naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Beste Kombuizers,
Een half jaartje geleden kon ik niet achter de eigenaar van deze electriciteitscentrale (onderstaande foto's) komen. Zelfs op internet kon ik deze in aanbouw zijnde centrale niet vinden, omdat ik zocht op de naam ENECO. Maar nu blijkt, ik had er nooit eerder van gehoord, dat ENECO niet de eigenaar is, maar Electrabel. Dus weer een "nieuwe" speler op elektriciteitsgebied op de eerste Maasvlakte. De nieuwbouw van deze bio-massa centrale gebeurt aan de tak Beerkanaal/Mississippi-haven op een voormalig erts-overslagterrein.
Op dit moment staan er nu op de eerste Maasvlakte welgeteld vier centrales:

Twee centrales van ENECO, waarvan een in aanbouw aan de Europaweg en de oude centrale
Twee Gasturbine units van ECOGEN (zgn STEG eenheden) aan het Beerkanaal
Een in aanbouw zijnde centrale van Electrabel aan het Beerkanaal

Hieronder enige officiele info.
gr.
GerardN

Electrabel is vandaag daadwerkelijk begonnen met de bouw van de steenkool-biomassacentrale van 800 MW op de Maasvlakte in Rotterdam. In 2013 is de centrale gereed.
Electrabel heeft in Nederland zeven elektriciteitscentrales met een opgesteld vermogen van ruim 4300 MW en is daarmee de grootste elektriciteitsproducent van Nederland.
Milieuorganisaties vinden dat deze (en twee andere nog te bouwen centrales van Eon en RWE) in strijd zijn met de Europese CO2-uitstootrichtlijnen en hebben via de Raad van State de bezwaren voorgelegd aan het Europese Hof van Justitie. Zo’n procedure kan lang duren. Electrabel start desondanks met de bouw. In de Telegraaf zegt het bedrijf daarover: ’Dat we nu met de bouw beginnen is op onze eigen risico’.

Persbericht Electrabel
>> Electrabel, onderdeel van de Groep GDF SUEZ, is daadwerkelijk gestart met de bouw van een steenkool-biomassacentrale van 800 MW op de Maasvlakte in Rotterdam. Dit project vergt een investering van €1,2 miljard, wat een belangrijke bijdrage betekent voor de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in deze regio de komende jaren. Deze investering past in het investeringsprogramma van GDF SUEZ dat een investeringsniveau van € 30 miljard voorziet voor de periode 2008-2010.
Deze beslissing draagt bij aan de voorzieningszekerheid van elektriciteit in West-Europa op lange termijn. Electrabel en GDF SUEZ stellen de hoogste eisen aan de milieuprestaties van de nieuwe centrale en streven naar de laagst mogelijke CO2-uitstoot in de strijd tegen de opwarming van de aarde.

Gebouwd volgens de meest recente technologieën, kent deze centrale een energierendement van ca. 46%, dit in tegenstelling tot de steenkoolcentrales van de vorige generatie met een rendement van ca. 36% die zij op termijn zal vervangen. Deze verhoging van het rendement betekent meer elektriciteit met minder fossiele brandstoffen en bijgevolg ook ca. 25% minder CO2-uitstoot.

De centrale kan voor de helft op basis van kolen en voor de andere helft op basis van biomassa functioneren, wat een belangrijke vermindering van de CO2-uitstoot betekent.

Bij de voorbereiding van de bouw van deze centrale op de Maasvlakte is volledig rekening gehouden met de mogelijke toepassing van de afvang en opslag van CO2 (CCS voor Carbon Capture and Storage). Deze centrale anticipeert namelijk op de ontwikkelingen die deze technologieën naar verwachting zouden moeten kennen in de komende jaren. Electrabel en GDF SUEZ zijn actief betrokken in het onderzoek hiernaar; in Nederland en elders.
Wij participeren actief in de tweede fase van het onderzoeksprogramma CATO, dat door de Nederlandse regering wordt gesteund.
Daarnaast werkt Electrabel ook mee aan een project voor de bouw van een testinstallatie voor CO2-opvang en de exploitatie ervan. Deze installatie zal in 2010 operationeel zijn in de kolencentrale van Electrabel te Nijmegen.
Tegelijkertijd werkt de Groep momenteel aan een dossier voor de realisering van een grootschalig industrieel demonstratieproject van CCS in het kader van het European Economic Recovery Plan.
Onze inspanningen op dit gebied vormen onderdeel van het project van de gemeente Rotterdam en het Rotterdam Climate Initiative om te komen tot een integrale aanpak van CCS in Rotterdam.

