Volvo penta start niet meer

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Eddie,

Heb zelf een zeilboot uit '74 welke ik in '78 gekocht heb met een Volvo Penta MD6A en vaar er nog steeds mee.Onderhoud hem ook zelf behalve met het echte technische werk zoals verstuivertips vernieuwen etc. De startmotor is een dynastart. De voorgeschreven accu hiervoor is 60 AH.

Dus als die eigenaar beweert dat je hem moet starten op BOTH is van de gekke. Start hem eerst op de 70AH van je en als dat niet lukt kan je nog altijd naar die andere overschakelen. Het duurt echt wel een poosje voordat je die "leeggestart" hebt hoor.

Je zegt dat je compressie hebt,dat geloof ik graag maar heb je wel voldoende? Krijg hier zo m'n twijfels over. Ik ga het gedeelte over filters,brandstof,lucht in de leiding etc. maar overslaan en ga over naar wat "praktijktips".

Als je de motor wilt stoppen doe je dat door een handel omhoog te trekken,als de motor gestopt is druk je die weer in. Heb je hem wel helemaal goed naar beneden gedrukt?? Mij 2x overkomen dat ik DACHT hem goed ingedrukt te hebben doch mooi niet...de motor start dan niet en heb me gek gezocht naar het waarom :roll: .

Hieronder het vervolg.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door K.Brouwer »

Dat die vorige eigenaar beweert dat je de "kleppenstang" ( heet klepstoter) te ver hebt opengezet en dat hierdoor te veel "olie" in de cilinders gekomen is, puur gezwam.Dat slaat nergens op. Wat hierboven
alreeds aangehaald wordt is dat je wel met lang starten gasolie via je cilinders/zuigerveren in je smeerolie terecht kan komen.Maar volgens jou komt er wel rook en koelwater uit de uitlaat tijdens het starten dus zal dit niet zo'n vaart lopen. Dat er koelwater uit je uitlaat komt heb je denk ik geluk mee.Kijk even hoe je uitlaat(slang) loopt. Als die n.l. met een bocht HOGER dan je motor naar de uitlaat loopt moet je oppassen dat je met lang doorstarten geen waterslag in je cilinders krijgt.Tijdens het starten pomp je koelwater naar binnen doch dat waterpeil gaat stijgen en kan niet weg met je uitlaatgassen.Als je maar lang genoeg doorstart komt het zo hoog dat het via je uitlaat de motor inloopt!!

Toen ik het schip pas had kreeg die dynastart hem nauwelijks door de compressie heen en startte direkt als hij er doorheen ging. Nu is de compressie al zover verminderd dat als hij niet na een paar omwentelingen start ik de kleplichter omhoog zet, hem start en even het vliegwiel op toeren laat komen (belangrijk!) en dan in een klap de kleplichter naar beneden gooi.Meestal begint hij dan wat te hikken en gewoon door blijven starten en pruttelt hij even later.

Start de motor eerst eens op stationair.Je motor is uitgerust met een "cold starting device" om makkelijk te starten. Mocht dat niet lukken dan de motor/schroef ontkoppelen en hem op "vol gas"zetten
en weer eens proberen. Dit kan je dus ook doen met wat ik hierboven over die kleplichter beschreven heb.

Goed,hou het hier even bij. Bovenaan worden nog wat vragen gesteld,beantwoord die eens anders schieten we niet op natuurlijk.Trouwens...heb je een instuctieboekje van die MD6A?

Groeten,K.Brouwer.

P.S. Je denkt dat hij niet genoeg electriciteit krijgt,waarom denk je dat?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door v+d »

Eddie, goed dat Koert je even wijst op het gevaar van waterslag.
Als je langdurig start kan dat inderdaad gebeuren omdat je geen uitlaatgassendruk opbouwt.
Om dit te vermijden sluit je even(tijdens het starten)de afsluiter in de aanzuig van het koelwater.
Zodra de motor loopt deze afsluiter weer openen, anders loopt je impeller in de soep.(rubberster binnen in de pomp).

Uit de praktische tips van Koert kan je haast wel de conclusie trekken dat er iets niet in orde is met het kleplichtsysteem, laat je dat nog even goed uitleggen door de vorige eigenaar!

