Bulkcarriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Karel Janssen

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Karel Janssen »

Speciaal voor Mart.
Bijlagen
Ogden Clipper te Vancouver 1-9 1970 Photograph by Walter E. Frost..jpg
Ogden Clipper te Vancouver 1-9 1970 Photograph by Walter E. Frost..jpg (12.77 KiB) 3195 keer bekeken

Karel Janssen

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Karel Janssen »

Ogden Importer
Bijlagen
Ogden Importer te Vancouver 10-6-1972 Photograph by Walter E. Frost..jpg
Ogden Importer te Vancouver 10-6-1972 Photograph by Walter E. Frost..jpg (13.01 KiB) 3194 keer bekeken
Karel Janssen

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Karel Janssen »

Ogden Importer
Bijlagen
Ogden Importer te Vancouver 19-12-1971 Photograph by Walter E. Frost..jpg
Ogden Importer te Vancouver 19-12-1971 Photograph by Walter E. Frost..jpg (15.12 KiB) 3473 keer bekeken
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Zeer bedankt, als je mij die site van Frost kunt mailen ,stel ik dat op prijs.Ik denk dat deze fotograaf mèèr foto's heeft van OGDEN schepen van de 1970/80 periode.Ik heb gevaren op de Ogden Exporter.
Ogden Danube ,Ogden Ebro(OBO),Ogden Thames,Ogden Ottawa (product tanker)
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een wel hele mooie. :)
Ionian Skipper.jpg
Ionian Skipper.jpg (100.73 KiB) 3264 keer bekeken
IDNo: 5405384 Year: 1963
Name: IONIAN SKIPPER
Type: Bulk carrier Flag: LBR
Tons: 13517 DWT: 21278 Length overall: 177.8 LPP: 166.1 Country of build: JPN
Beam: 22.9 Builder: Nippon Kokan
Location of yard: Shimizu
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
Subsequent History:
79 GREEK FRIENDSHIP
Disposal Data:
BU Nantong 12.1.86
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja...deze vind Jos het mooist...de brug in het midden,vèr weg van het zootje ongeregeld :roll:
Lijkt me een omgebouwde tanker trouwens.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nee meneertje, dit is geen omgebouwde tanker, let b.v. eens op het harmonieus geheel van het schip.
En de rechte achterkant van de midscheeps.
Een omgebouwde tanker ziet er meestal niet zo mooi uit. :)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Walcheren, ik zat daar in 1970 als tweede stuurman op en werd toen opeens in IJmuiden van boord geplukt en overgeplaatst naar de Kaap Hoorn vanwege de rode T die achter mijn naam stond.
(Tankerervaring).
Tja, het was allemaal HBT geworden...... :evil:
walcheren proefvaart.jpg
walcheren proefvaart.jpg (51.19 KiB) 3152 keer bekeken
walcheren brug.jpg
walcheren brug.jpg (73.06 KiB) 3152 keer bekeken
Foto's van http://www.maritiemdigitaal.nl/

De Walcheren is ook niet op waardige wijze naar de sloop gebracht evenals mijn ouwe bootjes Vanessa en de Tell, die later ook gekapseisd zijn. :(
IDNo: 6521135 Year: 1966
Name: WALCHEREN Type: Bulk carrier
Flag: NLD Tons: 23240
DWT: 35000 Length overall: 205.3
LPP: 191.8 Country of build: NLD
Beam: 27.4 Builder: Van der Giessen-de Noord
Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-18
Subsequent History:
78 AMSTELWAL - 83 SAUDI CHALLENGER - 84 CHALLENGER - 84 BREMEN - 85 PALM PRIDE - 87 STAR OF ALEXANDRIA
Disposal Data:
capsized 38.33N/63.00W 17.4.89 [Piraeus-New York, cement]
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

De voormalige WALCHEREN...
Disposal Data:
capsized 38.33N/63.00W 17.4.89 [Piraeus-New York, cement]
Nou ja, capsized...? In tweeën gebroken en gezonken. Daar hebben Griekse bulkers, kleine zowel als grote, een handje van: met een lading cement zinken op diep water. Ik ken meerdere gevallen. Mijn eigen ervaring daarmee heb ik kort uiteengezet op bladzijde 72 van "De Prijs":
    • Oude schepen die plotseling zonken. Ik kende dat. Dat gebeurde ook tegenwoordig nog regelmatig en toen we onze eerste tanker uit Griekenland haalden, had onze Griekse huurbaas me, kort nadat we ons kantoor in Piraeus hadden betrokken, eenzelfde voorstel gedaan. Op een morgen had hij me gevraagd of ik er iets voor voelde om samen met hem een schip te kopen. ‘We doen drie reizen met cement en dan laten we hem zinken,’ zei hij zonder blikken of blozen en bloedserieus. ‘Daar heb ik een goeie kapitein en machinist voor, die dat voor een paar centen doen. Diep water en mooi weer. De reddingmiddelen en het automatische radiobaken prima in orde. Niemand overkomt iets en de verzekering betaalt gegarandeerd.’
      Ik had hem vriendelijk bedankt voor het genereuze aanbod, maar nee, liever niet.
De Star of Alexandria ex-Walcheren was op het moment van de tenondergang eigendom van de Caribene Investments, Ltd., een postbusrederij in Gibraltar. Het management was in handen van Palm Navigation in Piraeus.
Op 28 februari 1989 werd de Star of Alexandria gecharterd door CARBOTRADE S.p.A., een Italiaans bedrijf, dat het schip op haar beurt weer vercharterde aan de Essex Cement Company en dat was dan weer onderdeel van de Titan Cement Company, een enorm Grieks bedrijf dat eigenaar was van de lading van de Star of Alexandria.

