Recepten!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:wink: Ik vertelde jullie al over het feit dat we thuis altijd wat sausen in voorraad hebben in de diepvries. Naast Antilsaus maken we ook altijd een gebonden saus, die ook heel erg smakelijk is bij vlees, vis of pasta's.

Recept:

Uien, rode en groene paprika's, verse knoflook, gepelde tomaten, tomatenpuree, margarine, bloem en bouillon.
(hoeveelheid afhankelijk van hoeveel saus je wil maken)

Kluit margarine in een grote pan, vlam er onder en uit laten bruisen.
Gesneden uien, paprika, knoflook, tomaten en tomatenpuree toevoegen.
Alles lekker laten fruiten.
Aantal scheppen bloem toevoegen en doorspatelen tot er een gare bal ontstaat.
Pan naast het vuur zetten.

Paar liter water met daarin twee bouillonblokjes aan de kook brengen.
De kokende bouillon scheps gewijs op in de pan met de bal gieten en niet te wild doorroeren (ander ontstaat een zoete smaak) tot er een dikke gladde saus ontstaat.

De pan saus op het vuur weer langszaam aan de kook brengen en zonodig bouillon bij roeren tot de gewenste dikte is ontstaan.
quo vadis

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:wink: Niet iedereen is een liefhebber van mosselen. :mrgreen: Ik zelf heb ze jaren niet aangekeken, omdat ik er een nare ervaring mee had opgedaan. Ik dacht dat ik allergisch was voor dit zeefruit, maar afgelopen week heb ik ze toch weer eens gegeten. Echter niet alleen gekookt met kruiden en zo op je bord, maar gekookt en daarna gebakken. :) Ze waren heerlijk en geen nare gevolgen :!:

Voor de twijfelaars:

Schrob de mosselen schoon en doe ze in een pan. Vul de pan daarna met water tot de mosselen net onderstaan. Zet de pan op een hoog vuur, breng deze aan de kook met wat gesnipperde ui en fijngesneden wortel en laat het net zolang doorkoken tot de schelpen open staan. Kiep de pan leeg en laat de mosselen wat afkoelen en haal de mosselen uit de schelpen en doe ze in een schaal.
Zet een bakpan op het vuur en verhit daarin een flinke scheut olijfolie. Doe hierin de mosselen met mosselkruiden en bak ze langzaam goudgeel. Doe er dan gesneden sjalotten, prij, knoflook en zon-gedroogde tomaten bij en bak het geheel nog eens flink door. Eet er (in kerriewater) gekookte rijst, sla, gekookt ei, tomaten en feta-kaas bij.
quo vadis
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Gisteren vond de 79e Algemene Ledenvergadering van CNOOKS plaats in het Delta Hotel te Vlaardingen. CNOOKS is de club van ex-zeevarenden van Shell Tankers waarvan ik lid ben. Hier werd na de vergadering een 'eenvoudige doch voedzame maaltijd' of in dit geval lunch verstrekt zoals dat in de kringen van Ollie B. Bommel op het slot van een avontuur te doen gebruikelijk was. Ik zal alvast verklappen dat wat 'koningskruid' genoemd wordt bij mij gewoon basilicum heet.

                                                  Afbeelding

De hele zaak past maar net op de menukaart. De koffie of thee met de befaamde Vlaardingse IJzerkoekjes konden er kennelijk niet meer op..... Het Delta Hotel ligt aan en voor een deel zelfs in de Nieuwe Waterweg en de ligging kan dus als in een maritieme omgeving wordt aangemerkt. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om met de watertaxi naar Rotterdam te varen.

Shell Tankers werd vroeger een 'roombotermaatschappij' genoemd omdat aan boord van de schepen boter in plaats van margarine aan tafel geserveerd werd. Ongezonder maar wel lekkerder. Dat straalt nog een beetje op dit menu af.

Ferry
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Recepten!

Bericht door Bob R.I.P. »

Zo kregen we het niet aan boord bij Shell. Zeker niet met een chinese kok. Deze brave borst moest eerst geleerd worden om Nederlands te koken. Er werd scheepsraad gehouden en besloten om een minimum aan nederlands eten te laten koken. Hij werd ook verzocht om bij een walkollega te kijken hoe loempia's gemaakt moesten worden. Dat hebben we geweten. De grootste borden waren te klein, maar ze waren wel lekker. Brood met aufschnit werd maar niet meer aangeraakt.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door Brazuca »

ferryvaneeuwen schreef: Shell Tankers werd vroeger een 'roombotermaatschappij' genoemd omdat aan boord van de schepen boter in plaats van margarine aan tafel geserveerd werd. Ongezonder maar wel lekkerder. Dat straalt nog een beetje op dit menu af.Ferry
Daar zijn de meningen toch aardig over verdeeld..., er zijn veel 'ongezonde' margarines op de markt, die meer schade veroorzaken dan gewoon roomboter. De 'gulden' regel is matigheid en het zo 'integraal' mogelijk eten van voedsel. (zo min mogelijk bewerkt of gezuiverd).

