Autobussen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Autobussen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En soms werd er een pakje niet afgehaald bij de bushalte, bv een doosje gerookte paling.
Hallo Ton et al,
'kwou eerst een foto plaatsen van "originele Canadese gerookte paling"...die ik afgelopen week van een kennis maakte ( en die nu in de koelkast liggen :lol: )....maaar jaaa...dat Off topic gedoe van die Pekel ook altijd......:roll: en ik hep al zo op m'n flikker gehad :mrgreen:
Moet ik daar een nieuw onderwerp over beginnen....nu we het er toch over hebben :oops: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Autobussen

Bericht door Brazuca »

Harry, zit me nou niet lekker te maken met verhalen over gerookte paling. Is hier vrijwel niet te krijgen...

Afbeelding

Deze bussen reden op Hawaii rond, voor de US postal service.
Of ze ook in andere staten rond reden, weet ik eigenlijk niet ?
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Autobussen

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Ton,

Pracht foto van de bus van de NBM (Nederlandse Buurtvervoer Maatschappij). Ik herinner ze nog van de schoolreisjes van Amsterdam naar Oud-Valkeveen in Naarden en Kraantje Lek in Overveen.
De lijnbussen stond geparkeerd bij het Amstelstation.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Autobussen

Bericht door jacko »

Zijn er ook nog foto's van de Naco trailer bus, met een Kromhout truck ervoor.
Deze stonden altijd bij Café Zomerlust in Santpoort zuid als we naar Schagen gingen :?: :?:


Hans ( Jacko )
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Autobussen

Bericht door Bob R.I.P. »

jacko schreef:Zijn er ook nog foto's van de Naco trailer bus, met een Kromhout truck ervoor.
Deze stonden altijd bij Café Zomerlust in Santpoort zuid als we naar Schagen gingen :?: :?: Hans ( Jacko )
Bij mijn weten heeft de NACO nooit trailers gehad. Het zal een bus geweest zijn van de NZH.
En er was geen lijndienst van Santpoort naar Schagen of verder. Het zal dan een schoolreisje of iets dergelijks geweest zijn. Wel was er een lijndienst van Haarlem naar Alkmaar (lijn W) en dan verder met lijn WX naar Den Helder. Een lijndienst zonder overstappen in Alkmaar mocht niet van de NS, omdat die al van Haarlem naar Den Helder reden. Aanvankelijk ook met een overstap.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
louis holleman

Re: Autobussen

Bericht door louis holleman »

Ton Pekel schreef:In 1947 werden veel autobussen van het merk Crossley uit Engeland gehaald voor de NS en werden later verdeeld over diverse busmaatschappijen in Nederland. Dat waren "echte" bussen die Crossleys, roken sterk naar dieselolie en nog een conducteur op die bus.
Toen ik in 1965 naar de RH school in Rotjeknor ging, reden die Crossley's nog steeds rond. We moesten van het Centraal Station naar Zuidplein. Op de snellijn 52 (elke 3 minuten een bus) reden toen die gloednieuwe "unibussen'', die ook in Amsterdam, Utrecht en Den Haag reden. Automaatjes met luchtvering en de motor onder achterin. Mooi geasfalteerde wegen via de Maastunnel. Jaja. Er reed ook lijn 50, die ging het hele centrum door. Elke dag anders, want in die tijd werd de metro aangelegd. Dus het waren half opgebroken (tijdelijke) rijbanen en veel was nog bestraat met kinderhoofdjes. Als je pech had, had je dan zo'n Crossley. Als je nog meer pech had, kon je alleen nog op de achterbank zitten. Eenmaal op het Zuidplein aangekomen zaten je onderste ingewanden boven en waren de bovenste naar beneden geschud. En had je de ''pech'' dat je moest staan, dan kon je beter een helm dragen... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Long liveth the Crossley! Buy British!
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Autobussen

Bericht door Bob R.I.P. »

Louis men heeft zelfs overwogen om een nieuwe carrosserie op de Crossley's te zetten. Alleen dus een carrosserie. Verschrikkelijk sterk en goed waren die wagens. Maar je hebt gelijk, je schudde uit je verschoning. Ik heb enige tijd tussen Alkmaar en Amsterdam met de bus gependeld (Mijn vader werkte bij de NACO, dus ik had vrij vervoer). Alkmaar - de Rijp een Scania en vanaf de Rijp tot A'dam een Crossley. Terug alles Crossley. Toch slaagde je erin om stukken met ogen dicht te zitten. Aan de hobbels en bochten merkte je waar je reed.
Even een kleine anekdote met een Crossley. Halverwege Purmerend - Alkmaar brak de gaskabel. Er was toevallig een buschauffeur onder de passagiers. Ze maakten de motorkap, die in de bestuurderscabine staat, open en hangend over de kap bediende de tweede chauffeur de gasklep op aanwijzingen van de man achter het stuur. Zo kwamen we in Alkmaar, met weinig vertraging.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Autobussen

Bericht door Allen »

Knipsels
Autobus003.jpg
Autobus004.jpg
Autobus005.jpg
Autobus006.jpg
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Autobussen

Bericht door jacko »

NZH of Naco, het is al een poosje geleden maar ze zagen er zo uit.
Misschien is het wel een oude NZH of Naco bus.

Hans ( Jacko )
Bijlagen
Kromhout Daf.jpg
Kromhout Daf.jpg (100.54 KiB) 3475 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Autobussen

Bericht door Hannes »

scania.jpg
scania.jpg (391.66 KiB) 3463 keer bekeken
Hier staat Mordechai voor zijn Scania een peukie te roken, ergens in Israel.
In juni 1978 zaten we in Jerusalem in het hotel Shalom mooi van een fles Gold Star bier te genieten toen plotseling de luchtalarmen als een gek tekeer gingen.
Het hotelpersoneel gevraagd wat er aan de hand was, of we dekking moesten zoeken, men had in de nieuwsberichten in die jaren wel eens wat van mortier beschietingen en dat soort toestanden gehoord.
Er was niets aan de hand, er was slechts een aanslag gepleegd, er was een bus vol mensen ontploft.
Vreemd genoeg kwam daar in de nieuwsberichten niets van ter sprake.
Als je dat hoort dan stap je de volgende dag toch met een raar gevoel in de maag in de bus.
In de buurt van Hebron moesten we plotseling stoppen en kwamen er een aantal zwaar bewapende soldaten in de bus.
Toen wij daar door een dorp reden vlogen allerlei in jurken uitgedoste figuren met theedoeken op hun hoofd de straat op en begonnen de bus met stenen te bekogelen.
Ondanks de snelheidsperkingen is Mordechai snel met de bus door dat dorp gescheurd en wij wisten meteen waarom die soldaten met hun schietklare geweren gezellig bij ons in de bus stonden.
Jammer dat in zo'n mooi land dit soort toestanden heersen.

Groeten, Hans.


Plaats reactie