Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Dag Koos,

Ik ben bang dat je me teveel eer aandoet..............
Maar goed, ik denk dat deze foto vanaf Katendrecht genomen is. Het zou dus de Rijnhaven moeten zijn, met het veem van Pakhuismeesteren op de achtergrond.
Curieuse foto's trouwens !. Treurig toch wel..............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

TonyfH
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door TonyfH »

Het is wel geen hopper, maar wel een vaartuig uit de waterbouw, gefotografeerd in 1973 bij de aanleg van de Maasvlakte denk ik.
90 aanl Maasvlakte 1973.jpg
90 aanl Maasvlakte 1973.jpg (44.54 KiB) 3039 keer bekeken
Groeten, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Dat vaartuig is een z.g. blokkenstorter. Daar waren er twee van en ondergebracht in de Combinatie Hoek van Holland, ( met een cijfer 3 er achter ? )
Hiernaast waren er ook twee steenstorters voor dit werk gebouwd.
Nu de namen weer even............... :!: :x :roll:
Er komen twee stuks boven borrelen; "Cetus" en "Lyra" ?. Maar er zijn d'r nog twee.
( Ik heb bij Smit Lloyd nog met een Ouwetje gevaren die ook op die blokkenstorters gevaren had ).
Er waren ook nog 5 zustertjes die door het leven gingen als 3 onderlossers en 2 oplossers. Ook gebouwd voor dezelfde havenwerken. Ze hadden er Caterpillar in staan en waren zeer handzame scheepjes.
"Steenbank", "Smal Agt", "Den Droge", "Wijkerrib" en "Het Harde".
Op de "Den Droge" heb ik in 1973 nog eens gevaren.............., maar dat was niet in Holland. :wink:

Dus....., wie volgt even voor de juiste en ontbrekende namen ?. !?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door lodonk »

Roy,

Libra en Norma - blokkenvaartuigen en Cetus & Taurus steenstorters (deze zijn later naar Boskalis gegaan)

Groeten

Bert
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Bedankt Bert.
Ik wist zeker dat er een aanvulling zou komen............ :wink:
Ik heb eens de volledige beschijving van deze schepen gehad............ :idea: :x

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
harro
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jun 2006 08:33
Locatie: Bemmel

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door harro »

De Libra heet tegenwoordig HAM602 en is ondertussen in Van Oord kleuren te bewonderen. 2 maanden geleden nog een weer een werkje met dit schip uit mogen voeren... :-)
Bijlagen
IMG_2257s.jpg
IMG_2257s.jpg (244.1 KiB) 3019 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hoi Roy en overige belangstellenden,
Volledige beschrijving van de Steenstorters heb ik niet.
Wel een ooit gefotografeerd Safety/Fireplan.
Niet zo erg duidelijk maar lest misschien wel een beetje van je interessedorst.
Het betreft hier dus de "Cetus" welke oa. destijds van CH3 naar Boskalis is verhuisd.
Enkele maanden geleden gelezen dat ook dit schip inmiddels naar sloop zou/is worden afgevoerd.
Heb nog wel meer van dit scheepje .
Gr.Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hoy Roy e.a.
Hier nog een afbeelding van een van de stenenstorters in de CH3 periode in de Europoort.
Waren ook speciale invaardokken voor gemaakt voor snelle belading.
Stukken steen/rots werden met schepen aangevoerd ergens vanuit Scandinavie.
De "Cetus" heeft in de Boka service nog wel wat configuratie aanpassingen ondergaan.
Zoals DP inplaats van ankeren en ook nog wel mbt. andere aspecten.
Gr.Koos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Kijk, dat geeft nu een warm gevoel. Zoveel reacties op een foto !.
Ja, de CH3, dat was de naam die ik bedoelde.
Ik neem aan dat BOKA één van de participanten was. Misschien van Oord, dan wel V.O.2 Dredging zal er ook wel ingezeten hebben, maar wie is de 3e dan ?. De H.A.M. of A.Volker misschien ?.
De "Norma" vaart al sinds jaar en dag voor de Belgen. Het schip is veel in het nieuws geweest bij opzienbarende operaties, maar ik heb ook wel eens vernomen dat het schip weinig voor haar eigenaren opgeleverd heeft. Het laatst wat ik er van hoorde is dat ze op West Afrika werkte. Maar dat is ook al weer jaren oud nieuws............
Wat die 5 op- en onderlossers betreft; het heeft mij altijd verbaast dat ik er nooit geen bouw beschijvingen van gelezen heb. Toch ook gebouwd t.b.v. de CH3 en in eigendom bij R.W.S., ( zover mij bekend tenminste).
Inmiddels heb ik wel een algemeen plannetje van de "Den Droge", maar daar houdt het wel mee op.

Even ter info.
In de jaren 60 en 70 had ik een abonnement op een blad onder de naam Nautica, dat gedegen beschrijvingen van nieuwbouwschepen gaf. M.i.v. 1973 ben ik over gegaan naar de H.S.B. & Engineering News. Dit jaar ben ik ook daar mee gestopt. Nadat het door Navingo overgenomen was kreeg de jachtbouw er een prominente rol. Dat was krek de reden dat ik na 39 jaar als abonnee afscheid nam.............
Wat anno nu allemaal gebouwd wordt is wel van internet te halen. Ik vind het wel jammer van de info die ik altijd "op papier" kreeg.
Ook een overzicht van de bouwlijsten van de Hollandse werven vind nergens meer terug.
Zelfs De Blauwe Wimpel is hier allang mee gestopt. Wel jammer want je kon elke maand zien wat er in order gegeven werd, wat tewater gelaten was en welk schip opleverd was. Er was zelfs een aparte rubriek die alleen de Noord Nederlandse werven behandelde.
Wat kan een mens ook onthand zitten hè. :roll: :idea: :shock:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hoi Roy,
De Combinatie werd gevormd door:
- Adriaan Volker Baggermaatschappij B.V.
- Baggermaatschappij Bos & Kalis B.V.
- Van Hattum en Blankevoort B.V.
Deze combinatie werd officieel genoemd " Havenmond Hoek van Holland" en dus gevormd door genoemde firma's.
Gemakshalve werd dit verkort naar CH3 vanwege uiteraard de 3 deelnemede maatschappijen en alszodanig ook als officieel logo gevoerd.
Deze combinatie was dus specifiek voor de stenenhandel, dus de bodem-,oever en strekdammenbescherming.
HAM was daar niet bij en in die tijd veel minder actief in de Europoort en Maasvlakte.
Van Oord ook niet, want was destijds te klein (behoudens wat kleinschalig baggerwerk, wat je nu niet meer kunt stellen na het opslokken van de div. grotere jongens.
Dus ook VO2 niet, daar zat van Oord trouwens wel met van Ommeren in bij de "Transmundums" die op die manier actief waren op Europoort/Maasvlakte project.
Opm:Volker en Boskalis waren verder ook op eigen conto actief ter plaatse mbt. uitdiepen en opspuiten
Ben je weer even bij.
Gr.Koos


Plaats reactie