Zo blijkt uit recente studies dat:
- volle melk beter is dan halfvolle of magere melk
- zoetjes slechter zijn dan gewoon suiker. (het beter is om de inname van de hoeveelheid suiker te verminderen, dan suiker te vervangen door chemische zoetstoffen)
- integrale rijst-en tarweproducten beter zijn dan de geraffineerde tegenhangers.
- met name ZERO frisdranken een ware aanslag op je gezondheid betekenen.
- natuurlijk cholesterol zoals in eieren helemaal niet zo slecht is, en zelfs noodzakelijk voor het goed functioneren van het menselijk lichaam.
- eet zoveel mogelijk 'groene' groentes en rood fruit.

Maar het menu ziet er wel aanlokkelijk uit, ik hoop dat het gesmaakt heeft.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

@Bob,
Veel van die chinese koks hadden de engelse keuken gehad. Als een pan met aardappelen een beetje kruimig uitvielen stonden ze er bijna bij te janken want het moest wat wij 'glasballen' noemden zijn. Aan koolraap ook geen gebrek. Als er eenstemmigheid was dan werden ze vriendelijk doch dringend verzocht om zoveel als mogelijk chinese gerechten te bereiden. Op zondag ging er bijna niemand ontbijten of heel licht want 's middags moest er fors gebunkerd worden van de nasi maaltijd.

@Dick,
Ja, we werden vroeger van alles wijsgemaakt. Je mocht geen eitje meer tikken want dan kon je wel eens onmiddellijk dood neervallen..... In die tijd kregen we aan boord per week drie eieren en toen dacht ik achteraf dat natuurlijk de reders in die tijd, als zorgzame huisvaders, hiermee onze gezondheid op het oog hadden en dat wij ondankbare onbenullen dat gewoon niet door hadden. Je kreeg maar twee eieren te zien want, zoals de hofmeester dan gevat zei, de derde zit in de cake verwerkt heren.

Zelf heb ik nooit margarine in huis gehad. Dat komt zo van de olieraffinaderijen zei ik altijd. Boter, met mate gebruikt en als neutrale olie arachide- en zonnebloemolie en verder drie soorten olijfolie zijn de vetproducten waar ik mee kook. Er is nu weer een discussie gaande over 'processed meat' dat kankerverwekkend zou zijn. Misschien dat ook dit weer door voortschrijdend inzicht na een aantal jaren wordt achterhaald. Zoals je al zei 'matigheid' is het sleutelwoord.

Ferry
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Recepten!

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja Ferry. al eens eerder verteld .Op de Ogden Exporter hadden wij engineers en stuurlieden,onze eetstokjes standby in de kontzak voor een snack in de chineese bemanning keuken, wat de chineese hofjood geweldig vond,vòòr we na schootaan in de eigengebouwde bar aan de engelse hap begonnen. ala menu.Op de Ogden Danube en Thames werd dat wat minder want dat was een koreaanse bemanning , hoewel ook wel elg lekkel maar heet als vuur :roll: :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nee, dat kon niet bij Shell Tankers. Wel tijdens het Chinese Nieuwjaar waar we getrakteerd werden op van alles en nog wat en waarbij ze je het liefst straallazerus wilden zien worden. Dan was je De Bink waar ze pas echt respect voor hadden. Met die Koreanen ook: 'hoe heter hoe beter'.... Good old times.

Ferry
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Recepten!

Bericht door Bob R.I.P. »

Chinees Nieuwjaar. In het Manchester Shipping Channel. Allereerst de verontschuldiging dat er weinig drank was. De kast was verzegeld. Een maaltijd om u tegen te zeggen in de eetzaal van de chinezen. Ze waren bang dat het glas uitdroogde, want het werd voortdurend nat gehouden met whisky. Ik kon na het eten nog net de midscheeps halen en daar alles er uit gooien. De uren daarna hebben nooit bestaan. En dat noemen ze weinig drank.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Recepten!

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Klopt van dat chinees nieuwjaar vieren ,hand op je wiskyglas houden...vooral als je zo als ik de honde wacht had :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie