Groninger scheepsbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

Afbeelding

Aankomst casco "PAULA VINDO" , bestemd voor afbouw bij de werf Bodewes Shipyards te Hoogezand.
Ze kwam van Constanza, en naar Delfzijl gesleept door de "FELIS".

Bert.Romeling.

john 1001

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door john 1001 »

Vandaag ging om 12:00 uur de Vlieborg bij Ferus-smit te Westerbroek het water in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr John
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooie plaatjes John,

Nog even geduld en wat doorprutsen met die "ouderwetse boegen" en dan zijn we weer terug....maar NU modern en wetenschappelijk bewezen :mrgreen: - bij de oude scheepsboegen van 100 jaar geleden " a la Titanic" van vroegaah........AL dat gelazer met bulbs enz. enz. was slechts interessant doen van "slimme scheepsbouw jongens" die zonodig met hun computer moesten spelen :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
john 1001

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door john 1001 »

Harry G. Hogeboom schreef:Mooie plaatjes John,
Bedankt Harry, is daar in Canada ook van dit soort tewaterlatingen??

Gr John
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

Afbeelding

De beide ijsbrekers "SANABORG" en "SERKEBORG" zijn onlangs door de werf Kon Niestern Sander te Delfzijl , aan Wagenborg overgedragen.

Beiden gingen vandaag gezamelijk nog een keer dokken in dok 2 , als eerste werd de "SANABORG" in gevaren.

Bert.Romeling.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bedankt Harry, is daar in Canada ook van dit soort tewaterlatingen??
Sorry voor de vertraging John :oops:
Weinig tewater latingen in Canada John, het is hier een "scheepsbouw woestijn"- breek met het gebit nait los- :oops:
Vroegaah deden ze het OOK zo dwars in o.a. Collingwood op een dwarshelling, ik geloof dat er nu appartementen op die plek staan, ben er al een pikheetje niet meer geweest.
Ik volg je plaatjes altijd met grote belangstelling en bewondering voor die donderse " Grunningers", ook een zekere nostalgie over wat ik hier mis, maar ja " een mens kan nait alles hebben" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

Afbeelding

"VLIEBORG" terugkerend van de eerste technische proefvaart op de Eems.

Ze werd afgelopen nacht overgebracht vanaf de bouwwerf Ferus Smit te Westerbroek ,
naar Delfzijl.

Bert.Romeling.
john 1001

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door john 1001 »

Harry G. Hogeboom schreef:
Bedankt Harry, is daar in Canada ook van dit soort tewaterlatingen??
Sorry voor de vertraging John :oops:
Weinig tewater latingen in Canada John, het is hier een "scheepsbouw woestijn"- breek met het gebit nait los- :oops:
Vroegaah deden ze het OOK zo dwars in o.a. Collingwood op een dwarshelling, ik geloof dat er nu appartementen op die plek staan, ben er al een pikheetje niet meer geweest.
Ik volg je plaatjes altijd met grote belangstelling en bewondering voor die donderse " Grunningers", ook een zekere nostalgie over wat ik hier mis, maar ja " een mens kan nait alles hebben" :roll:
Bedankt voor je antwoord, dat het bijna altijd goed gaat die tewaterlatingen hier in die boeren sloten, ik heb zelf een keer gezien dat de sleeptros van de sleepboot brak bij Bodewes in Hoogezand en de Arklow Bridge kwam met een beste smak tegen de wal aan.

Gr John

Afbeelding
De sleeptros brak door midden

Afbeelding
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door v+d »

Toch een twee prachtige foto's!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

bijna altijd goed gaat die tewaterlatingen hier in die boeren sloten
John et al,
Het tewater laten van een schip- hoe dan ook- geeft altijd weer "vlindertjes en een verhoogde bloeddruk" bij de uiteindelijk verantwoordelijke persoon...........bij een drijvend dok wordt het toch wel snel " routine"-maar ook dat kan flink verkeerd lopen :roll: -........bij een langshelling is er altijd weer de vraag " gaat ie glijden....OF blijft ie steken" :roll: Bij een dwarshelling kun je d'r donder op zeggen dat de hartslag weer eventjes behoorlijk op toeren komt.....

zoals ze dat hier zeggen " bin there, done that, have the T-shirt" :lol:

Ik kijk dus altijd weer met stijgende bewondering naar die jongens in Grunning'n die steeds maar grotere schepen van die werven waar je haast de kont niet kan keren in die kleine kanaaltjes blijven flikkeren :lol: alsof het allemaal niks voorstelt.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie