waar de mensen zo gauw het vandaan haalden mag joost weten maar overal, naar mijn inmiddels slijtende geheugen, stonden de mensen met lakens te zwaaien. Het was het eerste vliegtuig dat ik zag. Tot dat moment geloofde ik dat al die vliegtuigen die zo hoog overkwamen vliegen aan draden hingen. Een soort hoogspanningslijnen. Dit toestel wat zo laag overkwam liet chocolade, biscuits en appelen vallen. Ik zie nog de grote letter P op de staart staan en de mensen in de cockpit zitten. Wat moet het voor de bemanningen een prachtig tocht geweest zijn. (Voor de Hoorinezen, het toestel vloog tussen de Twee- en Drieboomlaan richting Koepoortsweg) Dit was dus mijn eerste herinnering aan een vliegtuig. Hoorn stond waarschijnlijk niet op de lijst omdat het in Hoorn relatief goed ging. We lagen tegen de Streek aan met veel boerderijen. Ook de duitse commandant was menselijk. Geen Jodenvervolging in de Tweeboomlaan, "daar zit toch niets", terwijl er vele Joden ondergedoken zaten. Dit hoor je dan veel later, want als klein jochie wordt je zoiets niet verteld.

mvg
Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2012, 14:03 

Citaat:
Overigens zijn dit de enige twee foto's die ik vond. Je zou toch denken dat er meer moeten zijn uit die woelige dagen zo kort na de bevrijding. Want deze foto's moeten uit de zomer van 1945 zijn

Hallo Theo,

Het was inderdaad waarschijnlijk zomer 1945. Maar in die tijd had lang niet iedereen een fototoestel en bovendien waren de filmrolletjes heel erg schaars en zelfs lang niet overal te koop. Mijn vader had een groot platentoestel voor glasplaten van 10 x 15 cm. (Ik heb er later een vergrotingstoestel van gemaakt). We hadden nog wel platen maar geen papier meer. Ik heb nog een paar kiekjes van de eerste jaren van de oorlog, maar na eind 1943 is er van mij niets meer.

Ik denk dat het al 1947 was dat ik op mijn verjaardag een Agfa boxje kreeg voor 6 x 9 afdrukjes. Ik was de koning te rijk!

Good goan!

Jan

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2012, 15:26 

Het Zweedse schip de Dagmar Bratt lag al begin februari 1945 in de haven van Delfzijl.Het was de bedoeling dat het meel met binnenschepen vervoerd zou worden naar het westen,maar de meeste binnenwateren waren bevroren.Vandaar dat men toen is begonnen om meel via vliegtuigen te droppen.
Harry

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2012, 16:56 

Als mij gevraagd zou worden: "Wat is het lekkerste dat je ooit hebt geproefd?" dan schiet me na 67 jaar nog steeds dat Zweedse wittebrood met de bijbehorende Zweedse margarine te binnen. :-D

Dat het meel door vliegtuigen gedropt zou zijn, is niet juist. Die droppings begonnen pas eind april 1945, zeg maar een week voor de bevrijding en bijna drie maanden na de aanvoer van het Zweedse voedsel via Delfzijl. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voordat de Duitsers met die droppings akkoord gingen. Daartoe moest eerst het luchtoffensief tegen Duitsland gestaakt worden en dat gebeurde op woensdag 25 april 1945. Op die dag werden de bombardementen op Duitsland gestaakt, anders hadden de Duitsers die droppings nooit toegelaten.

Het Zweedse meel en de andere voedingsmiddelen zijn allemaal per binnenschip vervoerd. Het Nederlandse Rode Kruis wilde dat het per trein zou gebeuren, maar daar kwam van Nederlandse kant hevig verzet tegen omdat dit betekende dat de spoorwegstaking daarmee opgeheven werd en dat wilden ze niet. Ze werden daarin door de Zweden gesteund en dus bleef alleen vervoer per binnenschip over. Op 6 februari vertrok het eerste konvooi van 10 schepen uit Delfzijl, drie dagen later gevolgd door een tweede met 14 schepen.

De Zweedse schepen waren de Noreg en de Dagmar Brett die samen 3700 ton levensmiddelen aanvoerden. Over de route van Zweden naar Delfzijl was eerst ook nog een heel gedoe. De Engelsen wilden dat ze de meest korte route zouden varen, langs de Deense westkust, maar de Duitsers stonden erop dat ze via de Sont en het Kielerkanaal zouden varen omdat het kanaal dan tijdens die passage niet gebombardeerd zou worden. Op 24 januari vertrokken beide schepen uit Trelleborg en kwamen op 28 januari in Delfzijl aan. Precies een maand later, op 28 februati, volgde de Hallaren die 4000 ton levensmiddelen bracht. Daarna heeft de Henri Dunant nog een deellading naar Delfzijl gebracht en hebben de Noreg en de Dagmar Brett nog een tweede reis naar Delfzijl gemaakt.
Ook de Hallaren zou een tweede reis maken, maar die werd voor de Eemsmonding door de Engelsen gestopt omdat de Canadezen intussen hun aanval op Groningen waren begonnen. Pas begin mei kon ze weer ankerop gaan en voer naar Den Helder waar ze pas na de bevrijding van het westen werd gelost.

Schepen & Boeken

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2012, 18:55 

Wat ik me nog goed herinner is het wittebrood.
Dat was in octber 1944. Heerlijk van smaak en zuiver wit,- in mijn geheugen-
heb daarna nooit meer zulk lekker witte brood geroken en geproefd.
Hoewel die Duitse kuch vond ik ook heerlijk.
Wij woonden nog geen 100 meter van de KMA,dus altijd militairen
gr uit een zonnig en warm Breda Cor

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2012, 19:24 

Ik ben van net na de oorlog, maar ik heb als knaapje zo vaak gehoord dat dit zo lekker was, dat ik bijna jaloers was op degenen die de oorlog wel hadden meegemaakt. :)

http://www.scheepspraat.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2012, 21:58 

Ja was elg lekkel... vooral als je voorheen het nog nooit geproefd had.Wat de voedingswaarde betrefd ,daar heb ik zo mijn twijfels over,maar je ''kwam er van aan'' ook van balkenbrij,en dààr ging het maar om :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2012, 22:02 

Gerard T. schreef Je vraagt je dus af, waar moet de regeering de centen vandaan halen, als iedereen stopt met roken
Als we het toch over toen was geluk hebben... weet ik er nog een paar
Venster en deuren belasting, schoorsteenbelasting, allemaal zaken van heel vroeger maar vrij recent is het fietsplaatje.... dus keuzes genoeg voor straks... :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 jul 2012, 10:56 

Een voormalige schoonzuster van me uit Duitsland dacht dat er op vitrage belasting geheven werd omdat er zo weinig gordijnen in Nederland voor/achter de ramen hangen.
Dus ook een mogelijkheid. :roll:

mvg
Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 jul 2012, 13:33 

Nou, zo gek is die gedachte niet, maar dan wel andersom: wie naar buiten wil kijken, moet daar belasting voor betalen. In België werd - en wordt mogelijk nog steeds - "vensterbelasting" geheven. Wie wel eens met een schip naar Brussel is gevaren, zal zich de vele dichtgemetselde ramen van de huizen langs het kanaal herinneren.

Schepen & Boeken

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 791 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 50  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]