Bij vertrek uit Foroya staan we voor het eerst in een flinke file voor de veerboot,het sleuteltje van de stroompaal vergat ik terug te geven dus uit de file en terug naar de camping.
De campingeigenaar zegt zo jaarlijks 25 sleutels kwijt te raken en vindt het wel aardig dat we terugkomen.
We komen nu als een van de laatste op de pont,wel zo makkelijk,iedereen die moet werken wil je toch voorbij bij aankomst.
Het afrekenen bij de pont is altijd een verrassing,heeft de man een goed humeur en schijnt de zon betalen we voor 6,00 meter lengte.
Bij een rot humeur en slecht weer betalen we de volle mep voor 8,00 meter lengte, of volgt er een discussie over de lengte.
De duitsers lossen dit handig op door op de linkerdeur ,tussen twee pijlen,de lengte van de camper aan te geven,goed idee.
De weg naar Bronnoysund, waar we tenslotte zullen overnachten, is weer mooi,langs de kust met veel veerdiensten en bruggen.
Er gaat veel tijd in zitten,hoewel de veerdiensten regelmatig varen en de langste overtocht een uur duurt.
Tijdens de overtocht van Jetvika naar Kilboghamn verlaten wij de poolcirkel in zuidelijke richting,aangegeven door een ornament op de wal.
Het weer is nog altijd niet stabiel,regen, sneeuw en zon wisselen elkaar af bij een straffe wind.
Op de veerboot Rodoy bekijk ik de reddingboot en zeg dat wij daar met z'n allen niet in gaan passen.
Een belg, die naast mij staat, merkt op dat er in de salon onder elke stoel een reddingsvest is gemonteerd en hij neemt aan dat we met de reddingboot naar de wal gesleept worden.
Het is toch wel makkelijk en rustgevend als je niet te veel over alles nadenkt!
Als het schip even later wat bijdraait en slingert komen direct de verhalen los over zeeziekte en slingerende schepen.
Ik doe even niet mee,het Hegermeer bij windkracht 6 in een vletje is spannender als deze overtocht.
De veerboot van Nesna naar Levang brengt ons weer op de 17 naar Tjotta, waarna een veerboot ons, via een ingewikkelde tocht met diverse tussenstops, naar Forvikka brengt.
We hebben zeker de boemelboot i.p.v. de snelboot genomen,in ieder geval hebben de kleine eilandjes ook regelmatige veerdiensten.
De laatste veerboot vandaag nemen we van Anddalsvagen naar Horn om bij Bronnoysund een camping te zoeken,die zijn hier schaars.
We halen de tomtom weer voorgaats en zoeken via het campingprogramma,ook dat valt tegen.
Tenslotte belanden we op een camping ,ingericht in de jaren 50 waarna alles zo gebleven is.
De hoogbejaarde campingeigenaar voert een eenakter op, die gaat over een drukke camping!
Uit zijn huis haalt hij een schrift,loert erin en zegt dat er plaats is(wij zijn echt de enige).
We mogen tegenover zijn huis staan waar een vlakke plek is.
Als ik de hut wil neerzetten moet er eerst ingeschreven worden,met een grote bos sleutels vertrekken we naar de receptie.
Hij gaat ons voor een gangetje in en ontsluit een luik dat gelijk een werkblad wordt,wij moeten ervoor plaatsnemen.
Weer een sleutel,weer een deur en hij verschijnt gewichtig in de luikopening en gaat de gegevens noteren.
Wij krijgen de slappe lach,terwijl hij alle voordelen en het exclusieve van de camping opnoemt.
Als ie de prijs noemt,200 noorse kronen voor een nacht inklusief alles,kijkt hij alsof hij ons de hoofdprijs in een loterij zonder nieten aanbiedt.
Snel zegt ie ook nog even dat er in de verre omtrek geen andere camping open is.
Betalen moet contant en boter bij de vis, dus nu!
Mijn vrouw wil pinnen ,helaas alleen contant,dus weer een sleutel voor een kast en de schatkist komt te voorschijn.
Nog een sleutel en de doos van pandora is open,we betalen en krijgen een keurige, handgeschreven, kwitantie.
Waar krijg je dat nog in 2012,we lopen stikkend van het lachen terug naar de camper.
Bij inspectie van het toiletgebouw zien we kranen die slecht open gaan en van die fijne plastic douche gordijnen,als je terug in de tijd wil ben je hier goed.
Ik bel nog even bij hem aan en vraag waar de stortbak voor het chemisch toilet is,hij kijkt mij zeer verbaasd aan en zegt gewoon in de w.c. kiepen!!
De volgende ochtend is het water warm en de ventilatie werkt niet dus dan maar alle ramen open,in Noorwegen is energy genoeg.
Het kan altijd erger zal op de volgende camping blijken.
We vertrekken wat laat en er is nog geen mens te zien,de directie slaapt uit vandaag.
Bijlage:
DSC00388.JPG [ 353.86 KiB | 191 keer bekeken ]
Bijlage:
DSC00389.JPG [ 379.51 KiB | 191 keer bekeken ]
Bijlage:
DSC00392.JPG [ 169.71 KiB | 191 keer bekeken ]
Bijlage:
DSC00393.JPG [ 462.56 KiB | 191 keer bekeken ]
Bijlage:
DSC00399.JPG [ 498 KiB | 191 keer bekeken ]
Bijlage:
DSC00400.JPG [ 581.58 KiB | 191 keer bekeken ]