Deze investering bevestigt de ambitie van GDF SUEZ om een vooraanstaande speler te blijven op de Noord-West Europese markt (Benelux, Duitsland en Frankrijk). Het verhogen van de interconnectiecapaciteit tussen de elektriciteitssystemen van deze landen, evenals de koppeling van de Franse, Belgische en Nederlandse beurzen, hebben de mogelijkheid tot uitwisseling van elektriciteit en het sluiten van transacties zodanig versterkt dat deze landen meestentijds beschouwd kunnen worden als een geïntegreerde energiemarkt. Het is binnen dit kader dat een energiebedrijf als Electrabel vandaag zijn investeringsbeslissingen evalueert, rekening houdend met het wettelijke kader. De locatie Maasvlakte in Rotterdam biedt grote voordelen op vlak van logistiek (toevoer van kolen en biomassa), koelwater en aansluitmogelijkheden op het (toekomstige) hoogspanningsnet.
Het project draagt direct en indirect bij aan de werkgelegenheid in de Rotterdamse haven en heeft daarin een vaste plaats gekregen.
Volgens planning zal de bouw van de centrale in 2013 gereed zijn. <<
Bijlagen
a1 nr. Mississipi haven.JPG
a1 nr. Mississipi haven.JPG (157.35 KiB) 2779 keer bekeken
x Kolencentrale in aanbouw.JPG
x Kolencentrale in aanbouw.JPG (132.21 KiB) 2779 keer bekeken
x uitzicht op Mississippi haven.JPG
x uitzicht op Mississippi haven.JPG (111.4 KiB) 2773 keer bekeken
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Roy »

Elektrabel, is dat niet dezelfde toko die ook de centrale in Nijmegen in handen heeft ?.
Ik meen dat het een Belgische club is.
"Vroeger" was dit allemaal veel overzichtelijker, maar toen moest geprivatiseerd worden en de landelijke, provinciale en lokale overheden zonodig op korte termijn wilden cashen..... :idea: :roll: :shock:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Hallo Roy,
Dit lees ik op internet:
Electrabel heeft in Nederland zeven elektriciteitscentrales met een opgesteld vermogen van ruim 4300 MW en is daarmee de grootste elektriciteitsproducent van Nederland.

Ontploffing bij Electrabel Nijmegen
NIJMEGEN - Bij energieleverancier Electrabel in Nijmegen is donderdag een explosie geweest. Dat meldde de politie.
De explosie???? of wel het gescheurde stoomvat was inderdaad bij Nijmegen. Zal wel aan veroudering en materiaalmoeheid zijn te wijten. Volgens een bepaalde berekeningsmethode treedt er na een zekere bedrijfstijd en vooral bij overschrijding van de ontwerpdrukken en temperaturen snellere veroudering en metaalmoeheid op.

Een grote speler en toch redelijk onbekend??
vr.gr.
GerardN
Vroeger hadden we het Stoomwezen en nu???
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door jeroen »

Stoomwezen...is nu AKI (Aangewezen Keurings Instelling), zoals o.a. Lloyd's, SGS, Bureau Veritas, AIB Vincotte.

Electrabel is onderdeel van GDF SUEZ (van origine en misschien nog steeds zo een Frans staats maatschappij)
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Bedankt Jeroen, woonplaatsgenoot.
Ik ben wel zeer nieuwsgierig wat de oorzaak is geweest en wat er daar in Nijmegen is gebeurd met die stoomketel.
gr.
GerardN
PS. Zoek trouwens nog een vismaat voor zeevissen, weet jij iemand in onze omgeving?
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Roy »

Gerard & Jeroen, bedankt voor de aanvullende antwoorden.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Gerard,
Mooie foto's van de Maasvlakte , maar niet Eneco is eigenaar van de oude centrale uit 1975 ,eerst gas/oliegestookt en vanaf 1987 kolen/olie gestookt en de nieuwe in aanbouw ,maar EON -Benelux.

Gr. Jan
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Hallo Jan Sprong,
Je hebt helemaal gelijk, bedankt. Inderdaad is het EON. Ik wist het maar heb me domweg vergist.
gr.
GerardN
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door jdbvos »

GDF-Suez (ex Electrabel) bouwt daar ook: kijk maar hier.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Jan ,Nog wat gehoord van Centrale Gelderland?


Plaats reactie