Een of twee accu's is echt niet erg belangrijk, behalve als ze in serie geschakeld zijn om b.v. 24 volt te krijgen.
Dit is bij jou beslist niet het geval en zijn ze om 12 volt te leveren(beide)dus eerst de ene gebruiken en zodra de capaciteit terug loopt de andere bijschakelen.
Je krijgt dus niet meer spanning, maar meer vermogen bij dezelfe spanning als de schakelaar op both(beide) staat. Je kan dus langer doorstarten!

De tip van Koert om eerst met gelichte kleppen de motor op toeren te laten komen is goed, zo start je immers ook een een cylinder sloepmotor met handstart(slinger).
Zonder decompressieklep krijg je die nooit op voldoende snelheid, met kleplichter wel.
Je brengt het ding met de slinger op snelheid, gooit de kleplichter om en het ding zal lopen.

Een diesel (zonder moderne electronische klimbim)loopt altijd als er compressie en brandstof is en de verstuivers redelijk werken.
vanni123

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door vanni123 »

Beste mensen,

Zit nog steeds met hetzelfde probleem ga nu de verstuivers eraf halen en dan wat rotzooi eruit laten lopen kreeg ik als tip van de jachthaven weet iemand hier een monteur in Almere en wat ongeveer de prijzen zijn.Ik heb nu een dealer die vraagt 90 euro in de BTW ex reiskosten is dat normaal.

Grt Eddie
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door v+d »

Als dat het probleem moet zijn zou ik eerst de verstuivers maar eens even laten zitten, hij liep toch goed voor je afmeerde ?
Neem een schoon plastic vaatje(echt schoon zonder andere vloeistof erin) en laat de brandstofpomp uit dat vaatje brandstof halen.
Vaatje wel vullen met schone diesel en ontluchten, als ie dan loopt heb je een probleem in de tank(s) of in de leiding naar de pomp toe.
We nemen aan dat je filters en zo in orde zijn en schoon, water uit de tanks afgetapt?

In Almere is een haven , daar is toch vast wel iemand die je wil helpen of een monteur weet.
De uurprijzen voor goede monteurs zijn niet laag en hij moet ook nog naar je toe komen.
Bootjes zijn duur in onderhoud als je het zelf niet kunt fiksen, daar tegen over staat dat een goede monteur het ding waarschijnlijk gauw aan het lopen heeft.

Succes!
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door Jan Sprong »

heb je al gekeken naar de werking van de opvoerpomp,of is het filter van de opvoerpomp soms vuil?
Een motor die goed liep heeft, zoals v+d al zei ,geen verstuiverprobleem.
Succes,Jan
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door paul »

Voor 90 euro ex reiskosten,zal er is over gaan denken,bootjes monteur worden.
Maar ik zou toch ook even op een watersport forum gaan vragen,grote kans dat er in eens iemand bij je langs loopt, die wellicht in de zelfde haven ligt.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door paul »

Deze kom ik net tegen,iets ander uurtarief of ze goed zijn ?
http://www.eigenbootservice.nl/site/
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
vanni123

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door vanni123 »

Goedenavond allemaal,

De motor heeft goed gelopen,de volgende dag wou hij niet meer starten,ik ben het maar blijven proberen maar lopen ging hij niet,ik heb de accu laten doormeten deze bleek stuk te zijn,nieuwe accu gekocht en eraan gehangen toen ook weer div keren geprobeerd te starten ook niet gelukt,startmotor eraf gehaald door laten meten ook niet stuk, filters vervangen,de stop knop eraf gehaald,diesel uit de tank gehaald nieuwe diesel erin loopt nog steeds niet wat me wel opgevallen is toen ik mijn oliepeil checkte merkte ik dat deze heel dun was en er heel veel inzat meer dan toen ik hem kocht en het oliepeil gecontroleerd had.Nu hoorde ik dat er de mogelijkheid bestaat dat vanwege het vele doorstarten er waarschijnlijk diesel in de karter terechtgekomen is en daardoor een verkeerd mengsel in zit wat waarschijnlijk nu op de kop zit en daardoor niet meer start.Wie weet nog iets wat ik kan doen.

Groet Eddie.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Volvo penta start niet meer

Bericht door paul »

Als je de motor rond draait met de hand hoor je dan je verstuivers kraken (inspuiten) ?
Kan er onder je kleppen deksel een lekke brandstof leiding zitten ? zodat de olie via je stoterstangen naar het carter loopt. Haal niet te veel uit elkaar ,voordat er iemand met echte kennis bij geweest is.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood


Plaats reactie