Aangezien de Star of Alexandria onder de vlag van Gibraltar voer, stelde het Britse Department of Transportation een onderzoek in naar deze ramp. Daarbij kwam men tot de conclusie dat het schip was gezonken omdat het - ik citeer: "dusdanig overbeladen was en structureel zodanig was verzwakt dat het tijdens het oversteken van de Atlantische Oceaan in slecht weer in twee stukken brak en zonk."

Hierop begon de charteraar, Carbotrade, een gerechtelijke procedure tegen Bureau Veritas, het classificatiebureau dat het schip had onderzocht en zeewaardig had verklaard. Zoiets duurt vele, vele jaren en de verslagen van dergelijke procedures beslaan vele, vele pagina's waarbij het om de bliksem niet meevalt om na te gaan hoe zoiets uiteindelijk afloopt. Laat ik daarom volstaan met datgene waar het om ging.

In 1985 werd de bulkcarrier Bremen, ex-Challenger, ex-Saudi Challenger, ex-Amstelwal, verkocht aan de Grouard Invest Company in Gibraltar en onder die vlag in de vaart gebracht als Palm Pride onder management van Palm Navigation in Piraeus. Die verkocht het schip in 1987 aan Caribene Investments, Ltd., Gibraltar en de naamsverandering naar Star of Alexandria was dus niet meer dan een boekhoudkundige maatregel.

Onder welke klassificatiebureau het schip in 1966 als Walcheren bij Van der Giessen-De Noord in Krimpen aan den IJssel was gebouwd, weet ik niet, maar gewoon voor de aardigheid en de volledigheid zou ik het wel graag willen weten. Hoe het ook zij: in 1985 werd het schip door Grouard Investment onder Bureau Veritas gebracht en die waren dus verder verantwoordelijk voor de surveys en certificering. Nu stelde Carbotrade dus een eis tot schadevergoeding in tegen BV.

In maart 1989 - om precies te zijn tussen 6 en 28 maart 1989 - had BV in Griekenland verschillende surveys uitgevoerd aan boord van de Star of Alexandria. De charteraar, Carbotrade, voerde aan dat de surveyor van Bureau Veritas, een zekere Kostas Stavropoulos, lekkage in de wingtanks had geconstateerd, maar dat dit voor hem geen reden was geweest om het klassecerificaat in te trekken. Er zouden scheuren in de wingtanks hebben gezeten, althans volgens Carbotrade.
BV voerde hiertegen aan dat volgens hun regels de wingtanks van een bulkcarrier niet “absoluut waterdicht” hoeven te zijn. Bovendien was het schip ook nog geïnspecteerd door een onafhankelijke surveyor van de ladingeigenaren en ook deze had het schip in orde bevonden. Deze surveyor, Kostas Tsamados, had ook opgemerkt dat de wingtanks lekten, maar had een aantekening gemaakt dat deze wingtanks tijdens de voorgenomen reis toch niet zouden worden gebruikt en had het schip daarom geschikt verklaard voor het vervoer van een lading cement.
De charteraar voerde op zijn beurt aan dat deze surveyor alleen maar tot taak had om vast te stellen of de ruimen schoon en droog en vrij van roest waren en dat hij niet bevoegd was om ook maar iets te zeggen over de zeewaardigheid van het schip.

Het schip was verzekerd voor 3 miljoen dollar en aangezien het schip in klasse was en voorzien van alle bijbehorende certificaten, betaalde de cascoverzekering uit. De verzekeraars van de lading cement betaalden echter niet uit. Zij weigerden op grond van het feit dat het schip niet had voldaan aan de bemanningsvoorschriften van de vlaggenstaat. Schepen die in Gibraltar geregistreerd staan, voeren de Brits vlag. Daarbij is voorgeschreven dat er ten allen tijde ten minste één Britse officier aan boord moet zijn en dat was hier niet het geval.

Zo vaart er het een en ander over de wereldzeeën. En zo zijn er heel wat vreemde “rederijen”.
Palm Navigation – ook vandaag nog steeds gevestigd in Filonos Street, Piraeus – was de manager van de voormalige Walcheren. Een interessante en veelzeggende voetnoot in het arrest van het United States Court of Appeals,Second Circuit in deze zaak - CARBOTRADE v. BUREAU VERITAS over de vraag welke wetten hier nu eigenlijk golden, de Britse of de Griekse…
    • Palm Navigation was either a Liberian or a Panamanian company;  even its general manager, Athanasios Zachariades, could not remember which. However, Palm Navigation's offices seem to have been located in Greece.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Walcheren
Year built: 1966
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6521135
Nat. Official Number: 12186 Z ROTT 1966
Bron: Marhisdata

Tijdens slecht weer op de Noord Atlantische oceaan zag je vanaf de brug het voorschip op en neer wippen, ik kreeg te horen dat dit normaal was op de Walcheren.
Maar op den duur gaat de metaalmoeheid toch wel een rol spelen....
Later op de Carchester precies hetzelfde.
Daar had je op tankers nooit last van. :wink:


Plaats reactie